Gå til innhold

Hjelp til å skrive stillingsannonse (aldri gjort det før)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster og jeg driver et lite firma sammen. De siste årene er det gått bedre og bedre for oss, og nå går det så bra at vi vurderer å ansette noen som kan hjelpe oss med diverse. Vi har aldri hatt andre ansatte enn oss selv, så dette er helt nytt farvann for oss.

Vi fikk litt tips av en bekjent, men vi er litt usikre på om det egentlig er så gode råd. 
Han sa at det viktigste er å tiltrekke seg flest mulig søkere, og at det da lønner seg å skrive minst mulig konkret i stillingsannonse. Stusser litt over dette. Vi har egentlig ikke noe behov for å få så mange søkere, egentlig holder det jo med bare én så lenge det er den riktige personen. Så vi tenker at det er viktig å skrive mest mulig konkret og få forklart hva firmaet vårt driver med og hvordan vi jobber.  

En annen ting han mente er viktig er å få frem hva vi kan tilby en arbeidstaker av frynsegoder og slikt, og han mente at vi trenger å skaffe oss en avtale med et treningssenter eller noe sånt. Dette synes vi virker veldig rart. Det er vel ikke slike ting som er avgjørende for hvorvidt man velger å søke på en stilling? Jeg har i hvert fall aldri blitt "overtalt" til å søke en jobb av noe slik. Er det virkelig normalt for så små firma som vårt? Det høres mer ut som noe de skikkelig store selskapene som f.eks. Yara tilbyr.  

Er de rådene vi fikk gode? Eller bør vi stole på oss selv og heller bare skrive annonsen slik vi tenker?  

Har sittet og lest diverse stillingsannonser på Nav nå, men synes det var mye "tomme" annonser. Fant flere annonser som ikke en gang nevner hvilke arbeidsoppgaver jobben innebærer. Er det blitt normalt nå? Hva er fordelene med å skrive så lite?  

Anonymkode: a38fb...d88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkel å grei mal er; 

Innledning der man forteller og bedriften og at grunnet x og y søker vi nå etter en kandidat til stilling x. 

Hoveddel der man går over arbeidsoppgaver for stillingen. Samt faglige kvalifikasjoner man ser etter. 

Avslutningsvis forteller man om personlige egenskaper man er ute etter og evt lønn, pensjonssparing, andre goder, lokaler, hjemmekontor blablabla.

Enig at mest kandidater ikke nødvendigvis er best, men man skal være klar over at det er lav ledighet nå.

Anonymkode: 5dff6...80f

Skrevet

Innledning først, med presentasjon av bedriften. 

Hoveddel hvor det fortelles hvilken stilling som er ledig. 
Angående arbeidsoppgaver, så kommer det an på hvilken stilling det er. 
Er det f.eks en skjønnhetssalong som søker negldesigner, så sier oppgavene seg selv. Søker man en kontormedarbeider, så er det lurt skrive noe opp oppgaver.

Er det spesielle krav til stillingen må det komme frem, som f.eks fagbrev, truckkurs, sertifiseringer eller lignende. 
Så kommer ønskelige kvalifikasjoner, som "selvstendig", "stille opp på kort varsel", "god fysisk helse", "erfaring fra bransjen", "kan vise til tidligere resultater" og slikt. 

Angående frynsegoder, så tviler jeg på at noen har særlig høye krav til det i en bitteliten familiebedrift med under fem ansatte. Det er også vanskelig ordne avtaler når man er så små. Men om dere har mulighet for fleksibel arbeidstid eller sånt så er det fint å få med. 

Uten å vite hva dere driver med, så tenker jeg at det er like greit å skrive en relativt kort stillingsannonse, slik dere selv ønsker, og se hva dere får inn. Jeg er enig i at det er bedre med færre og gode søkere, enn mange som ikke vet hva de skal drive med. En annen ting er også om dere ønsker 200 søkere, og har tid til å faktisk gå igjennom en slik søknadsbunke. 

Skrevet

Selv foretrekker jeg annonser med konkret stillingsbeskrivelse. Jeg vil vite hva det er jeg søker på, og treningsabonnement er for meg bortkastede penger. Sikkert for mange andre også. 😆

Anonymkode: 32113...93c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...