Gå til innhold

Egnethet ved assistert befruktning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med det å tidligere ha hatt psykisk lidelse, og så søke om assistert befruktning? Noen som vet om man utelukkes automatisk grunnet tidligere psykisk lidelse (depresjon o .l for 15 år siden)? 

Anonymkode: e4240...6d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var deprimert for to år siden, hadde ingen betydning for egnethet når vi søkte IVF nå

Anonymkode: c71d2...fc4

Skrevet

Min mann er under behandling for Ptsd og depressiv lidelse. Fikk attest fra psykolog, og ble godkjent. 

Vil ikke tro noe som er så gammelt vil ha noe å si :)

Anonymkode: 2c654...0a3

Skrevet

Er delvis ufør, godkjent.

Anonymkode: 4eb39...b52

Skrevet

Jeg hadde 10 år gammel omfattende historikk fra psykiatrien. Har blant annet vært tvangsinnlagt. 

Jeg hadde vært helt frisk og i jobb de siste 8 årene da vi søkte om ivf. 

De ba om en erklæring fra fastlegen og en evaluering av omsorgsevne hos en psykolog (måtte betale den selv. Legg av penger. Det er dyrt) 

Både fastlege og psykologevalueringen beskrev meg som frisk og vi fikk innvilget IVF. 😊. De bryr seg ikke om historikk så lenge du dokumenterer at den ikke er aktuell i dag. 

Anonymkode: f3a4c...60d

Skrevet

Jeg har vært veldig psykisk syk, men det var ingen problem. De spør om du er bedre nå og hvordan helsa er. Jeg fikk på flere typer antidepressiva uten at det gjorde noe 

Anonymkode: f30c7...425

Skrevet

Både jeg og mannen har psykisk sykdom som historie lengre tilbake i tid, men fikk ikke noe problemer om det, og det skulle jo bare mangle. Du kommer heller ikke å få problemer TS, men er veldig dumt at man skal gå å bekymre seg for slikt. IVF behandlingen gir en jo nok tanker som det er! Helt unødvendig at vi skal gå rundt å være redde for at vi ikke er egna fordi vi var syke for 15 år siden ♥️

Jeg syns det var ganske nedvergende å måtte brette ut alt som ligger langt tilbake i tid, som ikke er av betydning medisinsk sett eller faktisk er aktuell sykdom, bare fordi vi ikke kan få barn naturlig. Jeg vet at det er et krav et bioteknologilova, men syns det virker unødvendig inngripende når det ikke friske mennesker må gjennom det samme og det ikke er av betydning for om behandlingen vil lykkes og det ikke er sykdom vi har i dag. Vi fikk heller ingen informasjon om hvordan dette vil bli vurdert: hvilke kriterier benyttes, er det likt fra sykehus til sykehus osv. Og da blir man så klart bekymret uansett. 

Anonymkode: 7dc14...a37

• Nyttig 1
Skrevet

Mye innlagt på psyk når jeg var i 20-årene både tvang og frivillig. Ptsd, angst og spisevegring. Nå slengte jeg ALLE kortene på bordet, sa som ting var. 
Fikk godkjent ,og gu undersøkelse er fremdeles noe som trigger, men som vi snakker oss gjennom samtidig som jeg noen ganger knekker sammen også. 

Anonymkode: 4eb83...f7c

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...