AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #1 Skrevet 27. september 2022 Hei. Jeg har opplevd to SA og en MA og er nå tilbudt fra fastlege at jeg kan ta "hcg så ofte som nødvendig" ved neste graviditet, men hvor ofte er nødvendig? Når starter man og hvor lenge er det hensiktsmessig å utføre målningene? Takk for alle innspill og svar Anonymkode: 11e81...1f2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #2 Skrevet 27. september 2022 Tipper det er så ofte som det føles nødvendig for deg. Altså, hvis du går rundt og er usikker, så kan du måle. Blir du usikker uken etter en måling, så kan du måle igjen. Jeg hadde en graviditet i egglederen, som sprakk og måtte fjernes. I neste svangerskap bar jeg på en angst. Først for at det kunne skje igjen i den siste egglederen, men selv da vi fikk bekreftet at den lå i livmoren så hang angsten igjen. Redd for at den ikke utviklet seg eller at hjertet bare stoppet. Jordmor merket jo dette, og jeg målte først hcg, og fra da det ble mulig så fikk jeg komme å lytte så ofte jeg følte at jeg trengte det. Det er jo bedre enn å gå og engste seg. Anonymkode: f1ece...e42
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #3 Skrevet 28. september 2022 TS her Må man alltid måle i 48 timers bolker, eller kan man måle hver tirsdag f.eks? Vil dette gi en sikker målning? Jeg kommer til å lure hver dag. Anonymkode: 11e81...1f2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #4 Skrevet 28. september 2022 Jeg spurte om å måle hcg i svangerskapet en ekstra gang og da fikk jeg beskjed at det gjorde man ikke. Så jeg tror det er mest for din egen sikkerhet og psyke. Ville hørt med legen hvor ofte det anbefales fra et medisinsk ståsted. Anonymkode: 29ebf...a7e
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #5 Skrevet 28. september 2022 Jeg fikk aldri det tilbudet Anonymkode: fe142...2ad
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #6 Skrevet 28. september 2022 Har hatt to Sa og en Ma og tre fullførte svangerskap, har aldri målt hcg(eller hatt tidlig ul). Ikke har jeg fått tilbudet, men jeg har heller ikke sett poenget med det. Går det galt så går det galt, eneste jeg får ut av å måle hcg er å få vite at det går galt før jeg begynner å blø.(Min Ma var også så sen at å måle hcg ikke ville gitt noe pålitelig svar). Samtidig hadde det for min del vært like stressende å måle i hcg i tide og utide, svaret ville nok bare roet meg et øyeblikk, for tror nok at tenk om og hva hvis-tankene hadde vært like fort tilbake etter svaret på prøven. Jeg valgte å bare være realistisk, jeg får ikke gjort noe fra eller til samme hvor mange ganger jeg måler hcg eller sjekker på ul. Anonymkode: fee71...dfa 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #7 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): .(Min Ma var også så sen at å måle hcg ikke ville gitt noe pålitelig svar). Anonymkode: fee71...dfa Dette passet hverfall til tråden selvom det er litt lite info ang. hvor langt du var på vei. Anonymkode: 11e81...1f2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #8 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette passet hverfall til tråden selvom det er litt lite info ang. hvor langt du var på vei. Anonymkode: 11e81...1f2 Uke 11 Anonymkode: fee71...dfa
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #9 Skrevet 28. september 2022 HCG synker mot uke 10, så pass på å slutte å måle i tide. Jeg tror det hadde stresset meg mer å måle ofte faktisk. Hadde blitt veldig fokus på at det kan gå galt i stedenfor fokus på at det kan gå fint. og hvaskal du gjøre etter uke 10-11 når fu ikke kan måle lenger og er like stresset for å miste? Privat UL hver uke? Anonymkode: 71771...b9f
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #10 Skrevet 28. september 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Har hatt to Sa og en Ma og tre fullførte svangerskap, har aldri målt hcg(eller hatt tidlig ul). Ikke har jeg fått tilbudet, men jeg har heller ikke sett poenget med det. Går det galt så går det galt, eneste jeg får ut av å måle hcg er å få vite at det går galt før jeg begynner å blø.(Min Ma var også så sen at å måle hcg ikke ville gitt noe pålitelig svar). Samtidig hadde det for min del vært like stressende å måle i hcg i tide og utide, svaret ville nok bare roet meg et øyeblikk, for tror nok at tenk om og hva hvis-tankene hadde vært like fort tilbake etter svaret på prøven. Jeg valgte å bare være realistisk, jeg får ikke gjort noe fra eller til samme hvor mange ganger jeg måler hcg eller sjekker på ul. Anonymkode: fee71...dfa Fornuftig tankegang 😊 Anonymkode: c76cb...511
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #11 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 19.00): Fornuftig tankegang 😊 Anonymkode: c76cb...511 For meg hadde en test ved 8 ukers kontrollen avklart at det var MA, og det er jeg sikkert ikke alene om. Da kunne jeg gått færre mnd med noe om ikke vokste. Virker like fornuftig å sjekke hcg rundt da som "går det galt så går det galt".. Ja, du får ikke liv i det igjen, men du kan fortsette å leve normalt og starte på nytt raskere enn ved å ikke fikse på det. Teknologien er tross alt utviklet, man trenger ikke gå rundt i blinde. + Som en bruker sier lengre oppe etter 10 uker er det ikke vits å måle hcg men da er man uansett så nære 12 mnd kontroll at det ville vært som å måle hcg rundt uke 8. Anonymkode: 11e81...1f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå