AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #1 Del Skrevet 27. september 2022 Holder surdeigsbrød seg greit noen dager på benken? Har hørt at det ikke egner seg så godt å fryse. Jeg kan veldig lite om brød, og baker ikke selv, men kjøper brød hos baker som jeg har over flere dager. Prøvde surdeigsbrød for første gang i dag, men glemte å spørre om holdbarhet/oppbevaring. Anonymkode: 52f67...1a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #2 Del Skrevet 27. september 2022 Ja, det er min erfaring. Hos oss har vi det liggende på benken pakket inn i bivokspapir i bortimot en uke. Anonymkode: f9974...7b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 27. september 2022 #3 Del Skrevet 27. september 2022 Holdbarheten varierer etter hvordan man oppbevarer brødet. Surdeig som ligger ett sted på benk hos meg kan fint holde seg en uke, men er mest saftig de første 3 dagene. Hvilket som helst brød som ligger ett annet spesifikt sted har knapt 1-2 dager før det er grønt. Og generelt har brød kortere holdbarhet på sommeren hos meg. Jeg oppbevarer surdeigsbrød kun i orginal emballasje, mens "vanlig brød" som leveres i papirposer får en plastpose rundt seg i tillegg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #4 Del Skrevet 27. september 2022 Taluno skrev (Akkurat nå): Holdbarheten varierer etter hvordan man oppbevarer brødet. Surdeig som ligger ett sted på benk hos meg kan fint holde seg en uke, men er mest saftig de første 3 dagene. Hvilket som helst brød som ligger ett annet spesifikt sted har knapt 1-2 dager før det er grønt. Og generelt har brød kortere holdbarhet på sommeren hos meg. Jeg oppbevarer surdeigsbrød kun i orginal emballasje, mens "vanlig brød" som leveres i papirposer får en plastpose rundt seg i tillegg. Åja Surdeigbrødet jeg fikk kom i papirpose, holder det å la det ligge i det da tror du? Ellers pleier jeg også å bruke plastpose i tillegg. Anonymkode: 52f67...1a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #5 Del Skrevet 27. september 2022 Er det bare mitt brød, eller er surdeigsbrød generelt vanskeligere å skjære gjennom? Har en kniv som vanligvis jobber seg lett gjennom brød, men må jobbe veldig med dette surdeigsbrødet 😅 Anonymkode: 52f67...1a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 27. september 2022 #6 Del Skrevet 27. september 2022 Surdeigsbrød kommer i svært mange varianter. Noen holder seg fint i papirposer, andre bør pakkes i plast eller annen emballasje i tillegg. Noen er så luftig at man nesten kan skjære de med en biffkniv, mens andre er mer kompakt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #7 Del Skrevet 27. september 2022 Noen som forresten vet om bakeriene flest har brødskjæremaskin og kan skjære opp brødet hvis man spør? Anonymkode: 52f67...1a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 28. september 2022 #8 Del Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Noen som forresten vet om bakeriene flest har brødskjæremaskin og kan skjære opp brødet hvis man spør? Anonymkode: 52f67...1a3 De fleste bakeriene jeg kjenner til kan skjære opp brødet, men noen (selvføgelig det som er nærmest meg) tar fem kroner pr brød for å gjøre det. Det gidder jeg ikke å betale, så jeg kutter opp når jeg kommer hjem. 😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 28. september 2022 #9 Del Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Holder surdeigsbrød seg greit noen dager på benken? Har hørt at det ikke egner seg så godt å fryse. Jeg kan veldig lite om brød, og baker ikke selv, men kjøper brød hos baker som jeg har over flere dager. Prøvde surdeigsbrød for første gang i dag, men glemte å spørre om holdbarhet/oppbevaring. Anonymkode: 52f67...1a3 Behandle det som du ville behandle andre brød. Holdbarheten er ikke noe annerledes enn for vanlige brød. Jeg oppbevarer det i bivokspose på disken. Hvilke brød som er egnet til å fryse eller ikke syns jeg ikke at har så mye med navnet på brødet å gjøre. Det er stor variasjon i sammensetning (f.eks meltype) innenfor kategorien «surdeigsbrød». Her må du nesten bare prøvde deg frem, men de fleste fine/halvgrove brød går helt fint an å fryse. Noen av de supergrove syns jeg derimot at kan bli smulete av det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #10 Del Skrevet 28. september 2022 Ja, det holder seg greit. Anbefaler å oppbevare brødet med den siden du har skjært brødskive ned mot en skjærefjøl. Trenger ikke annen emballasje, da holdee brødet seg saftig inni lenge. Du kan lese mer om oppbevaring av brød her https://brodogkorn.no/fakta/slik-oppbevarer-du-brod-best/ Anonymkode: a8e15...49e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #11 Del Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 14.41): Er det bare mitt brød, eller er surdeigsbrød generelt vanskeligere å skjære gjennom? Har en kniv som vanligvis jobber seg lett gjennom brød, men må jobbe veldig med dette surdeigsbrødet 😅 Anonymkode: 52f67...1a3 Vanskeligere fordi det er litt klebrig inni. Anonymkode: c8941...974 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå