AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #1 Skrevet 27. september 2022 Jeg har en veldig god kompis som har vært en del av min vennegjeng i mange år. Han fikk en kjæreste og vi tok henne godt i mot. Det ble seriøst mellom de på kort tid og ting har gått veldig fort siden da. De har kjøpt bolig og planlegger barn. Sosialt har det dukket opp litt ting etter de blir sammen. Jeg har inntrykk av at kjæresten er veldig usikker på seg selv, og en del av det er at hun lager konflikter over ting som er ganske trivielle og som ingen andre ville reagert på. Hun har også laget mye drama fordi hun er sjalu og anser vanlige vennskapelige ting i vår gjeng som flørting ovenfor kjæresten hennes. Kompisen skal ha fått mye trøbbel hjemme med denne kjæresten, og i stedet for at de skal jobbe med disse tingene seg i mellom, så begynner han å klandre oss for sine problemer. Det virker også som om forholdet deres har endret personligheten hans helt, han er tilbakeholden, mer irritabel, og sitter bare og snakker med kjæresten sin når gjengen samles. Det er heller ikke mulig å ta ting opp med han for da blir han sur og er tilbake på å klandre oss. Når de er med oss er vi hyggelige, men det er vanskelig å svelge så mange kameler. Dette har ført til en splid i gjengen, vi er glad i han og vil ha han med, men fordi han har endret seg så mye og ikke ser oss andre, føler vi at vi har mistet han som venn. Det virker egentlig ikke som om forholdet er bra for han, men samtidig som han er så forelsket at han ikke ser klart. Vi føler egentlig ikke at det er noe vi kan gjøre og at det ikke er greit at vi kommenterer på deres forhold uansett. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 3e9a8...a01 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #2 Skrevet 27. september 2022 Har dere prøvd å ha en ordentlig samtale med han? Vist han eksempler på at det gikk fint før, men ikke nå lenger? Spurt om han faktisk har det bra? Ha en dyp samtale? Nei, ts det er en vanskelig situasjon, nettopp fordi kompisen din har fått seg dame, og det er dessverre ganske vanlig at dama ødelegger litt for vennegjengen i de første årene. JEG ville prøvd å invitere kompisen en gang med hele gjengen, og drikke noen øl hva nå enn dere gjør, og da tatt opp temaene om at dette er det vi ser og føler, og kanskje han letter litt på sløret sitt også? Hvis ikke, så er det nå bare å la han være til han går lei dama etter ett år-to. Anonymkode: 3366f...ecb
Pepsimarx Skrevet 27. september 2022 #3 Skrevet 27. september 2022 (endret) Slettet Endret 27. september 2022 av Pepsimarx
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #4 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har dere prøvd å ha en ordentlig samtale med han? Vist han eksempler på at det gikk fint før, men ikke nå lenger? Spurt om han faktisk har det bra? Ha en dyp samtale? Nei, ts det er en vanskelig situasjon, nettopp fordi kompisen din har fått seg dame, og det er dessverre ganske vanlig at dama ødelegger litt for vennegjengen i de første årene. JEG ville prøvd å invitere kompisen en gang med hele gjengen, og drikke noen øl hva nå enn dere gjør, og da tatt opp temaene om at dette er det vi ser og føler, og kanskje han letter litt på sløret sitt også? Hvis ikke, så er det nå bare å la han være til han går lei dama etter ett år-to. Anonymkode: 3366f...ecb AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har dere prøvd å ha en ordentlig samtale med han? Vist han eksempler på at det gikk fint før, men ikke nå lenger? Spurt om han faktisk har det bra? Ha en dyp samtale? Nei, ts det er en vanskelig situasjon, nettopp fordi kompisen din har fått seg dame, og det er dessverre ganske vanlig at dama ødelegger litt for vennegjengen i de første årene. JEG ville prøvd å invitere kompisen en gang med hele gjengen, og drikke noen øl hva nå enn dere gjør, og da tatt opp temaene om at dette er det vi ser og føler, og kanskje han letter litt på sløret sitt også? Hvis ikke, så er det nå bare å la han være til han går lei dama etter ett år-to. Anonymkode: 3366f...ecb Jeg har forsøkt forsiktig. Jeg har ikke fått han med på noe aleine siden disse problemene oppstod, kanskje fordi kjæresten ikke vil han skal være med en jente aleine (Jeg har kjæreste selv og vi har vært venner i 10+ år, men stopper ikke sjalusien). Så det har bare blitt noen korte samtaler aleine på fest. Jeg skal prøve igjen når muligheten byr seg, men føler jeg må trå forsiktig. Jeg tror jo ikke han har det helt bra nå og vil gjerne være der for han. Men mulig også at han ikke vil komme tilbake før det blir slutt. Slik det virker som det går, så varer vel kanskje ikke dette forholdet evig Anonymkode: 3e9a8...a01
Gjest EmKay Skrevet 27. september 2022 #5 Skrevet 27. september 2022 Vi hadde også en sånn kompis. Damen han hadde var egentlig grei nok, men hun var en type som tok mye plass og lett tok styringen, og han er en som lett lar seg styre. Så det ble en skjevdeling der hvor han ble en tøffel som bare spilte etter hennes pipe, og hun fikk egentlig et litt ufortjent rykte som kontrollerende når hun bunn og grunn ikke var så kravstor som det kunne virke som. Uansett, han endret seg sammen med henne, og var ikke lenger den happy-go-lucky karen som alltid var med og laget god stemning. Klart man må forvente at han ikke kan være med på alt sånn som før, men det er veldig kjedelig når hele personligheten endres og tilpasses den nye kjæresten. Jeg stakk en tur til han når hun ikke var hjemme og hadde en skikkelig samtale med han om hvordan han hadde det og hvordan han opplevde forholdet med henne, og at vi savnet han i gjengen. Det kom vel frem da at han hadde latt seg rive med fordi hun var så "på" når det kom til å etablere seg sammen. Han likte henne jo og orket ikke kjempe imot selv om det hele gikk veldig fort. Årene gikk og ting ble egentlig ikke noe bedre. Han vurderte å gå nå og da, men synes det virket mer stress å begynne på nytt enn å bare fortsette livet sammen med henne. Tilslutt var det faktisk hun som gikk, og nå er han igjen den bestekompisen vi liker så godt. Så ja, det kan jo hende det hjelper med en prat, uansett kan det være godt å få lettet litt på hvordan dere føler det, og det er sikkert godt for han å få høre at dere savner og er glad i han. Best case er vel at han begynner å stå litt på krava i forhold til kjæresten han også, og at hun aksepterer det og de får de fint sammen. Alternativt skjer det som skjedde med vår kompis, at han ikke blir "seg selv" igjen før forholdet tar slutt. Om han kjenner på at han kanskje vil ut av forholdet, vil det sikkert være lettere å ta den avgjørelsen om han vet at dere er der for han om og når det eventuelt skulle skje.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #6 Skrevet 27. september 2022 Jeg pleier fase ut venner som får seg kjæreste, tilbyr at jeg kan møte de uten partneren da. Orker ikke forholde meg til et menneske uten grunn. Jeg har jo ingen interesse av mine venners kjærester. Single venner er det beste, da har man tid til hverdandre Anonymkode: 52479...06e
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #7 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en veldig god kompis som har vært en del av min vennegjeng i mange år. Han fikk en kjæreste og vi tok henne godt i mot. Det ble seriøst mellom de på kort tid og ting har gått veldig fort siden da. De har kjøpt bolig og planlegger barn. Sosialt har det dukket opp litt ting etter de blir sammen. Jeg har inntrykk av at kjæresten er veldig usikker på seg selv, og en del av det er at hun lager konflikter over ting som er ganske trivielle og som ingen andre ville reagert på. Hun har også laget mye drama fordi hun er sjalu og anser vanlige vennskapelige ting i vår gjeng som flørting ovenfor kjæresten hennes. Kompisen skal ha fått mye trøbbel hjemme med denne kjæresten, og i stedet for at de skal jobbe med disse tingene seg i mellom, så begynner han å klandre oss for sine problemer. Det virker også som om forholdet deres har endret personligheten hans helt, han er tilbakeholden, mer irritabel, og sitter bare og snakker med kjæresten sin når gjengen samles. Det er heller ikke mulig å ta ting opp med han for da blir han sur og er tilbake på å klandre oss. Når de er med oss er vi hyggelige, men det er vanskelig å svelge så mange kameler. Dette har ført til en splid i gjengen, vi er glad i han og vil ha han med, men fordi han har endret seg så mye og ikke ser oss andre, føler vi at vi har mistet han som venn. Det virker egentlig ikke som om forholdet er bra for han, men samtidig som han er så forelsket at han ikke ser klart. Vi føler egentlig ikke at det er noe vi kan gjøre og at det ikke er greit at vi kommenterer på deres forhold uansett. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 3e9a8...a01 Hva er det hun lager konflikt over? Kan jo være du har inntrykk av at hun lager konflikt over «ingenting», uten at dette stemmer? I tillegg - slik du fremstiller kjæresten så hadde man jo gjerne blitt veldig usikker på det som kompis, og om du ønsker å ødelegge forholdet? Om min kjæreste hadde fortalt meg at du som venn syns alle de tingene om meg som kjæreste, hadde jeg nok fått opp noen varsellamper Anonymkode: 9dbfb...d44 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #8 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har forsøkt forsiktig. Jeg har ikke fått han med på noe aleine siden disse problemene oppstod, kanskje fordi kjæresten ikke vil han skal være med en jente aleine (Jeg har kjæreste selv og vi har vært venner i 10+ år, men stopper ikke sjalusien). Så det har bare blitt noen korte samtaler aleine på fest. Jeg skal prøve igjen når muligheten byr seg, men føler jeg må trå forsiktig. Jeg tror jo ikke han har det helt bra nå og vil gjerne være der for han. Men mulig også at han ikke vil komme tilbake før det blir slutt. Slik det virker som det går, så varer vel kanskje ikke dette forholdet evig Anonymkode: 3e9a8...a01 Det høres merkelig ut at hun skal bli sjalu på deg om dere har vært venner i 10+ år og du har kjæreste selv. Min samboer har også venninner fra barneskolen og han kunne sovet i samme seng som de uten at jeg hadde trodd noe skjedde, men det er nok fordi jeg har ett godt forhold til venninne hans og vet at det er ordentlige mennesker. Hvordan forhold har hun fått til deg? Har du vært snill med hun eller snakket dårlig om hun? Anonymkode: 9dbfb...d44 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #9 Skrevet 27. september 2022 Vi hadde et sånt tilfelle i vår gjeng. Dessverre, og heldigvis, valgte han dama fremfor oss da det mellom linjene ble stilt et ultimatum. Nå har de hus og 3 barn, så jeg tenker at løpet er kjørt for han, men skulle han bli singel noen gang så er han velkommen tilbake i gjengen. Dama overkjører han, bryter han ned foran andre i sosiale settinger, og har generelt store problemer. Han er fanget, som et insekt i et edderkoppnett. Anonymkode: bd75f...a78 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #10 Skrevet 28. september 2022 Jeg vet noen av min manns venner har tenkt mye rart om meg og gjør det enda kvinnfolk som mannfolk. Men sannheten er at han velger selv hva han gjør og hvilke kamper han vil ta, med oss. Og han lar meg med glede styre hjemme og ordne med det meste og velger selv om han vil henge med folk eller ikke - har til og med prøvd å sende han utenfor døra til folk, men nei. Det gidder han ikke. Alltid en unskyldning - sliten etter jobb, stapp mett og trøtt, bla bla. Jeg føler meg mange ganger kvalt og han og, men likevel så sitter vi oppå hverandre dag ut og dag inn samtidig som vi også elsker å være med hverandre selv om vi kveler hverandre til tider 😅. Kjegler om små ting noenganger, men igjen - man velger sine kamper. Jeg syns det er helt okey når han gamer faktisk. Er siste uka før termin i svangerskapet, forskjøla og dårlig og ernavhengig av hvile og fred. Så er to sider av en sak serru. Anonymkode: dd8b9...b4b 3 3
avent Skrevet 28. september 2022 #11 Skrevet 28. september 2022 Om flere av dere har kjærester så kan du feks få din kjæreste til å invitere til jentefest, få denne dama med, kanskje hun mykner opp når hun får treffe de andre jentene på en sånn setting å skjønner at ingen er ute etter hennes mann, tipper hun har godt av å henge, drikke å kose seg uten å sitte limpt til typen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #12 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 13.37): Hva er det hun lager konflikt over? Kan jo være du har inntrykk av at hun lager konflikt over «ingenting», uten at dette stemmer? I tillegg - slik du fremstiller kjæresten så hadde man jo gjerne blitt veldig usikker på det som kompis, og om du ønsker å ødelegge forholdet? Om min kjæreste hadde fortalt meg at du som venn syns alle de tingene om meg som kjæreste, hadde jeg nok fått opp noen varsellamper Anonymkode: 9dbfb...d44 Jeg vil ikke beskrive detaljert siden det kan bli lett å forstå hvem det handler om. Men hun har blitt direkte frekk mot flere i gjengen over småting, og dette er da ikke noe bare jeg synes og det var heller ikke jeg som først begynte å kjenne på det. Vi har inkludert henne og vært hyggelige, men hun har rett og slett tøyd strikken. Vi behandler henne fortsatt bra, men vi må nå hele tiden drive og passe på fordi hvis vi går kledd på en viss måte eller er gir kjæresten noe oppmerksomhet så regnes det som flørting i hennes øyne (på tross av at jentene har kjærester). Og vi må tenke på hvordan vi snakker fordi hun plutselig kan bli sint på oss over noe som ikke en gang angikk henne. Det kunne typ være at vi spiller et spill og noen kommer med en vits som at "taperen må ta oppvasken" og hun blir sur selv om det ikke er seriøst og vi ikke vet hvem som taper en gang, og sier det er dårlig gjort, men alle andre forstod at det var en vits. Det er så små ting hun lager drama av Anonymkode: 3e9a8...a01
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #13 Skrevet 29. september 2022 avent skrev (9 timer siden): Om flere av dere har kjærester så kan du feks få din kjæreste til å invitere til jentefest, få denne dama med, kanskje hun mykner opp når hun får treffe de andre jentene på en sånn setting å skjønner at ingen er ute etter hennes mann, tipper hun har godt av å henge, drikke å kose seg uten å sitte limpt til typen. Vi har gjort dette og jeg føler vi alle har tatt henne godt i mot, likevel er hun så sjalu mot jentene i gjengen... Anonymkode: 3e9a8...a01
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #14 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 17.40): Vi hadde et sånt tilfelle i vår gjeng. Dessverre, og heldigvis, valgte han dama fremfor oss da det mellom linjene ble stilt et ultimatum. Nå har de hus og 3 barn, så jeg tenker at løpet er kjørt for han, men skulle han bli singel noen gang så er han velkommen tilbake i gjengen. Dama overkjører han, bryter han ned foran andre i sosiale settinger, og har generelt store problemer. Han er fanget, som et insekt i et edderkoppnett. Anonymkode: bd75f...a78 "Bryter han ned foran andre i sosiale settinger". Det er ordene jeg har manglet! Det er akkurat slik det føles med kompisen vår Anonymkode: 3e9a8...a01
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #15 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vil ikke beskrive detaljert siden det kan bli lett å forstå hvem det handler om. Men hun har blitt direkte frekk mot flere i gjengen over småting, og dette er da ikke noe bare jeg synes og det var heller ikke jeg som først begynte å kjenne på det. Vi har inkludert henne og vært hyggelige, men hun har rett og slett tøyd strikken. Vi behandler henne fortsatt bra, men vi må nå hele tiden drive og passe på fordi hvis vi går kledd på en viss måte eller er gir kjæresten noe oppmerksomhet så regnes det som flørting i hennes øyne (på tross av at jentene har kjærester). Og vi må tenke på hvordan vi snakker fordi hun plutselig kan bli sint på oss over noe som ikke en gang angikk henne. Det kunne typ være at vi spiller et spill og noen kommer med en vits som at "taperen må ta oppvasken" og hun blir sur selv om det ikke er seriøst og vi ikke vet hvem som taper en gang, og sier det er dårlig gjort, men alle andre forstod at det var en vits. Det er så små ting hun lager drama av Anonymkode: 3e9a8...a01 Viss det du sier er sant så høres hun jo merkelig ut. Jeg kan ikke forstå at hun tenker at dere vil ha kjæresten hennes om dere selv har kjæreste og er barndomsvenn med han, for meg er det helt ulogisk? Har det skjedd noe som gjør at hun tenker dere kunne prøvd dere på han? Prøver bare å tenke ut ifra mitt eget perspektiv, og jeg kunne aldri tenkt slik da det ikke er logisk at noen barndomsvenner av min kjæreste skulle prøvd seg på han men samtidig ha kjæreste selv. Sier hun selv at hun blir sint på dere? Er hun ufin i ord osv mot dere eller hva gjør hun? Dette med oppvask høres jo helt løk ut, så skjønner dere reagerer om slike ting blir en greie. Anonymkode: 9dbfb...d44
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #16 Skrevet 29. september 2022 Kan ikke en av gutta i vennegjengen ta en prat med ham? Ja, heller det enn en av dere jentene -kanskje han hører bedre etter, og hun kan ikke bli sjau. Anonymkode: bfaf5...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #17 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har gjort dette og jeg føler vi alle har tatt henne godt i mot, likevel er hun så sjalu mot jentene i gjengen... Anonymkode: 3e9a8...a01 Er det bare dere jentene i gjengen som har et problem med denne nye dama? Eller er det også guttene? Basert på det jeg leser synes jeg det er vanskelig å vurdere hvem som har «rett». Husk at det sjeldent er enkelt å være én mot mange. Og hvor gamle er dere egentlig? Typ vgs eller tidlig i tyveårene? I midten av tyveårene og senere er det jo vanlig at folk etablerer seg, trekker seg litt tilbake parvis og slutter å «henge med gjengen» i utide. Anonymkode: 02fca...c25 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #18 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er det bare dere jentene i gjengen som har et problem med denne nye dama? Eller er det også guttene? Basert på det jeg leser synes jeg det er vanskelig å vurdere hvem som har «rett». Husk at det sjeldent er enkelt å være én mot mange. Og hvor gamle er dere egentlig? Typ vgs eller tidlig i tyveårene? I midten av tyveårene og senere er det jo vanlig at folk etablerer seg, trekker seg litt tilbake parvis og slutter å «henge med gjengen» i utide. Anonymkode: 02fca...c25 Jeg tenker det samme. Min samboer har fått et helt annet liv etter å ha blitt sammen med meg, og er mye mer rolig. Før var det byen, alkohol, rus og psykiske plager grunnet dette. Når vi er ute sammen syns jeg ofte det er godt å snakke med andre, og liker både hans venner og venninner veldig godt. Likevel sitter han alltid med meg, og er opptatt av at jeg har det bra. Håper ikke andre føler jeg tvinger han til å sitte med meg, han velger jo dette selv og jeg har ikke behov for å sitte klistret i han hele kvelden eksempel 😅 Min samboer har en god gjeng venner, som alltid har vært hyggelig og enkel å komme innpå. Da er det lett å være hyggelig og snill tilbake, og ikke sjalu etc. Om gjengen hans hadde vært ufin, vist at de ikke likte meg eller lignende kunne man fort blitt usikker. Det er vanskelig å komme inn i en gjeng som en person, og spesielt om de ikke er hyggelige eller imøtekommende. TS skriver jo at hun er det, men det høres ikke helt ut for meg som kjæresten til kompisen oppfatter det slik? Anonymkode: 9dbfb...d44 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #19 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 12.51): Jeg pleier fase ut venner som får seg kjæreste, tilbyr at jeg kan møte de uten partneren da. Orker ikke forholde meg til et menneske uten grunn. Jeg har jo ingen interesse av mine venners kjærester. Single venner er det beste, da har man tid til hverdandre Anonymkode: 52479...06e Jeg har interesse av at mine venner har det bra, og jeg blir glad av å se de forelsket og lykkelig. Jeg er såpass glad i mine venner, at jeg unner dem lykke selv om det betyr at de får mindre tid til meg. Og jeg er veldig glad for at vennene mine kan glede seg over mine forelskelser også, i stedet for å ha krav om at jeg må være singel for å beholde vennskap. Anonymkode: 5164d...d1c 1
PM75 Skrevet 29. september 2022 #20 Skrevet 29. september 2022 Gi han litt tid og se om det roer seg ned etter hvert. Gode vennskap varer, selvom det går i bølgedaler hvor mye tid man tilbringer sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå