AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #1 Skrevet 27. september 2022 Kan en person sitte år etter år i samarbeidsutvalget? Får dere som foreldre innsyn i saker de har oppe? Hvor ofte møtes dere foreldre for å diskutere aktuelle saker? Anonymkode: 907e7...400
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #2 Skrevet 27. september 2022 Ingen som engasjerer seg i barnehagen her? Anonymkode: 907e7...400
Thessaly Skrevet 27. september 2022 #3 Skrevet 27. september 2022 Hvis ingen andre foreldre melder seg så kan vel noen sitte noen år om de ønsker det. Jeg satt vel i to sammenhengende år om jeg ikke husker feil, vi hadde ikke så veldig mange offisielle møter (med styrer/ansattrepresentant/kommunen) hvert år, 2-3 stk tenker jeg (er noen år siden så husker ikke helt, men ikke hver måned som på skolen). Vi foreldrerepresentantene hadde da egne møter for å planlegge arrangementer og for å diskutere innspill fra foreldre, som da evt ble tatt opp i SU og/eller direkte med styrer. Hvor mye av det som diskuteres som formidles videre til resten av foreldregruppa varierer nok. Kommer nok helt an på hvilke plattformer foreldrerepresentantene kan nå resten av foreldrene på (samt hvor mye som blir tatt opp som ikke videreformidles av styrer). Vi hadde stort sett bare en del av de to foreldremøtene som var hvert år.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #4 Skrevet 27. september 2022 Jeg er på fjerde året. Jeg har tilbudt min plass flere ganger. Har ikke vært gjort så mye, men det er pga korona. Vi prøver igjen nå Anonymkode: 64a74...3a0
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #5 Skrevet 27. september 2022 Thessaly skrev (20 minutter siden): Hvis ingen andre foreldre melder seg så kan vel noen sitte noen år om de ønsker det. Jeg satt vel i to sammenhengende år om jeg ikke husker feil, vi hadde ikke så veldig mange offisielle møter (med styrer/ansattrepresentant/kommunen) hvert år, 2-3 stk tenker jeg (er noen år siden så husker ikke helt, men ikke hver måned som på skolen). Vi foreldrerepresentantene hadde da egne møter for å planlegge arrangementer og for å diskutere innspill fra foreldre, som da evt ble tatt opp i SU og/eller direkte med styrer. Hvor mye av det som diskuteres som formidles videre til resten av foreldregruppa varierer nok. Kommer nok helt an på hvilke plattformer foreldrerepresentantene kan nå resten av foreldrene på (samt hvor mye som blir tatt opp som ikke videreformidles av styrer). Vi hadde stort sett bare en del av de to foreldremøtene som var hvert år. Takk for svar! Var det kommunal eller privat barnehage for øvrig? Jeg reagerer fordi det er en person som sitter på tredje året fra en avdeling. Styrer la det frem typ "navn har jo vært nå i to år og hun har sendt mail om at hun gjerne fortsetter blabla, hvis ingen andre vil så klart". Det har blitt snakk om det i ettertid blandt foreldre og flere føler det ble vanskelig å rekke opp handa slik det ble lagt frem da. Det ble ikke noe valg, per se liksom. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er på fjerde året. Jeg har tilbudt min plass flere ganger. Har ikke vært gjort så mye, men det er pga korona. Vi prøver igjen nå Anonymkode: 64a74...3a0 Skjønner det hvis ingen andre vil, da er det jo bedre at noen med litt engasjement gjør det igjen! Kan jeg spørre hvor engasjert su er hos dere? Har dere egne vedtekter for su? Anonymkode: 907e7...400
Arkana Skrevet 27. september 2022 #6 Skrevet 27. september 2022 (endret) Ja, det kan man. Jeg var leder i samarbeidsutvalget i alle år vi hadde barnehagebarn og resten av styret var også stort sett det samme. Det var alltid fritt fram for hvem som helst å melde seg hvert år, men det var tydelig at de andre foreldrene syntes vi gjorde en god jobb. Jeg synes det var veldig givende og interessant så det vervet tok jeg med glede. Foreldre som ikke sitter i styret får liten/ingen innsyn i det vi i styret får vite og snakker om. De som sitter i styret må underskrive taushetsplikt og blant alt som tas opp er det innimellom sensitive saker som noen ganger involverer enkeltbarn og foreldre. Det er foreldremøter to ganger i året og da blir foreldrene informert om det som er relevant for dem. Jeg husker ikke hvor ofte vi hadde møter, men det var kanskje maks annenhver måned. Sommerfest og lignende arrangementer ble diskutert med og arrangert av foreldregruppen i sin helhet og har ikke noe med selve SU å gjøre, men det er sikkert ikke uvanlig at disse tingene ofte blir en del av SUs ansvarsområde i enkelte barnehager. Hvis dere er uenige i måten valget gjøres må dere si i fra. Jeg tenker at det burde vært åpent og nytt valg hvert år og om sittende styremedlemmer ønsker å fortsette må de melde seg som alle andre. Når det er sagt er det en fordel å ha samme styre i flere år (forutsatt at det er velfungerende selvsagt), fordi det skaper kontinuitet og man slipper å gjenta ting som har blitt tatt opp tidligere. Det er viktigere at SU fungerer bra enn at alle foreldre som har lyst skal få være med. Endret 27. september 2022 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #7 Skrevet 27. september 2022 Arkana skrev (55 minutter siden): Ja, det kan man. Jeg var leder i samarbeidsutvalget i alle år vi hadde barnehagebarn og resten av styret var også stort sett det samme. Det var alltid fritt fram for hvem som helst å melde seg hvert år, men det var tydelig at de andre foreldrene syntes vi gjorde en god jobb. Jeg synes det var veldig givende og interessant så det vervet tok jeg med glede. Foreldre som ikke sitter i styret får liten/ingen innsyn i det vi i styret får vite og snakker om. De som sitter i styret må underskrive taushetsplikt og blant alt som tas opp er det innimellom sensitive saker som noen ganger involverer enkeltbarn og foreldre. Det er foreldremøter to ganger i året og da blir foreldrene informert om det som er relevant for dem. Jeg husker ikke hvor ofte vi hadde møter, men det var kanskje maks annenhver måned. Sommerfest og lignende arrangementer ble diskutert med og arrangert av foreldregruppen i sin helhet og har ikke noe med selve SU å gjøre, men det er sikkert ikke uvanlig at disse tingene ofte blir en del av SUs ansvarsområde i enkelte barnehager. Hvis dere er uenige i måten valget gjøres må dere si i fra. Jeg tenker at det burde vært åpent og nytt valg hvert år og om sittende styremedlemmer ønsker å fortsette må de melde seg som alle andre. Når det er sagt er det en fordel å ha samme styre i flere år (forutsatt at det er velfungerende selvsagt), fordi det skaper kontinuitet og man slipper å gjenta ting som har blitt tatt opp tidligere. Det er viktigere at SU fungerer bra enn at alle foreldre som har lyst skal få være med. Takk for godt og utdypt svar! Hadde dere vedtekter for jobben SU skulle gjøre? Kom det ofte saker fra foreldre, hadde dere ofte møte med foreldrerådet? Så gøy at dere hadde sommerfester og andre arrangementer. Var det greit å få foreldrene til å bidra? Får litt inntrykk av at folk vil ha minst mulig med barnehagen å gjøre, jeg derimot skulle gjerne hatt sammenkomst minst en gang i kvartalet for å skape samhold og for å bli bedre kjent 🤪 Anonymkode: 907e7...400
Arkana Skrevet 27. september 2022 #8 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for godt og utdypt svar! Hadde dere vedtekter for jobben SU skulle gjøre? Kom det ofte saker fra foreldre, hadde dere ofte møte med foreldrerådet? Så gøy at dere hadde sommerfester og andre arrangementer. Var det greit å få foreldrene til å bidra? Får litt inntrykk av at folk vil ha minst mulig med barnehagen å gjøre, jeg derimot skulle gjerne hatt sammenkomst minst en gang i kvartalet for å skape samhold og for å bli bedre kjent 🤪 Anonymkode: 907e7...400 Jeg kan dessverre ikke huske om det var vedtekter, men jeg tror ikke det. Det kom sjelden saker fra foreldrene, det meste handlet om driften av barnehagen. SU hadde ingen møter med foreldrene utenom de to generelle foreldremøtene i året. Min erfaring er at det var litt varierende hvor lett det var å få foreldre til å bidra. Jeg synes det fungerte dårlig å appellere til frivillighet f.eks. ved å be folk melde seg om det var noe de kunne bidra med eller henge opp lapp med gjøremål hvor folk selv skrev seg på oppgaver. Det som fungerte best var å spørre foreldre direkte og å be dem ta seg av x eller y, da var det ingen som sa nei. Husk at sammenkomster trenger ikke være større organiserte greier som sommerfest (særlig siden disse foregår på ettermiddag/kveld i ukedagene som kanskje allerede er travle), det kan like gjerne være noe helt uformelt hvor man sender ut beskjed om at søndag kan vi treffes i skogen og ake/leke og grille pølser og alle tar med mat og drikke til seg og sin familie. Ofte kommer hele familien til slike ting og det blir veldig hyggelig.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #9 Skrevet 27. september 2022 Jeg satt i SU i 7 år. Ikke fordi jeg hadde så fryktelig lyst, men fordi det var så godt som umulig å få noen andre til å melde seg. Så da ble det meg år etter år. Men de siste to årene tok faktisk noen andre jobben😁 Vi hadde 2-3 møter i året. Snakket om diverse temaer, enten som barnehagen ville ta opp, eller saker som foreldrene hadde meldt inn. Og vi godkjente årsplaner etc. Snakket aldri om enkeltsaker eller enkelt foreldre. Ellers tok SU ansvar for sommerfest og juletrefest, samt julegaver til de ansatte. Absolutt ikke mye så arbeid, helt overkommelig! Anonymkode: bdfbe...602
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå