Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen! Første innlegg her.

Før du leser videre trenger jeg ikke noe hard kritikk, den delen er jeg meget god på selv.😃 

Jeg ble kalt inn til forsvaret i januar, og fy søren da ble det dårlig stemning. Jeg sendte melding og ringte for å prøve å få starte i august! Det gikk ikke.

Så hadde jeg ett halvt år fri før jeg gikk inn i januar. Forsvaret var kjekt og det var noe jeg mestret ekstremt godt. Så godt at når jeg spurte om å få dimmitere fikk jeg mulighet til å komme inn i K9 som er hundetroppen hvor flest vernepliktige søker seg!! Jeg prøvde, men ikke nok og var så langt nede at jeg bare ville vekk fra forsvaret og er nå dessverre hjemme.

Jeg hadde ikke søkt skole i april, satt meg ned for å gjøre det men da var fristen gått ut. Jeg sitter nå hjemme og har en god jobb tjener typ 40k i måneden. Skal også begynne på deltidstudie innenfor det jeg jobber med nå får å få noe ut av året. Jobber i logitistikk nattarbeid som tar veldig på helsa men går helt ok får sovet nok 8/9 timer hver dag, men gjør ikke noe annet med livet liksom.

Jeg lurer nå på om jeg burde ta en jobb jeg har søkt på som innebærer b2b salg. Lønnen er basert på provisjon. Blir også en god ting å ha på CV da jeg vil studere økonomi, skipping eller HR.

Jeg har også søkt som frivillig for fuck cancer for å fylle ut CV med noe nyttig dette ANDRE året med fri… Jeg hater hate hater å ha to friår og haher at jeg valgte å dra fra millitæret selvom de prøvde å holde meg igjen. Jeg angrer men samtidig ikke men får hjelp nå og går til psykolog og ja jeg sørger som bare det for det livet i militæret var jo utrolig fint med så mange gode venner. Hjemme er ingen da alle studerer i Stavanger eller Trondheim. 
Jeg blir gal av å være hjemme og vil bruke året så nyttig som bare det. Heldigvis fikk jeg jo studere logistikk nå gratis i ett halvt år og så må jeg finne ett nettbasert kurs neste halvår.

Men ja for å være mer konkret!

1. Har dere tips til hvordan jeg kan få relevant arbeidserfaring uten bachelor eller noe lignende. Er det mulig å sende mail til bedrifter å høre om de trenger hjelp med noen oppgaver? Såfall hvirdan formulerer man seg da?

2. Hva ville du gjort i MIN situasjon, ikke si at du først ikke ville ha dimmitert deg selv for jeg angrer jo delvis og kan ikke gjøre noe mer me det nå. Det er også meget sårt tema så igjen ikke dra meg lenger ned om du ønsker å svare!🥹

Takk for svar og beklager hvor streng jeg er med svar, trenger bare løsninger nå og ikke fortsette å surmule på beslutningene og risken jeg tok med å dimmitere.

Anonymkode: a523f...807

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønte ikke helt, du tjener 40k i mnd og har ingen utdannelse? Det er jo superbra. Det er vel ikke friår? Behold jobben også søker du bare skole neste år?

Anonymkode: 405d9...3e5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Skjønte ikke helt, du tjener 40k i mnd og har ingen utdannelse? Det er jo superbra. Det er vel ikke friår? Behold jobben også søker du bare skole neste år?

Anonymkode: 405d9...3e5

Det er jo fantastisk. Jobb og spar opp penger til du begynner å studere! Det er viktig at du ikke øker forbruket ditt mye, for det klarer du ikke opprettholde som student. 

Anonymkode: 84611...d3a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får det til å høres ut som krise? Ingen krise, du er ung, har fått deg godt betalt jobb og planlegger å studere neste år. Hvis jeg var deg så hadde jeg fortsatt å jobbe og spare penger og hvis du vet at du skal søke på studier som alle feks har matte, så hadde jeg brukt tiden på å lese på de fagene. Hvis du har gode nok karakterer så er det bare dumt å ta noe for å ha gjort det. Du har ikke friår, du jobber! 

Være snill med deg selv, og tenk t du er flink og gjør en god jobb. Prøv å være litt sosial og ved å spare penger så kommer du til å kunne ha en veldig fin studie og faddertid :)

Anonymkode: 71877...3df

• Nyttig 1
Skrevet

Du jobber jo og tjener godt. Det er fint med arbeidserfaring uansett om den er relevant eller ikke. Det gjør det lettere å få relevant jobb senere. 

Jeg er veldig glad for at jeg jobbet et par år før jeg startet å studere, det gjorde det enklere å skaffe deltidsjobb ved siden av studiet, og da når jeg skulle søke fast jobb hadde jeg allerede skaffet referanse fra arbeidslivet. Det er vanskeligere for dem som bare har studert og aldri jobbet. 

Anonymkode: bde4f...142

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for disse svare har lest alle men sliter grusomt med å forstå denne nettsiden.

Skal ta meg til alle kommentarene og ja alt ordner seg til slutt. Alle går vell gjennom ett lite stup.❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får det til å høres ut som krise? Ingen krise, du er ung, har fått deg godt betalt jobb og planlegger å studere neste år. Hvis jeg var deg så hadde jeg fortsatt å jobbe og spare penger og hvis du vet at du skal søke på studier som alle feks har matte, så hadde jeg brukt tiden på å lese på de fagene. Hvis du har gode nok karakterer så er det bare dumt å ta noe for å ha gjort det. Du har ikke friår, du jobber! 

Være snill med deg selv, og tenk t du er flink og gjør en god jobb. Prøv å være litt sosial og ved å spare penger så kommer du til å kunne ha en veldig fin studie og faddertid :)

Slik da fikk jeg svare skikkelig! Det var slett ikke dumt å begynne å lese på feks matte. Det er ikke mitt sterkeste fag men jeg trives med det når jeg får det til!

Skal på møte med studie veileder igjen så kan høre om de har noen tips om hvilken matte jeg burde lese på! Tusentakk for svar.😃

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du jobber jo og tjener godt. Det er fint med arbeidserfaring uansett om den er relevant eller ikke. Det gjør det lettere å få relevant jobb senere. 

Jeg er veldig glad for at jeg jobbet et par år før jeg startet å studere, det gjorde det enklere å skaffe deltidsjobb ved siden av studiet, og da når jeg skulle søke fast jobb hadde jeg allerede skaffet referanse fra arbeidslivet. Det er vanskeligere for dem som bare har studert og aldri jobbet. 

Veldig gode poeng, det gir mening er mye man lærer i arbeidslivet spesielt kommunikasjon og hvordan bedriftene opererer. Nettverk er jo også slett ikke dumt å bruke energi på. Takk for svar jeg setter pris på det.😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo fantastisk. Jobb og spar opp penger til du begynner å studere! Det er viktig at du ikke øker forbruket ditt mye, for det klarer du ikke opprettholde som student. 

Gode poeng og hvertfall gode poeng med forbruk!! Skal sette opp en form for budsjett med en gang. Sparer allerede i BSU og resten i fond. Men blir fort litt mye unødvendig utgifter!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gode poeng og hvertfall gode poeng med forbruk!! Skal sette opp en form for budsjett med en gang. Sparer allerede i BSU og resten i fond. Men blir fort litt mye unødvendig utgifter!!

Ja, det er veldig fort gjort å ende opp med masse unødvendige utgifter når man plutselig går god inntekt og får penger mellom hendene. Å oppjustere forbruk er lett, men å nedjustere det er vanskelig. Benytt sjansen til å spare, ikke ta opp lån til for eksempel bil, og ikke bli vant til å kjøpe mye klær, elektronikk, dyre byturer etc. Det blir bare tøft når du plutselig må klare deg på kanskje 25% av det du tjener i dag. Du bør også være klar over at du har en VELDIG god lønn til å være så ung og uten utdannelse. 

Skrevet

Jeg synes der er rart når folk kaller det for friår når man faktisk jobber og tjener penger 😆 Men uansett så er det helt ok at du jobber og ikke studerer. Da sparer du penger til du skal studere og det er kjempe fornuftig 😃 Søk på studie til neste år så blir du klar for det!

Anonymkode: 2c1d3...814

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Slik da fikk jeg svare skikkelig! Det var slett ikke dumt å begynne å lese på feks matte. Det er ikke mitt sterkeste fag men jeg trives med det når jeg får det til!

Skal på møte med studie veileder igjen så kan høre om de har noen tips om hvilken matte jeg burde lese på! Tusentakk for svar.😃

Så bra at du ble motivert til å lese. Hvis du skal ta økonomi så kan du begynne med matematikk for økonomer. Det finnes massevis av videoer som går på emne. Nettsiden Enkel eksamen har også kurs for emne, anbefales på det sterkeste. Matte er det faget som har høyest strykprosent så lurt å starte tidlig. Kjenner meg igjen i at det er gøy når en får det til. Jeg strøk ved første forsøk, men så tok jeg hele faget opp på nytt og jobbet mye med det og fikk da A. Var veldig god mestringsfølelse 😊

Hilsen snart ferdig siviløkonom 😊

Skrevet

FRI? Du har jo ikke fri engang. Chill.

Anonymkode: 8b827...49f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...