AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #1 Skrevet 27. september 2022 Hjelp… Har fått en kul i underlivet etter fødsel og fikk beskjed av jordmor om at det dreide seg om cystocele (fremre skjedevegg). Det er snart 2 mnd siden fødsel, å nå har jeg fått enda flere symptomer (økt utflod, ryggsmerter osv) som stemmer med livmorfremfall. Når jeg kjenner oppe i skjeden så kjenner jeg tuppen av livmorhalsen langt nede i skjeden. For min del så er dette lite levbart og jeg sliter skikkelig psykisk med dette. Er i slutten av 20-åra og har født 1 barn, håper jo selvfølgelig at vi kan få flere barn om 2-3 år. Forsto det slik på jordmor som om at de ikke gjør noe med dette før tidligst (1!!!) år etter fødsel, da det ofte går tilbake av seg selv. Eneste jeg kunne gjøre var knipeøvelser. Har så sinnsykt lite tro på at knipeøvelser skal få alt bra igjen, og NEKTER å gå på mndsvis med fysisk og psykiske problemer før de i det heletatt vurderer å hjelpe meg. Er det virkelig slik at vi må finne oss i å såvidt klare å gå å hente posten på et år? Hadde det vært kneet eller noe annet som gjorde meg immobil hadde jeg jo fått hjelp.. Dere som har hatt underlivsprolaps i en eller annen form, ble dere bra? Tok det lang tid?.. Og, dersom du ble operert; fikk du flere barn etter operasjonen? Anonymkode: 9fcf4...37b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #2 Skrevet 27. september 2022 Har du hatt 6 ukers kontrollen? Jeg ville bestilt en time til gynekolog for en skikkelig vurdering. En jm er ingen lege tross alt. Anonymkode: 9555c...2a1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #3 Skrevet 27. september 2022 Du er dessverre nødt til å gi det tid. Man sier jo at man må gi kroppen like lang tid etter svangerskapet til å komme seg som lengden på et svangerskap. Jeg hadde også fremfall/prolaps men det ble gradvis bedre. Plager meg absolutt ikke i hverdagen lenger, heller ikke etter å ha fått et barn til i etterkant. Anonymkode: 2a803...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #4 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har du hatt 6 ukers kontrollen? Jeg ville bestilt en time til gynekolog for en skikkelig vurdering. En jm er ingen lege tross alt. Anonymkode: 9555c...2a1 Nei, har time hos fastlegen om 2 uker, men kjenner at jeg ikke stoler helt på fastlegen min når det kommer til gynundersøkelse.. Jordmor ringte til gyn på sykehuset og fikk da beskjed om at jeg måtte vente til jul - dersom jeg hadde ubehag da kunne de vurdere å ta meg inn på en sjekk.. Anonymkode: 9fcf4...37b 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #5 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du er dessverre nødt til å gi det tid. Man sier jo at man må gi kroppen like lang tid etter svangerskapet til å komme seg som lengden på et svangerskap. Jeg hadde også fremfall/prolaps men det ble gradvis bedre. Plager meg absolutt ikke i hverdagen lenger, heller ikke etter å ha fått et barn til i etterkant. Anonymkode: 2a803...7a8 Hva slags fremfall hadde du, og hadde du mange plager? forstår selvfølgelig at det kan ta tid før kroppen er så restaurisert som den kan bli, men å gå med ALT av symptomer på både cystocele og livmorprolaps er faktisk ikke gjennomførbart i så mange mnd. Hadde jeg hatt mindre plager hadde jeg klart å vente, men det gjør jeg ikke sånn som ting er nå:( Anonymkode: 9fcf4...37b
Gjest Lija Skrevet 27. september 2022 #6 Skrevet 27. september 2022 (endret) Sjekk ut hypopressiv trening, og hvis du har råd, ta deg en tur til privat gynekolog med gode anmeldelser😊 Endret 12. januar 2023 av Lija
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #7 Skrevet 27. september 2022 Lija skrev (Akkurat nå): Sjekk ut hypopressiv trening, og hvis du har råd, ta deg en tur til privat gynekolog med gode anmeldelser😊 Jeg fikk pessar en periode hvor jeg var helt desperat. Venter på time til privat fysioterapaut nå, men er litt ventetid dessverre.. Hun sa imidlertid at jeg burde avvente med hypopressiv trening, så jeg pr nå skulle kun fokusere på kniping. Men jeg skal definitivt sjekke det ut dersom fysio ikke hjelper. Har lest litt om Pessar; hvordan fungerte det for deg? Kunne du leve som før, løpe/trene? Ble du bra til slutt? Anonymkode: 9fcf4...37b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #8 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Nei, har time hos fastlegen om 2 uker, men kjenner at jeg ikke stoler helt på fastlegen min når det kommer til gynundersøkelse.. Jordmor ringte til gyn på sykehuset og fikk da beskjed om at jeg måtte vente til jul - dersom jeg hadde ubehag da kunne de vurdere å ta meg inn på en sjekk.. Anonymkode: 9fcf4...37b Be lege henvise til gyn uansett. Jeg liker heller ikke at fastlegen tar de undersøkelsene. Anonymkode: 9555c...2a1
Gjest Lija Skrevet 27. september 2022 #9 Skrevet 27. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 11.28): Endret 12. januar 2023 av Lija
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #10 Skrevet 27. september 2022 Ta det helt med ro. Det er normalt at livmortappen er lavt så kort tid etter fødsel. Et tips: ta knipeøvelser på kne med rumpa i været. I den stillingen faller livmoren bak der den skal være. Kan hjelpe å få den mer på plass. Anonymkode: 903f6...4f2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #11 Skrevet 27. september 2022 Forresten er det veldig normalt å ha vondt i ryggen etter fødsel og svangerskap. Det har nok lite med fremfall å gjøre. Oppsøk kiropraktor. Anonymkode: 903f6...4f2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #12 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Forresten er det veldig normalt å ha vondt i ryggen etter fødsel og svangerskap. Det har nok lite med fremfall å gjøre. Oppsøk kiropraktor. Anonymkode: 903f6...4f2 Smerter i korsrygg og nedre del av mage er to av hovedsymptomene, eller altså hovedplagene med nedsunket livmor. Ja, ryggsmerter kan skyldes selve belastningen(e) man har vært igjennom, men i mitt tilfelle er det pga fremfallet. Anonymkode: 9fcf4...37b 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #13 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Smerter i korsrygg og nedre del av mage er to av hovedsymptomene, eller altså hovedplagene med nedsunket livmor. Ja, ryggsmerter kan skyldes selve belastningen(e) man har vært igjennom, men i mitt tilfelle er det pga fremfallet. Anonymkode: 9fcf4...37b Jaha og det vet du 2 mnd etter fødsel? Man får ikke den diagnosen så tidlig en gang. Anonymkode: 903f6...4f2 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #14 Skrevet 28. september 2022 Eg fekk også framfall. Smertefullt å stå, gå på do, og stå på huk/sitje på kne. Sex var uaktuelt pga ubehag/smerter. Fekk beskjed med legen rundt 6 mnd å gjere knipeøvingar (15 knip - hald 10 sek før ein går til å knipe så lenge ein klara x 3 kvar dag. Gjerne med noko oppi skjeden for å skape mottrykk), også fekk eg ny kontrolltime 3 mnd etter. Rundt 8 mnd etter fødsel kom det seg, og vart bra igjen heilt til neste graviditet 🙈 Eg fekk beskjed om at det går som regel over ila første året, og ofte når ein redusera/slutta å amme pga hormonane. Det er grunnen til at dei ventar med henvisning, det er lite dei får gjort no uansett før dei ser at det ikkje går over av seg sjølv 🤷♀️ Anonymkode: 27921...e30 1
snurk Skrevet 28. september 2022 #15 Skrevet 28. september 2022 Har hatt fremfall, men føler ikke at det plaget meg så veldig. Jeg kunne se fremfallet i speilet og veldig lett kjenne livmortappen. Jeg fikk også litt panikk av det, spesielt siden jeg ikke hadde ille nok til å vurdere operasjon og hadde heller ikke lyst å måtte gå rundt med pessar. For min del har styrketrening vært til stor hjelp, spesielt utfall og glute bride/hip thrust. Har nesten ikke fremfall nå lengre, og er definitivt ikke plaget av det. Har født to barn, siste for snart 2 år siden. Når det er sagt så utfordrer jeg ikke skjebnen ved å hoppe tau med full blære 😆😂 Se gjerne denne videoen om øvelser i stedet for tradisjonelle knipeøvelser: https://www.instagram.com/reel/CgJ5AV_A04T/?igshid=YmMyMTA2M2Y= 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #16 Skrevet 28. september 2022 Hei du. Jordmor har rett i at 2mnd er tidlig, mye kommer seg faktisk med tid, bekkenbunnstrening og hormonell normalisering. Vet at du sikkert har litt krisestemning, tro meg, det hadde jeg selv på det tidspunktet. Og JA, det er dritt å gå og kjenne på at underlivet er der og at noe er galt! Nå er barnet mitt 1,5 år og jeg vil si at jeg er ca. 80% bra igjen. Ammer du? Det kan spille inn. Hvis jeg var deg hadde jeg dratt til fysioterapeut som kan bekkenbunn. Dvs, som gjør vaginal undersøkelse og coacher deg på hvordan du skal knipe riktig. Anonymkode: 73e0d...d34
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #17 Skrevet 28. september 2022 snurk skrev (19 minutter siden): Har hatt fremfall, men føler ikke at det plaget meg så veldig. Jeg kunne se fremfallet i speilet og veldig lett kjenne livmortappen. Jeg fikk også litt panikk av det, spesielt siden jeg ikke hadde ille nok til å vurdere operasjon og hadde heller ikke lyst å måtte gå rundt med pessar. For min del har styrketrening vært til stor hjelp, spesielt utfall og glute bride/hip thrust. Har nesten ikke fremfall nå lengre, og er definitivt ikke plaget av det. Har født to barn, siste for snart 2 år siden. Når det er sagt så utfordrer jeg ikke skjebnen ved å hoppe tau med full blære 😆😂 Se gjerne denne videoen om øvelser i stedet for tradisjonelle knipeøvelser: https://www.instagram.com/reel/CgJ5AV_A04T/?igshid=YmMyMTA2M2Y= Interessant. Gjør du noe spesifikt med pust og aktivering når du trener disse øvelsene? Anonymkode: 73e0d...d34
snurk Skrevet 28. september 2022 #18 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Interessant. Gjør du noe spesifikt med pust og aktivering når du trener disse øvelsene? Anonymkode: 73e0d...d34 Ja, jeg er veldig nøye på å holde hele kjernenmusklaturen på plass. Veldig viktig at øvelsene utføres kontrollert. Kvalitet fremfor kvantitet 😄 tar meg god til å kjenne etter at musklene aktiveres.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #19 Skrevet 28. september 2022 snurk skrev (10 minutter siden): Ja, jeg er veldig nøye på å holde hele kjernenmusklaturen på plass. Veldig viktig at øvelsene utføres kontrollert. Kvalitet fremfor kvantitet 😄 tar meg god til å kjenne etter at musklene aktiveres. Synes det kan være vanskelig å kjenne😅 Har nok mye å tjene på å styrke rumpe og hofter, tror jeg. Anonymkode: 73e0d...d34
snurk Skrevet 28. september 2022 #20 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Synes det kan være vanskelig å kjenne😅 Har nok mye å tjene på å styrke rumpe og hofter, tror jeg. Anonymkode: 73e0d...d34 Jeg gikk til fysio 3-4 måneder etter fødsel fordi jeg følte jeg ble så "støl" i bekkenet av å gå tur med vogna. Viste seg at jeg hadde veldig svake hofter og kjerne så jeg feilbelastet bekkenet. Fikk noen gode øvelser for å starte å styrke opp kroppen. Kan virkelig anbefales å ta en tur til fysio å få en full gjennomgang av kroppen 🥵
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå