Cristycreme Skrevet 27. september 2022 #1 Skrevet 27. september 2022 (endret) Jeg er veldig opptatt av tradisjoner og skapt mange fine adventtradisjoner bl.a. Vi har to fine tradisjoner der nissen i veggen har kommet med kalendergave til hver av barna når de våkner om morgenen. I tillegg har vi familiekalender der én i familien (voksne også) får en gave hver dag. Nå har vi flyttet sammen med ny mann som har to barn. De har vanlig pakkekalender der de får gave hver dag de er hos han (annenhver uke). Nå lurer jeg på hvordan jeg best gjør det for at barna skal oppleve at tradisjoner blir ivaretatt samtidig som vi ikke kan overdrive med at alle skal ha alt av det samme fra begge familier. Burde vi kjøre hver våre tradisjoner? Eller skape én ny felles tradisjon? Endret 27. september 2022 av Cristycreme
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #2 Skrevet 27. september 2022 Det bør være en av de to du skisserer i alle fall. Hver deres eller én felles (den felles tradisjonen kan godt være at dere bytter på tradisjonene, i år er det vanlig pakkekalender, neste år er det nisse i veggen og så bytter dere). Men det må være en enighet om det og ikke slik at den ene trumfer gjennom sin tradisjon (og det er nesten alltid mor som mener sine er best). Anonymkode: ea08e...c38 1 1
Embla Othea Skrevet 27. september 2022 #3 Skrevet 27. september 2022 Jeg ville hatt to pakkekalendere, en i hvert hjem.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #4 Skrevet 27. september 2022 Vi har pakkekalender, alle 3 barna får pakke hver dag. Ste-barnet som ikke er her hver dag, får di dagene hun er her og får ikke di dagene hun ikke er her. Funker helt fint, ingen som klager på det. Anonymkode: 5433b...454 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #5 Skrevet 27. september 2022 Du skaper selvfølgelig like tradisjoner. Snakk med barna om hva de ønsker. Anonymkode: 6589e...13f 1
Fremmed fugl Skrevet 27. september 2022 #6 Skrevet 27. september 2022 TS, Vil tro at mannen din ikke er så opptatt av denne problemstillingen som du er. Så bare foreslå at dere kjører din variant. Så lenge du med det ikke pålegger han masse ekstra arbeid så vil han vel bare si "Ja, høres greit ut.". 2
Luckiness Skrevet 27. september 2022 #7 Skrevet 27. september 2022 Dine barn kan ha tradisjonen de er vant med og hans barn tradisjonen de er vant med. Er det hans barn som bor litt hos han/dere og mor? Eller bor dine barn både hos deg og far (hvis ikke samboeren din er faren her)? Kjekt hvis lik tradisjon gjøres hos begge parter. Ikke dobbelt opp. Men er barnet fra 1-10des hos deg så er det kalender der og fra 11-24 hos far feks. Dersom det er bra samarbeid kan jo du foreslå at du ordner hele kalenderen og at de får med seg de gavene som er hos den andre forelderen til å liggende der. Ellers er det jo å prate med barna. Hva ønsker de? Noen vil ikke ha det store behovet for tradisjon. Noen ønsker tradisjonen hos ene forelderen eller i den boligen de i utgangspunktet er vokst opp i.
Cristycreme Skrevet 27. september 2022 Forfatter #8 Skrevet 27. september 2022 Luckiness skrev (55 minutter siden): Dine barn kan ha tradisjonen de er vant med og hans barn tradisjonen de er vant med. Er det hans barn som bor litt hos han/dere og mor? Eller bor dine barn både hos deg og far (hvis ikke samboeren din er faren her)? Kjekt hvis lik tradisjon gjøres hos begge parter. Ikke dobbelt opp. Men er barnet fra 1-10des hos deg så er det kalender der og fra 11-24 hos far feks. Dersom det er bra samarbeid kan jo du foreslå at du ordner hele kalenderen og at de får med seg de gavene som er hos den andre forelderen til å liggende der. Ellers er det jo å prate med barna. Hva ønsker de? Noen vil ikke ha det store behovet for tradisjon. Noen ønsker tradisjonen hos ene forelderen eller i den boligen de i utgangspunktet er vokst opp i. Sambo har sine barn 50% og jeg har mine barn 50%. De er hos oss annenhver uke, på samme tid. Mine barns far har kuttet alle tradisjoner de har vokst opp med til fordel for ny kone sine tradisjonen. Noe barna mine syns er sårt, så det blir ekstra viktig for meg at de ikke føler at jeg nå skal gjør det samme. Men hand barn er ganske store, så de bryr seg nok ikke like mye. Alle barna får noe hver dag de er hos meg, npr de er hos far har han sine nye tradisjoner - og det kan jeg ikke legge meg opp i. Jeg har tenkt å snakke med barna om det, men klarer ikke å bestemme meg for hva som er best. Vil ikke at hans barn skal bli skuffet. Særlig når det kommer til familiekalender, der tenker jeg alle må inkluderes.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #9 Skrevet 27. september 2022 Du sier selv at dine barn ble lei seg da far kuttet alle tradisjoner, men forstår ikke at det vil være like sårt for dine nye samboers barn om han gjør det samme? Alder har lite å si, man bryr seg ikke mindre om tradisjoner når man blir eldre, heller tvert i mot. Anonymkode: ea08e...c38 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #10 Skrevet 27. september 2022 Cristycreme skrev (3 timer siden): Sambo har sine barn 50% og jeg har mine barn 50%. De er hos oss annenhver uke, på samme tid. Mine barns far har kuttet alle tradisjoner de har vokst opp med til fordel for ny kone sine tradisjonen. Noe barna mine syns er sårt, så det blir ekstra viktig for meg at de ikke føler at jeg nå skal gjør det samme. Men hand barn er ganske store, så de bryr seg nok ikke like mye. Alle barna får noe hver dag de er hos meg, npr de er hos far har han sine nye tradisjoner - og det kan jeg ikke legge meg opp i. Jeg har tenkt å snakke med barna om det, men klarer ikke å bestemme meg for hva som er best. Vil ikke at hans barn skal bli skuffet. Særlig når det kommer til familiekalender, der tenker jeg alle må inkluderes. Hmm. Den er litt vrien. Men hva med noen justeringer på det dere har pleid å gjøre? Tipper nissen i veggen er det viktigste for dine barn? Hva om dere lar familiekalenderen bli en voksenkalender? Og gir barna en gave i helgen? Søndager f.eks. Om så er, så kan nissen i veggen komme med en litt større gave til alle barna f.eks søndag. Også kan det være noe litt ekstra helgegodt/mindre gave fredager til alle barna, enten på familiekalender - eller på hans barn sine pakkekalender? Så lenge det de får i kalenderen er sånn noenlunde likt, og de får beholde sine tradisjoner fra de var små så blir nok alle fornøyde tenker jeg Utfordringen din er først og fremst familiekalenderen, sånn som jeg ser det. Er hans barn eldre enn dine, så går det også fint å snakke med dem og høre hva de selv synes. Dine unger også for så vidt. Selv de minste vet veldig godt at det finnes forskjellige kalendere, de har sett det i barnehagen, barne-TV, hos venner, i butikken. Anonymkode: b2dde...c4e
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #11 Skrevet 27. september 2022 Spør de. Som regel er det de voksne som på død og liv må ta vare på "deres gamle" tradisjoner. Kanskje er de enig? At de ønsker din løsning, eller at alle ønsker stesøskenes løsning. Tenk på barna. Jeg hadde gitt de noe hver dag. Eller gitt de mindre ting i ukedagene og noe litt større i helgen. Eller sjokoladekalender og f.eks x antall opplevelser i løpet av desember dere kan gjøre sammen. F.eks pepperkakebaking (kjøp eget utstyr som kjeller, forkle, former til de), en tur på kino, julefilm hjemme med godteri, spill dere kan spille sammen ol. Anonymkode: 0b289...cf9
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #12 Skrevet 27. september 2022 Jeg skjønner ikke helt forskjellen på deres tradisjoner og bonusbarna sine jeg. Dine barn får gave hver dag av nissen i veggen, hans får hver dag av kalenderen på veggen? Eneste forskjell er hvor gaven oppholder seg før morgenen den dagen de får den? Hva er det jeg ikke skjønner? I tillegg har dere familiekalenderen, som går på rundgang, det kan dere vel bare fortsette med? Anonymkode: 76185...74d 3
Luckiness Skrevet 27. september 2022 #13 Skrevet 27. september 2022 Cristycreme skrev (5 timer siden): Sambo har sine barn 50% og jeg har mine barn 50%. De er hos oss annenhver uke, på samme tid. Mine barns far har kuttet alle tradisjoner de har vokst opp med til fordel for ny kone sine tradisjonen. Noe barna mine syns er sårt, så det blir ekstra viktig for meg at de ikke føler at jeg nå skal gjør det samme. Men hand barn er ganske store, så de bryr seg nok ikke like mye. Alle barna får noe hver dag de er hos meg, npr de er hos far har han sine nye tradisjoner - og det kan jeg ikke legge meg opp i. Jeg har tenkt å snakke med barna om det, men klarer ikke å bestemme meg for hva som er best. Vil ikke at hans barn skal bli skuffet. Særlig når det kommer til familiekalender, der tenker jeg alle må inkluderes. Enig i at alle inkluderes i familiekalender. Kan ikke du høre med hans barn hva de ønsker utenom da? Ønsker de samme som du lager til dine barn? Isåfall ordner du. Om ikke lar du være. Men at det da er en greie som er hjemme hos dere. Og så er tradisjonene annerledes hjemme hos den andre.
Queen of the North Skrevet 27. september 2022 #14 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du sier selv at dine barn ble lei seg da far kuttet alle tradisjoner, men forstår ikke at det vil være like sårt for dine nye samboers barn om han gjør det samme? Alder har lite å si, man bryr seg ikke mindre om tradisjoner når man blir eldre, heller tvert i mot. Anonymkode: ea08e...c38 Det er forskjell på å kutte alt og å tilpasse evt annenhver gang. Det viktigste er vel kanskje å spørre barna hvilke tradisjoner som er viktige for de og hvilke som de ikke har noe imot å kanskje bytte ut. Konsekvensen hos mine søsken i voksen alder har blitt att vi sjeldnere besøker den forelderen som overkjørte oss helt og adopterte alle tradisjoner som stefamilien vår hadde. Rett og slett fordi vi følte oss nedprioritert og ikke hørt på. Ta for eksempel den "berømte" diskusjonen om ribbe eller pinnekjøtt til middag julaften. En løsning kan være at de byttes annethvert år på julaften og 1 juledag. Men hos oss så ble begge droppet og erstattet med lutefisk og juletorsk. Ingen av mine søsken liker lutefisk, og torsk er ikke julemat - det er hverdagsmat. Stefamilien er kjempefornøyd - min søskenflokk velger å feire jul andre steder.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #15 Skrevet 27. september 2022 Hva er nisse i veggen? Høres så koselig ut! Anonymkode: 1d3d7...0d2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #16 Skrevet 27. september 2022 Cristycreme skrev (15 timer siden): Jeg er veldig opptatt av tradisjoner og skapt mange fine adventtradisjoner bl.a. Vi har to fine tradisjoner der nissen i veggen har kommet med kalendergave til hver av barna når de våkner om morgenen. I tillegg har vi familiekalender der én i familien (voksne også) får en gave hver dag. Nå har vi flyttet sammen med ny mann som har to barn. De har vanlig pakkekalender der de får gave hver dag de er hos han (annenhver uke). Nå lurer jeg på hvordan jeg best gjør det for at barna skal oppleve at tradisjoner blir ivaretatt samtidig som vi ikke kan overdrive med at alle skal ha alt av det samme fra begge familier. Burde vi kjøre hver våre tradisjoner? Eller skape én ny felles tradisjon? Voksne får en liten ting hver😅 Anonymkode: 172bf...e5f
Brunello Skrevet 27. september 2022 #17 Skrevet 27. september 2022 Jeg synes egentlig det beste er om man starter nye tradisjoner med ny familie. For menn spiller det ofte ingen rolle, så da blir det veldig ofte kvinnens tradisjoner som «vinner». Men det går ut over mannens barn dersom de liker sin tradisjon. (På den annen side vil de sikkert få tradisjonen når de er hos moren, så det er kanskje ikke så farlig.)
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #18 Skrevet 28. september 2022 Cristycreme skrev (På 27.9.2022 den 9.10): Jeg er veldig opptatt av tradisjoner og skapt mange fine adventtradisjoner bl.a. Vi har to fine tradisjoner der nissen i veggen har kommet med kalendergave til hver av barna når de våkner om morgenen. I tillegg har vi familiekalender der én i familien (voksne også) får en gave hver dag. Nå har vi flyttet sammen med ny mann som har to barn. De har vanlig pakkekalender der de får gave hver dag de er hos han (annenhver uke). Nå lurer jeg på hvordan jeg best gjør det for at barna skal oppleve at tradisjoner blir ivaretatt samtidig som vi ikke kan overdrive med at alle skal ha alt av det samme fra begge familier. Burde vi kjøre hver våre tradisjoner? Eller skape én ny felles tradisjon? Ville gjort det samme for barn og stebarn. INGEN forskjell! Hva med å lage nye tradisjoner sammen? Eller ta annenhvert år? Hør med barna hva de vil? Anonymkode: ee37c...fcd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå