AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #1 Skrevet 27. september 2022 Vi har kjøpt oss et hus som er et oppussingsprosjekt. Nå er det altså samboer som kommer til å stå for det meste av oppussingen. Han jobber turnus, så han har mulighet til å pusse opp en god del når han har friperioder, og mens jeg er på jobb, og barnet vårt i barnehage. Men det vil jo også bli en god del jobb på ettermiddag, kveld og helg. Så da er det jeg som kommer til å stå for å passe på barnet i disse periodene. Det jeg lurer på, hvordan er det lurest å gjøre det i forhold til det økonomiske? Skal jeg betale ekstra for at det er han som pusser opp? Vil gjerne høre hvordan dere andre har løst dette Anonymkode: 9668e...5fb
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #2 Skrevet 27. september 2022 Man eier sammen, har barn sammen, og din innsats angående å ta deg av barnet og annet mens han pusser opp er like nødvendig og like mye verdt som at han pusser opp. Friperioder skriver du, så antagelig er han da mye på jobb i perioder, hvor du tar deg av alt. Nei du skal ikke betale mer, og hans innsats skal ikke verdsettes mer enn din, selv om han pusser opp og du passer barn. Det er imidlertid fint om dere bytter litt på, så han passer barn mens du maler for eksempel. Da er det også mindre sjanse for krangel og at dere begge går lei av deres roller i dette. Man kan bli drittlei begge deler. Anonymkode: 2237f...3d6 16 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #3 Skrevet 27. september 2022 Nei. Barnet blir en jobb i seg selv. Om han har perioder hvor han jobber mye så har jo du mye på hjemmebane, å om han da skal bruke friperioder på oppussing mens du tar barnet så er jo det en like viktig del av å få pusset opp. Anonymkode: 3b191...b20 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #4 Skrevet 27. september 2022 Nei selvfølgelig skal du ikke betale ekstra. Om du ikke tok deg av barnet ville han ikke fått gjort mye oppussing - skal han betale ekstra for "barnepass"? 😛 Vi pusser også opp, når ungene har lagt seg bruker jeg kveldene, ellers er det han som gjør mest i helgene mens jeg finner på noe med ungene. Anonymkode: 52f25...f08 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #5 Skrevet 28. september 2022 Jeg ville nok fått dette inn i samboerkontrakten dersom dere er samboere. Det finnes tilfeller der dette blir kranglet om når det blir slutt, og verdien av renoveringsarbeidet blir forsøkt regnet om til kostnaden dersom arbeidet hadde blitt utført av innleide håndverkere. Anonymkode: e1b75...e69 1
newman01 Skrevet 28. september 2022 #6 Skrevet 28. september 2022 Så lenge dere eier 50-50 vil jeg si at snekkerinnsats = barnepass. Man kan kanskje belønne snekker'n med en massasje etter at man har lagt gips i tak og sparklet det, for man kan bli sår i skuldre og rygg av denslags.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #7 Skrevet 28. september 2022 Det er mye oppussing man klarer uten å ha noe særlig kompetanse. Så om han vil bli kompensert for å gjøre jobben ville jeg bare sagt at vi kan pusse opp 50-50, og ha barnet, lage mat og ta unna husarbeid 50-50. Da gjetter jeg på de fleste, i alle fall menn, ville valgt oppussing. Det var min måte å si at jeg mener det eneste rettferdige er 50-50 økonomisk her. OG at det inkluderes i samboerkontrakten deres, og er reflektert i eierandel bolig. Anonymkode: b7d3f...ee1 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #8 Skrevet 28. september 2022 Oppussing er mye mer krevende enn å passe barn, men det blir jo bare knot å skulle gå ned den løypa. Men du bør ta din del, og ikke bare maling og sparkling Anonymkode: 5628b...644
