Gjest lillelou Skrevet 29. november 2005 #1 Skrevet 29. november 2005 Til helga skal vi gjennomføre Den Store Kalkunmiddagen, og det gleder jeg meg til! Driver og leter etter oppskrifter på god stuffing og saus,men blir så usikker, og i tvil om hva jeg skal velge-har til nå kjørt ganske tradisjonelt opplegg med fløtesaus og sånt,men muligens finnes det noe som er BEDRE? Tips tas imot med TAKK!
Arkana Skrevet 29. november 2005 #2 Skrevet 29. november 2005 (endret) Denne er enkel og god. Baconstuffing til kalkun 1 liter brødterninger av fersk loff 1 dl melk 2 egg 100 g bacon 150 g champignon 1 løk salt/pepper litt muskat persille Klipp bacon i små biter. Løk og persille finhakkes. Soppen skjæres i skiver. Brun bacon, løk og sopp. Ha i persille. Hell over brødet som er blandet med egg og melk. Smak til med salt, pepper og muskat. Her er to andre typer stuffing, hvis du vil prøve deg på dem: Kirsebærstuffing til kalkun 100 g grovbrød 1,5 dl kremfløte 400 g kvernet kalkunkjøtt 1 løk 2 ss smør 1 egg 1 ss konjakk (kan sløyfes) 1 hvitløksbåt ½ laurbærblad 2 ts hakket timian 1 ½ ts pepper 1 knivsodd muskat og kanel 2 ss hakket persille 1 ss worcestershiresaus 100 g steinfrie kirsebær (hermetiske) Smuldre brødet og hell over fløten. La trekke til brødet har sugd opp all væsken. Bland kvernet kalkunkjøtt og brødblandingen godt. Finhakk løk og surr den blank i smør. Bland i farsen sammen med resten av ingrediensene. Svine-, sviske og kastanjestuffing til kalkun ¾ kopp steinfrie svisker ½ kopp portvin 2 ss olivenolje 1 stor hakket løk 2 knuste hvitløksfedd 750 g malt svinekjøtt 1 ts paprikapulver ½ ts kanel ½ ts malt spisskummen 1 ½ ts salt ½ ts pepper 4 kopper friske brødsmuler 500 g kastanjer, ristede (200 grader, 15 min), skrelte og grovhakkede 4 vispede egg ½ kopp hønsebuljong Bland svisker og portvin og la stå mens resten av stuffingen lages. Fres løken myk i olje, tilsett hvitløk og fres ½ minutt. Tilsett svinekjøtt og stek under omrøring til kjøttet er stekt. Tilsett paprikapulver, kanel, spisskummen, 1 ts salt og 1/4 ts pepper. Tilsett sviskene og portvinen til sist. Hell alt over i en bolle og bland i brødsmulene, kastanjer og egg, bland godt sammen. Smak evt til med mer salt og pepper. Og så saus. Forslag 1: Sil sjyen fra kalkunstekingen over i en kasserolle. Tilsett litt kremfløte og appelsinjuice, smak til med salt og pepper. Forslag 2: Smelt 1 ss smør og rør inn 2 ss hvetemel, spe med 3 dl hvitvin og 1 dl buljong. La småkoke et par minutter og rør inn en eggeplomme, 1 dl fløte, salt/pepper og litt presset sitron. Forslag 3: Kok opp en kartong fløte, litt hvitvin, 2 ss grønne pepperkorn (fra glass), en smuldret buljongterning, litt sennep og maisanna rørt ut i litt vann. La tykne og rør inn finhakket gressløk. Forslag 4: Fres hakket løk og 2-3 epler i tynne båter. Tilsett noen tørkede hakkede aprikoser, noen svisker, en kartong fløte, litt soyasaus, ca 1 dl hvitvin, salt/pepper og timian. La koke noen minutter og rør inn hakkede valnøtter. Endret 29. november 2005 av Arkana
Gjest lillelou Skrevet 29. november 2005 #3 Skrevet 29. november 2005 Ååååå, nå ble jeg supersulten (og glad!)! Tusen takk, Arkana!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå