Gå til innhold

Kjæresten spiser med åpen munn og smatter/slafser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor spiser folk med åpen munn sånn at vi andre ser maten?Hvorfor smatter de?

Kjæresten spiser mye med åpen munn og det slafses høyt.

Etter 12 år sammen, irriterer dette meg mer enn noensinne.

Da sønnen min var 14-15 år begynte han å kommentere til meg at typen min smattet sånn at han ikke klarte å spise sammen med oss. Han hadde problemer med folk som smattet, og syntes det var slitsomt.

Jeg ga typen hint om at han slafset mye og at han måtte moderere seg, men det vart 5 minutter så fortsatte han.

Han spiser ofte med hele ansiktet og må tørke mat bort fra munn og fingre.

Når jeg sitter ved siden av han i sofaen og han slafser på det meste, innbiller jeg meg at han er ei bikkje som slafser i seg vann, for sånn høres det ut når han spiser varm grøt.

Vet ikke om andre legger merke til smattingen hans, men jeg gjør det hele tiden nå og irriterer meg.

Han har vært i flere samboerskap før han møtte meg, og eksdamene hans måtte da ha hørt og sett smattingen de også.

Er det fordi følelsene mine foreldre han er på retur?

Anonymkode: c7174...3a4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du og sønnen din misofoni? 

Anonymkode: ddd20...a63

Skrevet

Er følelsene dine på retur? I så fall vil jo alle små ting vokse seg store. Bedre å si fra med en gang at du er på vei ut av forholdet. En voksen mann som smatter vil ikke kunne endre dette, det er slik han er. 

• Liker 2
Skrevet

Ta det opp med han.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

nå trenger man ikke ha en diagnose for å gremmes over folk som ikke klarer lukke munnen når de spiser altså, bare så det er sagt.. 

• Liker 22
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min sønn hadde et snev av det tidligere som ikke er uvanlig hos tenåringer men det er borte nå.

Jeg har misofoni men det går ikke på slafsing.

Legger kun merke til at han spiser med åpen munn og slafser

Ts

Skrevet
Carrot skrev (11 minutter siden):

Er følelsene dine på retur? I så fall vil jo alle små ting vokse seg store. Bedre å si fra med en gang at du er på vei ut av forholdet. En voksen mann som smatter vil ikke kunne endre dette, det er slik han er. 

Har gitt beskjed høflig mange ganger fordi han spiser veldig fort og grisete, og jeg har vært litt flau når vi har vært hos andre.

Han henger over tallerken og sluker maten som om det skulle vært spise konkurranse.

Ts

Skrevet

Så kjæresten din er et menneske. Et menneske som har både positive og negative sider og som ikke er perfekt. 

Hva med deg da? Er du perfekt? Gjør aldri noe feil? Aldri noe som irriterer din kjæreste tilbake?

Anonymkode: 0bbd9...c74

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har gitt beskjed høflig mange ganger fordi han spiser veldig fort og grisete, og jeg har vært litt flau når vi har vært hos andre.

Han henger over tallerken og sluker maten som om det skulle vært spise konkurranse.

Ts

Du svarer jo egentlig her ved å fokusere på han og ikke deg, er du på vei ut av forholdet? Dersom dere har vært sammen i 12 år og det først NÅ er et enormt problem tenker jeg at noe har endret seg fra at det irriterer deg til at det faktisk plager deg? 

• Liker 1
Skrevet
Carrot skrev (15 minutter siden):

Du svarer jo egentlig her ved å fokusere på han og ikke deg, er du på vei ut av forholdet? Dersom dere har vært sammen i 12 år og det først NÅ er et enormt problem tenker jeg at noe har endret seg fra at det irriterer deg til at det faktisk plager deg? 

Jeg har jo lagt merke til det de siste 10 årene og syntes det har vært flaut og irriterende, har hatt lyst å korrigere han hver gang men da hadde han blitt sur.

Forstår ikke hvorfor han ikke slutter når han har fått beskjed om det.

Ikke mange voksne jeg ser som spiser som en treåring.

Han holder også bestikket som en liten unge som spiser for første gang.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har jo lagt merke til det de siste 10 årene og syntes det har vært flaut og irriterende, har hatt lyst å korrigere han hver gang men da hadde han blitt sur.

Ikke mange voksne jeg ser som spiser som en treåring.

Han holder også bestikket som en liten unge som spiser for første gang.

Ts

igjen - hva med DEG og DINE FØLELSER, det er du som i HI tar opp at du er på vei ut - gå mer inn på dette! Det er garantert ikke pga spisemåten hans siden du har vært sammen med mannen i 12 år... 

