Gå til innhold

Hvorfor skrives ikke forventet lønn på arbeidsannonser på finn.no?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Sitter å ser etter jobber på finn.no og det er overtall av annonser som ikke opplyser om forventet lønn..  Det er så irriterende!

Skal man ringe hver enkelt man kunne være interessert i og spørre om lønn.. hva er det arbeidsgiver tenker. 

Skal man søke og evt. takke nei fordi lønnen er for lav? 

Anonymkode: 3701c...350

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske vanlig å avklare lønnsforsventninger tidlig i intervjuet. Hvilke jobber er det du ser på?

Anonymkode: 83fe1...66d

Skrevet

Man vet jo gjerne hva man er kvalifisert til, og hvilke lønnsnivå slike stillinger ligger på. Når jeg ser over annonser kan jeg relativt lett se hvor jeg må litt ned i lønn fordi det innebærer mindre ansvar og overtid (et vanlig jobbytte å gjøre i min bransje), og hvor jeg kan forvente å forhandle meg litt opp i. Men om det er stillinger der det er snakk om mer enn 50/100 opp er det gjerne ting man headhuntes til på grunn av spisskompetanse. 

Anonymkode: ff044...ccd

Skrevet

Se på ssb.no for gjennomsnittslønnen i yrkesfeltet du søker på, så har du svaret ditt. Fleste arbeidsgivere ønsker å fremstå  som seriøse og tilby noe i det området statestikken henviser til. Du har selvsagt din egen erfaring som kan være med på å justere litt på tallene.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan bør de skrive det?

"nyutdannede kan forvente 500 000,- i året, ** års ansiennitet gir ** kr i tillegg. Videreutdanning innenfor ** gir ** kr i tillegg, og videreutdanning i ** gir ** i tillegg. ekstra kurs i ** gir ** i tillegg, mens tilleggsutdanning innenfor ** gir dette tillegget **. Har du i tillegg erfaring innenfor ** kan du få dette ekstra, og erfaring innenfor ** gir dette. Spesielt kvalifiserte kan få ett sted mellom ** og **." ? 

Jeg søker, og takker eventuelt nei om lønn er for dårlig. Og jeg begrunner det med nettopp lønnsnivå. Sist takket jeg nei til andregangsintervju, og sa rett ut at lønnen er for lav, så det er ikke vits bruke tid på nytt intervju. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hei.

Sitter å ser etter jobber på finn.no og det er overtall av annonser som ikke opplyser om forventet lønn..  Det er så irriterende!

Skal man ringe hver enkelt man kunne være interessert i og spørre om lønn.. hva er det arbeidsgiver tenker. 

Ofte fordi det enten ER en fasit, eller ikke er en fasit.

Om det er en fasit: Yrker med fastsatt lønn etter utdanning og erfaring, kun mulighet for funksjontillegg. Feks. Lærer, sykepleier, brannman osv. Ingen grunn til å skrive noe om det, da potensielle arbeidssøkere vet.

Ikke fasit: Arbeidsgiver har lønn som et av sine kort i forhandlingene, det ønsker man ikke gi fra seg. 

Skrevet
36 minutter siden, Taluno said:

Hvordan bør de skrive det?

"nyutdannede kan forvente 500 000,- i året, ** års ansiennitet gir ** kr i tillegg. Videreutdanning innenfor ** gir ** kr i tillegg, og videreutdanning i ** gir ** i tillegg. ekstra kurs i ** gir ** i tillegg, mens tilleggsutdanning innenfor ** gir dette tillegget **. Har du i tillegg erfaring innenfor ** kan du få dette ekstra, og erfaring innenfor ** gir dette. Spesielt kvalifiserte kan få ett sted mellom ** og **." ? 

Jeg søker, og takker eventuelt nei om lønn er for dårlig. Og jeg begrunner det med nettopp lønnsnivå. Sist takket jeg nei til andregangsintervju, og sa rett ut at lønnen er for lav, så det er ikke vits bruke tid på nytt intervju. 

De bør skrive lønnsspennet slik som det gjøres i det offentlige:

Stilling som rådgiver i stillingskode 1434, kr. 553 500 til kr. 593 500 brutto per år. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. 

Anonymkode: 39cb5...fa3

• Liker 3
Skrevet

Det private er ikke som det offentlige. Og som en over dier, lønn er et forhandlingskort.

Er du kun interessert i lønn er du fort ute av kampen uansett.

Anonymkode: 8b758...a8b

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Stilling som rådgiver i stillingskode 1434, kr. 553 500 til kr. 593 500 brutto per år. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. 

Gjøres ikke alltid i det offentlige heller. Vi gjør ikke det, og det er fordi det ikke er noe fast lønnsspenn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg jobber i det private. 

Det er ingenting som heter fast lønnsspenn. Eller ansiennitet. Eneste som får absolutt samme lønn er nyutdannede rett fra master. Men selv disse kan få ganske ulik økning, eller bonus, i år en. 

Anonymkode: ff044...ccd

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei.

Når man er på jobbintervju så presenterer man seg selv med sin erfaring, annsinitet og utdanning. Det er forskjellig hva du har enn hva jeg har så vi ville nok fått forskjellig lønn. 

Eller så spør man om hva lønnen er på stedet. Da får man spørsmål tilbake om hvilke lønn man har hatt før, evt forventninger til nåværende lønn. Jeg forventer kun å følge tariff for min erfaring. 

Anonymkode: 885cf...a0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...