AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #1 Skrevet 27. september 2022 Noen tips? Flyttet til en liten by/større bygd, har bodd her i litt over ett år, men ikke klart å få meg venner. Er ikke særlig sjenert, men vet liksom ikke helt hvordan jeg starter Går mye tur, finnes et treningssenter her, starter man bare en samtale/melder man seg på felles aktivitet? Kom gjerne med forslag Anonymkode: 2a366...8bb 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #2 Skrevet 28. september 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Noen tips? Flyttet til en liten by/større bygd, har bodd her i litt over ett år, men ikke klart å få meg venner. Er ikke særlig sjenert, men vet liksom ikke helt hvordan jeg starter Går mye tur, finnes et treningssenter her, starter man bare en samtale/melder man seg på felles aktivitet? Kom gjerne med forslag Anonymkode: 2a366...8bb På treningssenter kan du spørre noen om de kan hjelpe deg med en øvelse. Prøv noe nytt hvis ingen av øvelsene du gjør krever en partner. Sjekk Facebook om det er grupper i nærheten som driver med ting du liker som du kan melde deg på. Snakk med naboer. Anonymkode: 1ea26...d77
Maestro Skrevet 28. september 2022 #3 Skrevet 28. september 2022 Jeg har nettverket mitt innad MHU, mental helse ungdom. Men ting skjedde innad våre lokallag, så de jeg ble gode venner med treffer jeg privat, altså at vi henger sammen ellers. Som vi har gjort siden vi ble kjent på MHU. Og jeg er litt i gang med miljøskifte, så meldte meg nylig inn i DnT, da jeg er veldig turglad 😊 Har vært med på en tur, men da var det bare godt voksne damer som sikkert er 30-35 år eldre enn meg. Veldig hyggelige damer da 😊 Kurs, aktiviteter, gå på en lokal bar og kom i prat med de på nabobordet 😊 Jeg er såpass utadvendt at jeg kan gå på byen i sentrum på en bar alene og reise hjem kl 03 fordi jeg bomper borti folk og blir kjent.😊 Organisasjoner er og veldig fin plass og treffe mennesker! Røde Kors, DnT, dyrebeskyttelsen og sånn. Alt etter hva du har interesse for 😊 Og jeg bor i ei større bygd 😊
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #4 Skrevet 28. september 2022 Ikke treng deg på, nordmenn liker ikke det. Må nesten la det skje mer naturlig, på et treningsenter er ikke alle ute etter kontakt i heletatt. Generelt vanskelig å bli kjent med nordmenn, ikke så viktig heller, prøvd selv. Nordmenn er nøye på å kun omgås flokken sin. Veldig strenge normer og regler. Anonymkode: f7615...b44 1
Lillpia Skrevet 28. september 2022 #5 Skrevet 28. september 2022 Gå på en pub og se fotball Bli med på lesesirkel på biblioteket Meld deg som frivillig hos f.eks røde kors Gå på møter i borettslag/velforening (og bli med i styret) Meld deg inn i et politisk parti Ta en tur på et utested en ukedag (og prat med de som jobber der) Bli med i filmklubb Skaff deg hund 😅 Sikkert noe her, og tusen andre ting du kan bli med på 👍 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #6 Skrevet 28. september 2022 Lillpia skrev (9 minutter siden): Gå på en pub og se fotball Bli med på lesesirkel på biblioteket Meld deg som frivillig hos f.eks røde kors Gå på møter i borettslag/velforening (og bli med i styret) Meld deg inn i et politisk parti Ta en tur på et utested en ukedag (og prat med de som jobber der) Bli med i filmklubb Skaff deg hund 😅 Sikkert noe her, og tusen andre ting du kan bli med på 👍 Mange av disse forslagene skaper nok ikke vennskap, mer noen å snakke litt med når man deltar på tingene du skriver. Som skrevet før her, veldig vanskelig å nå inn i en norsk saueflokk. Anonymkode: f7615...b44 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #7 Skrevet 28. september 2022 Lillpia skrev (41 minutter siden): Gå på en pub og se fotball Bli med på lesesirkel på biblioteket Meld deg som frivillig hos f.eks røde kors Gå på møter i borettslag/velforening (og bli med i styret) Meld deg inn i et politisk parti Ta en tur på et utested en ukedag (og prat med de som jobber der) Bli med i filmklubb Skaff deg hund 😅 Sikkert noe her, og tusen andre ting du kan bli med på 👍 Man får ikke venner på denne måten. En hyggelig prat der og da, og that's it. Anonymkode: c5b94...528 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #8 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man får ikke venner på denne måten. En hyggelig prat der og da, og that's it. Anonymkode: c5b94...528 Helt riktig Dette har jeg lært for LENGESIDEN Men en prat kan være fint det, holder for meg i mange tilfeller. Men i norge er det ikke så vanlig at "fremmede" slår av en prat med andre. Anonymkode: f7615...b44 1
Lillpia Skrevet 28. september 2022 #9 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Mange av disse forslagene skaper nok ikke vennskap, mer noen å snakke litt med når man deltar på tingene du skriver. Som skrevet før her, veldig vanskelig å nå inn i en norsk saueflokk. Anonymkode: f7615...b44 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Man får ikke venner på denne måten. En hyggelig prat der og da, og that's it. Anonymkode: c5b94...528 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Helt riktig Dette har jeg lært for LENGESIDEN Men en prat kan være fint det, holder for meg i mange tilfeller. Men i norge er det ikke så vanlig at "fremmede" slår av en prat med andre. Anonymkode: f7615...b44 Da er nok jeg veldig spesiell, for jeg har fått venner/bekjente på alle disse arenaene. Er selvfølgelig ikke alle jeg er like nær, og enkelte har vært venner en stund, så har vi glidd fra hverandre etter hvert, men nye har jo da dukket opp. Men å påstå at man ikke kan få venner på disse måtene er jo temmelig snevert! Og alle vennskap starter vel med at man treffes og prater sammen! Vennskap krever kjemi, tar tid og det trengs innsats fra begge sider. Å sitte hjemme og vente på at en venn skal ringe på døra er i alle fall dødfødt 😅
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #10 Skrevet 28. september 2022 Lillpia skrev (1 minutt siden): Da er nok jeg veldig spesiell, for jeg har fått venner/bekjente på alle disse arenaene. Er selvfølgelig ikke alle jeg er like nær, og enkelte har vært venner en stund, så har vi glidd fra hverandre etter hvert, men nye har jo da dukket opp. Men å påstå at man ikke kan få venner på disse måtene er jo temmelig snevert! Og alle vennskap starter vel med at man treffes og prater sammen! Vennskap krever kjemi, tar tid og det trengs innsats fra begge sider. Å sitte hjemme og vente på at en venn skal ringe på døra er i alle fall dødfødt 😅 Nå spørs det hva du kaller for venner da, du nevner og bekjente. Tenker nok at du har fått mest bekjente. Det du beskriver her er jo ikke venner, men bekjente..."venner en stund...så glidd fra hverandre...". Du har nok en annen oppfatning av venner Å sitte hjemme er ikke noe løsning nei. Anonymkode: f7615...b44 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #11 Skrevet 28. september 2022 Problemet med å få venner på aktiviteter man deltar i er at slutter en av partene der så er man plutselig ikke interessant lenger. Jeg ble bruke på den måten, så lenge jeg stillte opp og deltok så var det greit , når den andre parten slutta så hadde vedkommende plutselig ikke tid mer. Nå er det tre mnd siden vi møttes og vi var sammen flere dager i uka. jeg har sendt meldinger og prøvd å ta kontakt igjen men vedkommende prioriterer meg ikke . Så da vet jeg at det ikke er mer å satse på. Søk heller venner som f.eks er naboen, de blir der og