Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2002 #1 Del Skrevet 22. oktober 2002 Hei sann! Vil gjerne gjennomføre et lite tankeeksperiment her. À la: Er det gjennomførbart? Jeg vet at jeg kan. Har dere noen gode tips til meg? Eventuelt egne erfaringer? 1. Jeg måtte slutte midt i det andre året på videregående pga personlige grunner. Jeg har nå mistet retten min til videregående, så når jeg skal gjøre meg ferdig der så må jeg betale for det. Greit nok. Det vil si at jeg har i praksis 2 år igjen å ta av videregående; 3 hvis jeg er riktig uheldig. (Pga valg av linje det første året..) 2. Jeg er gravid nå. Er ferdig med fødselspermisjonen i februar 2004. Planen er å begynne å gjøre ferdig videregående da. Hva kan jeg få av støtte/stipend/lån? (Her er kanskje punkt 3 avgjørende...) Vår plan er at jeg begynner med fag som privatist våren 2004, eller begynner som fulltidsstudent på videregående fra høsten 2004. (Om jeg får plass.) 3. Jeg bor sammen med kjæresten min. Han tjener ca 7000 mer enn meg i måneden nå, og støtter meg angående min avgjørelse om å begynne på utdannelsen min rett etter fødselspermisjonen. Når jeg skal studere videre må jeg ta meg en helgejobb for å spe på inntekten vår. LA OSS SÅ SI....at jeg om 4-5 år har fått min studiekompetanse, og skal begynne på høyere studier. Hvordan går jeg frem for å bli advokat? Enkelt og greit spørsmål :blunke: Det er nemlig et yrke jeg vurderer sterkt, da det er et mangfoldig yrke. Har bl.a et søskenbarn som har utdannet seg til barne-og familierettsadvokat. Skal spørre henne også. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 23. oktober 2002 #2 Del Skrevet 23. oktober 2002 Du må studere til juridisk embedseksamen (Ex. Phil. osv.) Det tar, i.flg. normert studietid, 7 år. Det er fullt mulig å klare det på kortere tid, men du må likevel ha praksis (2 år så vidt jeg husker) for å kunne søke advokatbevilling! Lenge? Ja, men det er verdt det! Du vil, i beste fall, være ferdig advokat i 2015, og det er et flott mål! (Kanskje vi møtes i retten?) Leo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 23. oktober 2002 #3 Del Skrevet 23. oktober 2002 Hvis du ikke kommer inn på videregående kan det godt hende at du kan få plass på voksenopplæringen. Det er gratis og verd å sjekke opp. En annen fordel er at du ikke nødvendigvis må ta eksamen i alle fag siden du ikke er privatist om du går der. Bare pass på søknadsfristen; tror den pleier å være i mars/april! Lykke til med barn og utdanning! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 23. oktober 2002 #4 Del Skrevet 23. oktober 2002 Tusen takk for svar begge to :D (Joda, det var meg som skrev innlegget!) Den voksenopplæringen; er ikke den gratis bare for folk over 23 år?... Mener å ha hørt det. Jeg er nemlig 20 når jeg skal begynne å gjøre ferdig videregående. Kan jeg da få lån eller stipend fra Lånekassen under en evt. Voksenopplæring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 23. oktober 2002 #5 Del Skrevet 23. oktober 2002 Jeg vet dessverre ikke hvordan reglene er for de som er under 23, men tror i hvertfall ikke du må betale (hvis du får plass) hvis det er gratis for de over 23. Lånekassen gir stipend og lån til godkjente utdanninger, du kan også få støtte til skolepenger der det er aktuelt. Prøv å få plass på vanlig videregående eller voksenopplæring først - greit å slippe å betale skolepenger hvis man ikke må Det ligger endel info om voksenopplæring på nettet, så hvis du søker litt vil du sikkert finne ut av reglene. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2002 #6 Del Skrevet 23. oktober 2002 Hei.... alt går,men det er jo slitsom.VELDIG slitsomt.Du må rett og slett finne ut om det er verdt det'. Du må forsake mye,men planlegging er stikkordet.jeg har barn + studerer. Jeg som mann og barn lager oss timeplaner. Min uke er: Mandag;studere hele dagen.Fra 08.00-19.00 Mann henter og bringer barn. Tirsdag;Hente og bringe barn fra barnehagen.Studere 09.00-15.30. Onsdag;Studere 08.00-16.00. Trening 16.30-17.30 Torsdag; Studere 09.00-15.30.Hente og bringe barn. Gym med barna Fredag;Studere 08.00-17.00. Lørdag;KOSEDAG med barn og mann.Og el.være med venner. Søndag;Kosedag med barn.Lese kun 2 timer.Aldri fastlagt tidspunkt. Sånn er mine uker sånn ca. Sjelden med avvik. Leser ALDRI hjemme,mener at det bør være KVALITET på lesingen,og for MEG er dette best på skolen.Nytter dagene mine UTROLIG effektivt. Klarer