Gå til innhold

Kan noen forklare meg « tøft for de som nylig har kjøpt bolig»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså- kan noen forklare meg hvorfor det florerer med overskrifter angående alle som nylig har kjøpt bolig og hvor tøft det kan bli fremover? Hva med de uten bolig da? De som skal inn på boligmarked innen kort tid? 😅 skjønner jo logisk at det vil bli dyrere for de som har kjøpt enn de kanskje beregna , men må da være mye bedre å ha kjøpt med lav rente, også gå over på høyere? Enn for de som ikke eier noe, og som på sikt kanskje må ta opp et lån som har mye høyere rente en den idag?

jeg er selv 22, og eide en bolig vi selger nå.( av mange andre årsaker , men økonomi er en liten del av kaka) 

Føles mye værre ut å ikke eie noe, enn å faktisk ha eid den boligen med en høyere rente. Nå er jeg på leiemarkedet , og betaler jo alle pengene rett ut til ingenting …

Anonymkode: 0c8d2...338

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nettopp på grunn av det du sier. Rentene har vært lave og mange har lånt over evne nå som de settes opp. Hvis de som nettopp har kjøpt må selge igjen (og da kanskje med tap) for å kunne betale alle regningene side er det mye penger som går tapt. 

Anonymkode: aea2a...e88

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er nettopp på grunn av det du sier. Rentene har vært lave og mange har lånt over evne nå som de settes opp. Hvis de som nettopp har kjøpt må selge igjen (og da kanskje med tap) for å kunne betale alle regningene side er det mye penger som går tapt. 

Anonymkode: aea2a...e88

Ja… men hva skjer om prisene bare øker og renta forsetter å øke? Da vil det jo bli veldig vanskelig å komme inn på boligmarkedet i det hele tatt 🙈 

Skrevet

Når rentene stiger, går boligprisene gjerne litt ned/stopper litt opp - i motsetning til når rentene er lave og boligprisene stiger (som vi så under pandemien). Det henger gjerne sammen med at folk får mindre i lån pga høye renter og har dermed mindre å bruke på bolig. Kjøper du en bolig når renta er høy, vil selve prisen på boligen (og dermed lånesummen) kanskje være noe lavere selv om månedsbeløpet er det samme som når boligprisen var høyere og renta lavere. Dette vil du kunne få igjen på om renta så går noe ned igjen.

Om renta øker og øker, vil folk måtte selge boligen sin og da gjerne med tap. Jeg har ikke tro på at prisene øker noe særlig om rentene fortsetter å øke. 

Anonymkode: af3f5...3f9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja… men hva skjer om prisene bare øker og renta forsetter å øke? Da vil det jo bli veldig vanskelig å komme inn på boligmarkedet i det hele tatt 🙈 

Da blir det vanskelig å komme inn på boligmarkedet og mange av de som har kjøpt vil bli tvunget til å selge for å leie fordi de ikke har råd til å betjene lånet 

Anonymkode: 4afec...2b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Altså- kan noen forklare meg hvorfor det florerer med overskrifter angående alle som nylig har kjøpt bolig og hvor tøft det kan bli fremover? Hva med de uten bolig da? De som skal inn på boligmarked innen kort tid? 😅 skjønner jo logisk at det vil bli dyrere for de som har kjøpt enn de kanskje beregna , men må da være mye bedre å ha kjøpt med lav rente, også gå over på høyere? Enn for de som ikke eier noe, og som på sikt kanskje må ta opp et lån som har mye høyere rente en den idag?

jeg er selv 22, og eide en bolig vi selger nå.( av mange andre årsaker , men økonomi er en liten del av kaka) 

Føles mye værre ut å ikke eie noe, enn å faktisk ha eid den boligen med en høyere rente. Nå er jeg på leiemarkedet , og betaler jo alle pengene rett ut til ingenting …

Følger denne. Forstår ikke helt hvorfor det skal være så mye bedre å hoppe ut av å eie fordi renta er høy, og så betale masse for å leie. 

Jeg eier alene selv, er 40. Jeg betaler ca 10000 i MND på lånet, og 4500 i mnd på fellesutgifter. Så kommer strøm på ca 2000 i MND, lånekasse osv. Jeg har egen bolig som er mitt barns trygge havn og arv. Skal jeg liksom selge det nå fordi det er tøft? Da jobber jeg heller ekstra, og tar shoppestopp eller selger bilen.

Selger man så er man helt desperat. 

Jeg ville heller leiet ut rommet til barnet mitt, enn å selge. 

Anonymkode: dde27...623

• Hjerte 1
Skrevet

De som sliter nå er nok de som tok opp maks lån da renta var lav. En renteøkning på rundt 5% er beregnet med når lånet tas opp, men de økte prisene på strøm, drivstoff og mat er ikke medregnet. Dette kommer i tillegg kort tid etter en pandemi der mange av disse kanskje var permittert, og levde på lavere inntekt enn før. Kanskje bufferen ble spist opp for å betale for forbruket deres.

Sånn som jeg leser det så sammenligner de disse kjøperne med de som har eid boligen over tid, og har nedbetalt større deler av gjelden, ikke de som leier. 

Jeg er ikke godt kjent med leiemarkedet, men det vil selvsagt bli dyrt å leie av en som får økte utgifter av å eie. Det å eie er jo en trygghet i seg selv, og som under pandemien er nok bankene runde i kantene ang. avdragsfrihet. Man har jo ikke samme mulighet når man leier.

En som leier har derimot større frihet til å flytte på seg raskere. En bolig blir ikke nødvendigvis solgt så fort over hele landet.

Anonymkode: ed606...32e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Prisene vil flate ut /synke pga renta som stiger.

Det er det som menes med renteverktøy, de bruker renta til å roe ned bla boligmarkedet og folks pengebruk så ikke prisene stiger sånn.

Om et år vil prisene antagelig være litt lavere enn nå.

Anonymkode: c1e28...b5c

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er jo ikke alle som får kjøpt så tidlig. Mange har spinket og spart til sin første bolig som de kjøpte da de var 30. Så synker boligen i verdi året etter at de brukte så mye penger på den. Selv hadde jeg spart opp 700 000 da jeg kjøpte. Hadde vært kjipt å se de pengene forsvinne. De som nylig kom inn har heller ikke rukket å nedbetale lån enda så de må naturligvis ut med mer i mnd enn de hadde måttet om de fikk kjøpt året før.

Endret av Majer
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prisene vil flate ut /synke pga renta som stiger.

Det er det som menes med renteverktøy, de bruker renta til å roe ned bla boligmarkedet og folks pengebruk så ikke prisene stiger sånn.

Om et år vil prisene antagelig være litt lavere enn nå.

Tviler, ikke i oslo området. Den vil nok holde seg, eller stige litt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, sentralt i Oslo er det mer tilflytting, men det som allerede merkes er at salget går tregere, færre på visning og større utbud.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke troen på at prisene synker i Oslo eller områdene rundt, men de vil roes kraftig ned, og ikke stige slik de har gjort de siste årene. Det er flere kjøpere enn boliger til salgs i disse områdene, og det vil jo alltids finnes de som har råd til å betale. Derfor kan jeg ikke se for meg at en bolig i Oslo går for noe mindre neste år.

De ønsker å roe ned markedet, for prisøkningene har vært ekstreme, men det betyr ikke nødvendigvis at prisene vil gå ned. 

Skrevet

Skjønner ikke helt jeg heller. De som nylig har kjøpt har sannsynligvis gjort bedre renteberegninger enn de som kjøpte for 4 år siden og som trodde den gangens rentenivå var den evige normalen... Skjønner ikke hvorfor renta er så mye verre for nye boligkjøpere? De vet jo hva situasjonen er? 

Anonymkode: e6424...418

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke helt jeg heller. De som nylig har kjøpt har sannsynligvis gjort bedre renteberegninger enn de som kjøpte for 4 år siden og som trodde den gangens rentenivå var den evige normalen... Skjønner ikke hvorfor renta er så mye verre for nye boligkjøpere? De vet jo hva situasjonen er? 

Anonymkode: e6424...418

Tror det er de som det siktes til. Altså de som kjøpte da renta sank under pandemien, men før prisene (og nå rentene) økte voldsomt.

Vi som kjøpte for 4 år siden har ikke et voldsomt problem. Jeg betalte mer i måneden for 3-4 år siden enn jeg gjør nå. Prisene har steget mye på strøm blant annet, men vi har hatt tre til fire lønnsøkninger siden da også. Skal tåle litt til.

Skrevet

Det er tøft for de som har lånt over evne. Mange som kjøper i Oslo må låne mer enn fem ganger inntekt, med en medlåntaker eller et privat lån, for prisene har vært så hinsides. Hvis nå nettopp har begynt å betale på lånet og plutselig opplever en dobling av en allerede høy rente, kan det bli slitsomt.

For nyinnkjøpte i mindre byer og tettsteder er det sannsynligvis ikke noe problem. Blir noen ekstra tusenlapper i året.

Anonymkode: c7c81...05a

Skrevet

Det er fordi prisene vil synke.

Jo, det vil de nok også i Oslo.

Vi går jo mot slutten av en lang jappe-tid, med ekstremt forbruk og tullerenter. Nå er det slutt på gratis penger, og det vil merkes.

Anonymkode: 0542f...303

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke helt jeg heller. Vi kjøpte i desember 2020, lave renter. Vi tok selvsagt høyde for renteøkning. Kunne ikke forutse at alt annet skulle bli dyrt, men vi kjøpte ikke for maksbeløpet vi kunne lånt. Vi vil ikke bo oss ihjel og ikke ha råd til å leve litt.

De vurderingene er jeg glad for i dag, vi trenger fortsatt ikke endre noe på livsstilen (vi lever ganske sparsommelig), og betaler fortsatt raskere ned på boliglånet. Det har vi råd til i noen % høyere rente til.

Anonymkode: d4f22...eb1

Skrevet

De som har kjøpt nå nylig, til høye priser, vil kunne risikere at istedet for å ha max 85% belånt bolig (om man tenker på ek-kravet) til å ha en bolig som er mer enn 100% belånt fordi boligprisene synker. Altså ett lån med minimalt med sikkerhet.

Det vil også da kunne gi null mulighet til refinansiering, forhandling om renter, bytte av bank eller avdragsfrihet.

Og om man faktisk må selge, så risikerer man miste all egenkapital og sitte igjen med boliglån uten å eie bolig.

Anonymkode: 688bf...ac4

• Liker 6
Skrevet

Er bare et problem for de som har store lån. Vi har 2 mill i lån på bolig til 3,5 vi ikke skal selge - om vi skulle leid i samme by ville det blitt mye dyrere.

Anonymkode: 21f7b...f3b

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Prisene og renta kommer ikke til å øke samtidig, det er motsvarigheter.

Anonymkode: 709d7...0a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...