Gå til innhold

Kjæresten vil ikke bruke penger på mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dessverre jobber ikke jeg 100% akkurat nå og kan ikke bidra like mye som før. Tidligere og de siste ti åra har jeg kjøpt nesten all mat, så synes ikke det er urettferdig at samboeren min skal bruke mer enn meg for mat akkurat nå.

Problemet er bare at jeg liker ekstra god mat og velger ofte vekk billigvarer der man smaker forskjell. Jeg synes for eksempel Synnøve Finden ikke har like god gulost som norvegia eller jarlsberg er. Jeg synes ikke cherrytomatene fra First Price smaker tomat Den har en bitter smak og jeg ender opp med å ikke spise den. Jeg liker også å ha et stort utvalg av pålegg.

Kjæresten min ønsker ikke å bruke penger på denne typen mat og vil helst bruke så lite som mulig på mat. Så da blir det finden og first price, og gjerne kun en pakke ost og en pakke skinke, ikke noe annet pålegg. Jeg går innimellom og kjøper det foretrukne pålegget mitt også spiser han det opp og Synnøve blir sur og muggen. Også kaster vi den osten etter mange måneder i kjøleskapet. 

Jeg har ikke giddet å si noe fordi det er en fillesak og ja, mat er dyrt. Men jeg spiser jo bare middag nå da, for sånn som nå så er det ikkeno pålegg i hele huset fordi han ikke har ønsket å kjøpe det. 

Er det jeg som er helt urimelig her? Er det egentlig unødvendig med god mat? Skal jeg gidde å si noe? Han erstatter det gode jeg kjøper med vond first price-ost, er det lov å synes at det er kjipt?

Anonymkode: bc8db...ef6

• Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forventer jeg for mye? Menn burde klare å handle pålegg også uten direkte oppfordring. De kjenner vel igjen varene fra kjøleskapet når de er på butikken?

• Liker 2
Skrevet

Den som har dyre vaner må betale mer. Enkelt og greit. 

Anonymkode: e5793...2af

• Liker 37
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er lov å synes det er kjipt, og det er jo sånn sett også litt dumt at du har lagt ut for mye god mat tidligere. Men - det er faktisk dine egne preferanser. Hvis han er så grei nå og støtter deg økonomisk, har du i grunn ingen «rett» til å kreve samme standard som du hadde før.

Hva ville du gjort hvis du var singel og i samme økonomiske situasjon? Det er helt normalt å måtte leve smalere enn periode pga økonomi - som regel tar det jo slutt en gang?

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke giddet å si noe fordi det er en fillesak og ja, mat er dyrt.

Kanskje begynne med å kommunisere, ja

Anonymkode: 4e471...c9d

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan strengt tatt ikke forlange så veldig mye hvis du ikke kan betale for det og han egentlig ikke er interessert - har man dårligere råd, er "luksusmat" gjerne det første som ryker. Men det høres jo ut som om dere burde ta en prat om økonomi og prioriteringer.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje begynne med å kommunisere, ja

Anonymkode: 4e471...c9d

Men det er jo en fillesak som jeg skriver og egentlig ikke så viktig. Vi kommuniserer godt.

Anim92 skrev (2 minutter siden):

Det er lov å synes det er kjipt, og det er jo sånn sett også litt dumt at du har lagt ut for mye god mat tidligere. Men - det er faktisk dine egne preferanser. Hvis han er så grei nå og støtter deg økonomisk, har du i grunn ingen «rett» til å kreve samme standard som du hadde før.

Hva ville du gjort hvis du var singel og i samme økonomiske situasjon? Det er helt normalt å måtte leve smalere enn periode pga økonomi - som regel tar det jo slutt en gang?

Han støtter meg ikke økonomisk, vi har alltid delt alle utgifter 50/50 men før har jeg i tillegg kjøpt maten. Nå har jeg kun råd til 50/50.

Hvis jeg hadde vært singel hadde jeg brukt pengene på gode måltider/pålegg men spist mindre. Men da hadde jeg også bodd på en mindre koselig plass og jeg hadde ikke hatt noen å glede med å lage middag til de. Hadde nok ikke laget noe særlig middag, kanskje wok liksom.

• Liker 1
Skrevet
Daria skrev (3 minutter siden):

Du kan strengt tatt ikke forlange så veldig mye hvis du ikke kan betale for det og han egentlig ikke er interessert - har man dårligere råd, er "luksusmat" gjerne det første som ryker. Men det høres jo ut som om dere burde ta en prat om økonomi og prioriteringer.

Vi har delt økonomi som er grunnen til at jeg har kjøpt mat tidligere. Han ønsker ikke å bruke penger på mat. Vil jo fortsette å ha delt økonomi fordi vi begge har pengebruk som ikke hadde vært greit for den andre om vi hadde hatt felles. 

Men jeg klarer ikke å ikke tenke at det allikevel er litt urettferdig når han ikke har noe problem med å bruke 30000 på en mac men ikke 600 på pålegg. Men, hans penger. Kanskje best å ikke tenke på det.

• Liker 1
Skrevet

Samboer i ti år, og du klarer ikke å si til ham, 'Kan du kjøpe en Norvegia til meg og noe skinke, jeg liker ikke det fra First Price". 

Hvordan er det mulig å være så hjelpeløs? 

Anonymkode: 3e252...11f

• Liker 27
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er vel ikke en fillesak når det plager deg? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Den som har dyre vaner må betale mer. Enkelt og greit. 

Anonymkode: e5793...2af

Da har vi jo egentlig begge dyre vaner fordi begge spiser maten. Eller?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samboer i ti år, og du klarer ikke å si til ham, 'Kan du kjøpe en Norvegia til meg og noe skinke, jeg liker ikke det fra First Price". 

Hvordan er det mulig å være så hjelpeløs? 

Anonymkode: 3e252...11f

Hjelpesløs? Så slem du er da.

Jeg har jo sagt det og sier det når vi handler sammen, men han sier det er dyrt og at det ikke er forskjell uansett. Hvor mange ganger er det vits å si noe liksom? 

• Liker 2
Skrevet

Si at du vil ha hver deres hylle i kjøleskapet grunnet ulike preferanser

Anonymkode: 21387...582

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da har vi jo egentlig begge dyre vaner fordi begge spiser maten. Eller?

Nja, mener du at han burde kjøpe inn fp-skinke og mens du har din egen pakke i kjøleskapet? 
Han klarer seg jo tydeligvis helt fint med billig pålegg, så vil vel ikke si at vanene hans er dyre. Fordi han ikke er «avhengig» av å ha nettopp den dyrere maten for å ha det greit?😊

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

'Kan du kjøpe en Norvegia til meg og noe skinke, jeg liker ikke det fra First Price"

Også er det ikke det at jeg ikke klarer å spise ting som jeg ikke synes smaker kjempegodt heller, jeg bare vil ikke.

Skrevet
Anim92 skrev (Akkurat nå):

Nja, mener du at han burde kjøpe inn fp-skinke og mens du har din egen pakke i kjøleskapet? 
Han klarer seg jo tydeligvis helt fint med billig pålegg, så vil vel ikke si at vanene hans er dyre. Fordi han ikke er «avhengig» av å ha nettopp den dyrere maten for å ha det greit?😊

Hvis jeg kjøper en egen pakke provanceskinke hjelper han til med å spise opp den mens first price-skinka ligger der og blir gammel.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Si at du vil ha hver deres hylle i kjøleskapet grunnet ulike preferanser

Anonymkode: 21387...582

Men det vil jeg ikke, vi er ikke romkamerater.

Skrevet

Er da bare å klaske idioten i bak hodet og fortelle at han for kjøpe mat til dere begge. Om ikke så får han som et minimum gi faen i å spise det du har kjøpt som han syntes var for dyrt, men som han ikke har noe problem med å spise når noen andre har kjøpt det. Utifra hva TS skrev.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Er dere 14 år? 

Anonymkode: 7df63...94a

• Liker 5
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (Akkurat nå):

å spise det du har kjøpt som han syntes var for dyrt, men som han ikke har noe problem med å spise når noen andre har kjøpt det.

Ja det er sånn det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...