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #9 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ville nok fått dette inn i samboerkontrakten dersom dere er samboere. Det finnes tilfeller der dette blir kranglet om når det blir slutt, og verdien av renoveringsarbeidet blir forsøkt regnet om til kostnaden dersom arbeidet hadde blitt utført av innleide håndverkere. Anonymkode: e1b75...e69 Det finnes også tilfeller der nettopp den som prøver vinne på renoveringsarbeidet har tapt rettsaker, fordi både dommer og advokat skjønner at barnepasset har vært nødvendig for å kunne drive oppussing, og dette skal likestilles ved brudd/fordeling. AnonymBruker skrev (1 time siden): Oppussing er mye mer krevende enn å passe barn, men det blir jo bare knot å skulle gå ned den løypa. Men du bør ta din del, og ikke bare maling og sparkling Anonymkode: 5628b...644 Man kan jo prøve pusse opp uten barnepass... Men er enig i at hun burde ta sin del, og gjerne tyngre arbeid. Dette gjør hun selvfølgelig mens mannen lager mat, passer barn, og fikser klesvasken. Anonymkode: 03b31...984 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #10 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det finnes også tilfeller der nettopp den som prøver vinne på renoveringsarbeidet har tapt rettsaker, fordi både dommer og advokat skjønner at barnepasset har vært nødvendig for å kunne drive oppussing, og dette skal likestilles ved brudd/fordeling. Man kan jo prøve pusse opp uten barnepass... Men er enig i at hun burde ta sin del, og gjerne tyngre arbeid. Dette gjør hun selvfølgelig mens mannen lager mat, passer barn, og fikser klesvasken. Anonymkode: 03b31...984 Joda, men ts skriver at noe av dette vil foregå mens ts er på jobb og barnet i bhg. Altså på hans «fritid”. Jeg mener ikke så mye annet om dette at det er best å avklare forventninger og ev. økonomi på forhånd, så slipper man å bruke tid, krefter og penger på rettssak hvis det eventuelt blir slutt en gang. Anonymkode: e1b75...e69
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #11 Skrevet 28. september 2022 Ærlig talt, dere har barn sammen og har kjøpt hus sammen. At du skal betale mer fordi han er den som fysisk pusser opp mest virker helt fjernt mine øyne. Du passer deres FELLES barn mens han pusser opp. De jobbene er likestilt. Er dere som de fleste par, gjør du mye mer husarbeid, barnepass, tredje skift etc enn det han gjør også. Du får i tilfelle begynne å sende faktura for vasking, barnepass og administrering, da. Anonymkode: 6b333...906 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #12 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Joda, men ts skriver at noe av dette vil foregå mens ts er på jobb og barnet i bhg. Altså på hans «fritid”. Jeg mener ikke så mye annet om dette at det er best å avklare forventninger og ev. økonomi på forhånd, så slipper man å bruke tid, krefter og penger på rettssak hvis det eventuelt blir slutt en gang. Anonymkode: e1b75...e69 Og hvem tror du passer på barnet når han er på jobb, som ganske sikkert også er på tidspunkt hvor barnehagen er stengt (siden han har «friperioder»)? Tør vedde ganske mye på at han er den eneste i det forholdet som reelt sett har fri (altså fri på dagtid, når barnet er i barnehagen), mens TS går hele uka med null fritid (alltid enten på jobb eller med barn/husarbeid). I tilfelle er det ikke akkurat sånn at mannen fortjener medalje fordi han ofrer «fritiden» som hans samboer ikke har. Anonymkode: 6b333...906 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #13 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og hvem tror du passer på barnet når han er på jobb, som ganske sikkert også er på tidspunkt hvor barnehagen er stengt (siden han har «friperioder»)? Tør vedde ganske mye på at han er den eneste i det forholdet som reelt sett har fri (altså fri på dagtid, når barnet er i barnehagen), mens TS går hele uka med null fritid (alltid enten på jobb eller med barn/husarbeid). I tilfelle er det ikke akkurat sånn at mannen fortjener medalje fordi han ofrer «fritiden» som hans samboer ikke har. Anonymkode: 6b333...906 Jeg sier ikke at jeg er enig i at hans oppussing er mer verdt enn hennes bidrag, men sånne ting er vel greit å ha avklart skikkelig i stedet for å krangle og måtte bruke penger på advokat hvis det en dag er slutt?! Anonymkode: e1b75...e69
