Gå til innhold

Nesten aldri ute i barnehagen🤨normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det normalt at barna er lite ute i barnehagen på småbarn? Sønnen min er 18 mnd og er sjelden ute i løpet av dagen.

Det irriterer meg litt. Avdelingene er knøttsmå og det er glassvegger slik at man ser ute. Synes det ser så stusselig ut å sitte inne så mye å samtidig kunne se rett ut de andre(eldre) Barna som leker ute. 

Hva var vitsen med å handle inn masse utstyr og uteklær når det ikke lir brukt... 🤷‍♀️

Er også frilek hele dagen, er det slutt på samlingsstund og felles aktiviteter eller er det bare fordi det er småbarnsavd? Gutten min er attpåklatt. Synes barnehagen vsr helt annerledes da mine eldre barn var barnehagebarn. 

Når vi henter så vil jo ikke gutten bli med inn når vi kommer hjem. Vil være ute å leke seg. Når vi egentlig burde gått inn, lagd middag osv.. 

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: d2a22...ae4

Skrevet

Ta det opp med FAU! Alle barn bør være ute og leke selv om de er små. 

Anonymkode: 2712d...403

• Liker 4
Skrevet

Det samme problemet var det i småbarnsavdelingen da jeg hadde min førstefødte der tilbake i 2008😅 driften av avd for de aller minste barna ble ikke fulgt opp av dem høyere opp.. gikk på det at de to som var ansvarlige på den avd (med 8 barn) ikke gadd å kle på dem på morgenen for så å kle av dem igjen å gi mat da før sovingen kl 11 hvis jeg husker rett.. dette ble tatt opp og det ble endringer medengang. Husker at hvis jeg leverte etter 0845ca så var de på vei ut.. da pleide jeg å ha utetøyet på så trengte hun ikke gå inn da var d rett ut i lek. Syns man har litt ansvar for foreldre å si fra. Barna skal være ute litt og. Noe annet er latskap. Har man småbarn med ulike behov å ting blir vanskelig å gjennomføre kan det stå på benanning. Er dette privat eller kommunal bhg?

Anonymkode: f96ef...a3b

• Liker 1
Skrevet

Her er vi ute mest mulig, men tar selvsagt hensyn til sovetider for de minste. Vi tar lunsj og fruktpauser ute når været tillater det. Både ungene og de voksne elsker det.

• Liker 2
Skrevet

Alle barna bør ha en tur ut hver dag, men det er normalt at de eldre barna er mer ute enn de yngste. Det tar mye tid å kle på de minste barna og de sitter mye i ro ute slik at de fortere blir kalde. At gutten vil være ute i stedet for inne når dere kommer hjem har derimot sannsynligvis ikke noe med utesituasjonen i barnehagen å gjøre, dette er helt normalt for de fleste barn.

Anonymkode: 9e093...4ab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ang samling stund hadde de det fast en til to dager i uken. Men hele bhg. Ellers så hadde de sang å musikk osv innad i avdelingene sånn ellers.. jeg ville tatt en titt i årsplanen hos pedagogisk leder.. hva de har å tilby barna..

• Liker 1
Skrevet

Det bør også være samlingsstund når de er små. Det høres ikke greit ut med bare frilek inne hele dagen.  Barnehagen må følge rammeplanen og ha en årsplan. 

Anonymkode: 2712d...403

• Liker 1
Skrevet

Kanskje er det mye sykdom på avdelingen? Kanskje er det andre ting. Det å kle på småbarnsvadeling tar tid. Hvis det er kaldt vil ikke barna være lenge ute. Det tar også tid å kle av. Det er kjedelig om påkledning tar lengre tid enn tiden de er ute.

Kanskje prioriterer de annerledes. Det vet bare de som jobber der. Er du en sånn slitsom forelder som blander deg inn i alt? Vær glad for at dere har en barnehage å gå til.

Anonymkode: b2ca9...2f5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det samme problemet var det i småbarnsavdelingen da jeg hadde min førstefødte der tilbake i 2008😅 driften av avd for de aller minste barna ble ikke fulgt opp av dem høyere opp.. gikk på det at de to som var ansvarlige på den avd (med 8 barn) ikke gadd å kle på dem på morgenen for så å kle av dem igjen å gi mat da før sovingen kl 11 hvis jeg husker rett.. dette ble tatt opp og det ble endringer medengang. Husker at hvis jeg leverte etter 0845ca så var de på vei ut.. da pleide jeg å ha utetøyet på så trengte hun ikke gå inn da var d rett ut i lek. Syns man har litt ansvar for foreldre å si fra. Barna skal være ute litt og. Noe annet er latskap. Har man småbarn med ulike behov å ting blir vanskelig å gjennomføre kan det stå på benanning. Er dette privat eller kommunal bhg?

Kommunal barnehage. Ja, tenker jeg må begynne å spørre litt mer. Det er litt kjedelig fordi jeg nettopp har "klagd" på andre ting. Feks bleieskift, sår rumpe, og at han hver dag ved henting var helt stiv i ansiktet av skinkeost og prim. Klagde da vi fant ut at han gikk slik hele dagen. Altså med matrestene fra frokosten liksom. Hadde vi hentet kort tid etter måltid Så hadde det vært noe annet. Dette ble bra etter vi tok det opp. Men litt kjedelig nå å ta opp noe nytt. Kan virke som slike foreldre som aldri blir f ornøyde🙈men det er jo ikke slik😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommunal barnehage. Ja, tenker jeg må begynne å spørre litt mer. Det er litt kjedelig fordi jeg nettopp har "klagd" på andre ting. Feks bleieskift, sår rumpe, og at han hver dag ved henting var helt stiv i ansiktet av skinkeost og prim. Klagde da vi fant ut at han gikk slik hele dagen. Altså med matrestene fra frokosten liksom. Hadde vi hentet kort tid etter måltid Så hadde det vært noe annet. Dette ble bra etter vi tok det opp. Men litt kjedelig nå å ta opp noe nytt. Kan virke som slike foreldre som aldri blir f ornøyde🙈men det er jo ikke slik😅

Nei nei herregud, hadde tatt det opp med leder i bhg. Bare be om ett møte, der kan du si fra om det som bekymrer deg, si hva du ikke er fornøyd med å spør.. jeg mener det er det minste de kan gjøre -å lytte til oss foreldre og finne gode løsninger eller rett å slett gi svar på ting man lurer på. Tenker mere på det som dialog enn klaging. 
det er barnet ditt, i en bhg, de er der for hans vel og ve ikke noe annet. Å da skal man og ha lov å spørre å si fra ❤️ Å husk at noen bhg har elendig styring og dårlig drift.. man skal være litt obs å si fra. Hvis bhg er kommunal kan du og klage inn høyere hvis bhg er dårlig på ting dere foreldre mener er viktig -og som de nekter å forbedre. Ingen bhg er perfekte så ville stått på mitt. Litt luft er iallefall ikke så mye å forlange. Å hygiene er det minste de kan gjøre. Kjenner jeg blir irritert på dine vegne! 😅 lykke til💜💜💜

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kanskje er det mye sykdom på avdelingen? Kanskje er det andre ting. Det å kle på småbarnsvadeling tar tid. Hvis det er kaldt vil ikke barna være lenge ute. Det tar også tid å kle av. Det er kjedelig om påkledning tar lengre tid enn tiden de er ute.

Kanskje prioriterer de annerledes. Det vet bare de som jobber der. Er du en sånn slitsom forelder som blander deg inn i alt? Vær glad for at dere har en barnehage å gå til.

Anonymkode: b2ca9...2f5

Nei jeg er ikke det, men forventer at barnehagen skal være noe mer enn bare oppbevaring. At barna er ute en tur i løpet av dagen tar jeg som en selvfølge. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har to barn i barnehagen nå. Da eldste starta var de veldig lite ute, men da var de mange nye og utrygge barn på en gang, så til det ble større trygghet i barnegruppa tok de bare ut to-tre barn om gangen. Nå går yngste der og de er færre barn totalt og færre nye og mye større trygghet i barnegruppa totalt, så nå er de ute hver dag, minst en gang om dagen, to hvis det er fint vær og på tur utenfor barnehagens område hver uke(halve barnegruppa om gangen). 
Skrev dette for å vise at det er mye som kan påvirke. Når jeg leser andre ting du skriver så virker det jo egentlig som om hele avdelingen ikke er noe godt drevet. 

Anonymkode: 43f75...68e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har to barn i barnehagen nå. Da eldste starta var de veldig lite ute, men da var de mange nye og utrygge barn på en gang, så til det ble større trygghet i barnegruppa tok de bare ut to-tre barn om gangen. Nå går yngste der og de er færre barn totalt og færre nye og mye større trygghet i barnegruppa totalt, så nå er de ute hver dag, minst en gang om dagen, to hvis det er fint vær og på tur utenfor barnehagens område hver uke(halve barnegruppa om gangen). 
Skrev dette for å vise at det er mye som kan påvirke. Når jeg leser andre ting du skriver så virker det jo egentlig som om hele avdelingen ikke er noe godt drevet. 

Ja da er det jo forståelig. Høres fint ut slik dere har det nå da. 

Ja de virker rett og slett litt slappe altså.. Får inntrykk av at de andre småbarns avdelingene hos oss er mere ute. Forsto det jo under oppstarten men når er jo alle godt innkjørt. Vi har hatt en periode nå med knallvær. Da synes jeg det er rart å ikke være ute. De har jo klær til all slags vær, men ser ikke ut til at han får bruk for regnklærne sine med det første🙈uff, håper det kommer seg. 

Skrevet

Ville bare spurt, enten får du en forklaring eller så må du ta det opp med leder. 

Vår var ute 1 gang hver dag fra 1-2 år, av og til to ganger om det var fint vær og lite klær som måtte på igjen. Stort sett 2 ganger ute hver dag nå når han har sluttet å sove 

Skrevet

Bor du rett ved barnehagen siden du vet dette?

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja da er det jo forståelig. Høres fint ut slik dere har det nå da. 

Ja de virker rett og slett litt slappe altså.. Får inntrykk av at de andre småbarns avdelingene hos oss er mere ute. Forsto det jo under oppstarten men når er jo alle godt innkjørt. Vi har hatt en periode nå med knallvær. Da synes jeg det er rart å ikke være ute. De har jo klær til all slags vær, men ser ikke ut til at han får bruk for regnklærne sine med det første🙈uff, håper det kommer seg. 

Kan det være mye vikarer/nye ansatte? 
Pedagogisk leder som er mye borte? Jeg vet at det finnes mange flinke ansatte som ikke har pedagogisk utdannelse(har kjempeflinke assistenter som jobber med barna mine), men hvis det mangler noen som har ansvar over tid kan det gå utover rutiner og aktivitet i barnehagen(bare basert på tilfeller jeg har hørt om, det trenger ikke å skje), og lett å tenke at det er så styrete å gå ut hvis man ikke ser verdien av det selv. 

Skrevet

Du må nesten bare spørre de. Spørre om opplegget både inne og ute. Så får du nok svar. Og ut fra det en pekepinn på om det er en fullverdig begrunnelse eller ei. Og om det ikke er det, stille krav :) 

Skulle det være fordi enkelte barn ikke trives ute og det blir skrik og hyl feks, så skal ikke det gå utover resten. Utetid er også viktig for utviklingen av motorikken til disse små. Trenger ikke å være skogstur. Men bare det å skulle bevege seg fra bakken og opp i en sandkasse, gå på ulikt underlag osv.

Skrevet

Det er spesielt, men jeg har opplevd det selv. I første barnehagen vår gikk i var det mange voksne på småbarnsavdelingen som hadde "vondt i vilja" når det gjaldt å gå ut hvis ikke det var "fint vær". Det var egentlig aldri fint vær, alltid en unnskyldning. Jeg ble skikkelig irritert, det går jo ikke an, barna må få komme ut og lufte seg, utforske, få skitt på henda og forskjellige underlag, osv. Det er så viktig for utviklingen. Da vi flyttet å byttet barnehage hadde de heldigvis andre rutiner og småbarna er ute hver eneste dag, uansett vær, oftest både på formiddagen og ettermiddagen. 

Anonymkode: fb326...1cc

Skrevet

Nei, det er ikke normalt. Jobber på småbarnsavdeling, og har gjort det i flere barnehager. Har alltid vært ute minst én gang om dagen, ofte to. Det har de sååå godt av og ALT kan gjøres ute! Både forming, lesing, dramatisering, utforsking, sansing, lek med ulike materialer osvosvosv.

Hos oss er det liksom ikke et spørsmål en gang, det er en satt rutine. Stemninga blir ofte mye bedre i barnegruppa også når de får litt luft rundt seg

Anonymkode: eae6e...f1b

• Liker 2
Skrevet

Ikke normalt, og ikke bra pedagogisk opplegg. 
Jobber på småbarnsavdeling selv, vår dagsrytme er slik

kl 8 - havregrøt

Utelek, nesten uansett vær. Eventuelt en aktivitet (forming, matlaging ol) så ut etter det

kl 10.30 - Samling

kl 11 - Mat

Bleieskift, soving

kl 13.45 - Samling

kl 14 - Mat

Bleieskift

Utelek resten av dagen

Anonymkode: 6fedf...a34

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...