Gå til innhold

Fôrvert - katt som markerer inne… Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har overtatt en katt for ca 1 år siden grunnet tidligere fôrvert ikke ville ha han mer.. 

Han har hatt en slags hormonchip, slik at han i praksis ikke har vært fertil. Nå skal denne chipen ha begynt å gå ut, slik at han er fertil igjen.

Han viser mye oppførsel som indikerer det, men det verste er at han tisser i sofaen i stua gang på gang. Har aldri gjort det tidligere.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre? Sofaen må renses ordentlig, og det er både en enorm tidstyv, pluss at det lukter fryktelig.

Noen tips? Jeg er rådvill :( 

Anonymkode: 34628...a59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i alle dager han ikke kastrert?

Anonymkode: c0ecf...ffc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har overtatt en katt for ca 1 år siden grunnet tidligere fôrvert ikke ville ha han mer.. 

Han har hatt en slags hormonchip, slik at han i praksis ikke har vært fertil. Nå skal denne chipen ha begynt å gå ut, slik at han er fertil igjen.

Han viser mye oppførsel som indikerer det, men det verste er at han tisser i sofaen i stua gang på gang. Har aldri gjort det tidligere.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre? Sofaen må renses ordentlig, og det er både en enorm tidstyv, pluss at det lukter fryktelig.

Noen tips? Jeg er rådvill :( 

Hvis han ikke lenger skal brukes i avl må du kastrere, hvis du ikke kan kastrere fordi avtalen er ar han skal holdes som fertil hannkatt mtp avl en stund til så er det sånn at fertile hannkatter markerer. Spør oppdretter om råd, om du evt kan sette inn ny chip (hvis planen er å avle på ham snart kan han ikke ha ny chip før etterpå).

Å ha fertil hannkatt i hus er noe griseri dessverre…

Anonymkode: 07042...99f

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis han ikke lenger skal brukes i avl må du kastrere, hvis du ikke kan kastrere fordi avtalen er ar han skal holdes som fertil hannkatt mtp avl en stund til så er det sånn at fertile hannkatter markerer. Spør oppdretter om råd, om du evt kan sette inn ny chip (hvis planen er å avle på ham snart kan han ikke ha ny chip før etterpå).

Å ha fertil hannkatt i hus er noe griseri dessverre…

Anonymkode: 07042...99f

Han er i slutten av sin avlsperiode, og avtalen har vært at han skal være far til 1-2 kull til før han kastreres. 

Hadde det vært opp til meg hadde jeg kastrert han sporenstreks.. Angrer på at jeg gikk inn i denne avtalen.

Vet ikke hva jeg skal gjøre - holde han på badet mens jeg er på jobb? Bruke bleie på han? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor i alle dager han ikke kastrert?

Anonymkode: c0ecf...ffc

Fordi han brukes i avl. Derav fôrvert.

• Nyttig 1
Skrevet

Lever han tilbake. Jeg hadde aldri gått med på å være forvert for en katt som markerer på møbler og som skal brukes i avl litt til. 

Anonymkode: 694c2...10b

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Du må også være klar over at denne uvanen kan (om man er uheldig) sitte i selv om du får kastrert på sikt. Så han vil ikke nødvendigvis slutte å pisse inne. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lever han tilbake. Jeg hadde aldri gått med på å være forvert for en katt som markerer på møbler og som skal brukes i avl litt til. 

Jeg har "tatt han inn" for å ha han for alltid. Synes det er trist at han skal bli en kasteball mellom ulike hjem fordi han kan være litt utfordrende.

Grunnen til at jeg tok han var fordi dette skulle være en kort fôrvertavtale - men jeg føler oppdretter drar det ut og drar det ut.. Vil bare bli ferdig med hele greia.

Han har tidligere tisset litt i dusjen, men utelukkende der. Har nå fått vite at han markerte mye sist han var fertil også... Det hadde vært en fin bit info å få før dette. 

Men det er oppløftende å vite at han ikke har gjort det mens han var ufertil (annet enn i dusj, men det får så være).

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har "tatt han inn" for å ha han for alltid. Synes det er trist at han skal bli en kasteball mellom ulike hjem fordi han kan være litt utfordrende.

