AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #1 Skrevet 27. september 2022 Ja dette er en påstand jeg kom på i går. ..Det er vel i praksis slik, til og med med små feil. Man ender opp med å betale for de resten av livet på en eller annen måte, via "sommerfugl effekten". Derfor er det viktig å styre unna feil, men samtidig er det håpløst fordi man er et menneske og derfor ikke ufeilbarlig. Jeg tenker at for eksempel, om man kjøper nøtter og spiser en hel pose, så må man brenne de kaloriene gor å ikke legge på seg, dette er noe som kunne ha vært unngått, hvis man tenkte seg om og ikke spiste posen, men bare en håndfull. Da ender man opp med overvekt eller en jobb med å brenne bort kaloriene. Selv om man har brent kaloriene, har man mistet da både tid på trening og kanskje hatt hodepiner under slanking, som kan påvirke andre ting, som har en butterfly effekt på andre ting, og videre flere ting i fremtiden blir påvirket. Alternativt sitter man med ekstra kaloriene, som påvirker både kroppen og det mentale. Det gjelder å finne en måte å leve, som er så bra at man kan unngå feil så mye som mulig. Problemet i dag er at vi ofte er så presset at muligheten for feil blir stort på grunn av for lite tid til å "take care". "Take care" er derfor en svært god hilsen som beskriver kanskje en av livets viktigste aspekter for å leve godt. Da er spørsmålet, hva er et godt liv, hva er et riktig liv. Hvirdan kan man følge/realisere seg selv slik at man gjør minst mulig feil? Take care Anonymkode: 5d32d...7d2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #2 Skrevet 27. september 2022 Du må spise minst 7000 kalorier for å legge på deg 1 kg, så en pose med nøtter gjør umulig så mye med vekten som du prøver å skildre her 😊. Men jeg forstår poenget ditt. Alle mennesker gjør feil, og som regel må man ikke bøte med det resten av livet, nei. Spiser man seg tjukk så bruker man ikke resten av livet på å gå ned i vekt, men det krever innsats. Syntes du kanskje høres litt negativ og pessimistisk ut, da folk gjør feil valg hele tiden - opptil flere ganger daglig, og som regel er disse feilene glemt dagen etter. Noen feil er større og er i bredere omfang, noe man sent vil glemme - men det endrer oss på et vis, og skjer for en grunn. Den endringen trengte man kanskje, for å kunne komme dit man ville i livet? Jeg har gjort mange store feil i mitt liv, noe jeg også må bøte med resten av mitt liv og leve med. Men det har endret meg stort, og jeg mener og tror - at alt skjer for en grunn, selv om man ikke forstår den grunnen der og da. Lykke til. Anonymkode: 7bfb0...9e7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #3 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du må spise minst 7000 kalorier for å legge på deg 1 kg, så en pose med nøtter gjør umulig så mye med vekten som du prøver å skildre her 😊. Men jeg forstår poenget ditt. Alle mennesker gjør feil, og som regel må man ikke bøte med det resten av livet, nei. Spiser man seg tjukk så bruker man ikke resten av livet på å gå ned i vekt, men det krever innsats. Syntes du kanskje høres litt negativ og pessimistisk ut, da folk gjør feil valg hele tiden - opptil flere ganger daglig, og som regel er disse feilene glemt dagen etter. Noen feil er større og er i bredere omfang, noe man sent vil glemme - men det endrer oss på et vis, og skjer for en grunn. Den endringen trengte man kanskje, for å kunne komme dit man ville i livet? Jeg har gjort mange store feil i mitt liv, noe jeg også må bøte med resten av mitt liv og leve med. Men det har endret meg stort, og jeg mener og tror - at alt skjer for en grunn, selv om man ikke forstår den grunnen der og da. Lykke til. Anonymkode: 7bfb0...9e7 Tror du misforsto poenget mitt litt, jeg er ikke negativ. Men ser på dette som en helhet alle mennesker lever i. Man har en pose gull og hver gang jeg gjør en feil må jeg gi bort en eller flere stykker og ender opp med det man ender opp med. Som sagt selv om man brenner bort kaloriene, vil selve den prosessen skyve og påvirke andre ting senere i livet. Det er fint at du føler at selv med å ha gjort store feil at du ikke bøter med de resten av livet, skulle gjerne ha visst hvilke type feil det er snakk om og hvordan du kunne unngå å bøte for de lenger enn x minutter. Anonymkode: 5d32d...7d2
tussi680 Skrevet 27. september 2022 #4 Skrevet 27. september 2022 Det er en sekk med egne dumme erfaringer som henger på ryggen resten av tida vår. Livets lærdom.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #5 Skrevet 27. september 2022 Å bære egne feil er nå så. Verre er det å også måtte bære andres feil. Anonymkode: a5d2a...003 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #6 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å bære egne feil er nå så. Verre er det å også måtte bære andres feil. Anonymkode: a5d2a...003 Ja det også. Best å ikke gjøre feil. Anonymkode: 5d32d...7d2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #7 Skrevet 28. september 2022 Ja samme som 1 time brukt på KG er 1 time minus brukt på noe annet. Anonymkode: 5d32d...7d2
Daria Skrevet 28. september 2022 #8 Skrevet 28. september 2022 Å bekymre seg for mye eller streve etter perfeksjon er heller ikke å anbefale... Å kalle hver eneste suboptimale valg for en feil er hvertfall å gi seg selv dårlig samvittighet og føle seg mislykket - jeg tror man får et bedre liv av å akseptere realitetene og innse at det ikke finnes noen perfekt måte å leve på. Kanskje var den posen med nøtter så god og du så sulten der og da at gleden ved å spise dem var verdt kaloriene? Kanskje treffer du din livspartner på treningen i ettertid? Kanskje ville du blitt påkjørt av en bil hvis du hadde gått til butikken over veien for å finne noe sunnere mat enn nøttene? Skal man først begynne å tenke som kan man fortsette i alle retninger i all evighet. 2 1
mo1234 Skrevet 28. september 2022 #9 Skrevet 28. september 2022 Finnes mye mer alvorlige valg man kan angre på enn kalorier!!
Nooni Skrevet 28. september 2022 #10 Skrevet 28. september 2022 Veldig gode refleksjoner. Hvis vi evner å reflektere over eget liv. Hva vi putter i munnen og hvorfor. Være aktiv, lite eller mye, alt ettersom hva som passer en - bare deltar aktiv i eget liv. Så er mye gjort i å ta vare på seg selv. Take care du også
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #11 Skrevet 29. september 2022 Er en stor fan av at folk må ta ansvar for sine egne handlinger, og i mot at resten skal måtte bidra for å hjelpe de som har gjort dumme valg. Anonymkode: 84784...18d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #12 Skrevet 29. september 2022 Man tar jo valg en har vett til der og da, så går en videre og blir kanskje bedre eller verre. Det viktigste er å ikke dømme seg selv for de valgene man tok en gang utfra det en vet i dag. Hadde man visst bedre den gang, hadde en ikke gjort det. Det er viktig å tilgi seg selv, vokse på det, lære av det, gå videre med en verdifull erfaring rikere. Å leve livet sitt og passe på å ikke gjøre feil og ikke ta feil valg, høres ut som en veldig begrensing. Joda, bruk sunn fornuft og huet, men ærlig talt. Anonymkode: f8f88...fe5
mo1234 Skrevet 29. september 2022 #13 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det viktigste er å ikke dømme seg selv for de valgene man tok en gang utfra det en vet i dag Viktig! 👍 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #14 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 11.27): Ja dette er en påstand jeg kom på i går. ..Det er vel i praksis slik, til og med med små feil. Man ender opp med å betale for de resten av livet på en eller annen måte, via "sommerfugl effekten". Derfor er det viktig å styre unna feil, men samtidig er det håpløst fordi man er et menneske og derfor ikke ufeilbarlig. Jeg tenker at for eksempel, om man kjøper nøtter og spiser en hel pose, så må man brenne de kaloriene gor å ikke legge på seg, dette er noe som kunne ha vært unngått, hvis man tenkte seg om og ikke spiste posen, men bare en håndfull. Da ender man opp med overvekt eller en jobb med å brenne bort kaloriene. Selv om man har brent kaloriene, har man mistet da både tid på trening og kanskje hatt hodepiner under slanking, som kan påvirke andre ting, som har en butterfly effekt på andre ting, og videre flere ting i fremtiden blir påvirket. Alternativt sitter man med ekstra kaloriene, som påvirker både kroppen og det mentale. Det gjelder å finne en måte å leve, som er så bra at man kan unngå feil så mye som mulig. Problemet i dag er at vi ofte er så presset at muligheten for feil blir stort på grunn av for lite tid til å "take care". "Take care" er derfor en svært god hilsen som beskriver kanskje en av livets viktigste aspekter for å leve godt. Da er spørsmålet, hva er et godt liv, hva er et riktig liv. Hvirdan kan man følge/realisere seg selv slik at man gjør minst mulig feil? Take care Anonymkode: 5d32d...7d2 Du lever livet og koser deg det fornuftig! Litt kos tar ikke livet av noen eller får deg opp i vekt. Men gjør du det ofte og ikke beveger deg er det verre! Anonymkode: 650f8...ba4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #15 Skrevet 29. september 2022 En får ikke endret noe en har gjort, så dvele ved feil en har gjort tidligere er bortkastet energi. Anonymkode: 9be26...eaf 1
Avstand Skrevet 30. september 2022 #16 Skrevet 30. september 2022 Dette var veldig negativt. Hva med det positive man har gjort da? Og hadde det ikke eksistert feil hadde det heller ikke eksistert riktig. Noen feil er mer alvorlige enn andre. Kjører du i fylla og skader noen for det må du leve med det resten av livet ja. Men altså, feil som å ta litt feil valg i livet, det gjør de aller fleste. Jeg har kanskje valgt litt feil livsvei økonomisk. Hadde jeg valgt å stå i jobben jeg sluttet i i 2016, hadde jeg kanskje eid leilighet nå. Men jeg angrer ikke. Jeg har fått mer opplevelser og lært mer av det jeg valgte. Hadde jeg blitt værende i den jobben hadde jeg nok vært rikere på penger, men fattig på opplevelser og mye mer sliten.
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 30. september 2022 #17 Skrevet 30. september 2022 Og jeg gjør ikke den feilen at jeg bruker tid på å dvele ved feil som jeg ikke får gjort noe med.
TheHairyToothfairy Skrevet 30. september 2022 #18 Skrevet 30. september 2022 effekten av å ikke spise de nøttene eller noe annet er at du mangler energi til kroppen. det du her snakker om er en ganske grei tanke rundt fysikk, nemlig at alle reaksjoner har en motreaksjon. dette sa blant annet einstein noe om. og det er ingen negativ ting, men du henger det opp på tavlen som "alle feil man gjør". faktum er at å leve er risikosport uansett hva du gjør, og du kommer til å miste livet et eller annet sted. take care er unødvendig bruk av engelsk. jeg liker bedre å si ha det bra og/eller kos deg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå