Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da ble det tvungen lønnsnemd pga. barns psykiske helse. Barns psykiske helse i Norge må gjøres noe drastisk med. Virkelig. For den står det ikke bra til med dessverre. 

Jeg gremmes noe så enormt over foreldre som har stått frem i media og pratet om hvor vanskelig dette har vært. De fleste av disse må være foreldre som bryr seg svært lite om kvaliteten på utdanningen til barnet sitt. Og de må bry seg lite om de mange barna som sitter i bråkete klasserom fordi den ufaglærte "læreren" ikke mestrer klasseledelse (At det går utover barns psykiske helse, er i hvert fall sikkert). De må bry seg lite om at barna ikke får god opplæring fordi læreren er møkk lei, overarbeidet og umotivert eller fordi de har en fullstendig ufaglært lærer. 

Det er ekstremt mange ufaglærte i skolen, det skal du vite.. og det er ekstremt mange lærere som jobber der de ikke har kompetanse til å være. Lærere som har 5- 10. utdanning som jobber med begynneropplæringen for eksempel. Med "null peiling." Og motsatt. Men det bryr mange foreldre seg ikke om. For de evner ikke å tenke langsiktig. Bare her og nå, for at barnet ikke skal game for mye. Jeg fatter det bare ikke.

Elever har mistet skolegang i litt over en måned etter sommerferien. Hva som gjør at ikke foreldregruppen da slår seg sammen og arrangerer sosiale møter for elevene? Gjør noen enkle tiltak for at dette skal gå greit? Er positive fordi det handler om barna sin utdanning? 

Kanskje man må begynne å se ting litt i perspektiv, det er kriger i verden hvor barn er isolert fra venner og familie, sitter i bunkerser og får null skolegang. Mens norske barn, de er ikke rustet til å være hjemme fra skolen i en periode, i hvert fall ikke når det streikes for fremtiden deres, da blir det ramaskrik. (Under Korona ville alle foreldre ha barna hjemme).

Jeg håper mange av de som har stått frem kontakter helsevesenet for videre behandling. Og for all del, det er barn som virkelig ikke har det bra, og trenger skolen for å ha en trygg arena, disse er det synd på, og jeg håper skolene eller andre fanger disse opp og engasjerer helsevesenet slik at de får den hjelpen de trenger ❤️ 

Jeg oppfordrer alle foreldre til å forhøre seg med skolen om utdanningen til de som står i klasserommet med barna dine. Ikke bare kontaktlærer, men faglærere og spes.ped.  Jeg tror dere vil få en reality-check!! 

Anonymkode: 60850...9f4

• Liker 11
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da ble det tvungen lønnsnemd pga. barns psykiske helse. Barns psykiske helse i Norge må gjøres noe drastisk med. Virkelig. For den står det ikke bra til med dessverre. 

Jeg gremmes noe så enormt over foreldre som har stått frem i media og pratet om hvor vanskelig dette har vært. De fleste av disse må være foreldre som bryr seg svært lite om kvaliteten på utdanningen til barnet sitt. Og de må bry seg lite om de mange barna som sitter i bråkete klasserom fordi den ufaglærte "læreren" ikke mestrer klasseledelse (At det går utover barns psykiske helse, er i hvert fall sikkert). De må bry seg lite om at barna ikke får god opplæring fordi læreren er møkk lei, overarbeidet og umotivert eller fordi de har en fullstendig ufaglært lærer. 

Det er ekstremt mange ufaglærte i skolen, det skal du vite.. og det er ekstremt mange lærere som jobber der de ikke har kompetanse til å være. Lærere som har 5- 10. utdanning som jobber med begynneropplæringen for eksempel. Med "null peiling." Og motsatt. Men det bryr mange foreldre seg ikke om. For de evner ikke å tenke langsiktig. Bare her og nå, for at barnet ikke skal game for mye. Jeg fatter det bare ikke.

Elever har mistet skolegang i litt over en måned etter sommerferien. Hva som gjør at ikke foreldregruppen da slår seg sammen og arrangerer sosiale møter for elevene? Gjør noen enkle tiltak for at dette skal gå greit? Er positive fordi det handler om barna sin utdanning? 

Kanskje man må begynne å se ting litt i perspektiv, det er kriger i verden hvor barn er isolert fra venner og familie, sitter i bunkerser og får null skolegang. Mens norske barn, de er ikke rustet til å være hjemme fra skolen i en periode, i hvert fall ikke når det streikes for fremtiden deres, da blir det ramaskrik. (Under Korona ville alle foreldre ha barna hjemme).

Jeg håper mange av de som har stått frem kontakter helsevesenet for videre behandling. Og for all del, det er barn som virkelig ikke har det bra, og trenger skolen for å ha en trygg arena, disse er det synd på, og jeg håper skolene eller andre fanger disse opp og engasjerer helsevesenet slik at de får den hjelpen de trenger ❤️ 

Jeg oppfordrer alle foreldre til å forhøre seg med skolen om utdanningen til de som står i klasserommet med barna dine. Ikke bare kontaktlærer, men faglærere og spes.ped.  Jeg tror dere vil få en reality-check!! 

Ja min ajoke elev er nå uten utdannelse og dypt inn i bup pga lærr streiken. Så hvor mange barn skal ende som mitt barn syntes du. Ja vi har prøvd å få tilmøter med andre medelever. Men de har ikke noe tilbud, så de sitter deprimerte hjemme og stadig avlyser disse møtene.

Det er jo selvfølgelig en kombinasjon av korona restriksjoner og frykt for å bli syk osv som ble i utgangspunktet for mye, og lærer streiken som tok knekken på ungen fullstendig psykisk. Så jeg sitter her fortvilet som mor, og vet ikke hva jeg skal gjøre, da ingen tiltak fungerer foreløpig.

Godt mulig du ikke syntes det gjør så mye for mitt barn ogat lærer lønnen er mye viktigere akkurat nå , enn mitt barn. Jeg bare vet at det er flere. Litt rart å si, men heldigvis er barnet mitt sykt nok til å få hjelp. Det står mange i kø,  de ikke har kapasitet til å hjelpe, som er på vei ut av skolen, men fortsatt er der. For mitt barn er det forsent.

Jeg støtter generelt streik.men ikke til slike konsekvenser, og syntes det var et sykt dårlig tidspunkt å ta den på. Neste år, hadde vært mye bedre. Då DDT iallefall hadde blitt ett normal år, istedenfor å legge sørre sten til brystet på dem.

Så ja akkurat i år er jeg forbanna på lærer streiken. Min mann som er lærer er helt enig med meg i det

Anonymkode: 0766a...c0a

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

De tjener mye mer enn andre yrker som har mye mer risiko og tungt arbeid. Hadde de tenkt på barna hadde de aldri streiket! Se all den psykiske belastningen barna får no pga det. Etter en lang koronaperiode!

Anonymkode: 4a0ac...f77

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De tjener mye mer enn andre yrker som har mye mer risiko og tungt arbeid. Hadde de tenkt på barna hadde de aldri streiket! Se all den psykiske belastningen barna får no pga det. Etter en lang koronaperiode!

I tilegg jobber de MYE mindre og har mye mer fri.

• Liker 3
Skrevet

Mye vil ha mer og fanden vil ha fler! 
Ingen har så mye fri som lærerne. De slipper å jobbe skift, kveld og natt.. helger og høytider. Bli beordret på jobb på en søndag. Som sykepleier har du knapt tid til pause.. lærerne har null peiling på hva som skjer i andre yrker 

Anonymkode: 91888...d7a

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ingen har så mye fri som lærerne. De slipper å jobbe skift, kveld og natt.. helger og høytider. Bli beordret på jobb på en søndag. Som sykepleier har du knapt tid til pause.. lærerne har null peiling på hva som skjer i andre yrker 

Og du har null peiling på hva som skjer i læreryrket!

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja min ajoke elev er nå uten utdannelse og dypt inn i bup pga lærr streiken. Så hvor mange barn skal ende som mitt barn syntes du. Ja vi har prøvd å få tilmøter med andre medelever. Men de har ikke noe tilbud, så de sitter deprimerte hjemme og stadig avlyser disse møtene.

Det er jo selvfølgelig en kombinasjon av korona restriksjoner og frykt for å bli syk osv som ble i utgangspunktet for mye, og lærer streiken som tok knekken på ungen fullstendig psykisk. Så jeg sitter her fortvilet som mor, og vet ikke hva jeg skal gjøre, da ingen tiltak fungerer foreløpig.

Godt mulig du ikke syntes det gjør så mye for mitt barn ogat lærer lønnen er mye viktigere akkurat nå , enn mitt barn. Jeg bare vet at det er flere. Litt rart å si, men heldigvis er barnet mitt sykt nok til å få hjelp. Det står mange i kø,  de ikke har kapasitet til å hjelpe, som er på vei ut av skolen, men fortsatt er der. For mitt barn er det forsent.

Jeg støtter generelt streik.men ikke til slike konsekvenser, og syntes det var et sykt dårlig tidspunkt å ta den på. Neste år, hadde vært mye bedre. Då DDT iallefall hadde blitt ett normal år, istedenfor å legge sørre sten til brystet på dem.

Så ja akkurat i år er jeg forbanna på lærer streiken. Min mann som er lærer er helt enig med meg i det

Anonymkode: 0766a...c0a

Støttes

• Hjerte 2
Skrevet

Kommer ikke til å svare dumme kommentarer om lange lærer"ferier", og at lærere har nok lønn for utdanning, ansvar og arbeidsmengde. Alle vet at det bare er dumt skitprat for å irritere lærere. Håper andre overser slike kommentarer også! 

Som forventet ble det tvungen lønnsnemd for lærerne denne gangen også, noe KS var helt kjent med fra starten. De trengte derfor aldri å tilby noe som helst, for andre ville ordne opp for dem. 

Skuffende, men overhodet ikke uforventet, gikk tvungen lønnsnemnd sin gang uten at lærerne ble tilgodesett så mye som en ekstra penny. Dette kunne vi fint ha fått, selv om det ble tvungen lønnsnemd. Feks. 3,84% til alle grupper av lærere, eller evt. en pakke for lønnsoppgang over tid. Dette kunne man fint fått til, men regjeringen valgt ingen av delene. 

Vi vet at det ikke kommer til å være masseflukt fra yrket, ei heller at man slutter å bruke for mye tid og energi på elevene. Det er de aller fleste lærere for lojale til, dessverre. Det jeg kommer til å etterspørre utd.forbundet er tydelige områder som vi lærere nå fremover kommer til å være rigide på. Ikke gjøre mer enn akkurat det vi skal. 

Jeg kommer til å holde meg innenfor tidsrammen min på jobb. Når timene er brukt opp er det null mer arbeid. Det vil si timer med mer arbeid i bøkene, og mindre spenstige arbeid. Tilrettelegging for elevene må holdes til et minimum siden dette er noe av det som tar mye tid. Kontakt med foresatte begrenses til innenfor arbeidstid. Det innebærer også at alle utviklingssamtaler holdes innenfor dette. Jeg kommer ikke til å tilby andre tidspunkter. Jeg må revurdere å være praksislærer og å ta sensoroppdrag.

Jeg håper at alle lærere nå stiller seg bak en slik tankegang. Det må virkelig være slutt på å yte ekstra når man bare får et tupp i r**a som takk fra kommune og regjering. Jeg skal ut av yrket og er på jakt etter en ny, passende jobb. Men frem til det skal jeg bli en rigid og kjip nei-lærer som ikke yter noe utover det jeg må. Elevene mine skal selvfølgelig ikke lastes for dette, så jeg skal overhodet ikke la det gå utover dem mer enn nødvendig! 

Vi har gravd vår egen grav altfor lenge, og dessverre vist at vi har altfor mye omsorg og lojalitet til yrket vårt. Dette fører dessverre til at vi blir herset med. På tide å ikke finne seg i dette mer! Vi har ikke krevd mer enn andre grupper, bare tilsvarende. Jeg gikk opp 2,3% i lønn, altså langt under rammen enda et år! Dette gjør meg trist på vegne av elevene mine, meg selv og yrket mitt!

Anonymkode: 78bd3...c08

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Husk at det er mange typer lærere!

Jeg har god oversikt over hva som foregår i helsevesenet. Stakk innom sykehjemmet en tur i dag, hvor fant jeg ALLE de ansatte, tror du???? 

Jeg unner helsefagarbeidere, sykepleiere og andre helsearbeidere høyere lønn. Men bare for å ha sagt det, min kollega går NED i lønn, når hun bytter til læreryrket... 

Du viser liten innsikt i hva som er min arbeidstid, for jammen jobber jeg både dag/kveld og helg jeg også. UTEN overtidstillegg/ubekvemstillegg, fordi jeg avspaserer dette i skoleferiene. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hørte du hun som i dag fortalte hun bare lå i senga og scorlla på tiktok? Hun visste ikke hvordan hun kunne lære noe uten en lærer heller.

Her tenker jeg faktisk ikke det er lærerne som har svikta, men foreldrene! Her burde så absolutt foreldre ha stilt opp langt mer for barna sine. Det er da ingen grunn til at alle skal ligge i hver sin seng. Alle er i samme situasjon, og da kan de dermed treffes. De kan faktisk også ta eget intiativ, men nei. I dagens tider med sosiale medier, så er tydeligvis ungdommen alt annet enn sosial...

Hvorfor må alt bli organisert?

Nå anbefaler jeg alle å ikke få flere barn!

Anonymkode: 68ab9...5e9

• Liker 10
Skrevet

er enig i mye du skriver,men jeg personlig synes at personer og spesielle lærere sutrer mye

Anonymkode: a55dc...239

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kom gjerne med konkrete eksempler. Jeg tjener 524800 i året og har jobbet som lærer i 7 år (adjunkt med tilleggsutdanning). Å jobbe på ungdomsskole er også en enorm psykisk belastning, man må daglig takle mange deprimerte og utagerende elever som sliter. Jeg er ikke psykolog, jeg vil bare lære unge om matte og naturfag 👌

Anonymkode: 6e150...05b

• Liker 2
Skrevet

Neimen slapp nå av. Man kan ha to tanker i hodet, og tenke at det er kjipt for unga det som skjer, samtidig som man ser problemstillingen til lærere. Men jeg skjønner ikke helt hva høyere lønn har med saken å gjøre; gjør det klassene mindre, barn og unge mindre utagerende osv? Det må jo helt andre ressurser inn i skolen før dere kan begynne å snakke om lønn. Dere er ikke nederst på stigen. Men dere er ikke utdannet vernepleiere, sosionomer, helsesykepleiere osv, så jeg ser mye av problemene dere snakker om, ja. 

Anonymkode: 7bc61...9cc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Neimen slapp nå av. Man kan ha to tanker i hodet, og tenke at det er kjipt for unga det som skjer, samtidig som man ser problemstillingen til lærere. Men jeg skjønner ikke helt hva høyere lønn har med saken å gjøre; gjør det klassene mindre, barn og unge mindre utagerende osv? Det må jo helt andre ressurser inn i skolen før dere kan begynne å snakke om lønn. Dere er ikke nederst på stigen. Men dere er ikke utdannet vernepleiere, sosionomer, helsesykepleiere osv, så jeg ser mye av problemene dere snakker om, ja. 

Anonymkode: 7bc61...9cc

Det er ikke bare lønn det streikes for. (Ikke er det høye lønnskrav heller, det kreves egentlig bare at lærere får samme lønnsutvikling som andre yrkesgrupper. Det har de ikke fått.)

Lærere rømmer fra yrket fordi den lange utdanningen og alle arbeidsoppgavene ikke står i forhold til lønnen, spesielt siden lærere har vært lønnstapere i flere år. Og høyskolene sliter med å få nye lærerstudenter. Da kan lønn kan være et virkemiddel for å rekruttere flere lærere.  Lærermangel pga. disse to nevnte grunnene= flere ufaglærte i skolen. Derfor har lønn også med saken å gjøre. 

Joda, det er kjipt for en del av barna med lærerstreik, men det blir som å pisse i buksa. Skolesituasjonen i Norge, slik som den er nå, blir kjipere for mange på sikt. 

• Liker 6
Skrevet

Hva med oss som ligger 100 000 under dere i lønn? Er mange som tjener dårligere enn dere.

Anonymkode: 4e328...441

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva med oss som ligger 100 000 under dere i lønn? Er mange som tjener dårligere enn dere.

Dere kan jo streike da 💪 Hvis du er i et yrke med krav om minst 5 års høyere utdanning, høy arbeidsbelastning, stor samfunnsbetydning og dårlig bemanning, men tjener 400.000 i året ville jeg absolutt ropt høyt om det :)

At lærere klager betyr ikke at andre ikke får lov. 

Anonymkode: 6e150...05b

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så da skal man bare gi opp skolen, mener du? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så da skal man bare gi opp skolen, mener du? 

Hvem har sagt at man skal gi opp skolen?

De siste 40- årene har man jobbet for å bli bedre. Det er aldri godt nok, alt må bli bedre, for det dukker opp nye problemer hele tiden. Man kommer til ett punkt der menneskene kanskje ikke har så mye mer å bli bedre på, så kanskje man skal akseptere at man nå kanskje er der snart?

Ikke rart dagens unge ikke trives i livene sine lenger, de må pushe seg selv konstant, fordi man skal bli bedre,og bedre...og bedre og bedre. Når er det godt nok?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hørte du hun som i dag fortalte hun bare lå i senga og scorlla på tiktok? Hun visste ikke hvordan hun kunne lære noe uten en lærer heller.

Her tenker jeg faktisk ikke det er lærerne som har svikta, men foreldrene! Her burde så absolutt foreldre ha stilt opp langt mer for barna sine. Det er da ingen grunn til at alle skal ligge i hver sin seng. Alle er i samme situasjon, og da kan de dermed treffes. De kan faktisk også ta eget intiativ, men nei. I dagens tider med sosiale medier, så er tydeligvis ungdommen alt annet enn sosial...

Hvorfor må alt bli organisert?

Nå anbefaler jeg alle å ikke få flere barn!

Anonymkode: 68ab9...5e9

Eller flytte. Vi flytter til et annet land hvor de har privatskoler og spesialskoler, og hvor det faktisk forventes at foreldre oppdrar sine egne barn. I tillegg forventes det at folk kan oppføre seg og har folkeskikk. Mannen sitt hjemland.

Ville ikke fått barn i Norge lenger nei.

Anonymkode: dae51...68d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke bare lønn det streikes for. (Ikke er det høye lønnskrav heller, det kreves egentlig bare at lærere får samme lønnsutvikling som andre yrkesgrupper. Det har de ikke fått.)

Lærere rømmer fra yrket fordi den lange utdanningen og alle arbeidsoppgavene ikke står i forhold til lønnen, spesielt siden lærere har vært lønnstapere i flere år. Og høyskolene sliter med å få nye lærerstudenter. Da kan lønn kan være et virkemiddel for å rekruttere flere lærere.  Lærermangel pga. disse to nevnte grunnene= flere ufaglærte i skolen. Derfor har lønn også med saken å gjøre. 

Joda, det er kjipt for en del av barna med lærerstreik, men det blir som å pisse i buksa. Skolesituasjonen i Norge, slik som den er nå, blir kjipere for mange på sikt. 

Enig. Yrket har ikke noe status. Mange plasser på lærerutdanningene er ledige. Folk har ikke lyst til å bli lærere. 

Ingen tar utdanning som lege eller ingeniør fordi de syns det hadde vårt en avslappende jobb. De gjør det pga lønna. Det er så mange som vil bli leger at flere tar utdannelsen i utlandet. Jobben kan være ekstremt krevende til tider. Folk dør og det var du som opererte dem. Du skal være jævla tøff psykisk. Men de får veldig bra lønn. Jeg sammenligner ikke jobben til en lærer og en lege. Men se på lønna og statusen til yrkene. Hadde lege fks hatt lik lønn som lærer og like dårlig status, hadde ikke Folk tatt den utdanninga. Høyere lønn = høyere status. Skolene får fler å velge mellom, og kan velge de beste. De kan til og med ha utdannede lærere som vikarer, fordi det finnes folk med utdanningen. Hadde ikke så mange tatt legeutdanning som de gjør, hadde ikke leger blitt satt som vikarer heller. Da hadde de måtte bruke ufaglærte, slik som i skolen. 

På min skole er det en stor mobbesak i en klasse. De har stort sett forskjellige 19-åringer rett fra vgs som lærere. De har ikke peiling på hva de driver med, og ikke får de noe opplæring heller. Foreldre er piss forbanna og det går ikke bra med ungene. Det er lærermangel. De som utdanner seg til lærere får jo jobbtilbud over hele området og kan velge fritt. I fjor slutta det en nyutdannet lærer som fikk praksissjokk tror jeg, og tok en helt annen utdannelse. 

Det er også mye gjennomtrekk i skolene, og siden det er så mange ledige stillinger, søker lærere seg over på en annen skole når de er lei den de jobber på, eller de bare slutter. Hadde det vært mer konkurranse om stillingene, hadde folk blitt i jobben og kjempet mer om det var noe som ikke var bra, i stedet for å bare dra sin vei. 

Ellers er jeg enig i det mange sier, at vi burde streike for flere ressurser i skolen. Er jobben vår å undervise, eller være psykologer, foreldreveiledere og vernepleiere? 

Anonymkode: b840d...c76

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...