Grunnen til at jeg tok han var fordi dette skulle være en kort fôrvertavtale - men jeg føler oppdretter drar det ut og drar det ut.. Vil bare bli ferdig med hele greia.

Han har tidligere tisset litt i dusjen, men utelukkende der. Har nå fått vite at han markerte mye sist han var fertil også... Det hadde vært en fin bit info å få før dette. 

Men det er oppløftende å vite at han ikke har gjort det mens han var ufertil (annet enn i dusj, men det får så være).

Da får du ha han på badet uten mulighet til å tisse på tekstiler. Kommer til å lukte helt nydelig hos deg, men om du er bestemt på å beholde katten så er det ikke så mye mer å gjøre om oppdretter skal bruke han. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde plassert ut litt flere dokasser OVER ALT, spesielt der han liker å markere (bare tenk at det er kun for en liten periode så kan du ta de vekk når han er kastrert) så hadde jeg dekket ALT av tekstiler med tisselaken eller presenning (europris har billig til sånn 30 kr) og lukk dørene til soverom. Hadde ikke hatt samvittighet til å kun ha han på badet en hel dag. Kjøp feliway classic i stikkontakt og kjøp sprayen og spray over alt. 

Anonymkode: 06e13...d81

• Liker 1
Skrevet
Taluno skrev (8 timer siden):

Hva sier eier av katten? 

«Ja, da er han fertil! 😄 Kjipt med sofaen, du kan låne noe vaskemiddel av meg. Du kan prøve å ta på han bleie».

Kort oppsummert :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde plassert ut litt flere dokasser OVER ALT, spesielt der han liker å markere (bare tenk at det er kun for en liten periode så kan du ta de vekk når han er kastrert) så hadde jeg dekket ALT av tekstiler med tisselaken eller presenning (europris har billig til sånn 30 kr) og lukk dørene til soverom. Hadde ikke hatt samvittighet til å kun ha han på badet en hel dag. Kjøp feliway classic i stikkontakt og kjøp sprayen og spray over alt. 

Anonymkode: 06e13...d81

Dette er potensielt mange mnd til. Men skal dekke til sofaen godt med flere lag laken…. Men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til dette 😓 Er helt motløs.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

«Ja, da er han fertil! 😄 Kjipt med sofaen, du kan låne noe vaskemiddel av meg. Du kan prøve å ta på han bleie».

Har selv hatt hannkatt som også tisset inne. Og det hjalp ikke med kastrering. (Alt annet ble også sjekket).

Så joda, kastrering kan hjelpe, men jo mer uvanen setter seg, jo verre kan det være løse det.

Men jeg må si jeg aldri har hørt om hannkatter som er periodvis fertil. Avlskattene jeg kjenner til styres kun av hunnkatten sin løpetid. Ufertil katt = kastrert/sterilisert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ta på han bleie? Hva slags person er det som tror at en katt vil gå med bleie? 

• Nyttig 1
Skrevet
Taluno skrev (13 timer siden):

Men jeg må si jeg aldri har hørt om hannkatter som er periodvis fertil. Avlskattene jeg kjenner til styres kun av hunnkatten sin løpetid. Ufertil katt = kastrert/sterilisert.

Om katten er kjemisk kastrert med hormonchip, så er den jo ufertil når chippen har virkning, og fertil når virkningen går ut. 

Anonymkode: 44597...277

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om katten er kjemisk kastrert med hormonchip, så er den jo ufertil når chippen har virkning, og fertil når virkningen går ut. 

Anonymkode: 44597...277

Ser at jeg ikke leste HI godt nok!
Jeg viste uansett ikke at de gjorde på hannkatter, det er ikke opplyst om det på nettsidene til veterinærene jeg bruker. 
Men jeg har bare kastrerte katter selv, så har ikke satt meg alt for mye inn i avlskatter. 

Men en katt som er urenslig vil uansett ikke nødvendigvis bli renslig av permanent kastrering. 

Skrevet

Du må be oppdretter ha ham hjemme hos seg til han er ferdig i avl. Ingen seriøs oppdretter krever at noen skal ha en ukastrert katt som markerer hjemme hos seg. 

Anonymkode: 660f2...59e

Skrevet

Hvilken rase er dette? 

Anonymkode: 9ccb9...064

Skrevet

Det kan være at han har urinveisinfeksjon. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...