IANIAN Skrevet 28. september 2022 #14 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 21.24): Vi har kjøpt oss et hus som er et oppussingsprosjekt. Nå er det altså samboer som kommer til å stå for det meste av oppussingen. Han jobber turnus, så han har mulighet til å pusse opp en god del når han har friperioder, og mens jeg er på jobb, og barnet vårt i barnehage. Men det vil jo også bli en god del jobb på ettermiddag, kveld og helg. Så da er det jeg som kommer til å stå for å passe på barnet i disse periodene. Det jeg lurer på, hvordan er det lurest å gjøre det i forhold til det økonomiske? Skal jeg betale ekstra for at det er han som pusser opp? Vil gjerne høre hvordan dere andre har løst dette Anonymkode: 9668e...5fb Nei! Det er ren arbeidsfordeling. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #15 Skrevet 28. september 2022 Visste ikke at dette kunne bli en problemstilling. Man får snakke sammen å bli enige om en arbeidsfordeling tenker jeg. Hadde ikke betalt mannen jeg hadde kjøpt hus sammen med for å pusse det opp. En annen gang i livet er det du som bidrar mer på «fritiden» din, feks hagearbeid eller noe. Anonymkode: e4d00...645 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #16 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Oppussing er mye mer krevende enn å passe barn, men det blir jo bare knot å skulle gå ned den løypa. Men du bør ta din del, og ikke bare maling og sparkling Anonymkode: 5628b...644 Oppussing er mye gøyere enn å passe barn, og langt mindre krevende enn å passe barn når de er sure og trøtte. Jeg regner dessuten med at ts må ta husarbeid og mat når han holder på også. Jeg er glad for at jeg er den som har pusset opp hos oss. At mannen har ti tommeltotter. Anonymkode: 2237f...3d6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #17 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 21.53): Man eier sammen, har barn sammen, og din innsats angående å ta deg av barnet og annet mens han pusser opp er like nødvendig og like mye verdt som at han pusser opp. Friperioder skriver du, så antagelig er han da mye på jobb i perioder, hvor du tar deg av alt. Nei du skal ikke betale mer, og hans innsats skal ikke verdsettes mer enn din, selv om han pusser opp og du passer barn. Det er imidlertid fint om dere bytter litt på, så han passer barn mens du maler for eksempel. Da er det også mindre sjanse for krangel og at dere begge går lei av deres roller i dette. Man kan bli drittlei begge deler. Anonymkode: 2237f...3d6 Det er ikke nødvendigvis ikke fint at en bytter på. Kan en ikke male så holder en seg unna, sett mange stygge eksempler på det. Kan en male så selvfølgelig 😀 Kan en ikke så gjør heller noe annet for å bytte litt på. Selv så er jeg mann og mener heller ikke at TS skal måtte betale noe. Mannen tjener sikkert godt når han er ute å arbeider, og hvis han faktisk kan pusse opp så er nå det mer verdt enn å «passe» barn. Ikke missforstå nå da, det er nå bare slik det er og det er helt greit det. Kvinnen skal jo ikke betale noe som helst for det. På en annen side hadde jeg satt pris på samvær med barnet også og ikke bare pusset opp de gangene jeg var hjemme Ikke alle gjør det slik som oss men fra dag 1 var det felles økonomi her. Det er våres og ikke mitt og ditt. Har fungert greit hos oss i 20år. Skjønner også hvis andre gjør det annerledes for det finnes flere måter å gjøre det på. Anonymkode: 66f0c...f6a 1
Maskinfører Skrevet 29. september 2022 #18 Skrevet 29. september 2022 Neida du skal ikke betale dere er en familie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå