SRa96 Skrevet 27. september 2022 #1 Skrevet 27. september 2022 Hei, Jeg skal ut i arbeidslivet snart, og jeg vet ikke hvordan jeg kan være sosial. Miljøet på jobben er viktig og jeg vet egentlig ikke hvordan jeg kan være sosial, når jeg helst liker være alene. Jeg er ikke så glad i å være med på sommerfester, spise middag ute eller gjøre slike sosiale greier. Har noen noe tips på hvordan jeg kan passe inn og forandre på meg? Jeg har begynt å gå ut litt, men hva ellers bør jeg gjøre? Hva kan jeg snakke om med nye mennesker, hvordan kan jeg være god å snakke med? Har noen av dere noe tips til meg?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #2 Skrevet 27. september 2022 Hva er det som gjør at du ikke liker det? Er det fordi du har et snev av sosial angst/er sjenert og ikke vet hva du skal si? Er det slik at du innerst inne kunne tenke deg å være en del av det sosiale utenom jobb men ikke helt tør og vet hvordan? Du kan uansett starte med hverdagen på jobb, det er det viktigste. Prat med folk, f.eks de som lærer deg opp, dine nærmeste kolleager, i lunsjen, ved kaffemaskinen osv. Spør dem hva de har gjort i helga, vis interesse for det de sier. Det gjør ikke noe om du starter med noe kjedelig. Når du står ved kaffemaskinen og noen kommer bort, smil og si hei. Er det mandag, spør dem hva de gjorde i helga. Er det torsdag/fredag, spør dem hva de skal i helga. Si gjerne teite ting som "Skal si vi har høstvær nå!". Det er meningsløse setninger, men det fungerer for å åpne til videre samtale. Du finner fort ut hvem som vil prate videre og hvem som ikke vil. Når du har to-tre stk på jobb som du kommer godt overens med og kan prate lett med, så kan det også være lettere å delta på sosiale ting utenom jobb. Da har du noen å prate med i utgangspunktet, det gjør det lettere. Anonymkode: 92a11...46f
SRa96 Skrevet 27. september 2022 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er det som gjør at du ikke liker det? Er det fordi du har et snev av sosial angst/er sjenert og ikke vet hva du skal si? Er det slik at du innerst inne kunne tenke deg å være en del av det sosiale utenom jobb men ikke helt tør og vet hvordan? Du kan uansett starte med hverdagen på jobb, det er det viktigste. Prat med folk, f.eks de som lærer deg opp, dine nærmeste kolleager, i lunsjen, ved kaffemaskinen osv. Spør dem hva de har gjort i helga, vis interesse for det de sier. Det gjør ikke noe om du starter med noe kjedelig. Når du står ved kaffemaskinen og noen kommer bort, smil og si hei. Er det mandag, spør dem hva de gjorde i helga. Er det torsdag/fredag, spør dem hva de skal i helga. Si gjerne teite ting som "Skal si vi har høstvær nå!". Det er meningsløse setninger, men det fungerer for å åpne til videre samtale. Du finner fort ut hvem som vil prate videre og hvem som ikke vil. Når du har to-tre stk på jobb som du kommer godt overens med og kan prate lett med, så kan det også være lettere å delta på sosiale ting utenom jobb. Da har du noen å prate med i utgangspunktet, det gjør det lettere. Anonymkode: 92a11...46f Takk for svar. Jeg tenker jeg alltid har hatt lyst til å være inkludert i ulike situasjoner, men jeg tørr bare ikke. I sosiale arrangementer utenfor jobb føler jeg ikke at jeg passer inn. Jeg hadde en sesongstilling ved en bedrift nå og jeg følte jeg ikke passet inn som gjorde at jeg på en måte mistet sjansen jeg hadde med de for å jobbe videre med. Jeg drikker ikke alkohol, så jeg følte jeg ikke passet inn med de andre. Jeg vet ikke helt hvorfor, men når jeg prøver å snakke, så blir jeg heller bare helt stille. Jeg føler jeg ikke viser helt hvem jeg er til andre. Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg bare blir stille og ikke snakker videre. Jeg har prøvd å snakke om været og planene for helgen, men jeg er ikke flink til å føre samtalen videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå