Gå til innhold

Kjøpe bolig nå eller vente?

Anbefalte innlegg

Meg og samboer leier leilighet til 11k i mnd. Vi trives godt her og har i utgangspunktet ikke tenkt til å kjøpe bolig før om ca 1.5-2 år ettersom vi venter barn nå og jeg snart er ferdig med studiene. Men følger med på finn og ser en del boliger som ikke blir solgt. Her er det mulig å få kjøpt under prisantydning. Er f eks en enebolig til litt over 4 mill med utleiedel (rundt 10k i utleieinntekter). Dette er ikke akkurat drømmeboligen, men den er helt grei og vi kunne fint bodd der 4+ år. Med en slik bolig ville det kanskje lønt seg å eie fremfor å leie. Men samtidig vil vi ha bedre økonomi om 1-2 år når jeg er i jobb... Ville dere kommet dere inn på boligmarkedet nå om dere kunne, eller ventet 1-2 år til dere hadde bedre økonomi (og det kanskje er enda bedre marked for kjøpere)?

Anonymkode: ce8d1...009

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1618347-kj%C3%B8pe-bolig-n%C3%A5-eller-vente/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville startet med å søke finansieringsbevis først, for å se om det er vits å drømme om en enebolig pr nå.
Spesielt siden du er student og mest sannsynlig ikke har noe høy fast inntekt.

Har du jobbkontrakt klar for etter studietiden? Og er det du som er gravid og skal ut i permisjon før du starter jobbe?

Anonymkode: f0505...b47

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville startet med å søke finansieringsbevis først, for å se om det er vits å drømme om en enebolig pr nå.
Spesielt siden du er student og mest sannsynlig ikke har noe høy fast inntekt.

Har du jobbkontrakt klar for etter studietiden? Og er det du som er gravid og skal ut i permisjon før du starter jobbe?

Takk for tips!

Jeg er gravid ja, skal ikke ut i permisjon. Har ikke jobbkontrakt, men det vil ikke være noe problem å få jobb med min utdanning (har banken sagt tidligere). Vi har uansett nok egenkapital og inntekt til det lånet vi hadde trengt for denne boligen.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for tips!

Jeg er gravid ja, skal ikke ut i permisjon. Har ikke jobbkontrakt, men det vil ikke være noe problem å få jobb med min utdanning (har banken sagt tidligere). Vi har uansett nok egenkapital og inntekt til det lånet vi hadde trengt for denne boligen.

De fleste banker gir ikke lån på "vil få bra jobb på sikt", og dette blir de nok bare strengere på nå som rentehoppene gjør markedet ustabilt. Så selv om banken har sagt ja tidligere, så ville jeg fortsattbbedt om finansieringsbevis nå for å se om de fortsatt mener det.

jeg fikk nemlig lån på "vi ser du vil ha mulighet til økt inntekt med tiden", og senere beskjed om at jeg aldri burde fått det lånet.

Men om dere har ek og inntekt nok, så ville jeg absolutt vurdert kjøpe nå :) Det gir jo en trygghet og stabilitet til barnet! :)

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De fleste banker gir ikke lån på "vil få bra jobb på sikt", og dette blir de nok bare strengere på nå som rentehoppene gjør markedet ustabilt. Så selv om banken har sagt ja tidligere, så ville jeg fortsattbbedt om finansieringsbevis nå for å se om de fortsatt mener det.

jeg fikk nemlig lån på "vi ser du vil ha mulighet til økt inntekt med tiden", og senere beskjed om at jeg aldri burde fått det lånet.

Men om dere har ek og inntekt nok, så ville jeg absolutt vurdert kjøpe nå :) Det gir jo en trygghet og stabilitet til barnet! :)

Sant det du sier, i banken jeg jobber skal vi ha signert arbeidskontrakt for å vurdere inntekt, evt 6 mnd med lønnshistorikk (kan ha færre hvis det er snakk om fastlønn).

Ville aldri ventet med å kjøpe bolig for å prøve å time markedet.

Anonymkode: 9953b...cf5

• Nyttig 1

Annonse

Trøndere1 skrev (6 timer siden):

Boligpriser har steget i snitt mellom 3 og 5 % i året siden 1970. Det kommer de til å fortsette med. 

Dette er bare tull, det vil si at om du bare sitter igjennom det i så mange år har du rett. Men det har vært noen ekstreme nedturer også, og de kommer nok igjen. Det ligger kanskje an til det akkurat nå med de økende rentene og enorme prisstigningen på alt annet. På 80 tallet var det en enorm nedgang i prisene, de som gikk inn da fikk ekstremt billige boliger. Det samme på starten av 1990 tallet. De som da måtte gå ut (tvangssalg) tapte enormt med penger og satt med restgjeld. Siden 1995 og utover har det bare steget år for år ja. Langt mer en lønnsøkningen og det kan ha dannet en stor boble i store deler av Norge.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sant det du sier, i banken jeg jobber skal vi ha signert arbeidskontrakt for å vurdere inntekt, evt 6 mnd med lønnshistorikk (kan ha færre hvis det er snakk om fastlønn).

Ville aldri ventet med å kjøpe bolig for å prøve å time markedet.

Anonymkode: 9953b...cf5

Du har nok rett, det betinger at du tåler renteøkninger, skal sitte med boligen lenge og har en trygg jobb, eller har en utdannelse der du lett kan få en ny jobb om du mister den du har. Da er det ikke noen grunn til å vente egentlig. For da er det mulig å ha et langt perspektiv på investeringen og bo der man bor til ting bedrer seg om det kommer en brå dupp i boligmarkedet. De som ikke har denne muligheten bør faktisk tenke seg godt om og se litt på hvor den økende renten ender til slutt, og hvordan det påvirker boligmarkedet de neste årene. Det er ingen katastrofe å leie noen år som ung.

• Nyttig 1

Det er mulig det kommer en stopp i boligprisveksten nå og man kan oppleve nedgang for første gang siden 2008. Dere kjøper bolig for å ha et hjem for dere og den lille familien dere blir etterhvert, dere kjøper ikke for å spekulere i boligmarkedet. Da vil det uansett lønne seg på sikt å komme seg inn på boligmarkedet istedenfor å betale dyre dommer i leie. 

Det er smart at dere tenker på å kjøpe noe med utleiedel som kan finansiere en del av lånet. Og som du nevner kan det være gunstig tid å få en bolig som ikke går langt over prisantydning. Men sørg for å sjekke tilstandsrapporten! En billig bolig kan fort bli dyr hvis det er gammelt tak, fasaden må tas, det elektriske må skiftes osv.

Jeg kjøpte min første leilighet for 11 år siden. Da betale jeg 1,8 mill for 40 kvm sentralt i Bergen. Fikk ikke sove den natten etter jeg hadde fått tilslaget. Var sikker på at jeg hadde kjøpt på topp og prisene skulle dale som stein. Tvert i mot gikk prisene én vei og jeg solgte den for 2,3 mill 6 år senere. 

Anonymkode: 08cad...c36

• Nyttig 1
Antiviruset skrev (1 time siden):

Dette er bare tull, det vil si at om du bare sitter igjennom det i så mange år har du rett. Men det har vært noen ekstreme nedturer også, og de kommer nok igjen. Det ligger kanskje an til det akkurat nå med de økende rentene og enorme prisstigningen på alt annet. På 80 tallet var det en enorm nedgang i prisene, de som gikk inn da fikk ekstremt billige boliger. Det samme på starten av 1990 tallet. De som da måtte gå ut (tvangssalg) tapte enormt med penger og satt med restgjeld. Siden 1995 og utover har det bare steget år for år ja. Langt mer en lønnsøkningen og det kan ha dannet en stor boble i store deler av Norge.

Det er vel det som er vitsen med en bolig man kjøper for å bo i. Sitte med den i mange år. Og da har det vært i snitt fra 1970 og frem til i dag 3-5% økning i året. Spekulasjonskjøp av bolig er noe annet. Da må man tenke mere på plassering,type bolig nabolag og inngangsbillet. 

• Liker 1

Vi er på full fart inn i den verste krisen siden krigen, og noen vurderer å kjøpe sin første bolig? Ja, hvis du kan tåle høye rentekostnader og et kraftig fall i boligmarkedet, så kjør på!

Fabrikker i Europa stenger nå ned pga. for høye energikostnader; det skaper massiv arbeidsledighet på kontinentet. Dette vil etterhvert få konsekvenser for en del norske gruver som leverer råmaterialer (dette vil i hovedsak påvirke lokalsamfunn); videre stenger prosseseringsindustrien ned (Hydro gikk ut i dag og sa de skulle delvis stenge to fabrikker på Vestlandet) og flere vil følge som et resultat av at fabrikkene på kontinentet er stengt (dette vil i hovedsak påvirke lokalsamfunn). Samferdselsministeren gikk ut i dag og sa at det blir kraftig innstramninger i offentlig pengebruk i bygg- og anleggsbransjen. Hva betyr det? Jo, massiv arbeidsledighet i den bransjen, hvor en del utenlandsk arbeidskraft vil reise hjem – dette gir mindre press på boligmarkedet (sentrale områder).

I nedgangstider trår gjerne det offentlige inn og bruker mer penger for å stimulere økonomien. Problemet er nå at vi har stagflasjon og da får Kaynesdisiplene problemer. Boligmarkedet i Stockholm er for eksempel ned 10-15% siste året.

Jeg skal selge og håper at noen vil kjøpe til høy nok pris til at det går i null økonomisk.

Anonymkode: b5824...4ec

• Liker 1
  • Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ville ventet. Du kan kjøpe med 10% rabatt neste år.

Anonymkode: f6eeb...bd5

«Rabatten» blir spist opp av husleie i mellomtiden. Bedre med betaling på eget lån og få rentefradrag. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vi er på full fart inn i den verste krisen siden krigen, og noen vurderer å kjøpe sin første bolig? Ja, hvis du kan tåle høye rentekostnader og et kraftig fall i boligmarkedet, så kjør på!

Fabrikker i Europa stenger nå ned pga. for høye energikostnader; det skaper massiv arbeidsledighet på kontinentet. Dette vil etterhvert få konsekvenser for en del norske gruver som leverer råmaterialer (dette vil i hovedsak påvirke lokalsamfunn); videre stenger prosseseringsindustrien ned (Hydro gikk ut i dag og sa de skulle delvis stenge to fabrikker på Vestlandet) og flere vil følge som et resultat av at fabrikkene på kontinentet er stengt (dette vil i hovedsak påvirke lokalsamfunn). Samferdselsministeren gikk ut i dag og sa at det blir kraftig innstramninger i offentlig pengebruk i bygg- og anleggsbransjen. Hva betyr det? Jo, massiv arbeidsledighet i den bransjen, hvor en del utenlandsk arbeidskraft vil reise hjem – dette gir mindre press på boligmarkedet (sentrale områder).

I nedgangstider trår gjerne det offentlige inn og bruker mer penger for å stimulere økonomien. Problemet er nå at vi har stagflasjon og da får Kaynesdisiplene problemer. Boligmarkedet i Stockholm er for eksempel ned 10-15% siste året.

Jeg skal selge og håper at noen vil kjøpe til høy nok pris til at det går i null økonomisk.

Anonymkode: b5824...4ec

Selge deg ut av boligmarkedet? Hva skal du gjøre i mellomtiden da? Leie? Folk kjøper bolig for å bo der, det er ikke for å spekulere i fremtidig gevinst. Det koster mye å selge og det kan være vanskelig å finne noe å kjøpe igjen etterhvert. Vinningen går opp i spinningen. Vi går ikke inn i en krisetid nødvendigvis, vi går inn i en tid med renteøkning. Skjønner at det er ord som mange unge ikke har hørt om for det har vært tilnærmet nullrente og solid økonomisk vekst de siste årene. Nordmenn har levd utrolig godt. Vi har hatt råd til å leve veldig gode liv med dyre boliger pga billig lån, dyre ferier, kjøpt bil, hytte, gått ofte på restauranter og konserter. Dette er ikke normalen. Festen er slutt, folkens. Vi må bruke penger på kjedelige ting som bolig, strøm og mat. Dette er normalt, det er livet. 

• Liker 4
Trøndere1 skrev (19 timer siden):

Boligpriser har steget i snitt mellom 3 og 5 % i året siden 1970. Det kommer de til å fortsette med. 

Nå må folk slutte og gå i den trua. Boligpriser kommer mest sannsynlig til å synke 2,5% i løpet av 2023-24 i følge SSB.

Hva får deg til å tro at boligprisene fortsatt kommer til å stige med de rentene og økonomien som kommer etterhvert nå?

Anonymkode: bfa10...d8a

• Liker 1
Annonse
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå må folk slutte og gå i den trua. Boligpriser kommer mest sannsynlig til å synke 2,5% i løpet av 2023-24 i følge SSB.

Hva får deg til å tro at boligprisene fortsatt kommer til å stige med de rentene og økonomien som kommer etterhvert nå?

Dersom dette er premisset, foretrekker du å tape 2,5% over en to-års periode på noe man eier og bor i selv eller betale ned på en utleiers lån i samme periode?

Anonymkode: 8a99c...7af

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dersom dette er premisset, foretrekker du å tape 2,5% over en to-års periode på noe man eier og bor i selv eller betale ned på en utleiers lån i samme periode?

Jeg leier et gjeldsfritt hus ganske billig og slipper som leietaker vedlikeholdsutgifter osv. Så ja, jeg velger å leie foreløpig istedenfor å ta opp lån på flere millioner, med kraftig økende renter og bolig som taper seg.

Tar man opp lån, så eier man heller ikke boligen. Og de første årene så betales det langt mer renter enn avdrag. Regnet ut at hvis jeg skulle kjøpt bolig nå, så hadde jeg nesten betalt like mye renter årlig som det jeg betaler i leie nå. Og det er før renta stiger enda mer. Hadde jeg kunne kjøpt et hus uten lån, da hadde valget vært å kjøpe framfor å leie.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg leier et gjeldsfritt hus ganske billig og slipper som leietaker vedlikeholdsutgifter osv. Så ja, jeg velger å leie foreløpig istedenfor å ta opp lån på flere millioner, med kraftig økende renter og bolig som taper seg.

Tar man opp lån, så eier man heller ikke boligen. Og de første årene så betales det langt mer renter enn avdrag. Regnet ut at hvis jeg skulle kjøpt bolig nå, så hadde jeg nesten betalt like mye renter årlig som det jeg betaler i leie nå. Og det er før renta stiger enda mer. Hadde jeg kunne kjøpt et hus uten lån, da hadde valget vært å kjøpe framfor å leie.

Som du selv sier så har alternativer på leiemarkedet alt å si. Hadde jeg også hatt mulighet for tidenes deal med billig leie så hadde jeg også vurdert det. Realiteten for meg var å betale 15 000kr i månedlig leie eller 11 000kr i renter og avdrag til banken på eget lån i tilsvarende bolig. Da blir valget for meg enkelt, også i tiden fremover.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...