Gå til innhold

Var småbarnstiden/familielivet enklere før? Og er dagens foreldre sutrete?

Gjest PanteneProVVV

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har inntrykk av at familielivet var lettere før enn nå.

Da jeg var småbarnsmor var det ikke så mange regler å forholde seg til.  Brukte du sunn fornuft, ga kjærlighet, omsorg, og sørget for at barna hadde det de trengte, var alt greit.

Det var ikke nødvendig at hverdagen skulle være organisert fra vi sto opp til vå la oss hver dag i uken.  Vi hadde bedre tid til det meste egentlig. 

Jeg synes ikke at dagens foreldre er sutrete, absolutt ikke, men jeg må innrømme at jeg ikke alltid forstår dem. 

Jeg føler at mange familier blir strukket til bristepunktet av alle krav og forventninger de møter i hverdagen.   Jeg forstår at det ikke er lett å stå imot forventningene,  men på ett tidspunkt må det da bli nok?  

Anonymkode: 7b754...896

• Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye enklere før. Flere mødre var hjemmeværende, barna lekte ute for seg selv. Kravene til å være en god nok forelder var meget lave. 

Anonymkode: f19c4...826

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kravene til å være en god nok forelder var meget lave. 

Denne påstanden er jeg uenig i. 

Det var andre krav til å være en god forelder enn det er i dag, men at kravene var meget lave stemmer ikke.  

Det var for eksempel langt større krav til høflighet og språkbruk hos barna for bare 25-30 år siden enn jeg opplever at det er i dag. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det var mye enklere før. Flere mødre var hjemmeværende, barna lekte ute for seg selv. Kravene til å være en god nok forelder var meget lave. 

Helt uenig. Nå er det sosialt akseptert å gi barna klemmeposer, toro, McDonalds og pølser, å kle dem i billige polyesterklær fra billigkjeder med barnearbeidere, og å lempe dem i barnehagen 9-10 timer daglig aå både mor og far kan fokusere på karriere og bedrive selvrealistering, med kun 3 uker ferie i årer til barna.

Kravene til å være en god forelder i dag betyr vel kun at man ikke slår dem og at de aldri er alene uten tilsyn.

Anonymkode: 84877...3be

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PanteneProVVV skrev (1 time siden):

?

mange er svært sutrete ja uten tvil

Anonymkode: a86a8...2b8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Helt uenig. Nå er det sosialt akseptert å gi barna klemmeposer, toro, McDonalds og pølser, å kle dem i billige polyesterklær fra billigkjeder med barnearbeidere, og å lempe dem i barnehagen 9-10 timer daglig aå både mor og far kan fokusere på karriere og bedrive selvrealistering, med kun 3 uker ferie i årer til barna.

Kravene til å være en god forelder i dag betyr vel kun at man ikke slår dem og at de aldri er alene uten tilsyn.

Jeg vokste opp på 70-80-tallet og det var mye Toro og pølser. Hadde to foreldre som jobbet, og det hadde de fleste andre jeg kjente også. Toro gryteretter var til og med vanlig å servere i bursdag. Dette var høyt utdannende familier som hadde andre ting å bruke tiden sin på enn mat.

Anonymkode: f081e...d89

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange er utrolig sutrete!  De sutrer over for lite egentid, for lite søvn og for lite kjærestetid.  Og aller mest over foreldre som ikke stiller opp som barnevakter og er aktive med barna deres.  

Jeg ble mor midt på 70-tallet.  Da hadde jeg tre måneders svangerspermisjon med lønn.  Far hadde ikke rett til permisjon i det hele tatt.  I dag har foreldre ett års permisjon!  De har til og med 10 dager godkjent fravær fra jobb  når barnet er syk. 

Når vi skulle ut på byen leide vi barnevakt.  Foreldrene mine bodde på den andre siden av landet, og mine svigerforeldre var i full jobb, var sammen med venner og trengte helgene sine.  

Sånn hadde alle vi kjenner det.  Helt normalt for oss, altså.  

Anonymkode: 40eec...b37

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne påstanden er jeg uenig i. 

Det var andre krav til å være en god forelder enn det er i dag, men at kravene var meget lave stemmer ikke.  

Det var for eksempel langt større krav til høflighet og språkbruk hos barna for bare 25-30 år siden enn jeg opplever at det er i dag. 

Er av kravene om normal folkeskikk er jo til tider ikke-eksisterende i dagens samfunn. Måten folk snakker til hverandre på både i og utenfor nettet.

Anonymkode: 59104...88e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er jo på ingen måte sosialt akseptert, kanskje med unntak av klemmeposer. Barnehagene har regler om 5 ukers ferie og 9 timers dager maks, og veldig mange har barna sine der mye kortere. Lurer på om observasjonene dine er fra 1999, og så har du glemt å følge med i tiden?  Eller bor du et sted med lave boligpriser og høy andel kommunale boliger? 

Anonymkode: 33cb4...284

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ihvertfall aldri man hørte ordet klistremerkebaby. Hørte heller aldri noe om samsoving da mine var små.

Jeg synes mange mødre nå er sutrete ja, men føler de gjør det vanskelig for seg selv.

Anonymkode: 2a79c...f41

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det var ihvertfall aldri man hørte ordet klistremerkebaby. Hørte heller aldri noe om samsoving da mine var små.

Jeg synes mange mødre nå er sutrete ja, men føler de gjør det vanskelig for seg selv.

Anonymkode: 2a79c...f41

Ja, det som er litt synd er at noen begynte å forske på babyer og små barn. Og så leste noen forskningen. Mødre også. Og så fant man ut at de har litt større behov enn man før trodde, disse små. At lungene faktisk ikke har godt av gråt likevel. Og så slo empatien inn, så skrikekurer ble mindre brukt også. Så ja, vi har gjort det ganske vanskelig for oss selv. Men vi har gode intensjoner da, selv om vi er litt dumme.

Anonymkode: 33cb4...284

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lettere før fordi en familie kunne leve på en lønning. 70tallet og tidligere. Mor var hjemme og ordnet alt i huset, barna kunne leke ute alene fra ganske ung alder av. Det var ikke det aller største presset på utdanning, de fleste kunne ordne seg jobb etter fullført ungdomsskole. Krav til en god forelder var det selvsagt den gangen også, og som i dag så var de fleste gode foreldre, og noen var det ikke.  Men svangerskapspermisjon, fedrekvote og slike ting var dårligere, og feriedager hadde man færre av. Ønsket man som kvinne arbeid utenfor hjemmet så var det ofte lang kø for å få barnehageplass. Men var man så uheldig å bli alenemor den gangen, så var det knalltøft. Mangel på barnehageplasser, lite støtte fra det offentlige. Større lønnsforskjeller, så selv om en alenemor hadde 100% jobb, så var hun lavere lønnet, sånn at økonomien ofte ble vanskeligere. Det fungerte for en familie å leve på fars lønn, det var vanskelig for en alenemorfamilie å leve på hennes lønn. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ting var ikke bedre før, vi har aldri hatt det så godt som nå, verden utvikler seg hele tiden. Alle generasjoner har sine utfordringer. Noen forsvinner, mange dukker opp. 

Anonymkode: 14f8d...9c7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har inntrykk av at familielivet var lettere før enn nå.

Da jeg var småbarnsmor var det ikke så mange regler å forholde seg til.  Brukte du sunn fornuft, ga kjærlighet, omsorg, og sørget for at barna hadde det de trengte, var alt greit.

Det var ikke nødvendig at hverdagen skulle være organisert fra vi sto opp til vå la oss hver dag i uken.  Vi hadde bedre tid til det meste egentlig. 

Jeg synes ikke at dagens foreldre er sutrete, absolutt ikke, men jeg må innrømme at jeg ikke alltid forstår dem. 

Jeg føler at mange familier blir strukket til bristepunktet av alle krav og forventninger de møter i hverdagen.   Jeg forstår at det ikke er lett å stå imot forventningene,  men på ett tidspunkt må det da bli nok?  

Enig.

Anonymkode: 5a4ad...282

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både og!

Negativt: de røyket i bilen og inne, de drakk mer alkohol åpenlyst, vi var dårlig sikret i bilen. Hadde med en venninne fra ak.hus til Kr.sand, der vi satt 4 barn i baksetet, der minste på 2-3 år satt på fanget hele veien.

Jeg husker jeg aldri hadde noe særlig ull eller varme klær ( og det var ikke dårlig økonomi) men frøys alltid på vinteren. Fikk lapp med fra mamma om å kjøpe røyk på butikken. 

Positivt: Mye bra også, vi hadde ikke skjerm, vi var mer ute og lekte, mer fysiske, hoppet strikk, paradis, mine kjøring hit og dit.  Savner skoledagbøkene, at vi ble kjent med venner på ferie, at vi ikke satt med nesa i noe tlf, at vi så på barnetv kl 18, og ikke slik det er nå til dags, savner å leie film på video nova. Vi fikk lov til en del flere ting før mens nå er det det mye som er farlig. Kan ikke huske det var så mye press på merkeklær bortsett fra levis, miss sixty og de buffalo skoene. 

Anonymkode: f1889...972

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tull, det er stort fokus på sunn mat fra bunnen i dag, er det noen som vokste opp på Toro så er det 90 talls barna. ingen var opptatt av materialet klærne var laget av, i dag er fokuset veldig der.

Kravene til en god barneoppdragelse er mye høyere i dag. Alle leser seg opp, hører på podcast. På 90 tallet var det bare å sende ungene ut og gi beskjed om å komme hjem når gatelysene ble tent. Har du sett nek serien «mordene i akebakken?» sånn var barndom på 90 tallet, helt akseptabelt at 4 ig 5 åringer var helt alene ute i en akebakke og lekte uten voksentilsyn. I dag er det utenkelig. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig annerledes. Da jeg vokste opp på 80-tallet så var vi tre søsken. Far jobbet offshore og var dermed borte i ukevis om gangen så mor var alene med oss. Kan ikke huske at noen gang var så sliten som det snakkes om her (når jeg er gammel nok til å huske, selvsagt. Kanskje det var det når vi alle var bittesmå).

Men ingen av oss var i barnehage selv om vi bare hadde èn nabo som bodde nær nok til at vi kunne leke med dem og mor var hjemmeværende. Vi lekte med hverandre, med naboen, alene. Vi lekte på rommene våre eller sprang mye i skogen utenfor huset. 

Anonymkode: 84085...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tull, det er stort fokus på sunn mat fra bunnen i dag, er det noen som vokste opp på Toro så er det 90 talls barna. ingen var opptatt av materialet klærne var laget av, i dag er fokuset veldig der.

Kravene til en god barneoppdragelse er mye høyere i dag. Alle leser seg opp, hører på podcast. På 90 tallet var det bare å sende ungene ut og gi beskjed om å komme hjem når gatelysene ble tent. Har du sett nek serien «mordene i akebakken?» sånn var barndom på 90 tallet, helt akseptabelt at 4 ig 5 åringer var helt alene ute i en akebakke og lekte uten voksentilsyn. I dag er det utenkelig. 

Tja, dette er litt ugjenkjennelig for meg som fikk barn på 90 tallet. Ingen Toromat hos oss, vi brukte ull og bomull og laget all mat fra bunnen. Jeg vet ikke om du selv vokste opp på 90 tallet eller om dette er noe du tror. Du må nok lenger tilbake for å finne de kontrastene du beskriver.

Endret av Havbris
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...