• Liker 1
Gjest Moth-Ear-Earth
Skrevet

Æsj. Smatting,slafsing og slurping er ekkelt 🤢

Skrevet

Jeg hadde ALDRI klart det, blir utrolig brydd av slafsing, blir helt dårlig av det. Jeg hadde måtte sagt fra. Sett dere ned og snakk om det. Ikke MENS problemet skjer og dere spiser, men som en separat anledning. Forklar hva du føler og hvorfor, og at du hadde satt pris på at han jobber med det. Og ikke minst vær åpen for at han får lov å si fra til deg om du gjør irriterende ting som plager han - uten at du blir  defansiv. 

Anonymkode: 1d0b0...765

• Liker 7
Skrevet
Carrot skrev (9 minutter siden):

igjen - hva med DEG og DINE FØLELSER, det er du som i HI tar opp at du er på vei ut - gå mer inn på dette! Det er garantert ikke pga spisemåten hans siden du har vært sammen med mannen i 12 år... 

Jeg har ikke skrevet at jeg er på vei ut, men lurer på om følelsene mine er litt på retur siden jeg legger så godt merke til dette?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet at jeg er på vei ut, men lurer på om følelsene mine er litt på retur siden jeg legger så godt merke til dette?

Ts

Altså, hvis poenget med tråden er å fokusere på at han ikke spiser som du vil han skal så foreslår jeg terapi, det virker som du trenger det. Dersom du ikke skal spikke fliser på egne utsagn, og vil ha råd badsert på det viktigste i det du skrev, at følelsene dine er på retur - så er kanskje ikke terapi verdt forsøket siden du har kommet så langt at du henger deg helt opp i noe du har klart leve med i 12 år? Regner med du også skjønner at det er en vesentlig del av dette som ligger hos deg? 

• Liker 1
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Altså, hvis poenget med tråden er å fokusere på at han ikke spiser som du vil han skal så foreslår jeg terapi, det virker som du trenger det. Dersom du ikke skal spikke fliser på egne utsagn, og vil ha råd badsert på det viktigste i det du skrev, at følelsene dine er på retur - så er kanskje ikke terapi verdt forsøket siden du har kommet så langt at du henger deg helt opp i noe du har klart leve med i 12 år? Regner med du også skjønner at det er en vesentlig del av dette som ligger hos deg? 

Nei han slafser og smatter så høylydt og merkbart at det er umulig å ikke se/høre det.

Jeg har vel fått nok av griseri etter så mange år sammen.

Må omtrent ha vaskekluten klar til han etter måltidet, for han er våt av mat på haken og fingrene.

Trodde flere har inme reagerer på grisete spising der man ser maten blir kvernet rundt i munnen.

Ts

Skrevet

Det er enkelte mennesker som spiser som griser. Hadde en slik kollega, hun hadde alltid munnen åpen, mat rundt munnen og ellers i ansiktet, virket ikke som hun merket at hun hadde smuler rundt munnen. Jeg vet ikke helt hva dette skyldes, men jeg synes det er helt umulig å forholde meg til. Jeg er også usikker på om disse personene kan endre på det, for det virker ikke som det bare skyldes "ubetenksomhet" heller. Jeg kunne aldri engang vurdert et slikt menneske som partner, ville synes det var flaut i selskap og slikt også. Tenker nesten på dem som tilbakestående. Så du ikke dette i starten?

Anonymkode: 36b6d...e91

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er enkelte mennesker som spiser som griser. Hadde en slik kollega, hun hadde alltid munnen åpen, mat rundt munnen og ellers i ansiktet, virket ikke som hun merket at hun hadde smuler rundt munnen. Jeg vet ikke helt hva dette skyldes, men jeg synes det er helt umulig å forholde meg til. Jeg er også usikker på om disse personene kan endre på det, for det virker ikke som det bare skyldes "ubetenksomhet" heller. Jeg kunne aldri engang vurdert et slikt menneske som partner, ville synes det var flaut i selskap og slikt også. Tenker nesten på dem som tilbakestående. Så du ikke dette i starten?

Anonymkode: 36b6d...e91

Var ekstremt forelsket i han men det kan jo hende han skjerpet seg og det har blitt mer med årene.

Tror han gir blaffen/glemmer det, fordi han vet jo at jeg ikke liker det.

Ts

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) har hatt lyst å korrigere han hver gang men da hadde han blitt sur.

Å slutte ville kreve en innsats som han ikke gidder. 

Du har tapt kampen ved å være redd for han blir sur. Du valgte å slutte å påtale det, og ikke la det få konsekvenser. (Som at du ikke gadd spise sammen med ham, ikke lage middag til ham, osv). 

Han gir blanke faen i om du er sur på ham fordi han slafser. Han er ikke redd. 

Anonymkode: 13fe8...20a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kvalmt. Utrolig at han ikke klarer å kvitte seg med den uvanen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...