Gå til innhold

Om barn protesterer mot å gå på skolen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nekter å kle på seg og gjøre seg klar, hva gjør dere eller ville gjort. Barnet er under 10 og dette er ikke en vanlig ting men engangstilfelle pga gruer seg til noe.

Anonymkode: 81dc9...cdd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nekter å kle på seg og gjøre seg klar, hva gjør dere eller ville gjort. Barnet er under 10 og dette er ikke en vanlig ting men engangstilfelle pga gruer seg til noe.

Ja hva skal man gjøre? Man må bare fortelle at vi alle må gjøre ting vi ikke alltid liker. Sånn er dessverre livet.

Å gjøre ting man ikke har så lyst til er viktig. Det er blant annet angstdempende! Det trenger mange i dag.... 

Anonymkode: b8b50...461

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tving barnet. Finn ut av hva som er galt. Dette er jo selvsagt. 

Anonymkode: e9895...727

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her det ikke noe valg, jeg har sagt at dersom du har mye fravær kan du risikere å måtte gå skoleåret om igjen. Men lurt å finne ut hvorfor barnet ikke vil på skolen. Det kan jo være spesifikke grunner som må tas tak i. I vår tilfelle var det at barnet bare bar trøtt, så vi startet med å legge henne tidligere. 

Anonymkode: 049f0...67a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo sikkert allerede prøvd det? Men nevner det i tilfellet.

Kanskje det hjelper å prate om det å gruve seg til ting, prøve å normalisere/ ufarligjøre situasjonen. Si ting du gruvde deg til, som gikk bra. Om det eventuelt er venner av barnet som også må gjennom det samme, om ikke det er ensomhet som er årsaken til gruvingen.

Jeg gjorde mye for å ikke gå på skolen når jeg følte meg utenfor, eller sa nei til å gå på dans selv om jeg hadde super lyst. Det var ingen som snakket med meg om det, verken oppfordret eller oppmuntret. Jeg sa nei, de sa greit. Å det kan ha store konsekvenser senere i livet.

Lykke til videre, håper det ordner seg 😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Finn ut hvorfor barnet gruer seg. Snakk om det og finn ut om du kan hjelpe. 

2) Det vil aldri hjelpe å bli hjemme en dag eller tre når problemet vil være der når barnet vender tilbake. Å utsette er enda verre enn å fronte. Beskjeden er : alle barn må på skolen. 5 dager i uka, hver uke, hver måned hele året bortsett fra i feriene. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 3d48f...7a1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lærer. For mange barn hjelper det at foreldre sender en meld til lærer og forklarer at barnet gruer seg. Slik så lærer kanskje kan ta en prat med eleven i forkant,følge litt med, ev lage en avtale om pause, og en liten sjekk inn etterpå :)

Anonymkode: a991f...a4e

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 2.34):

Her det ikke noe valg, jeg har sagt at dersom du har mye fravær kan du risikere å måtte gå skoleåret om igjen. Men lurt å finne ut hvorfor barnet ikke vil på skolen. Det kan jo være spesifikke grunner som må tas tak i. I vår tilfelle var det at barnet bare bar trøtt, så vi startet med å legge henne tidligere. 

Anonymkode: 049f0...67a

Det er ett barn under 10år...

Anonymkode: a0c3f...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt samme regla vi også. ofte. men mest pga. at hun er trøtt/vil være "syk" og se på tv og kose seg i sofaen. ikke noen grunn for at hun gruer seg til skolen. Da er det viktig å lære hun at det ikke er greit å skulke, tenker jeg :)

Anonymkode: 6f4f9...9b6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 23.23):

Vet du hva barnet gruer seg til? Er det mobbing? Noe de skal? En lærer? Dusjing? Noe nytt? Noe skummelt? Du må snakke med barnet og trygge det. Om det er for å slippe å gå og slappe av hjemme må du prøve å få avgårde på skolen. Men om barnet er veldog redd for noe så hjelp med å ta tak i hva og snakk om det. Hjemme en dag om det er god grunn eller send melding til lærer så kan de se til barnet eller snakke med barnet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med barnet, finn ut hvorfor.

Snakk med lærer, informér om hva barnet sier / hør hva læreren tror kan være årsaken.

Dersom barnet mitt bare "ikke vil" eller ikke er "sykt nok" i mine øyne, så blir det satt til å gjøre lekser/lese hele dagen og får ikke røre TV/mobil/ipad før det er leggetid, så da begrenser "vil ikke på skolen"-lysten seg veldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (1 time siden):

Barn på grunnskolen har en plikt til å gå på skolen, så jeg ville ha kjørt hen til skolen uansett.

Må også snakke med barnet og finne ut hva som skjer. Om barnet plutselig gruer seg veldig så er det jo røde flagg om det har gått bra før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må også snakke med barnet og finne ut hva som skjer. Om barnet plutselig gruer seg veldig så er det jo røde flagg om det har gått bra før..

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (2 timer siden):

Barn på grunnskolen har en plikt til å gå på skolen, så jeg ville ha kjørt hen til skolen uansett.

Slik at barnet utvikler skolevegring? 

Anonymkode: 9684f...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik at barnet utvikler skolevegring? 

Anonymkode: 9684f...191

Kan like gjerne utvikle vegring av å få være hjemme. Blir man ikke eksponert for situasjonen man gruer seg til, vokser den skumle tingen seg ofte enda skumlere. 

Anonymkode: c7481...ed2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...