Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen opplevd å få baksmell etter å ha plottet inn oppdaterte tall på skattekortet? Den foreslo 14% skatt resten av året.. ble litt skeptisk, og nedjusterte beløpet jeg sllerede har betalt i skatt i år. Havnet på 22%.

vil virkelig ikke ha baksmell.

Anonymkode: 2c793...67b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har noen opplevd å få baksmell etter å ha plottet inn oppdaterte tall på skattekortet? Den foreslo 14% skatt resten av året.. ble litt skeptisk, og nedjusterte beløpet jeg sllerede har betalt i skatt i år. Havnet på 22%.

Jepp, fikk en baksmell på 30k etter jeg gjentatte ganger havnet på 18% etter utregning på Skatteetaten sine nettsider. Dette til tross for at jeg la inn alt korrekt og etter beste evne. 

Så jeg gikk ut i fra hva jeg betalte i skatt forrige år og la meg på ca det samme, med litt margin, fikk da tilbake en 1000 lapp. 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det ble galt og de på skattekontoret har heller ingen god forklaring ut over at systemet ikke fanget opp sykemeldingene mine eller noe i den duren. 

Anonymkode: 38420...701

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Du kan jo regne ut din egen skatt og se hvordan du kommer ut i forhold til skattetrekket. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jepp, fikk en baksmell på 30k etter jeg gjentatte ganger havnet på 18% etter utregning på Skatteetaten sine nettsider. Dette til tross for at jeg la inn alt korrekt og etter beste evne. 

Så jeg gikk ut i fra hva jeg betalte i skatt forrige år og la meg på ca det samme, med litt margin, fikk da tilbake en 1000 lapp. 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det ble galt og de på skattekontoret har heller ingen god forklaring ut over at systemet ikke fanget opp sykemeldingene mine eller noe i den duren. 

Anonymkode: 38420...701

Såpass! Bra at jeg justerte det. Har alltid fått tilbake en 5000-9000, så litt margin har jeg jo. Pluss at nå har vi gjeld, og høyere renter.

Anonym Brukar0 skrev (36 minutter siden):

Du kan jo regne ut din egen skatt og se hvordan du kommer ut i forhold til skattetrekket. 

Skjønner meg lite på sånt dessverre😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har betalt 29% skatt hittil i år, men så har jeg gått ned i stilling nå på slutten av året. Jeg skrev da inn et mindre beløp jeg kommer til å tjene ut året. Da ble skatten min 17%. Jeg tenker at det er riktig,  men prøvde å sette opp beløpet jeg kommer til å tjene i år. Da foreslo skatteetaten 9%, så jeg får ikke satt opp skatten igjen.  Jeg sparer penger til skattesmellen nå da, men det ble litt vanskelig. 

Anonymkode: b514e...261

Skrevet

Stoler ikke på tallene til skatteetaten. Betaler alltid mer enn jeg trenger (for å være sikker). Fikk baksmell på 6000,- i fjor. Nå trekker jeg godt over 30 prosent i tillegg til at jeg trekker 1000 kr ekstra i mnd.

Anonymkode: ac83c...693

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

For dere som er så redde for baksmell: Hvis dere legger inn høyere kapitalinntekter eller lavere fradrag blir skattetrekket høyere. Dette påvirker som regel trekket mer enn å øke lønnsinntekten.

Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro at Stattetatens kalkulatorer regner feil ... Høres ut som brukerfeil.

Anonymkode: 2e4d8...2d2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 11.00):

Jeg la inn nye tall, og fikk 11% skatt for noen år siden. 
Ba arbeidsgiver trekke 28-20% og fikk igjen noen få tusenlapper. Hadde gått på en stor smell om jeg ikke hadde ekstra trekk. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vanskelig for å tro at Stattetatens kalkulatorer regner feil ... Høres ut som brukerfeil.

Anonymkode: 2e4d8...2d2

Jeg prøvde virkelig... 
Men jeg klarte aldri finne ut hvordan jeg la inn at jeg hadde firmabil og andre skattbare goder litt over halve året, for deretter få en real lønnsøkning samtidig som jeg ga fra meg de andre godene, og like etter i tillegg kjøpte bolig, solgt privatbil, og fått utbetalt alt av oppsparte feriepenger i forbindelse med bytte av jobb. 

Jeg prøvde også få hjelp av skatteetaten, men de kunne heller ikke hjelpe meg. 
Men hvordan legger man inn det når det skjer slike endringer i løpet av året? 

Anonymkode: 0274a...7f7

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg la inn nye tall, og fikk 11% skatt for noen år siden. 
Ba arbeidsgiver trekke 28-20% og fikk igjen noen få tusenlapper. Hadde gått på en stor smell om jeg ikke hadde ekstra trekk. 

Jeg prøvde virkelig... 
Men jeg klarte aldri finne ut hvordan jeg la inn at jeg hadde firmabil og andre skattbare goder litt over halve året, for deretter få en real lønnsøkning samtidig som jeg ga fra meg de andre godene, og like etter i tillegg kjøpte bolig, solgt privatbil, og fått utbetalt alt av oppsparte feriepenger i forbindelse med bytte av jobb. 

Jeg prøvde også få hjelp av skatteetaten, men de kunne heller ikke hjelpe meg. 
Men hvordan legger man inn det når det skjer slike endringer i løpet av året? 

Skattekortet kan man endre når som helst og så ofte man trenger i løpet av året.

Det er ikke så viktig hvilken post man fyller ut, så lenge man fører på rett kategori post.

Dvs. inntekter fra arbeid som skal være med i grunnlaget for trygdeavgift på f.eks lønn eller overskudd utgiftsgodtgjørelse.

Fradrag i en fradragspost, renteinntekter på en kapitalinntekter-post. Formue på formuespost og gjeld på gjeldsrenter.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (8 minutter siden):

Skattekortet kan man endre når som helst og så ofte man trenger i løpet av året.

Det er ikke så viktig hvilken post man fyller ut, så lenge man fører på rett kategori post.

Dvs. inntekter fra arbeid som skal være med i grunnlaget for trygdeavgift på f.eks lønn eller overskudd utgiftsgodtgjørelse.

Fradrag i en fradragspost, renteinntekter på en kapitalinntekter-post. Formue på formuespost og gjeld på gjeldsrenter.

Og når jeg førte opp hva jeg hadde betalt i skatt og hva inntekten var, så fikk jeg 11% skatt, som var betraktelig feil... 
Problemet for min del var firmabilen som jeg skattet av, og som kun var deler av året. Uansett hvordan jeg plottet inn tallene, så mente kalkulator at jeg hadde betalt mer enn nok skatt det første halvåret. 
Så hvordan skal man finne ut hvordan legge dette inn, når ikke engang skatteetaten sine ansatte kan svare på det? 

Jeg klarte heldigvis gjette meg til omtrent riktig skatt selv, hadde tross alt jobbet og betalt skatt i over 20 år, men for relativt nye arbeidstakere så er det jammen ikke lett å fylle inn når man ikke kan få rådgivning av skatteetaten heller... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...