Gå til innhold

Smertefulle hemoroider – hva annet enn salve? 😣 (Det gjør så vondt 😭)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser helt greit, men ikke veldig mye. Har ikke hatt problemer med hard avføring. Har ikke noe blod i avføringen heller. Den er om noe slik at den glir bare rett ut og ned i skålen uten for mye plask. Går på toalettet 1-4 ganger daglig. 

Mitt problem ligger nok kanskje i ekstremt stress, høyt blodtrykk og forsinket menstruasjon som jeg føler «tynger på». Jeg fikk antydning til hemoroider i forrige uke og gjennom helgen ble det mye verre. De to siste dagene har det føltes som brennende kniver der nede. Når jeg tar på kjennes det ut som en er på vei til å bli trombosert, ved siden av en som ikke er det. 

Jeg bruker både Proctosedyl og Scheriproct salve. Har stikkpiller av typen Scheriproct men det gjør for vondt. Har ikke balje eller badekar så kan ikke foreta rumpebad med grønnsåpe. 

Jeg kan nevne at jeg for noen år siden tok en HAL-RAR-operasjon og frem til forrige uke ikke har hatt problemer.

Skal til lege på torsdag, men hva kan jeg gjøre frem til da? 😔

Anonymkode: aada2...e64

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler med deg, det gjør veldig vondt! Har dessverre ingen gode råd annet enn sheriproct, det har somregel fungert for min del. Leit å høre at det ikke funker for deg.

Går det an å lindre noe med feks isbiter eller noe sånt?

Anonymkode: 54a1f...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som lindret litt for meg var våtservietter beregnet for baby, som gjerne kunne være litt avkjølt. Å tørke/vaske med disse etter toalettbesøk opplevdes som lindrende. 

Anonymkode: ddba0...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig VARM vaskeklut/håndkle som holdes rett på hemoroidene lindrer litt for meg.

Anonymkode: 54dfa...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over, postet for fort!

Kluten må være så varm du klarer uten å brenne deg.

Du kan også bruke dusjen med så varmt vann du klarer. 

Anonymkode: 54dfa...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker litt med varm bomull/klut og sitter med nedre del av kroppen inntullet i et varmeteppe nå. Håper det går over snart 🥺

~Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grusomt. Jeg hadde tre uker med intense smerter i sommer. For min del var det snakk om å bare få inn Scheriproct stikkpille 2-3 ganger om dagen i tillegg til krem - samt Xylocain smertestillende salve.

Lykke til hos lege. Er grusomt!

Anonymkode: 6a18e...db4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er grusomt. Jeg hadde tre uker med intense smerter i sommer. For min del var det snakk om å bare få inn Scheriproct stikkpille 2-3 ganger om dagen i tillegg til krem - samt Xylocain smertestillende salve.

Lykke til hos lege. Er grusomt!

Anonymkode: 6a18e...db4

Hvor er der du tar Xylocain hen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ise ned området.

Ta isbiter inni en liten brødpose og evt med en tynn klut utenpå så det ikke blir for kaldt. Stapp kluten inn mellom rumpeballene så tett opp til hemoroiden(e) du kommer, mens du ligger på siden eller på magen.

Ser over her at det også blir anbefalt varme, kan være verdt et forsøk det og. Men for meg er nedising den beste smertestillende akuttbehandlingen. Gjør jeg dette 5-6 ganger daglig er jeg ofte mye bedre dagen etter. Bruker Scheriproct i tillegg mellom nedisingen. Og en Ibux kan også hjelpe. Sitt minst mulig når det står på som verst. Er bedre å ligge, helst på magen for da er det ikke noe press på stedet der hemoroiden er.

God bedring!

Anonymkode: 8ccf3...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må ise ned området.

Ta isbiter inni en liten brødpose og evt med en tynn klut utenpå så det ikke blir for kaldt. Stapp kluten inn mellom rumpeballene så tett opp til hemoroiden(e) du kommer, mens du ligger på siden eller på magen.

Ser over her at det også blir anbefalt varme, kan være verdt et forsøk det og. Men for meg er nedising den beste smertestillende akuttbehandlingen. Gjør jeg dette 5-6 ganger daglig er jeg ofte mye bedre dagen etter. Bruker Scheriproct i tillegg mellom nedisingen. Og en Ibux kan også hjelpe. Sitt minst mulig når det står på som verst. Er bedre å ligge, helst på magen for da er det ikke noe press på stedet der hemoroiden er.

God bedring!

Glemte å skrive at du må holde isen der så lenge du klarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å ise i en liten tid men det var helt sykt vondt så jeg prøvde med varmt vann i stedet. Ser ut til å være det beste for meg. Bare misliker å nesten bli hjelpesløs fordi det gjør så innmari vondt 😔

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal til fastlegen i morgen. Håper at han kan si noe på hva jeg bør gjøre 😞

Jeg har bare ligget i nesten hele dag grunnet smerter 💔😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det der er grusomt vondt. Hadde en skikkelig vond trombosert hemoroide for noen år siden, klarte bare å ligge på magen. Helt j**** var det. 

Fastlegen var ikke til stede, ellers ville han ha skåret den opp og tømt den (sa han i ettertid). Men jeg fikk tips om å bruke Hirudoid salve, da denne skal løse opp blodkoagelen. Det tok et par dager før smertene avtok en god del. 

Jeg synes kulde kan være litt smertedempende, men ikke når det var så ille som den gangen. 

Håper legen din kan hjelpe deg i morgen.

Anonymkode: 217fa...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal til fastlegen i morgen. Håper at han kan si noe på hva jeg bør gjøre 😞

Jeg har bare ligget i nesten hele dag grunnet smerter 💔😔

Hadde en helt grusomt hemoroide etter en rask fødsel. Gråt så mye, var så vondt. Den var veldig stor!

Jeg var desperat og følte at den aldri forsvant. Spratt ut igjen med en gang jeg prøvde å dytte den inn. Klarte så vidt å gå.

Bruk sheriproctsalve og stikkpiller + en ert xylocain! Jeg lover at xylocain hjelper. Det som også hjalp var å ta saltvann på en kompress og legge det inntil hemoroiden, og bare ha den der. Ligg på siden.

❤️❤️ det går over!! Gjør det som står ovenfor!

Anonymkode: 6e494...040

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tips mtp å ise ned, kjøp sportsisposer, de holder lenger enn isbiter. Irriterer meg fortsatt at jeg ikke kom på det i mitt siste svangerskap, og hemoroidene plager livet av meg. 

Nå har jeg alltid et par isposer i hus.

Anonymkode: ff7fc...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres sprøtt ut, men jeg fikk et tips her om å putte potetskiver mot sprekken der hemoroidene var om natta, etter 4 netter så ble de mye mindre og forsvant så og si! Det er visst et gammelt triks, Google det. 

Anonymkode: a35a9...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta noe smertestillende da!! Oralt

Anonymkode: 8e190...627

Jeg tar det, men jeg kan jo ikke ete smertestillende som snop.

~Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...