Gå til innhold

Ansvar for andres ting

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Hvor mye ansvar ville dere tatt for andres ting, dersom dere hjalp noen å flytte, og ødela noen av deres ting?

Min situasjon er at ett familiemedlem hjalp oss og flytte, og vedkommende fikk også betalt for tjenesten, i tillegg til at han har fått gratis hjelp tilbake flere ganger. Så ødelegger han en nokså dyr og nødvendig ting for oss, fordi han er klumsete. Og nekter å ta ansvar for det etterpå, selv om dette medfører store problemer og utgifter for oss.

Selv ville jeg sett det som selvfølge å erstatte gjenstanden, men er det urimelig å forvente dette fra andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. En billig, ubetydelig ting ville jeg ikke brydd meg om. Men noe stort, dyrt og spesielt ville jeg helt klart forventet at ble erstattet, og jeg hadde selvsagt erstattet det om det var jeg som ødela det.

Skrevet

Skjønner godt du er irritert og lei deg, men så lenge det ikke er snakk om hærverk ville ikke jeg forventet eller forlangt at vedkommende skulle erstattet tingen. Tror jeg ville sett på det som mitt ansvar og at man må ta høyde for at ulykker kan skje. Hvis ikke blir det vel vanskelig å få flyttehjelp igjen? (Hvis man leier et profesjonelt flyttebyrå er vel skadeforsikring innbakt som en del av betalingen?)

Skrevet

Om det var som en vennetjeneste (med eller uten lønn) så ville jeg ikke krevet at personen skulle betale. Det er jo opp til dere om dere vil ha hjelp eller ei. Var dere redd for at noe skulle gått i stykker så kunne dere jo løftet den tingen selv.

Skrevet

Hadde jeg ødelagt tingen hadde jeg helt klart tilbudt meg å betale for den.

Skrevet

Et uhell er et uhell. Det kan skje hvem som helst.

Dersom jeg skulle blitt erstatningpliktig dersom noe gikk galt ved vennetjenester, så ville jeg nok aldri hjelpe noen mer.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Takk for svar, ser så langt at det er veldig delte meninger om dette, ihvertfall...

Endret av Varg-Menja
Skrevet

Men formålet hans var jo å hjelpe likevel..?

Jeg hadde hverken forventet eller forlanget noe igjen av fyren, for uhell kan skje alle. Såklart det er irriterende og leit, men jeg ville likevel ikke krevet noe.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Og for å presisere det, jeg vet at man uansett ikke kan kreve noe og at saken er tapt når personen ikke tilbyr seg å gjøre det. Lurte mest på om det er jeg som er sær når jeg blir sur når folk ødelegger tingene mine, og ikke gidder å be om unnskyldning en gang.

Er også enig med de som sier at det har noe å si hva slags ting det er. Småting som ikke koster noe går som svinn. Mens det er nokså kjipt å plutselig bli sittende uten speielle eller nødvendige ting som koster en del.

Skrevet
og ikke gidder å be om unnskyldning en gang.

:overrasket: Jeg synes i allefall en unnskyldning er på sin plass! Rimelig frekt å ødelegge andres ting og så ikke be om unnskyldning en gang. Da hadde jeg nesten vært enda mer bestemt på å få tingen erstattet enn hvis personen var oppriktig lei seg.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Ikke sant? Hadde feks personen vært oppriktig lei seg, men hatt så dårlig råd at de ikke kunne erstattet hele tingen, ville jeg tilbudt at vi spleiset på det eller noe sånt, uten å bli det minste sur.

Endret av Varg-Menja
Skrevet (endret)

Å be om unnskyldning er en selvfølge, men nei, jeg synes ikke det er rett å forvente at han skal erstatte.

Mulig jeg ville tilbydt meg å gjøre det selv, men jeg mener det er deres ansvar, så lenge han ikke gjorde det med vilje. Eller for å si det sånn: på bakgrunn av dårlig samvittighet ville jeg, om ejg ødela, tilbudt meg å ertatte, men jeg ville syntes det var smålig av vedkommende om de tok mot mitt tilbud. Om det var mine ting ville jeg ikke selv tatt mot om noen tilbød å erstatte. Men, en unnskyldning, SELVSAGT.

Også... tror jeg at jeg fint hadde avslått betaling fra den uheldige med den kommentaren at "Jeg har forsikring" for jeg er ganske sikker på at vår forsikring dekker denslags. Litt ekstra på innboforsikringa, som jeg mener at vi ganske sikkert har. Mot at ting faller ned og knuser, eller flytteskader.

Endret av Malama
Skrevet

Jeg vil legge til at en unnskyldning er en selvfølge når man ødelegger andres ting, enten det er et uhell eller ikke.

Skrevet

Du ba om hjelp, og bør være takknemlig for hjelpen. Ønsker du at tingene dine skal være forsikret, bruker du et flyttebyrå neste gang.

Jeg synes du er skikkelig frekk og utakknemlig for den hjelpen du får!

Som noen over her nevner; hadde man kunnet bli erstatningspliktig for en vennetjeneste, hadde jeg aldri gjort noen en vennetjeneste igjen.

Skrevet
Hvor mye ansvar ville dere tatt for andres ting, dersom dere hjalp noen å flytte, og ødela noen av deres ting?

Min situasjon er at ett familiemedlem hjalp oss og flytte, og vedkommende fikk også betalt for tjenesten, i tillegg til at han har fått gratis hjelp tilbake flere ganger. Så ødelegger han en nokså dyr og nødvendig ting for oss, fordi han er klumsete. Og nekter å ta ansvar for det etterpå, selv om dette medfører store problemer og utgifter for oss.

Selv ville jeg sett det som selvfølge å erstatte gjenstanden, men er det urimelig å forvente dette fra andre?

Flytting medfører mye. Også fare for å skade ting. Du har tatt imot hjelp til flytting,men jeg har ikke villet vert ansvarlig og erstatningspliktig ovenfor deg om noe gikk i stykker.

leier du proffe folk, så har du fordsikring om noe skal bli skadet.

Skrevet

Jeg mener absolutt det ville vært på sin plass med en unnskyldning, ja. Men ikke at vedkommende skal erstatte tingen. Hadde han/hun lånt noe, og ødelagt, ja da ville det vært en selvfølge. Men ikke når det skjer som følge av at han/hun gjør dere en stor tjeneste, han/hun hadde kanskje ikke ønsket å hjelpe til om man skulle være erstatningspliktig ved evnt skader?

Skrevet
Også... tror jeg at jeg fint hadde avslått betaling fra den uheldige med den kommentaren at "Jeg har forsikring" for jeg er ganske sikker på at vår forsikring dekker denslags. Litt ekstra på innboforsikringa, som jeg mener at vi ganske sikkert har. Mot at ting faller ned og knuser, eller flytteskader.

Har aldri hørt om innboforsikring, eller annen forsikring for den saks skyld, som dekker slike uhell. Hvilket forsikringsselskap bruker dere, og har du link til forsikringsvilkårene?

Skrevet (endret)

Sjekk vilkårene på innboforsikringen din! Noen selskaper har bakt flytteforsikring inn i den vanlige innboforsikringen.

For øvrig er det fullt mulig å tegne egen flytteforsikring.

Endret av Leo
Skrevet
Har aldri hørt om innboforsikring, eller annen forsikring for den saks skyld, som dekker slike uhell. Hvilket forsikringsselskap bruker dere, og har du link til forsikringsvilkårene?

Om du har if, så dekker de om du mister tv i gaten da du flytter,men det spørs jo prisen på det som er ødelagt. Det er jo egenandel også-

Tror ikke mange selskaper har samme ordningen, så oversikt over dette for en stund siden.

Dessuten så er det forsikring på flytting om du leier firma.

Ikke privat frivillig hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...