Gå til innhold

Leid bolig av arbeidsgiver - Skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man er ansatt hos feks vikarbyrå og må reise for å jobbe i et annet fylke eller by, og arbeidsgiver stiller bolig til disposisjon, må man betale skatt av dette? 

Husker jo pendlerboligsakene som stadig dukker opp i media, der måtte jo flere i ettertid betale skatt. Men da var vel kanskje boligene oppført på den enkelte?

Anonymkode: bb593...932

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om den ansatte i vikarbyrået ikke har noe annet sted å bo vil det kunne være skattepliktig. Nå vil de fleste ha et sted å bo da. 

Politikere har lov til å ha bolig i f.eks Kristiansand og gratis pendlerbolig i Oslo om de faktisk eier/leier og bor i boligen i Kristiansand. Om man derimot flyttet til Oslo for 10 år siden og ikke har fast bosted i Kristiansand er det derimot å anse som et fiktivt bosted og man har ikke krav på pendlerbolig uten skatt. 

Egentlig burde det være ganske enkelt... Pendler du? Ja: da kan du få bolig. Nei? nei da får du skatte av fordelen. 

Det som derimot kan være problematisk er om man har 18 år gamle lærlinger boende hjemme mens de er på jobb på langt unna og bor på brakkerigg. Da har de normalt sett ikke utgifter til bolig hjemme, og de får "gratis" bolig av arbeidsgiver. 

Endret av newman01
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Poenget i pendlersakene er at de ikke har hatt kostnad til bolig på hjemstedet siden de har vært folkeregistrert på gutterommet.

Skrevet
1 hour ago, Anonym Brukar0 said:

Poenget i pendlersakene er at de ikke har hatt kostnad til bolig på hjemstedet siden de har vært folkeregistrert på gutterommet.

Og så bør man vurdere om det er i samfunnets interesse om f.eks Tina Bru, Tajik og Ropstad betaler masse penger til egen familie for å kunne få en gratis bolig med markedsleie på 40'000 betalt av arbeidsgiver. Uavhengig om det er skattepliktig eller ikke. 

Selv om man har en "reel" leiekontrakt, betaler 15'000 i måneden til mamma og pappa for å kunne bo gratis i Oslo. 

Jeg skulle gjerne også betalt huslånet til foreldrene mine om arbeidsgiver kunne betalt kostnadene for mitt hus. 

Jeg skjønner både hensikt og logikk med gratis penderbolig for politikere. Men det forutsetter at det er pendling involvert. Har man kone, barn og gode naboer i Trondheim skjønner jeg godt at det er plagsomt å fly til Oslo hver morgen, og at det er urimelig å kjøpe egen bolig for 4 år. Men politiske broilere som har bodd en liten evighet i Oslo trenger ikke pendlerbolig, siden de antagelig ikke pendler noe sted

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
newman01 skrev (17 minutter siden):

Og så bør man vurdere om det er i samfunnets interesse om f.eks Tina Bru, Tajik og Ropstad betaler masse penger til egen familie for å kunne få en gratis bolig med markedsleie på 40'000 betalt av arbeidsgiver. Uavhengig om det er skattepliktig eller ikke. 

Selv om man har en "reel" leiekontrakt, betaler 15'000 i måneden til mamma og pappa for å kunne bo gratis i Oslo. 

Jeg skulle gjerne også betalt huslånet til foreldrene mine om arbeidsgiver kunne betalt kostnadene for mitt hus. 

Jeg skjønner både hensikt og logikk med gratis penderbolig for politikere. Men det forutsetter at det er pendling involvert. Har man kone, barn og gode naboer i Trondheim skjønner jeg godt at det er plagsomt å fly til Oslo hver morgen, og at det er urimelig å kjøpe egen bolig for 4 år. Men politiske broilere som har bodd en liten evighet i Oslo trenger ikke pendlerbolig, siden de antagelig ikke pendler noe sted

Jeg er helt enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...