Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes i første svangerskap, men ikke i det andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde svangerskapsdiabetes i mitt første svangerskap, gikk på insulin og ble satt i gang i uke 38. Fikk også insulin under fødsel og babyen ble født med veldig lavt BS. 

Er i uke 25 med baby 2 nå og fikk beskjed om at resultatene på glukosetesten var normale og at jeg ikke har SD. Er dette vanlig? Noen andre som har opplevd dette? Var så sikker på at hvis man har hatt det en gang så skulle man få det igjen? 

Anonymkode: 5019a...68b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Resultatet på glukosebelastningen med nr 2 var akkurat innenfor. Tror jeg var 0,1 under på begge verdiene.

Siden jeg lå så tett på grenseverdien og hadde hatt insulinkrevende svangerskapsdiabetes sist målte jeg blodsukker hjemme de to neste ukene og det viste seg at jeg hadde svangerskapsdiabetes også i det svangerskapet og ble igjen satt på insulin (lavdose langtidsvirkende satt på kveld da det kun var det fastene blodsukkeret som var problematisk - resten kunne jeg regulere med kosten).

Vet du resultatet på prøvene dine?

Anonymkode: 8ca27...698

Skrevet

Jeg hadde akkurat samme! Fikk diabetes første gang, men ikke andre.

Ble forklart med at svangerskapsdiabetes er en form for type 2. jeg var ikke så tung i andre svangerskap og hadde mer fokus på kosthold, var sannsynligvis det som var grunnen.

Jeg er ekstra utsatt for å få type 2 senere i livet, så må passe vekta og kostholdet!

Min eldste fikk type1 diabetes da han var 2 år (har ikke type1 i familien) dette kan være pga min svangerskapsdiabetes, men trenger ikke være det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...