Gå til innhold

Trykk i brystet, nummen i hånda. Seriøst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å se når ting er seriøst nok til å dra til legen, og vil ikke rope ulv ulv.

På torsdag hadde jeg en travel dag på jobb. Jeg fikk i løpet av dagen et skarp trykk i brystet, og det varte ca 2 timer og kort tid etterpå ble jeg nummen i venstre hånd.

Jeg bruker å bli nummen i den hånda to dager før migrene. Jeg er også dominant venstrehendt. Jeg fikk migrene dagen etter. Nummenheten i hånden har kommet og gått.

I går, 4 dager senere, fikk jeg en kortere episode med trykk i brystet, men det varte type 20 minutter. Ikke like travelt og jeg satt hele tiden. Nå har skarp smerte i håndleddet og bare litt nummen i fingrene som kommer og går.

Er dette noe jeg bør ta seriøst? Er det bare en ny del av migrenen?

Anonymkode: 909ef...562

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan rett og slett være stress som fremprovoserer de symptomene du opplever.

Men du, det er veldig vanskelig å gi deg helseråd på ett anonymt forum, vi sitter ikke med ditt helsebilde, og aner faktisk ikke hva som er "seriøst" og ikke. Vi alle er forskjellig, for meg ville jeg tatt de symptomene der som "Stress ned"-tegn.

Om du fortsetter å kjenne de samme tingene denne uken, kan det være greit å ta seg en telefon til legekontoret eller en E-konsultasjon hvis legen din tilbyr det.

Anonymkode: 48a48...304

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis dette er nye symptomer og ikke noe du har hatt fra før av så tar du selvsagt kontakt med lege i dag, vær så snill.

Anonymkode: 82c8f...4d5

• Liker 3
Skrevet

Trykk i brystet skal taes seriøst. Kvinner kan ha ganske vage symptomer på hjertesykdom. Selvsagt ikke sikkert det er noe alvorlig, men det må absolutt sjekkes ut med ekg og blodprøver (troponin). Har du i tillegg risikofaktorer som røyking, overvekt, hjertesykdom i famili osv så bør det absolutt ringe noen alarmklokker her. Sjekk ut!

Anonymkode: 7ad0d...dac

Skrevet

Nye symptomer bør alltid sjekkes, så ring legen. 

• 3 uker senere...
Skrevet

Sååå, jeg har ikke somlet meg til legen enda. Tenkte at det måtte da gå over..

Tok en slik tabelett mot halsbrann en natt det gjorde skikkelig vondt og jeg ikke fikk sove og da gikk det over, så jeg tenker det bare er halsbrann (uten sure oppstøt).

Jeg har aldri hatt halsbrann før, så jeg visste ikke det da. Jeg blir så forstoppet av de tabelettene så jeg tar dem bare når det gjør veldig vont. Og så står det at man skal kontakte lege hvis det varer lenge, men hvordan definerer man lenge i denne sammenhengen?

Jeg har det jo ikke hver dag. Kanskje hver tredje dag, plus minus?

Skal jeg gi det et par uker til?

Skrevet

Jeg hadde dratt på legevakta ja.

Absolutt. 

MR av hjerne og sjekk av hjertet. 

Anonymkode: a28ef...343

Skrevet

Dra til legen du. Kan feks være angina pectoris. Bare legen kan kan si hva det er

Anonymkode: 18909...d9c

Skrevet

Siden du fortsatt ikke har gått til legen, men kommenterer ditt eget innlegg på kvinneguiden blir dette ekstremt useriøst for meg, og det virker som du bare trenger oppmerksomhet.

Vi har bedt deg kontakte lege, men likevel gjør du ikke det??!?!

Anonymkode: 48a48...304

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sååå, jeg har ikke somlet meg til legen enda. Tenkte at det måtte da gå over..

Tok en slik tabelett mot halsbrann en natt det gjorde skikkelig vondt og jeg ikke fikk sove og da gikk det over, så jeg tenker det bare er halsbrann (uten sure oppstøt).

Jeg har aldri hatt halsbrann før, så jeg visste ikke det da. Jeg blir så forstoppet av de tabelettene så jeg tar dem bare når det gjør veldig vont. Og så står det at man skal kontakte lege hvis det varer lenge, men hvordan definerer man lenge i denne sammenhengen?

Jeg har det jo ikke hver dag. Kanskje hver tredje dag, plus minus?

Skal jeg gi det et par uker til?

Siden du fortsatt ikke har gått til legen så tror jeg ikke flere kommentarer vil gjøre noe til eller fra. Bruk din egen fornuft. 

Anonymkode: 52eda...45d

Skrevet

Høres ut som små infarkt som gjerne er et forvarsel til mer alvorlige og potensielt dødelige infarkt. Slikt drar man alltid til legevakt med.

Anonymkode: 8ae1e...d14

Skrevet

Kjøp i det minste reseptfritt for halsbrannen, da. Link funker supert for meg, gaviskon er også mildt og uten særlig bivirkninger. 

Hjelper det fullstendig mot smertene i brystet er det nok halsbrann. Men det at du dovner bort i armen i forbindelse med migrene må du vel ta tak i? Ta litt ansvar for egen helse, du skal helst bli gammel i denne kroppen din. Lite puff fra meg😊Jeg har også migrene med aura som gir rare symptomer. Jeg kom meg rimelig kjapt til lege når de begynte. Skumle greier, som gir alvorlige symptomer! 

Anonymkode: de04c...e11

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøp i det minste reseptfritt for halsbrannen, da. Link funker supert for meg, gaviskon er også mildt og uten særlig bivirkninger. 

Hjelper det fullstendig mot smertene i brystet er det nok halsbrann. Men det at du dovner bort i armen i forbindelse med migrene må du vel ta tak i? Ta litt ansvar for egen helse, du skal helst bli gammel i denne kroppen din. Lite puff fra meg😊Jeg har også migrene med aura som gir rare symptomer. Jeg kom meg rimelig kjapt til lege når de begynte. Skumle greier, som gir alvorlige symptomer! 

Anonymkode: de04c...e11

Kjøper så klart reseptfritt. Får jo ikke kjøpt på resept uten å snakke med legen. Bruker noe som heter Novaluzid. Samboer hadde det liggende. Googlet symptomene og fant ut det var verd et forsøk og når det virket så tenkte jeg at jeg ikke trenger å bekymre meg mere for dette.

Jeg har ikke tid til å fly frem og tilbake til legen, så jeg unngår det så langt jeg kan. Legevakt høres ekstremt overdrevent ut. Man skal jo helst ikke dit før man tror man skal dø, og jeg har jo klart meg en stund nå.

Jo, mulig jeg egentlig ser etter bekreftelse for å bekymre meg. Jeg har gått til lege flere ganger før og fått beskjed at «dette er ingenting», og nå har vi så mye å gjøre på jobb at jeg kan rett og slett ikke bruke timesvis* på «dette er ingenting». Jeg hater å sløse med tiden til andre og til jobben. Vi er 2 måneder bak skjema.

Jeg leste kun første svar som sa dette kan være stress. Prøvde en tablett mot halsbrann og den virket. Nummenheten i hånden er ikke et så nytt symptom. Det begynte i fjor en gang. Legen mente at den alene ikke er noe å bekymre seg for, men kombinert så ble jeg litt usikker, og det er kun derfor jeg nevnte det.

(*kjøring til og fra, venting, forsinkelser.. det er bare 8 timer i en vanlig arbeidsdag.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...