Gå til innhold

Kona klager på lyder under spising

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg gjør galt. Men kona klager på lyder som kommer fra min munn under måltidene. Jeg tygger alltid med lukket munn, men jeg tygger maten kanskje lenger enn vanlig. Jeg får ofte kommentarer om at: Tygger du ennå? Er du ikke snart ferdig? 

Men jeg liker å ha munnen helt ren for mat, så tygger hver minste smule ferdig.

Jeg prøver å tygge stille, men kona hører hvert tygg og gir meg sinte blikk. Jeg hører jo tyggene selv, men munnen er lukket. Er det noen som tygger høyere enn andre selv om munnen er lukket? 

Anonymkode: 81df8...641

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når hun har begynt å irriterer seg over hvordan du tygger. Da er det ikke mye håp for samlivet. Men lykke til. 

Anonymkode: 23e9f...ea8

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hva jeg gjør galt. Men kona klager på lyder som kommer fra min munn under måltidene. Jeg tygger alltid med lukket munn, men jeg tygger maten kanskje lenger enn vanlig. Jeg får ofte kommentarer om at: Tygger du ennå? Er du ikke snart ferdig? 

Jeg prøver å tygge stille, men kona hører hvert tygg og gir meg sinte blikk. Jeg hører jo tyggene selv, men munnen er lukket. Er det noen som tygger høyere enn andre selv om munnen er lukket? 

Noen lager mer lyd enn andre.

Noen likhetstrekk mellom de som lager ekstremt mye lyd, selv med lukket munn:

De lager en lyd gjennom nesen.

De sugerør liksom på maten, samtidig som de har mye luft i munnen.

De tygger med store bevegelser.

De bruker tunga mye, tror jeg.

De tar store biter.

Jeg kan også lage ekstremt mye lyd når jeg spiser, men jeg tar meg sammen når det er andre folk tilstede.

Når jeg tygger rolig så åpner jeg ikke tennene like mye og tunga går mer frem og tilbake enn fra side til side. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Trodde hun klaget på at du slafset, smittet eller spiset med åpen munn..   men å tygge med munnen lukket det må du jo få lov til. 

Enkelte svært lydsensitive eller noen autister irriterer seg grenseløst over spiselyder. Som om det er en kvern i hjernen. Da burde det gjelde alle og ikke bare deg. Men hun sier kanskje ikke noe av høflighet når det gjelder andre.

Anonymkode: 58ebf...68f

• Liker 1
Skrevet

Noen er med lydsensitive enn andre. Du skal selvsagt få lov å spise og unødvendig å klage på dette. Er selv lydsensitiv over smatting og blir nærmest aggressiv av lyden. Klarer å ikke si noe men jeg spiser i et annet rom så ofte anledningen byr seg. Hvis hun har så store problemer med dette er det bedre at går ut av rommet enn å terrorisere deg med blikking osv.

Anonymkode: 93073...5a5

Skrevet

Noen mennesker kverner jo maten, de tygger som kyr til maten er ugjenkjennelige. Det er lov å stoppe i tide.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når hun har begynt å irriterer seg over hvordan du tygger. Da er det ikke mye håp for samlivet. Men lykke til. 

Anonymkode: 23e9f...ea8

Dette! 

Skrevet

Når noen bruker middagen til å terrorisere andre for tyggelyder er det på tide å nekte å spise med vedkommende. 

Anonymkode: 91c74...bf8

• Liker 1
Skrevet

Prøv å klem majones tupa på mitten og se hva hun sier da.

Anonymkode: 5792a...a50

Skrevet

Hadde en venn hvor kjevebenet lagde klikkelyd hver gang han tygget. Det hørtes. Ikke hans feil. Men han smattet og slafset i tillegg, det kan man jo regulere. Det var såpass ille at jeg venta til han var ferdig med å spise med å spise selv.

Anonymkode: 4aa10...e04

Skrevet

Vi har nesten alltid lyd på ved måltid, for eg er som kona di... Eg veit at det ikkje er så mykje å klage over, det må vere lov å tygge med munnen lukka. Men det plager meg så mykje at eg alltid har radio eller tv på, særlig om vi er berre oss to. For dersom eg ikkje kan blokkere litt lyd blir eg ekstremt irritert. Eg seier ingenting om det, men det kan fort bli merkbart på kommunikasjonen. Kort lunte og lite tålmodighet. 

Eg forstår ikkje korleis, men mannen min klarer å lage irriterende lyd med tyggis sjøl med lukka munn. Han har tidligere lært at det ikkje går bra å tygge med open munn, så no har eg diskret gått over til å ha ørepropper ved sofaen, så eg kan tilfeldigvis høyre på musikk etc til han blir lei av tyggisen... 

Skulle ønske eg takla spiselyd betre, men eg løyser det uten å sukke/klage/mase på dei som lagar lyd.

Enkelte kolleger må eg berre halde meg unna, for voksne som smattar høgt, det klarer eg ikkje å forholde meg til. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Prøv å klem majones tupa på mitten og se hva hun sier da.

Anonymkode: 5792a...a50

Slutt å tulle. Spiselydproblematikk (misofoni) er faktisk ei diagnose som er anerkjent. Majonestuba plagar ingen.

• Liker 4
Skrevet

Det er HUN som har et problem.

Hun får ta på seg hodetelefoner når dere spiser, så kan dere snakke etterpå.

Vær obs på at det er skadelig å bo sammen med sånne når de ikke innser at de selv har et problem, og skylder på deg.

Anonymkode: afaa9...809

• Liker 6
Skrevet
Fjaselina skrev (19 minutter siden):

Spiselydproblematikk (misofoni) er faktisk ei diagnose som er anerkjent

Ja, og den kan behandles. 

Anonymkode: 34918...0bf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en teori om at noen bare har dårlig isolering mot lyd i kinnene, hvorfor det er sånn vet jeg ikke, men jeg får ofte også høy lyd selv om jeg tygger med munnen igjen og prøver å tygge forsiktig.

Anonymkode: 8e2f9...9d6

Skrevet

Begynn å påpeke noe ved henne som irriterer deg, feks. at hun har lagt på seg eller fått strekkmerker. Da får nok pipa en annen lyd.

Anonymkode: a6dfb...e68

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Begynn å påpeke noe ved henne som irriterer deg, feks. at hun har lagt på seg eller fått strekkmerker. Da får nok pipa en annen lyd.

Anonymkode: a6dfb...e68

Bra sammenligning. Smatting kan man for, strekkmerker ikke.

Når sier man fra? Ikke alle vet de slafser og smatter. Og de som sluker maten. Ofte er de ferdige å spise før andre er begynt.

Anonymkode: c8095...0ec

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bra sammenligning. Smatting kan man for, strekkmerker ikke.

Når sier man fra? Ikke alle vet de slafser og smatter. Og de som sluker maten. Ofte er de ferdige å spise før andre er begynt.

Anonymkode: c8095...0ec

Han smatter ikke.

Det å lese feil og dikte i vei, kan man noe for! 

Anonymkode: afaa9...809

Skrevet

Ifølge ekskona hadde jeg den mest høylytte spising i verden. Suppe slurpet jeg, potetgull og knekkebrød spiste jeg med voldsom knaselyd, generelt laget munnhulen min voldsomt lyd, og ikke hadde jeg munnen helt igjen når jeg spiste. Det var helt utrolig at ingen hadde sagt det til meg før! Kona viste meg noen måter å redusere lyd på, så jeg spiste "mer normalt ihvertfall" ifølge henne. Jeg fikk det til, men det kjentes unaturlig og tok vekk all smak og glede ved spising. Så etterhvert orket jeg ikke det, til hennes store skuffelse. Hun mente at jeg ikke tok hensyn. I det hele tatt var min kropp og jeg bråkete, ifølge henne. 

Så ble vi skilt, og selv om jeg aktivt har spurt folk om jeg spiser bråkete, har ingen sagt at jeg gjør det. 100 % har sagt at jeg spiser helt normalt, enkelte mener tom at jeg spiser veldig stille... 

Anonymkode: 34918...0bf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...