kan være mer stabile. Prøv å møt noen som er hel ved og ikke bruker deg. Anonymkode: 51818...515 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #12 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Problemet med å få venner på aktiviteter man deltar i er at slutter en av partene der så er man plutselig ikke interessant lenger. Jeg ble bruke på den måten, så lenge jeg stillte opp og deltok så var det greit , når den andre parten slutta så hadde vedkommende plutselig ikke tid mer. Nå er det tre mnd siden vi møttes og vi var sammen flere dager i uka. jeg har sendt meldinger og prøvd å ta kontakt igjen men vedkommende prioriterer meg ikke . Så da vet jeg at det ikke er mer å satse på. Søk heller venner som f.eks er naboen, de blir der og kan være mer stabile. Prøv å møt noen som er hel ved og ikke bruker deg. Anonymkode: 51818...515 Akkurat dette jeg mener også. Problemet her er jo at det var aktiviteten som var relasjonen deres Ikke noe annet... Vennskap handler om noe helt annet, kjemi. Der 2 mennesker møter hverandre, interesse i hverandre. Veldig uvanlig og vanskelig. Anonymkode: f7615...b44 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #13 Skrevet 28. september 2022 Jeg fikk meg helt nytt nettverk og venner i 40-årene gjennom å bli aktiv i fritidsaktiviteter. Anonymkode: 4990b...489 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 28. september 2022 #14 Skrevet 28. september 2022 Større sjanse å vinne i lotto enn å finne venner som voksen i Norge.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #15 Skrevet 28. september 2022 Jeg syntes dette er nærmest umulig. Voksne kvinner har ofte et helt "skrudd" idé om hva et vennskap er. De vil snakke om problemer eller naboer ol. 70% av tiden minst. Jeg kan høre på problemer og er til å stole på, men jeg får energi av å ha det gøy med venner og syns 70% av tiden skal bestå av gøy. Å fokusere på problemer heøe tiden tapper meg for energi. Det jeg syntes er gøy, er å dra på eventyr, spille spill, tulle og tøyse. Har ennå ikke funnet én voksen som gir meg energi istedet for å tappe det. Når vennskap begynner å tappe meg for energi, så gir jeg opp. Det er trist fordi jeg vil ha venner, men finner ingen som passer beskrivelsen. Enormt få tar kontakt med meg og jeg aner ikke hvordan og med hvem jeg skal gå frem. Anonymkode: d88a0...64c 1 1
Lillpia Skrevet 28. september 2022 #16 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå spørs det hva du kaller for venner da, du nevner og bekjente. Tenker nok at du har fått mest bekjente. Det du beskriver her er jo ikke venner, men bekjente..."venner en stund...så glidd fra hverandre...". Du har nok en annen oppfatning av venner Å sitte hjemme er ikke noe løsning nei. Anonymkode: f7615...b44 Jeg synes fortsatt argumentet mitt står seg; alle vennskap starter vel som prating og bekjentskap? Jeg har aldri opplevd å treffe noen og vite med en gang at dette er full klaff og vi er gode venner med en gang! Alle mine gode venner har startet i det små, (og et par har faktisk startet med konflikt, men det er en annen historie) og man føler seg fram, blir kjent, investerer og ser om det fungerer. Jeg vil heller ikke si at vennskap som har gått over kun har vært bekjentskap. Man har ulike faser i livet, og av og til klaffer ting, men så endrer ting seg ved flytting, barn, sykdom osv Jeg har bekjente som har vært nære venner og jeg har venner som lenge var kun bekjente. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #17 Skrevet 28. september 2022 Lillpia skrev (1 time siden): Da er nok jeg veldig spesiell, for jeg har fått venner/bekjente på alle disse arenaene. Er selvfølgelig ikke alle jeg er like nær, og enkelte har vært venner en stund, så har vi glidd fra hverandre etter hvert, men nye har jo da dukket opp. Men å påstå at man ikke kan få venner på disse måtene er jo temmelig snevert! Og alle vennskap starter vel med at man treffes og prater sammen! Vennskap krever kjemi, tar tid og det trengs innsats fra begge sider. Å sitte hjemme og vente på at en venn skal ringe på døra er i alle fall dødfødt 😅 Hvem er venner for deg? Kaffe latte venner hvor man møtes 1 gang i året og prater om været? Det er ikke venner for meg. Bekjente får man nok, men der stopper det. Anonymkode: c5b94...528 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #18 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg syntes dette er nærmest umulig. Voksne kvinner har ofte et helt "skrudd" idé om hva et vennskap er. De vil snakke om problemer eller naboer ol. 70% av tiden minst. Jeg kan høre på problemer og er til å stole på, men jeg får energi av å ha det gøy med venner og syns 70% av tiden skal bestå av gøy. Å fokusere på problemer heøe tiden tapper meg for energi. Det jeg syntes er gøy, er å dra på eventyr, spille spill, tulle og tøyse. Har ennå ikke funnet én voksen som gir meg energi istedet for å tappe det. Når vennskap begynner å tappe meg for energi, så gir jeg opp. Det er trist fordi jeg vil ha venner, men finner ingen som passer beskrivelsen. Enormt få tar kontakt med meg og jeg aner ikke hvordan og med hvem jeg skal gå frem. Anonymkode: d88a0...64c "Enormt få tar kontakt med meg...". Ikke overraskende vel, med den holdningen? Anonymkode: c5b94...528
Lillpia Skrevet 28. september 2022 #19 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem er venner for deg? Kaffe latte venner hvor man møtes 1 gang i året og prater om været? Det er ikke venner for meg. Bekjente får man nok, men der stopper det. Anonymkode: c5b94...528 Nei, venner for meg er personer som når vi treffes kan ta opp praten som om vi snakket for 5 minutter siden. Vi kan si ærlig om vi ikke har en god dag, vi deler gleder og sorger og prater om samfunnet, bøker, barndommen, filmer, jobben, fremtiden, kjærlighetslivet, musikk eller vi bare tøyser og tuller. Vi besøker hverandre, går på kafe, går ut og spiser eller fester, går på turer, drar på helgeturer og ferier sammen, og stiller opp for hverandre praktisk og mentalt når det trengs og om vi kan. Jeg har flere venner jeg møter bare en eller noen få ganger i året. Jeg har også venner jeg møter hver uke. Noen har vært der siden barndommen, andre har kommet til etterhvert. I snitt har jeg fått meg en ny god venn hvert 5-10. år gjennom livet. Nå er jeg 44, har en «bestevenninne» og 6-8 gode venner. Alle andre jeg kjenner er bekjente. Drikker sjelden kaffe med dem 🤷♀️ Og snakker vel aldri om været 🙄 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #20 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Noen tips? Flyttet til en liten by/større bygd, har bodd her i litt over ett år, men ikke klart å få meg venner. Er ikke særlig sjenert, men vet liksom ikke helt hvordan jeg starter Går mye tur, finnes et treningssenter her, starter man bare en samtale/melder man seg på felles aktivitet? Kom gjerne med forslag Anonymkode: 2a366...8bb Vet ikke om dette hjelper, men har du forsøkt ulike apper der man kan treffe venner? eller prøve ut hobbyer der du kanskje treffer likesinnede. Hund? DNT? Strikkeklubb? Hva enn du har litt interesse for. utover dette er kanskje jobb en arena der du kan bli kjent. Kanskje ta initiativ til å treffe noen fra jobb på fritiden. Eller vise at du er åpen for det. ellers er siste tips å være mye sosial med de vennene du allerede har, så du kanskje blir kjent med venner av venner i sosiale lag. Anonymkode: 5d9ae...f5e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå