Gå til innhold

Svar på tråd om kattunge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var jeg som skrev innlegget om kattunge som hadde stukket av ut et par ganger. 

Selvsagt tar man alle forhåndsregler når man har kattunge, når vi skal ut ytterdøren har vi henne alltid på badet. Men så har det skjedd noen glipper. 

Har ringt til alle veterinærer i området. Alle går utifra samme regel, minimum 2 kg og 6 mnd. 

Det jeg syns var rart er at dem kan ikke sjekke om hun er drektig nå. Hun viser ingen tegn på at hun er det, bortsett fra at hun har blitt roligere, men det ble hun før hun klarte å smette ut døren første gang. 

Anonymkode: 90d4d...2a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo dumt å vente til hun evt blir synlig drektig. Synes det er merkelig. Det er uansett måter å sterilisere en hunnkatt på, fjerne eggstokkene via side-cut, og fjerne livmoren og alt. Jeg ville fjernet alt om man mistenkte drektighet. Men én må jo få en veterinær.til å gjøre det da. Merkelig at en veterinær ville latt en kattunge bli gående med drektighet heller enn å bare sterilisere.

Hjelper ikke det jeg sier, men dog

Skrevet

Har dere en dyreklinikk i nærheten som samarbeider med en dyrebeskyttelse/organisasjon? De pleier ofte å kastrere tidligere. De er jo godt drevne også. 

Vet at det skjer at katter som kommer inn for kastrering og så oppdager de at de er drektig, at eier da kan få valget om å ikke kastrere likevel og beholde eller om de skal fjerne og da ta en abort. 

Store fostre hadde jeg ikke hatt hjerte til å abortere så det er jo absolutt best om du får vite det så snart som mulig. Har ikke veterinærene sakt noe om når det kan sjekkes? Mener de at hun bare skal få kattungene? Synes det er litt spesielt når det er såpass dumt for en så ung katt å bli drektig. Men hvis ingen veterinærer vil hjelpe deg så må du nå bare la løpet gå til da.

Hvis katten faktisk er drektig, (og jeg hadde ikke tatt sorgene på forskudd for det at det går katter ute er litt tynt grunnlag) så ville jeg lest meg mye opp på kattefødsel og kattunge livet, slik at du er forberedt og spesielt hva du skal se etter hvis det blir akutt og dere må ta keisersnitt. Kittenlady har mye bra på youtube og hvis du googler så kommer det opp mye oppdrettsider osv.

Pass på at kattungene er chippet, vaksinert og helsesjekket før du gir de bort. Se etter gode eiere som vil kastrere. Ikke gi de bort før 12, helst 14 uker. Dette er jo litt «ekstra» kanskje men jeg ville gjort prosessen som at jeg var en oppdretter, kjøpt inn «kattunge» pakker som de kunne fått med seg videre i hjem(teppe, leker, kattesand som er brukt av kattungen = trygt for kattungen i nytt hjem) mat (vondt for magen og bytte fôr for raskt), informasjonshefte osv. Du kan jo legge det inn i prisen. Jeg hadde også gitt bort kun 2 og 2, med mindre hjemmet har en katt fra før av, pga det å gå fra kattemor og søsken til å plutselig bli alene kan være ganske tøft, og de har uansett godt av selskap. 

Men ville ikke tatt sorgene på forskudd. 

Anonymkode: b9261...bb0

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Jeg kan få komme inn på sjekk, og  kunne få veie henne for å sjekke om hun var over 2 kg. For var hun godt over 2 kg kunne dem vurdere å sterilisere henne før 6 mndr. Men hun er ca 1,7 kg veid her hjemme. 

Veterinær-kontoret lokalt samarbeider med dyrebeskyttelsen. Men alikevel var det 2 kg og 6 mndr som var minimum. 

Jeg får bare sette henne på for med ekstra kcal slik hun raser opp i vekt 😂

Anonymkode: 90d4d...2a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...