Gå til innhold

Leie ut sin del av huset til sin x

Anbefalte innlegg

Skrevet

istedenfor å bli kjøpt ut. Kan det være en grei løsning?

Min venninne skal skilles. Han blir boende igjen i huset, men må da kjøpe henne ut. Det tror jeg for øyeblikket er veldig vanskelig. 

Kan han betale henne en leiesum i mnd i stedet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke en grei løsning. Hun får jo ikke frigjort midlene så hun kan kjøpe noe nytt.

Anonymkode: 4fde7...9f0

• Liker 1
Skrevet

Hun trenger kanskje pengene til å kjøpe noe nytt?

Bor hun ikke der blir hun skattlagt av beløpet.

De kan ikke bli boende på samme adresse, da er ikke separasjonen gyldig.

Anonymkode: 76517...aa1

Skrevet

Hun har råd til å kjøpe seg en leilighet utenom. 

Skrevet
exictence skrev (1 minutt siden):

Hun har råd til å kjøpe seg en leilighet utenom. 

Likevel ikke en god løsning, det finnes egne skatteregler for å sitte på to boliger. Og om hun plutselig vil selge og ikke har bodd i boligen det siste året selv blir det mindre gevinst på salget.

Har han ikke råd til å bo der må begge flytte. Hvorfor skal hun være ekstra grei med en eks? Har de barn?

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på om det er noen skatteregler som kommer inn slik at hun i det minste slipper å skatte av leieinntekten? Jeg slapp i hvert fall å skatte av gevinst ved salg av felles bolig selv om jeg ikke hadde bodd der på en stund. Om hun har mye EK i huset og har mulighet til å kjøpe alene om de selger så bør hun kanskje det. Om hun ikke har råd til å kjøpe alene er det bedre å eie et halvt hus enn ingenting.

Anonymkode: 52065...529

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Likevel ikke en god løsning, det finnes egne skatteregler for å sitte på to boliger. Og om hun plutselig vil selge og ikke har bodd i boligen det siste året selv blir det mindre gevinst på salget.

Har han ikke råd til å bo der må begge flytte. Hvorfor skal hun være ekstra grei med en eks? Har de barn?

Hun vil være grei. Ja, de har barn, men de er voksne og bor ikke hjemme.

Men hun har jo bodd der i mange år, så spiller det noen rolle skattemessig under salg at hun ikke har bodd der det siste året?

Hun vil være grei. Men jeg tenker at det kanskje kunne være fordel for henne i det lange løp å leie ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på om det er noen skatteregler som kommer inn slik at hun i det minste slipper å skatte av leieinntekten? Jeg slapp i hvert fall å skatte av gevinst ved salg av felles bolig selv om jeg ikke hadde bodd der på en stund. Om hun har mye EK i huset og har mulighet til å kjøpe alene om de selger så bør hun kanskje det. Om hun ikke har råd til å kjøpe alene er det bedre å eie et halvt hus enn ingenting.

Anonymkode: 52065...529

Ja, det var det jeg tenkte om det var fint for henne å eie et halvt hus, og leie ut. Men ser at det kan være vanskelig med sin xmann kanskje. Men ville kanskje tro det var fint og.

Skrevet
exictence skrev (2 minutter siden):

Ja, det var det jeg tenkte om det var fint for henne å eie et halvt hus, og leie ut. Men ser at det kan være vanskelig med sin xmann kanskje. Men ville kanskje tro det var fint og.

Er da mye bedre å selge huset, bli ferdig med oppgjøret og gå videre for begge parter. Hadde de hatt små barn, greit nok. 

Hadde aldri gått med på dette selv, hadde følt at alt var på "vent". Er det slutt, ønsker jeg å gå videre uten ansvar for noen eks. 

Anonymkode: b694c...a04

Skrevet
exictence skrev (6 minutter siden):

Men hun har jo bodd der i mange år, så spiller det noen rolle skattemessig under salg at hun ikke har bodd der det siste året?

Ja, det spiller noen rolle om huset blir solgt og hun ikke har bodd der de siste årene. Hvis huset blir solgt og det blir gevinst, må hun skatte av dette beløpet. 

Anonymkode: b694c...a04

Skrevet
exictence skrev (34 minutter siden):

Ja. Når hun har bodd vekke fra ett år så vil gevinst bli skattepliktig.

exictence skrev (34 minutter siden):

Hun vil være grei. Men jeg tenker at det kanskje kunne være fordel for henne i det lange løp å leie ut.

Skrevet
exictence skrev (2 timer siden):

Spiller ingen rolle hvor lenge hun har bodd der nei. Det er de siste 12 mnd som betyr noe når hun skal selge.

Skrevet

Takk for svar. Nyttig å vite :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...