Gå til innhold

Julegaver til voksne


Gjest i.i. fast bruker

Anbefalte innlegg

Gjest i.i. fast bruker

Jeg tar opp denne debatten fordi jeg ser mange er opptatt av venninner som gir gaver, og i de fleste tilfeller ubrukelig nips.

Er det slik at alle vi kjenner MÅ ha en gave? Må alle i familien (voksne) ha en gave?

De aller fleste har alt de trenger og mer fra før.

Ville det ikke vært bedre å gi f.eks. noen hundrelapper til Redd Barna og sende sms eller julekort og si at gaven ble gitt på denne måten i år?

Eller blir det ingen jul uten at man får en mengde pakker å åpne på julaften?

Jeg tror vi må bli mer bevisste og gi klarere beskjed til hverandre. Ekte venner blir ikke sur pga at temaet blir tatt opp.

Med stor sannsynlighet, er de like lei julegavehysteriet som du (om du er lei da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går jo an å gi penger til Redd Barna OG gi gaver til alle man kjenner. Nei, julaften blir ikke totalt ødelagt om det ikke ligger en haug gaver under treet, men hva er galt med gaver? De som er lei av gaver kan jo bare si i fra at i år gir de ingenting og vil ikke ha noe fra andre heller, så kan vi som liker å gi og få gaver fortsette som vanlig. Hvorfor skal alle andre forandre på sine juletradisjoner bare fordi noen har funnet ut at de ikke gidder mer? Jeg forbeholder meg retten til å gi gaver til hvem jeg vil og synes at det er kjempekoselig, så kan alle andre gjøre akkurat som det passer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Arkana, jeg er ikke i mot at f.eks. du og dine venninner liker denne tradisjonen og jeg ventet innspill fra folk som liker å gi og motta gaver også.

Men hvorfor er det så mange som ikke tør si fra, når de egentlig er lei tradisjonen med å også gi gaver til voksne?

Jeg skjønner også at når man handler til jul, så oppdager man plutselig en ting som passer godt til en venninne og handler på impuls.

Men det virker som om det er blitt en plikt å gi en gave fordi man får en gave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det så mange som ikke tør si fra, når de egentlig er lei tradisjonen med å også gi gaver til voksne?

Tja, det er ikke godt å si. Men for de aller fleste er jo jul en stor høytid, mange planlegger jo måneder i forveien. Veldig mye av det som gjøres i julen er bygget på lange tradisjoner, de fleste gjør og spiser det samme år etter år etter år. Det ligger nok visse forventninger i luften, og jeg kan tenke meg at mange kvier seg for å bryte med disse forventningene og tradisjonene. Personlig hadde jeg nok stusset litt hvis noen av mine nærmeste plutselig bestemte seg for at i år skulle de gjøre det annerledes og ikke gi gaver, men jeg hadde nok ikke tenkt så mye over det. Jeg mener at gaver er noe som skal gis og fås med glede, ikke noe man kan forvente eller ha krav på. Og en gave fra en som ikke ønsker å gi deg en gave er da ikke så veldig koselig uansett.

Jeg kan godt forstå at mange kvier seg for å forandre på tradisjonene, men jeg tror nok det etterhvert vil bli litt mer vanlig. Noen må kanskje tørre å bane vei for de som kommer etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi søskenbarn ble enige om å droppe gaver til de voksne for noen år siden. Ingen som reagerte negativt på det! (Selv om vi faktisk fortsatt får fra den ene familien...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir ikke gaver til tanter, onkler og søskenbarn. Bare en av mine veninnner er nær nok til at vi kjøper julegave til hverandre.

Jeg har heller ikke stor familie, så i år blir det hele 4 julegaver å kjøpe! Likevel blir jeg nok sent ute.. typisk....

Er ikke så viktig for meg å få gaver heller, mye viktigere med en god klem fra dem man ikke ser så ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle jeg begrenset innkjøp av gaver, så ville det ikke vært til voksne..men til barn.

Hverken jeg, broren min eller kjæresten min overøses av gaver mer. Nesten litt trist ;) Men det ligger mer omtanke bak hver gave. Kvalitet i stedet for kvantitet og alt det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig litt enig at det fort kan bli litt hysteri rundt julegaver. Alle jeg kjenner får ikke julegaver av meg. Men jeg setter pris på å få en oppmerksomhet, og pleier å gi et personlig kort eller en blomst til de nærmeste vennene mine.

Men noen presanger blir det selvfølgelig, men det er innen den nærmeste familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dropper gaver til venninnene i år - ikke fordi jeg ikke "gidder", men fordi jeg ganske enkelt ikke har råd. Er så heldig å ha masse venner, stor familie med mange nieser og nevøer og det blir rett og slett for mange. Har fra før avtale med mine søsken om at vi ikke legger så mye penger i gaver til hverandre. Så fra og med i år prioriterer jeg ungene og dropper venninnene. Heldigvis er mine venner i samme situasjon så vi har funnet ut vi heller tar en skikkelig jentemiddag ute på nyåret. Gir gaver til venninnenes unger og kanskje et kort til venninnene. Tror vi alle får en strålende jul med denne ordningen - vi får i hvert fall en mye bedre førjulstid når vi slipper å løpe byen rundt etter noe fint til alle og telle på kronene for å få de til å strekke til...:)

Med denne nedskjæringen skal jeg kun kjøpe 19 julegaver i år og det er sterk nedgang fra fjorårets 29 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra jeg var 18 år (og resten i familien), ble det stopp på gaver på oss voksne, og de går til barna. Jula er barnas høytid mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke nødvendigvis at det skal skjæres ned på gaver til voksne - men at det heller kan skjæres ned på mengden ungene får. Ettersom mamma har giftet seg på nytt så har det kommet mange barn inn i bildet (barn til søsknene til han nye mannen osv) og jeg syns det er kvalmt hvor mye et barn kan få i løpet av en kveld. Jada, jada, julaften er et høydepunkt for barna og alt det der, men er det virkelig nødvendig med alle disse gavene til barna? De får jo minst tjue ganger så mye som foreldrene til sammen og jeg syns gavene blir dyrere og dyrere for hver gang vi samles på julaften :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar opp denne debatten fordi jeg ser mange er opptatt av venninner som gir gaver, og i de fleste tilfeller ubrukelig nips.

Er det slik at alle vi kjenner MÅ ha en gave? Må alle i familien (voksne) ha en gave?

De aller fleste har alt de trenger og mer fra før.

Ville det ikke vært bedre å gi f.eks. noen hundrelapper til Redd Barna og sende sms eller julekort og si at gaven ble gitt på denne måten i år?

Eller blir det ingen jul uten at man får en mengde pakker å åpne på julaften?

Jeg tror vi må bli mer bevisste og gi klarere beskjed til hverandre. Ekte venner blir ikke sur pga at temaet blir tatt opp.

Med stor sannsynlighet, er de like lei julegavehysteriet som du (om du er lei da...)

Jo man kan gi både til redd Barna og andre organisasjoner. Det er utrolig mange som lideri verden,men hjelper det de om vi slutter å koser oss?

Nei.

Jeg støtter da mange ting hele året,men det blir ekstra i julen. Det er pga de står jo overalt. På kjøpesentra, i byen, kommer masse i posten. Jeg kan uansett ikke støtte alt

Så skal jeg gi enda mere til de? samtidig kutte ut til de voksne på julaften? Nei!

Det er en gang i året man gjør ekstra stas på sin fam. Enten de er store og små.

Jeg synes det er hyggelig. Se gleden til barn og voksne. Jeg kjøper sjeldent unødvendige ting til voksne.

Hvor ofte ellers i året bruker vi så mye tid på å glede de i fam da.

Du må gjerne sende pengene til redd Barna,men jeg gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg begrenset innkjøp av gaver, så ville det ikke vært til voksne..men til barn.

Hverken jeg, broren min eller kjæresten min overøses av gaver mer. Nesten litt trist ;) Men det ligger mer omtanke bak hver gave. Kvalitet i stedet for kvantitet og alt det der..

Helt enig! Endelig er det noen som TØR å si dette høyt! Er det noen som virkelig har ALT i dag, så er det barn. De fleste barn i Norge kan betjene et helt barnehjem i Polen med leker. Fremdeles skal det kjøpes mer og MER til barna, mens de voksne slutter å kjøpe gaver til hverandre. Jeg blir dødelig provosert når folk uttaler at jula først og fremst er barnas høytid. Jula er vel alles høytid? (Hva med de som ikke har barn?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fruktfat
Jeg blir dødelig provosert når folk uttaler at jula først og fremst er barnas høytid. Jula er vel alles høytid? (Hva med de som ikke har barn?).

jepp!! jeg har ingen barn, men koser meg mer og mer med jula for hvert år som går, synes det er kjempekoselig å kjøpe gaver og lage lister og kjøpe fint papir og bruke tid på å pakke inn og lage julegodt og glede meg til jul!!

den yngste vi feirer jul med er 14, men det er heldigvis fortsatt MASSE pakker under treet! jeg fryder meg over hver gave jeg pakker opp, og gleder meg til folk pakker opp gaver fra meg. jeg gleder meg til å se over gavene mine en gang til 1juledag og se alt det fine jeg fikk.

jula er absolutt også for voksne! :nisse::nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Jeg mener jula er en høytid for både barn og voksne, og er ikke enig i at man skal kutte ut gavene til de voksne. Men det blir et håpløst prosjekt dersom alle kjente, søskenbarn, tanter, onkler og venner skulle få en gave. Vi kjøper gaver kun til de nærmeste. I mitt tilfelle blir det til pappa, søster, nevø og kjæreste. Da kan jeg legge mer omtanke i hver gave istedet for å måtte kjøpe inn mengder av dilldall bare for å ha noe å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir til nærmeste familie, dvs. foreldre, søsken med sine og nieser/nevøer. Utenom dette er det 3 venninner jeg gir til, pluss datteren til en venninne. Snuppen gir til en kamerat. Dette er mer enn nok for oss, vi har stor familie. Men jeg synes det vil bli rart å kutte ned på gave til mine foreldre, synes så synd på dem som får så lite fra før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos oss har vi droppet og gi gaver til voksne, og grensen er satt til atten år.

Det jeg oppdaget da mine unger kom til denne alderen, som de første på begge sider, var at jula ble helt ødelagt for dem. De ble sure og grinete, og da har det gått for langt. Egentlig burde de ikke fått en dritt, når reaksjonen blir sånn...

Og jeg synes generelt at gavehysteriet er forferdelig - man bruker tusenvis av kroner denne ene måneden i året, av ren og skjær plikt!!

Jeg vil heller gi små gaver i ny og ne hele året jeg, enn det pliktgavedrysset i desember... og litt på vei er vi jo hos oss da. Den dagen jeg får skrekkelig god råd kommer jeg til å reise vekk i jula, for å slippe hele peset.

Det som er kos for meg i jula nå er maten og samværet, mørket ute og alle lysene inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...