Gå til innhold

Skilsmisse?Er det slik det er å være gift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ehm hei og HJELP!

Jeg seriøst misliker min egen mor gjort det veldig veldig mange år. Hun er veldig selvopptatt, utrolig ustabil og en veldig dårlig mor. Min far er stikk motsatt han er tålmodig, stabil og utrolig empatisk. 

Bare for å sette det på spissen. Ble dratt i familieterapi og neste time trengte jeg ikke være med. Tror dere moren min fortsatte å gå for å få det bedre hjemme? Nei.🤭 Flere år ble det med syke humørsvingninger som gikk utover meg og mitt liv spesielt på skolen noe som var viktig for meg.

Nå har jeg gått til psykolog og funnet ut at mye av angsten min komme fra traumer fra min mor. Jeg har masse gode venner og å være med dem og møte mødrene deres knuser meg men gjør meg litt glad også å se at det fins så fine og gode mødre. Jeg skulle så ønske jeg hadde en bestevenn i min mor eller at jeg tålte å være rundt henne.

Min far har faktisk(!) kjeftet på min mor og han er ikke typen som klarer å bli sint, etter at hun skjelte meg ut til de grader hvor jeg ble kalt dritt unge for at jeg ikke ryddet huset da jeg var mindre. 

Jeg har fortalt han at jeg har det vondt av å være rundt moren min og når jeg fortalte han at jeg har snakket mye med psykologen om dette, ble han ikke overrasket. Han fikk skyldfølelse for at han har latt noen behandle meg slik. Jeg ser på hele han at han ikke er forelsket i den dama. Han rydder huset, han vasker kjøkkenet, han vasker klær og han installerer nye skap som hun plutselig bestemmer seg for vi skal ha. Hun styrer alt og alle, jeg er så lei av å se pappa bli utslitt. Dråpen kom etter jeg fortalte om det jeg og psykologen har snakket om og jeg ser at han forstår at han ikke må være gift med henne lenger. Men han komme fra kristen familie og som han så fint sa «jeg har lagt et løfte når me giftet oss». Er det SLIK det er å være gift?? 
Hvorfor skiller man seg ikke når man ikke er forelsket, ikke har en fin harmoni i huset, det går på bekostninger av andres psykiske helse?

Anonymkode: 77050...cf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verden er ikke perfekt,  ikke mennesker heller. Tipper du er enten tenåring, tidlig i 20 årene eller ustabil selv. 

Anonymkode: a45b4...f6e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Verden er ikke perfekt,  ikke mennesker heller. Tipper du er enten tenåring, tidlig i 20 årene eller ustabil selv. 

???? Hva er dette for en måte å svare på? Hvorfor rakke ned på noen som trenger å lufte at de har det vondt?

Anonymkode: 29b9f...b87

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår veldig godt hva du prater om Ts, jeg har hatt en slik forelder selv. Hadde de skilt seg så tror jeg vår familiehistorie hadde blitt mye bedre. Din far bør jo fortsette hos psykolog på egen hånd, ja også din mor om hun er villig. Men for din del så anbefaler jeg deg en ting -og det er å virkelig gå ut å skape ditt eget liv, og sørge for din egen økonomiske sikkerhet. Så lenge du står på egne ben så kan ikke din mor få kontroll over deg noen gang og du vil være bedre rustet til å støtte din far. 

Det er trist når en person skal kontrollere alle andre, det ødelegger liv. Din far er nok manipulert og kuet -håoer han våkner opp litt nå når dere begynner å prate om dette!!!

Anonymkode: 29b9f...b87

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Usj. Forferdelige svar enkelte kan lire av seg. 

Det er hvert fall bra du har innsett situasjoner og har forståelse for hvordan det har påvirket deg. På den måten kan du handle annerledes og forstå deg selv bedre. 

Det er også trist at faren din ikke har tatt grep. Det er foreldrenes oppgave å beskytte barna sine. Men han har hvert fall dårlig samvittighet for dette og har selvinnsikt til å se at det var galt. Og det er jo bra. 

Det er sammensatt og mange grunner. Men ofte så kan det være vanskelig å se hvor ille det er når man lever midt oppi det. Grensene forflyttes for hver gang og han lagde sikkert en del unnskyldninger for henne fordi han var jo glad i henne. Og selv om noen oppfører seg dårlig, så kan det skape et avhengighetsforhold deg er vanskelig å komme ut av. Vet ingenting om bakgrunnen til faren din. Men hvis han feks har vokst opp i liknende mijø hos foreldrene, er det ofte at man havner i samme dynamikk dessverre som voksen. 

Anonymkode: 4ccde...690

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...