AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #1 Del Skrevet 27. september 2022 Jeg har slutta med godteri og kos. Det vil si, de siste to månedene jeg har kjøpt minimalt med snacks og snop. Har riktignok spist litt kake i bursdager o.l. Men i det store og hele har jeg vært kjempeflink. Jeg jobber hardt med å slutte med "kose seg"-tankegangen. Men jeg tror det vil bli mer utfordrende for meg fremover. Har få lyspunkter i livet, det er stort sett jobb, barn, trening, mer jobb og søvn, på repeat. Jeg er sliten og verre skal det bli i ukene og månedene før jul. Og da kan fristelsen bli for stor. Selv om jeg vet veldig godt at den sjokoladen går så fort over og så er det egentlig ikke verdt det. Jeg vet at jeg føler meg bedre fysisk når jeg får trent og når jeg holder meg unna masse raske karbohydrater. Men det er få ting som gir den samme... vet ikke, følelsen eller kosen som godteri. En pause og en godfølelse. Har du noe som funker? Etter en lang dag med maaas på jobb og unger som er slitne og hyler av den minste motgang, hva er det som får deg til å ikke grue deg til å stå opp igjen i morgen til enda en dag med akkurat det samme styret? Anonymkode: a5bb0...eac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 27. september 2022 #2 Del Skrevet 27. september 2022 Dette sliter jeg med og, men bakdelen med godis er at en kan få sukkersyke og den vil ikke jeg ha. Det blir minimalt her og. Litt unner jeg meg, men forsøker å ikke overdrive som å drikke brus hver dag, tar vann eller te f.eks. Godteri: Kjeks, epler, bananer etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #3 Del Skrevet 27. september 2022 Vet ikke om det er noe trøst, eller om du funker på samme måten, men det blir bedre. Gi det litt tid. Søtsuget og tankene om kos avtar etterhvert. Hvis du sprekker helt så kjøp deg en liten sjokolade istedenfor en svær plate, og ikke ha fristelser i skapet, du kan ikke spise det som ikke er der. Anonymkode: 14a47...443 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #4 Del Skrevet 27. september 2022 Kan relatere til dette. Det kjipe er at når man velger vekk godteri/snacks, er det ofte nærliggende å ty til ting som alkohol/snus/rusmidler i stedet. Og det er ikke nødvendigvis noe fornuftig bytte…. Mitt tips mot søtsug er å finne en aktivitet som kan være en form for distraksjon. Noe du liker godt å gjøre, men som samtidig krever såpass mye av oppmerksomheten din at du ikke tenker på godis mens du holder på. Gaming er et godt eksempel. Egentlig det eneste ordentlig gode eksempelet jeg kommer på 😀 For når man gamer er man stort sett så fokusert at timene flyr uten at man tenker på så mye annet. Anonymkode: 2b915...b9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarzani Skrevet 27. september 2022 #5 Del Skrevet 27. september 2022 Jeg merket at når jeg kutta ut snop (og det meste annet som går under kategorien ‘kos’) så ble det etterhvert veldig enkelt å glede seg over små ting. Feks en Banantwist! Jeg elsker banantwist, og kunne nok spist 20 stk på flekken. Nå har jeg jo skjerpa meg, men det er rart hvor mye stålvilje jeg har i en hel uke, når jeg vet at den ene banantwisten er belønning for strevet! For meg så er snop belønning og kos. Jeg er et veldig lykkelig menneske og mener at jeg trenger lyspunkt for å fortsette å være slik. Jeg må ha ting å glede meg til. Jeg nekter å kutte tvert det som gjør meg lykkelig, men siden jeg begrenser det såpass som jeg gjør, så tillater jeg meg å kose meg meg godis av og til. På lørdagen kjøper jeg feks mine 5 favoritt smågodt-biter. Klipper de opp i småbiter, og koser meg med de i løpet av hele lørdagen. Evt en banantwist😅😂 En Skyr Luftig sitron under teppet foran tv er også blitt noe jeg kan glede meg stort over. Passer på ha sunnere alternativer tilgjengelig, slik at jeg ikke havner i sjokolade/chips/smågodt- fella. Det er snop som har gjort meg overvektig. Ikke typ fedme, men 5-8 kg tyngre enn jeg ønsker å være. Nå har jeg tatt tak og gått ned de kg, og har funnet andre måter å kose meg på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 27. september 2022 #6 Del Skrevet 27. september 2022 Prøv å finne andre kilder til kos. F.eks. trening som du nevner, en kopp kaffe osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #7 Del Skrevet 27. september 2022 Godteriet mitt får du aldri! Jeg spiser ikke mye godteri, og det kan forandre en grå og litt trist dag til en helt ok og grei dag. Anonymkode: 8316a...30b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PanteneProVVV Skrevet 27. september 2022 #8 Del Skrevet 27. september 2022 Lett Cola, de små boksene! Går også an å blande 50/50 yoghurt naturell med annen yoghurt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dedication Skrevet 27. september 2022 #9 Del Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan relatere til dette. Det kjipe er at når man velger vekk godteri/snacks, er det ofte nærliggende å ty til ting som alkohol/snus/rusmidler i stedet. Og det er ikke nødvendigvis noe fornuftig bytte…. Mitt tips mot søtsug er å finne en aktivitet som kan være en form for distraksjon. Noe du liker godt å gjøre, men som samtidig krever såpass mye av oppmerksomheten din at du ikke tenker på godis mens du holder på. Gaming er et godt eksempel. Egentlig det eneste ordentlig gode eksempelet jeg kommer på 😀 For når man gamer er man stort sett så fokusert at timene flyr uten at man tenker på så mye annet. Anonymkode: 2b915...b9b Noen forslag til gaming som er lett å sette seg inn i/komme inn i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #10 Del Skrevet 27. september 2022 For meg er det løping som gjelder. Serotonin og dopamin frigjørelse akkurat som med godteri. Du kan også prøve å lytte til musikk eller ha sex Anonymkode: 086a6...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #11 Del Skrevet 27. september 2022 Kuttet også ut godteri i år, og skjønner hva du mener. I starten savnet jeg dette "noe", kosen. Jeg ble opptatt av å finne den samme kosen i andre ting - en god bok eller en serie, en kopp te, klemmer fra barna, naturopplevelser, reiser. Små gleder i hverdagen som ikke innebærer sukker. Nå har sjokoladen jeg drømte om å fortære etter jobb helt mistet sin magiske kraft. Anonymkode: c8e97...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #12 Del Skrevet 28. september 2022 Jeg ville prøvd å gjøre endringer i hverdagen slik at det er flere lysglimt. Planlegg med mannen din eller foreldrene dine slik at du får nok egentid. Trening gir meg god følelse OG egentid samtidig. Men jeg vil ikke kutte helt ut godteri. Det er en kos og glede jeg har. Er slank og spiser sunn mat ellers, så godteri er det heldigvis plass til i livet mitt. Er ikke fan av at noe ikke er lov i det hele tatt. Men kjøper ikke inn store mengder. Anonymkode: 2577d...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå