Gå til innhold

Varsel om Pressekonferanse Onsdag (Støre og Vedum)

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sitat

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) inviterer til pressekonferanse onsdag morgen.

Det er foreløpig usikkert hva pressekonferansen vil handle om, men den vil finne sted på Blaafarveværket i Åmot.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=107972&fbclid=IwAR1Cwjvdz4_dZviN6vTcpJb13d2e4L9a25hu4P7oV7WRr16eGMdoLrUX3qI

Noen som kan tenke seg hva dette handler om. Kan det dreie seg statsbudsjettet som legges frem om 8 dager? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Sweetheaven said:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=107972&fbclid=IwAR1Cwjvdz4_dZviN6vTcpJb13d2e4L9a25hu4P7oV7WRr16eGMdoLrUX3qI

Noen som kan tenke seg hva dette handler om. Kan det dreie seg statsbudsjettet som legges frem om 8 dager? 

De skal sikkert skryte av strømstøtte til bedrifter som det tok ett år å utforme. De prøver febrilsk å skape noe positivitet rundt sitt image.

Skrevet
Anonio skrev (3 minutter siden):

De skal sikkert skryte av strømstøtte til bedrifter som det tok ett år å utforme. De prøver febrilsk å skape noe positivitet rundt sitt image.

De ligger veldig dårlig an på meningsmålingene begge to, så kan vel hende du har rett i at de skal prøve å ro seg inn igjen nå som klokka tikker.

Uansett, om det handler om strømstøtte så er det vel litt i seneste laget ute, og støtten blir en runddans på noe som kunne vært unngått i utgangspunktet, mener nå jeg. 

Skrevet

Kan det være relatert til vindkraftverket?

Skrevet

Siden finansministeren er med så gjetter jeg på at de kommer med et forvarsel til hvorfor de vil øke skattene også på utleieinntekter og andre kapitalinntekter fra 22% til ? Og en surrete forklaring på hvor bra det blir for alle. Vedum regner og tegner slik han er ekspert på.

Skrevet
Adobyen skrev (18 minutter siden):

Siden finansministeren er med så gjetter jeg på at de kommer med et forvarsel til hvorfor de vil øke skattene også på utleieinntekter og andre kapitalinntekter fra 22% til ? Og en surrete forklaring på hvor bra det blir for alle. Vedum regner og tegner slik han er ekspert på.

Og hvordan er det en børssensitiv kjempenyhet? Jeg tolker dette som at de skal investere i det grønne skiftet. 

Blir nedtur om de skal øke skatt på utbytte og aksjegevinst enda mer, den har de allerede oppjustert og de gir bare milliardærer og selskaper gode grunner for å flytte ut av Norge. 
De kan ikke øke skattene på utleieinntekter uten at leieprisene skyter i taket og er mange som sliter nå så tviler på det. 

Skrevet (endret)
Babushka skrev (7 minutter siden):

Og hvordan er det en børssensitiv kjempenyhet? Jeg tolker dette som at de skal investere i det grønne skiftet. 

Blir nedtur om de skal øke skatt på utbytte og aksjegevinst enda mer, den har de allerede oppjustert og de gir bare milliardærer og selskaper gode grunner for å flytte ut av Norge. 
De kan ikke øke skattene på utleieinntekter uten at leieprisene skyter i taket og er mange som sliter nå så tviler på det. 

Vet ikke, men ingenting forundrer meg lenger.  Jeg surfet forbi et innlegg i Nettavisen om det for en liten stund siden:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/arbeiderpartiet-spenner-ben-pa-eget-skattelofte/o/5-95-673180

Jeg hadde ikke lest den linken du la ut før meg. Blir spennende!

Endret av Adobyen
Skrevet
Adobyen skrev (12 minutter siden):

Vet ikke, men ingenting forundrer meg lenger.  Jeg surfet forbi et innlegg i Nettavisen om det for en liten stund siden:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/arbeiderpartiet-spenner-ben-pa-eget-skattelofte/o/5-95-673180

Jeg hadde ikke lest den linken du la ut før meg. Blir spennende!

Uff ja de bryter vel garantert skatteløftet, skal visst ikke være mulig å ha en liten biinntekt eller tjene noen tusenlapper på utbytte/gevinst på aksjer uten at staten vil ha mer. De burde isåfall regnet all inntekt inn i de 750 000. Staten håver jo inn penger på strøm/olje og gass likevel skal vi skatte enda mer. 

• Liker 1
Gjest Paramount
Skrevet (endret)

Staten "trenger" større skatteinntekter for å håndtere dagens krise. Dagens krise? Jøss, skal Staten ta fra oss krisen også nå? Det er folket, ikke staten som opplever en krise:

https://www.energinorge.no/nyheter/2022/staten-fikk-25-milliarder-i-ekstra-strominntekter-forste-halvar/

Staten har altså hatt en ekstra inntekt fra strøm på 25 milliarder første halvår, og trenger ytterligere 33 milliarder fra oss.

Fint påskudd til å ta knekken på oppdrettsnæringen da. Nå blir det storstilt utflytting av bedrifter og arbeidsplasser. Vårt satsningsområde, trygd, vil vokse betydelig. Å plutselig skattlegge havbruk med opp mot 60% er tidenes kommunistiske gufs. Tenk hvilket signal det sender til alle som ønsker å starte opp en virksomhet, og de utenlandske selskapene som vurdere å etablere seg i Norge. Norge attraktivt? NOT

25+33 =58 milliarder mer for å investere i trygd og støtte slik at befolkningen kan betale regninger fra Staten.
Dette går veien.

Endret av Paramount
Skrevet

Fisk og strømfolket tjener godt da så de kan jo bidra litt mer 

Skrevet

https://www.nettavisen.no/okonomi/sjomat-norge-sjefen-sjokkert-over-at-regjeringen-slokker-lysene-langs-kysten/s/5-95-674731

Hva kan man si.

Hvem skulle tro at finansministeren fra Sp skulle rasere distrikt-Norge og arbeidsplassene langs kysten?

Investeringene kommer til å forsvinne fordi lønnsomheten blir sterkt redusert.

SV og Rødt jubler og når de to jubler bør alle være veldig bekymret.

Endelig skal alle på NAV!

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Hva kan man si.

Hvem skulle tro at finansministeren fra Sp skulle rasere distrikt-Norge og arbeidsplassene langs kysten?

SP er ikke er et distriktsparti, men et populistisk maktparti som kun er opptatt av posisjoner og gir blaffen i sakene de gikk til valg på. Akkurat som forrige gang de rødgrønne styrte da rekordmange grendeskoler og gårder ble nedlagt, blir distriktene rasert med SP i regjering. Dette var det mange av oss som advarte mot før valget, at SP ikke er et distriktsparti, de er et maktparti som kun er opptatt av egen makt og posisjoner.

Er synd for landet dette her, det blir nok flere nedleggelser og utflagginger av arbeidsplasser fra kysten de neste årene, med tapt velstand og arbeidsplasser for Norge.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (1 time siden):

https://www.nettavisen.no/okonomi/sjomat-norge-sjefen-sjokkert-over-at-regjeringen-slokker-lysene-langs-kysten/s/5-95-674731

Hva kan man si.

Vil arbeidsplassene forsvinne pga dette da?  Oppdrettsnæringen passer vel bedre i vårt klima enn den ville gjøre i mange andre land, så jeg vet ikke alternativene de har for å flytte den. Dette får dem vel ikke til å kutte ut lakseoppdrett så lenge det er en viktig eksportnæring med produkter som utlandet vil ha.  Noen konsekvenser kan det nok få den gale veien, men tviler på at det blir så ille.

kraftkommunene vil merke det, men det er også tilfeldig hva de bruker pengene til.  Bykle velger å dekke strømutgiftene for næringslivet. De sponser turismen og næringslivet for å holde liv i alpinbakker og hoteller. De kamuflerer det for ESA ved å si at de støtter idrett.   Oslo lar pengene gå inn i kommunekassen, så der vil det gå utover innbyggerne.  (Det er selvfølgelig veldig bra at en distriktskommune som Bykle har denne muligheten, men da burde de gi sine innbyggere og virksomheter samme støtte)

Det er forståelig nok delte meninger om regjeringens forslag.  De sa at alternativet ville være å kutte i offentlige utgifter, altså pensjoner, trygder, offentlige tjenester som politi, og generelt velferdstjenester. Dette er en enkel måte å hente penger.

Jeg tar ofte feil og angrer etterpå, men første reaksjon fra meg er et stort Hurra. Endelig ser vi forskjell på politikken på høyre og venstresiden.  Med Erna friskt i minne…

Endret av Adobyen
Skrevet

Er det grunnskatt for bruk av jorda vår? Altså at bøndene betaler grunnskatt? Noko som veit?

Skrevet
~~NYNORSK~~ skrev (1 minutt siden):

Er det grunnskatt for bruk av jorda vår? Altså at bøndene betaler grunnskatt? Noko som veit?

Nei, bøndene eier jorda selv. De driver ikke næring på offentlig grunn.

Skrevet
Adobyen skrev (3 minutter siden):

Sjølvsagt! Takk.

Gjest Paramount
Skrevet
Adobyen skrev (31 minutter siden):

Bare et tidsspørsmål før politikerne trenger penger også derfra. Vi er mange som eier huset og eiendommen vår, likevel må vi betale skatt av dette. Det viktigste for politikerne er å komme i gang, å få satt skatteinnkrevingen i system, så kan de fritt øke etter hvert som de setter pengene over styr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...