dette ganske bra,slik at jeg slipper å lese hjemme.Før eksamen leser jeg nok MYE mer enn dette,men prøver å lese jevnt hele året slik at jeg slipper den intensive lesingen på slutten. Har veldig gode karakterer. http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...hlight=rotehode Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 23. oktober 2002 #7 Del Skrevet 23. oktober 2002 Heisann siste Gjest Jeg synes du virker veldig ambisiøs! Positivt. Jeg er også det. Målet er å finne et yrke jeg trives i og vil beholde over lenger tid, pluss at jeg vil tjene godt. Har en anelse om at du som meg ikke synes noe om at man setter livet på "vent" fordi om man får barn. Har jeg først satt meg et mål så gir jeg meg ikke før det er nådd, er kanskje litt for sta av og til, men sånn er jeg bare Jeg vet at det vil bli hardt. Men jeg vil gjøre dette, både for meg selv og min familie. Jeg har også hørt at de som studerer og har barn, jobber generelt hardere og er mer målrettet og effektive med tiden sin enn de som ikke har barn. Jeg tror ikke at barnet mitt har vondt av å se en målrettet og aktiv mor. Tvert om. Min samboer har en jobb der han er borte alle dager utenom søndag, og han jobber fra 8-17 hver dag. Torsdager jobber han til 19. Hadde ikke han støttet meg i dette så hadde det ikke gått Vi har funnet ut hvor mye vi kan klare oss med av lån/stipend per mnd mens jeg studerer, og jeg har igjen å finne ut hvordan jeg skal ta videregående på en mest mulig effektiv og rimelig måte. Så tar vi det videre derfra :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Matahari offline Skrevet 23. oktober 2002 #8 Del Skrevet 23. oktober 2002 Til siste gjest; så flink du er! Leseplanen din er jo ikke langt unna min, og jeg har ikke barn. Kan jeg spørre hva du studerer? Og Vinga, en liten positiv nyhet: Jeg TROR det er fra 2007 at juridisk embetseksamen blir lagt om til femårig bachelor + master. Så da blir ikke studiet så langt i hvert fall. Matahari Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 23. oktober 2002 #9 Del Skrevet 23. oktober 2002 Wow! Imponert over den leseplanen! Må bare få sagt at selv om det kan være slitsomt å være student så har man en fleksibilitet som du bare kan drømme om når du er i jobb. Jeg har selv gått på skole med baby/lite barn, har vært i jobb med lite barn og er nå igjen student med "stort" barn, og synes det har vært veldig ok å kombinere barn og studier. Nei, barn er ingen grunn til å settet livet på "vent"! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 23. oktober 2002 #10 Del Skrevet 23. oktober 2002 Profesjonsstudiet på jusen er nettopp lagt om så jeg tror ikke at de vil endre på dette ved studiereformen. Det er i dag normert til 6 år, ikke 7 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2002 #11 Del Skrevet 23. oktober 2002 Jeg studerer også juss..selv om det ikke alltid virker sånn Har aldri vært på en forelesning, kurs, seminarer, aldri vært med på kollokviegrupper m.m. men jeg har da klart meg såpass at jeg har kommet meg videre. Ikke fordi jeg er "folkesky", men fordi det har passet så dårlig med min livsituasjon. Jeg har også barn, og det går forholdsvis greit å være student, synes nå jeg. Legger opp dagen omtrent som en vanlig arbeidsdag, og passer på at jeg også får litt fri. Selv om det gir meg litt dårlig samvittighet. Vil vel kanskje si at det er et større psykisk press å studere samtidig som man har barn enn det å jobbe. Har du jobb er du ferdig når du kommer hjem. Som student vet du at alt kan være bortkastet om du ikke står til eksamen. Vet egentlig ikke om jeg hadde orket å lese så mye mere om jeg ikke hadde hatt barn da men..jeg er jo litt lat Du får ha lykke til om du skulle velge dette studiet da Vinga! Mirabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. oktober 2002 #12 Del Skrevet 23. oktober 2002 Hei! Vinga: nå vet ikke jeg hvor gammel du er,men er du over 25 og jobbet i 5 år (hjemmeværende/permisjon og hjemme et år med barn teller som yrkespraksis) trenger du KUN å ta 6 fag for å få studiekompetanse.Du mister da 0.6 poeng,men alikevel... 1 klasse engelsk 1 klasse matte 1 klasse naturfag 1 klasse samfunnsfag 3 klasse norsk 3 klasse historie Har du tatt deler av gymnaset /handelsskole/osv.men ikke bestått alt osv. finnes det altså en mulighet.Finn ut hvilke av disse fagene du allerede har. Trenger ikke koste penger å ta gymnasfagene.Ring til videregående skole og hør om de evt. har voksenopplæring(voksenoppl.men med andre elver der også).Det var det han gikk på. Matahari: Jeg studerer Juss. Ha en god natt alle sammen.Skal opp i morgen tidlig med mine søte små barn,spise en god frokost sammen,så barnehage,og deretter studenttilværelse for mor. Kristin som nå har blitt 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 24. oktober 2002 #13 Del Skrevet 24. oktober 2002 Selvsagt er der mange kvinner som klarer harde studier ved siden morsrollen - jeg vet om ett par selv. Men det er ikke noe nederlag å velge en roligere tilværelse mens barna er små - det å gå i full jobb kan være hardt nok. Jeg studerte ved siden av jobben når barna ble større - men må medgi at det livet passet ikke for meg - så etter å ha hatt studier ved siden av jobben min i fire år valgte jeg å stoppe opp for et år siden. Når man studerer så har man aldri fri - alltid dårlig samvittighet for at man skulle lest mer . Det var så gale at jeg hadde dårlig samvittighet for å lese avisen - nå nyter jeg å kunne kjøpe meg et blad og lese bøker jeg velger selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 24. oktober 2002 #14 Del Skrevet 24. oktober 2002 Hei! Vinga: nå vet ikke jeg hvor gammel du er,men er du over 25 og jobbet i 5 år (hjemmeværende/permisjon og hjemme et år med barn teller som yrkespraksis) trenger du KUN å ta 6 fag for å få studiekompetanse.Du mister da 0.6 poeng,men alikevel... 1 klasse engelsk 1 klasse matte 1 klasse naturfag 1 klasse samfunnsfag 3 klasse norsk 3 klasse historie Har du tatt deler av gymnaset /handelsskole/osv.men ikke bestått alt osv. finnes det altså en mulighet.Finn ut hvilke av disse fagene du allerede har. Trenger ikke koste penger å ta gymnasfagene.Ring til videregående skole og hør om de evt. har voksenopplæring(voksenoppl.men med andre elver der også). Hei Gjest Jeg er 18 (nesten 19) nå, men rekker å bli 20 før jeg skal studere videre. Jeg har karakterbevis fra første året på videregående, men jeg gikk ikke allmennfag.. Jeg gikk på musikk, dans og drama. Har imidlertidig bestått og gode karakterer i alle fag. Takk for infoen, skal ringe aktuelle skoler neste uke og bare høre med dem hvilke muligheter jeg har. Klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 24. oktober 2002 #15 Del Skrevet 24. oktober 2002 Jeg er også jurist, men advokat er noe jeg ikke vil bli. Jobber med juridiske saker i staten. Staten passer greit når men har små barn. Studiet er hardt nok, selv om jeg ikke gjorde de store anstrengelsene da jeg er litt lat!! he he Dermed ble det ingen laud, og dermed må jeg "jobbe" meg opp. Men likevel (etter å ha tatt advokatkurset som er obligatorisk før man kan få bevilling) så har jeg funnet ut at advokat ikke er noe for meg. Har en interessant jobb der jeg er nå, om enn en del dårligere betalt. Jeg er imponert over alle som får studert selv om de har barn. Stå på, men du må være sikker på at det er dette du vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2002 #16 Del Skrevet 24. oktober 2002 Hei Vinga: Spiller ingen rolle hvilken videregående skole du gikk på.Disse dager får man studiekompentanse for det meste.Men du har sansynligvis 1 klasse engelsk,samf.fag og matte(og kanskje naturfag?)Da har du iallefall kommet langt på vei.Mangler da historie og norsk. Men husk at så lenge du kun har disse seks fagene må du være 23 år (ikke 25 som jeg trodde.),og ha 5 års dokumentert yrkeserfaring. Les denne linken: http://www.samordnaopptak.no/handboka2001/...mpetanse.html#2 Så, hva med å være hjemme med din lille søte et år,og så ta norsk og historie,samtidig som du kan være med barnet et år til? (dagmamma el. noe de timene du er på skolen??) Da er du blitt 21 år. 2 år igjen før du kan begynne å studere ved universitetet. Eller du må følge hele undervisningen i 2 klasse + 3 klasse som vanlig fulltidselev ,og så kan du søke på juss-studiet etter det. Da er du vel 22 år? Det er opptak til juss både høst og vår. Husk at du bruker et halv år til forprøvene før en kan begynne på selve studiet.Du søker som alle andre,ved å få tak i søkerhåndboka og søknadskjema(finner det på internett,biblioteker osv. osv.) Her er linken til samordna opptak 2001: http://www.samordnaopptak.no/ Husk at du blir ikke advokat ved å studere juss,men jurist (men kan jobbe som advokat) I stipend/lån får en ca. 9000 i mnd. Kristin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå