AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #1 Skrevet 27. september 2022 Jeg har plutselig fått dårlig magefølelse på at babyen har det bra. Har vært kvalm og kastet opp hele svangerskapet, øm i puppene. Nå er plutselig kvalmen borte og ømheten nesten borte, så kanskje derfor jeg blir redd? Kastet opp senest Lørdag, og hørte hjertelyd på fredag. Er det flere som har hatt slik dårlig følelse og det har gått bra? Skal på vanlig UL om 2 uker ca Anonymkode: e3a33...0da
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #2 Skrevet 27. september 2022 Vil også legge til at jeg drakk mye brus før graviditet, men fikk helt avsmak på dette når jeg ble gravid. Nå har jeg plutselig fått lyst på brus igjen og drakk første flaske siden graviditeten idag. Helt rart Anonymkode: e3a33...0da
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #3 Skrevet 27. september 2022 Jeg fikk en sånn følelse forrige helg, for plutselig forvant alle symptomene mine. Ca like langt på vei, og OUL er neste uke. Ble ikke kvitt den vonde skepsisen, så ringte jordmor på mandag og fikk komme inn og lytte samme dag. Hjertet slo, og jeg kunne legge fra meg den følelsen. Hun ba meg ringe hvis jeg følte det sånn igjen, for det var bedre enn å stresse. Kan du ikke ringe jordmor og forklare?😊 Du får helt sikkert komme inn for å lytte. Anonymkode: 1bb00...944
Kvinne87Rogaland Skrevet 27. september 2022 #4 Skrevet 27. september 2022 Ingenting er sikkert, men det er veldig liten sjanse å abortere når man er så langt på vei. Spesielt hvis det var normal hjertelyd på fredag. Jeg er i uke 21 nå, og fikk dårlig magefølelse annenhver uke fram til OUL i uke 18. Etter den roet jeg meg litt. Spesielt nå når jeg kjenner bevegelse nesten hver dag er jeg betrygget. Men som sagt så hadde jeg flere episoder før uke 18 hvor jeg mistet symptomer i et par dagen og fikk panikk. Skrev et par anonyme innlegg her på kvinneguiden også for å bli betrygget (slik som du har gjort nå, haha). Symptomer kommer og går, prøv å slapp av og tenk at det eneste du kan gjøre for babyen på dette stadiet er å ta det med ro og spise sunt
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #5 Skrevet 27. september 2022 Kvinne87Rogaland skrev (5 minutter siden): Ingenting er sikkert, men det er veldig liten sjanse å abortere når man er så langt på vei. Spesielt hvis det var normal hjertelyd på fredag. Jeg er i uke 21 nå, og fikk dårlig magefølelse annenhver uke fram til OUL i uke 18. Etter den roet jeg meg litt. Spesielt nå når jeg kjenner bevegelse nesten hver dag er jeg betrygget. Men som sagt så hadde jeg flere episoder før uke 18 hvor jeg mistet symptomer i et par dagen og fikk panikk. Skrev et par anonyme innlegg her på kvinneguiden også for å bli betrygget (slik som du har gjort nå, haha). Symptomer kommer og går, prøv å slapp av og tenk at det eneste du kan gjøre for babyen på dette stadiet er å ta det med ro og spise sunt Det er meg over her. Hadde det som deg i første svangerskap. Dette er mitt andre, og har tatt alt med knusende ro, men så kom den tanken snikende i uke 17. Helt tullete, men tror jeg ble bekymret fordi jeg ikke hadde vært bekymret i det hele tatt, og plutselig gikk det opp for meg at "hva hvis?". Det skader uansett ikke å ta en ekstra sjekk, det gjør de gledelig på min helsestasjon😊 Ellers vet jeg av erfaring at OUL gir litt ekstra ro, og når man kjenner liv så blir man beroliget av det også. Må legge til at dette med bevegelser kan skremme det også. Jeg hadde morkake foran, og sparkene var litt svakere. Man blir jo vant til den følelsen, og litt som at man ikke kan huske at man låste døra før man dro, så kan man plutselig tenke "har jeg følt spark i dag?" når kvelden kommer. Det var hvert fall sånn for meg da, mine var som sagt litt svake. Gjorde da elle triksene i boken for å fremprovosere noe, og da kom det alltid. Unntaket var én gang, og da jeg sto klar med telefonen til føden så begynte sparkene, heldigvis. I disse situasjonene så er det også bedre å ta en ekstra sjekk, og ikke føle seg til bry😊 Anonymkode: 1bb00...944
Gjest EmKay Skrevet 27. september 2022 #6 Skrevet 27. september 2022 Det er en litt sånn ekkel periode der, hvor de typiske symptomene man har i starten forsvinner, frem til man begynner å kjenne daglige bevegelser. Jeg husker at jeg også var ganske nervøs da. Så jeg støtter å ta en ekstra tur til helsestasjonen for en prat med jordmor og få lytte til hjerteslag, så får du litt lettere skuldre etterpå ❤️
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #7 Skrevet 27. september 2022 Vanskelig med denne magefølelsen altså. Mine tanker er at så lenge dette kommer i bølger så er det normalt, varer det hele svangerskapet så ville jeg blitt bekymret. Som du sier så kom dette først nå. Formen blir bedre i andre trimester, og andre plager dukker opp isteden. Det kommer ikke på slaget du går over i andre trimester, men kan skje når som helst.. både litt før og lengre etterpå. Ta en tur til lege/jordmor så du slipper å stresse, det er jo enda en stund til ultralyd. Anonymkode: d53d9...e83
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #8 Skrevet 27. september 2022 Uff, dette tok meg tilbake 1,5 år tilbake i tid. Jeg var en uke kortete enn deg og fikk samme følelsen. Ringte til føden (skjønner nå i ettertid at det ikke er noe de kunne gjort fra eller tid) og de mente at dette var normalt. Ble beroliget. Etter ca en uke begynte jeg med små blødninger. Kontaktet jordmor som ikke fant noe fosterlyd. Ble sendt til sykehuset og UL viste fosterdød rundt uke 16. Det var en forferdelig opplevelse. Måtte føde vaginalt. Det var i å for seg greit nok, men forferdelig vondt å se den lille jenta mi så perfekt, men likevel ikke.. Krysser alt for at du slipper dette Anonymkode: 5d559...f7b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #9 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Uff, dette tok meg tilbake 1,5 år tilbake i tid. Jeg var en uke kortete enn deg og fikk samme følelsen. Ringte til føden (skjønner nå i ettertid at det ikke er noe de kunne gjort fra eller tid) og de mente at dette var normalt. Ble beroliget. Etter ca en uke begynte jeg med små blødninger. Kontaktet jordmor som ikke fant noe fosterlyd. Ble sendt til sykehuset og UL viste fosterdød rundt uke 16. Det var en forferdelig opplevelse. Måtte føde vaginalt. Det var i å for seg greit nok, men forferdelig vondt å se den lille jenta mi så perfekt, men likevel ikke.. Krysser alt for at du slipper dette Anonymkode: 5d559...f7b Neiii så ekkelt, og så forferdelig trist og vondt det må ha vært!! Håper ikke det stemmer her, jeg får ringe helsestasjon men føler meg dum siden jeg hørte hjerte på fredag som bare er noen dager siden.. Fant de ut hva som gjorde at jenten din ikke klarte seg? Håper virkelig du aldri må oppleve noe slikt igjen ❤️ Anonymkode: e3a33...0da
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #10 Skrevet 27. september 2022 Tror det er veldig vanlig for mange. Jeg begynte å kjenne bevegelser rundt uke 17 (er nå 20). Da kjente jeg det flere ganger daglig. Plutselig, for en ukes tid siden stoppet bevegelsene og jeg kjente ingenting på en uke. Mistet også alt av symptomer som jeg hadde hatt frem til da. Vurderte å ringe jordmor, men slo meg til ro med at symptomer avtar i denne perioden og spark ikke er en jevnlig greie enda. For et par dager siden kom sparkene tilbake 🤗 Men absolutt, ring jordmor om du er bekymret. Anonymkode: 038c9...15d
Christina82 Skrevet 27. september 2022 #11 Skrevet 27. september 2022 Jeg var VELDIG øm i brystene frem til ca 17-18 så forsvant det heldigvis. Jeg er i uke 23 nå, kjenner liv daglig. Kaster opp rett som det er uten at jeg egentlig er kvalm, det kommer bare kastet på meg. dette skjedde ikke de første 12 ukene. Er MYE mer trøtt nå enn de første ukene som jeg har på følelsen er mer vanlig? Ikke bekymre deg, ta evnt kontakt med JM og be om en ekstra time😍
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #12 Skrevet 27. september 2022 Symptomene forsvinner vel vanligvis rundt den tiden der, gjør de ikke? Anonymkode: d2e9b...630
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #13 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tror det er veldig vanlig for mange. Jeg begynte å kjenne bevegelser rundt uke 17 (er nå 20). Da kjente jeg det flere ganger daglig. Plutselig, for en ukes tid siden stoppet bevegelsene og jeg kjente ingenting på en uke. Mistet også alt av symptomer som jeg hadde hatt frem til da. Vurderte å ringe jordmor, men slo meg til ro med at symptomer avtar i denne perioden og spark ikke er en jevnlig greie enda. For et par dager siden kom sparkene tilbake 🤗 Men absolutt, ring jordmor om du er bekymret. Anonymkode: 038c9...15d Christina82 skrev (11 timer siden): Jeg var VELDIG øm i brystene frem til ca 17-18 så forsvant det heldigvis. Jeg er i uke 23 nå, kjenner liv daglig. Kaster opp rett som det er uten at jeg egentlig er kvalm, det kommer bare kastet på meg. dette skjedde ikke de første 12 ukene. Er MYE mer trøtt nå enn de første ukene som jeg har på følelsen er mer vanlig? Ikke bekymre deg, ta evnt kontakt med JM og be om en ekstra time😍 Takk for beroligende svar 🥰 Jeg har lest at morkaken min er plassert foran og derfor kjenner jeg spark osv senere, så kjenner liksom ingenting enda. Hadde vært litt tryggere hadde jeg kjent liv. Jeg er mye sliten men føler meg plutselig ikke gravid i det hele tatt, og er kanskje derfor jeg blir bekymret siden jeg har vært så dårlig med hypermesis (?) eller hva det heter. Burde jo bare nyte å ikke kaste opp hele tiden i grunn. Når begynte dere å kjenne spark? Anonymkode: e3a33...0da 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #14 Skrevet 28. september 2022 Jeg ringte helsestasjonen nå og hun mente det var rart at jeg ikke føler meg gravid i det hele, når jeg kastet opp søndag og plutselig er helt bra igjen. Hun anbefalte å bestille legetime for å slippe å være bekymret men føler legen min ikke alltid tar meg seriøst. I tillegg «maset» jeg på de når jeg var i uke 6-7 pga blødning, og vil ikke virke hysterisk en gang til. Har tenkt på å kjøpe doppler for å høre hjertelyd, er dette bare en falsk trygghet? Ble bare enda mer stresset nå Anonymkode: e3a33...0da
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #15 Skrevet 28. september 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Takk for beroligende svar 🥰 Jeg har lest at morkaken min er plassert foran og derfor kjenner jeg spark osv senere, så kjenner liksom ingenting enda. Hadde vært litt tryggere hadde jeg kjent liv. Jeg er mye sliten men føler meg plutselig ikke gravid i det hele tatt, og er kanskje derfor jeg blir bekymret siden jeg har vært så dårlig med hypermesis (?) eller hva det heter. Burde jo bare nyte å ikke kaste opp hele tiden i grunn. Når begynte dere å kjenne spark? Anonymkode: e3a33...0da Hva mener du når du sier du har lest morkaken din er plassert foran? Har man noen måte å vite dette på før OUL? Min er plassert foran, kjente ikke noe særlig liv før rundt uke 24, etter det var det omtrent hver dag. Anonymkode: aada7...a28
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #16 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva mener du når du sier du har lest morkaken din er plassert foran? Har man noen måte å vite dette på før OUL? Min er plassert foran, kjente ikke noe særlig liv før rundt uke 24, etter det var det omtrent hver dag. Anonymkode: aada7...a28 Har lest der på ark fra tidlig ultralyd, der stod det at plassering av morkaken min er «anterior». Ja da kan det jo bli en stund til jeg kjenner noe, men håper å kjenne noe før selvfølgelig Anonymkode: e3a33...0da
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #17 Skrevet 28. september 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ringte helsestasjonen nå og hun mente det var rart at jeg ikke føler meg gravid i det hele, når jeg kastet opp søndag og plutselig er helt bra igjen. Hun anbefalte å bestille legetime for å slippe å være bekymret men føler legen min ikke alltid tar meg seriøst. I tillegg «maset» jeg på de når jeg var i uke 6-7 pga blødning, og vil ikke virke hysterisk en gang til. Har tenkt på å kjøpe doppler for å høre hjertelyd, er dette bare en falsk trygghet? Ble bare enda mer stresset nå Anonymkode: e3a33...0da Doppler kan gi falsk trygghet, særlig om den brukes av uerfarne. Om morkaken ligger foran kan det være en buffer som kan dempe følelsen av bevegelser. Noen kjenner bevegelser fra uke 18-19, noen ikke før uke 24+ Se om du kan stikke innom for en CTG ved nærmeste fødeavdeling eller FL for sjelefredens skyld. Anonymkode: aef40...1d1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #18 Skrevet 28. september 2022 Just now, AnonymBruker said: Doppler kan gi falsk trygghet, særlig om den brukes av uerfarne. Om morkaken ligger foran kan det være en buffer som kan dempe følelsen av bevegelser. Noen kjenner bevegelser fra uke 18-19, noen ikke før uke 24+ Se om du kan stikke innom for en CTG ved nærmeste fødeavdeling eller FL for sjelefredens skyld. Anonymkode: aef40...1d1 Falsk trygghet/utrygghet, alt ettersom. Anonymkode: aef40...1d1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #19 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ringte helsestasjonen nå og hun mente det var rart at jeg ikke føler meg gravid i det hele, når jeg kastet opp søndag og plutselig er helt bra igjen. Hun anbefalte å bestille legetime for å slippe å være bekymret men føler legen min ikke alltid tar meg seriøst. I tillegg «maset» jeg på de når jeg var i uke 6-7 pga blødning, og vil ikke virke hysterisk en gang til. Har tenkt på å kjøpe doppler for å høre hjertelyd, er dette bare en falsk trygghet? Ble bare enda mer stresset nå Anonymkode: e3a33...0da Bestill legetime, alt går sikkert fint, men da kan du endelig slappe av😊 I mitt første svangerskap hadde jeg blødninger frem til uke 14, og selv om jeg var veldig redd så gjorde de ingenting. Rett og slett fordi det ikke er noe å gjøre. De var litt sånn «Det kan være noe galt, og det kan være at alt er fint». Fikk da erfare at blødninger uten smerter som regel ikke er farlig, og derfor ikke noe å bekymre seg for med mindre man begynner å blø MYE eller får smerter. Det at du føler at de ikke tok deg seriøst da, betyr med andre ord ikke at de ikke skal ta deg seriøst nå😊 At du ikke føler deg gravid i det hele tatt høres jo heller ikke så rart ut for meg. Følte meg ikke gravid før jeg kjente spark i forrige svangerskap, og denne gangen sluttet jeg å føle meg gravid etter at kvalmen ga seg. Likevel har det vært liv på lytting og ultralyd etter det. Anonymkode: 1bb00...944
Christina82 Skrevet 28. september 2022 #20 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for beroligende svar 🥰 Jeg har lest at morkaken min er plassert foran og derfor kjenner jeg spark osv senere, så kjenner liksom ingenting enda. Hadde vært litt tryggere hadde jeg kjent liv. Jeg er mye sliten men føler meg plutselig ikke gravid i det hele tatt, og er kanskje derfor jeg blir bekymret siden jeg har vært så dårlig med hypermesis (?) eller hva det heter. Burde jo bare nyte å ikke kaste opp hele tiden i grunn. Når begynte dere å kjenne spark? Anonymkode: e3a33...0da Jeg kjente spark fra ca uke 18. Ikke daglig, men nå gjør jeg det. er 23+4 i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå