AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #1 Skrevet 27. september 2022 Min mann har det siste året gått på cellegiften Fliri, og har fått beskjed om å bruke kondom de første 2-3 dagene etterpå og ikke kysse eller svette på partneren. Dette er informasjon som jeg også har lest på sykehuset, på Kreftforeningen sine sider og diverse helsesider på nettet. Nå nylig var det en kreftlege som fortalte mannen at cellegiften var ute av kroppen etter 6 timer, og at giften er kun i urinen. Dette er helt motsatt råd enn hva jeg fikk i fjor da jeg begynte med cellegift. Noen med peiling? Anonymkode: d2c82...685
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #2 Skrevet 27. september 2022 Ts her Feil i overskriften, det skulle være: "Cellegift : Hvor lenge skal man ha sex med kondom?" Anonymkode: d2c82...685
sunshineinmypocket Skrevet 27. september 2022 #3 Skrevet 27. september 2022 Nedsatt fruktbarhet Det kommer vel helt an på. Men dette står på kreftlex. Under behandling kan kvinner få uregelmessig menstruasjon, eller den kan stanse helt. Likevel bør kvinner bruke prevensjon både i behandlingsperioden og i cirka ett år etter, på grunn av risiko for skader på eggcellene under behandlingene. Produksjon av sædceller hos menn påvirkes, og dette gjør at befruktningsevnen blir nedsatt. Det kan være aktuelt å fryse ned sæd før behandlingen starter. Hos de fleste vil sædproduksjonen bedre seg de første årene etter kurene. På grunn av risiko for skade på sædceller er det viktig å bruke sikker prevensjon under og det første året etter avsluttet cellegiftbehandling. kilde: https://www.kreftlex.no/Tykk-og-endetarmskreft/ProsedyreFolder/BEHANDLING/Cellegift/med-mage-tarm-Flirikur?lg=ks&CancerType=Tykktarm&containsFaq=False
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #4 Skrevet 27. september 2022 Hadde du ikke en tråd du spurte om det samme for noen dager siden? Er du utrygg på det legen sier, gjør som før. Anonymkode: a0269...3e4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #5 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hadde du ikke en tråd du spurte om det samme for noen dager siden? Er du utrygg på det legen sier, gjør som før. Anonymkode: a0269...3e4 Nei har ikke hatt en tråd om dette tidligere. Ikke så merkelig at jeg lurer siden jeg har fått to motstridende svar, og det står overalt at man skal ta hensyn når man mottar cellegiftbehandling mtp hygiene når man bor sammen med noen. Ha eget håndkle, helst eget toalett og at gravide og ammende skal ikke bytte på senger der cellegiftpasienter har kastet opp. Ts Anonymkode: d2c82...685
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #6 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei har ikke hatt en tråd om dette tidligere. Ikke så merkelig at jeg lurer siden jeg har fått to motstridende svar, og det står overalt at man skal ta hensyn når man mottar cellegiftbehandling mtp hygiene når man bor sammen med noen. Ha eget håndkle, helst eget toalett og at gravide og ammende skal ikke bytte på senger der cellegiftpasienter har kastet opp. Ts Anonymkode: d2c82...685 Skjønner at du lurer, men hvordan kan du stole på svar her inne fra tilfeldige personer du ikke vet noe om? Snakk med legen, sykehuset eller hør med fastlegen. spørsmålet minnet veldig om problemstillingen i denne tråden: Anonymkode: a0269...3e4
Blåjojo Skrevet 27. september 2022 #7 Skrevet 27. september 2022 Jeg lærte at etter 3 dager var cellegiften ute av kroppen. Men ser at denne typen cellegift har veldig kort halveringstid i forhold til andre, og det er nok bakgrunnen for svaret legen gav. Det vil nok uansett være en del igjen i kroppens celler, slik at jeg ville uansett holdt meg til 3 dager. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå