Gå til innhold

Dere som har barn som våkner i 5-6-tiden hver dag, samsover dere/har dere samsovet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Bare en liten uoffisiell undersøkelse her fra meg.. 

Jeg har inntrykk av at de som har barn som alltid våkner og må stå opp i (4-)-5-6-tida IKKE samsover. Er det noe i dette? Jeg spør jo ikke folk direkte om det, for jeg regner med de vil se rart på meg om de ikke gjør det.. Snakker om barn i alderen 0-6 år sånn ca. 

Jeg har jo lyst til å si at jeg tror grunnen til at mine unger sover så lenge, er at vi samsover. Men jeg vil ikke moralisere/foreslå noe lurt til andre. Kanskje har de også prøvd uten hell. 

Så.. Hvordan er ståa? 

Anonymkode: 15e9f...cd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har samsovt siden dag 1, har alltid lagt seg fint, sovt mange timer i strekk. Har testet leggetid mellom 18-20. alikavel er det morgen 05 +- 15 min.. 2 år nå, barn er forskjellige

Anonymkode: c5d7f...eb1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har samsovt siden dag 1, har alltid lagt seg fint, sovt mange timer i strekk. Har testet leggetid mellom 18-20. alikavel er det morgen 05 +- 15 min.. 2 år nå, barn er forskjellige

Kan også legge til at mine andre barn som jeg aldri har samsovt med sov rundt fra 8 uker, fra 18-08 tidligst. Genetikk kanskje

• Liker 2
Skrevet

Vi samsov med barnet første halvåret, og etter hvert lå jeg helt stiv fra ca 4 på natten fordi han våknet av hver minste lyd og bevegelse, og etter ca den tiden var det ikke mulig å få ham til å sovne igjen. 😛 Men pappan var ikke like forsiktig, så det var som regel morgen rundt 4:30-5. Da barnet flyttet over i egen seng ble det litt bedre, og da han fikk eget rom sov han natten gjennom for første gang.

Det er sikkert en del barn som sover bedre ved samsoving også, men mitt barn er ikke blant dem.

Anonymkode: 93aa7...02c

• Liker 2
Skrevet

Vi legger i egen seng, samsover etter første "skikkelige" oppvåkning. Han har stått opp 05 hele tiden. Har prøvd å legge tidligere og senere men tror vi bare må ta tiden til hjelp. Er nå 1,5 og kaaanskje begynt å sove til nærmere 06🤞 

Anonymkode: 7bff1...195

Skrevet

Begge mine våkner 0700 uansett når de legges.

Anonymkode: e0d8e...11d

Skrevet

Vi har samsovd med våre. 

Alle har hatt en periode i ett-toårsalderen hvor de våknet før fuglene feis. 

Verste våkna alltid 04.50. Det gikk greit nok.  Helt til vi stilte klokka i oktober.  Da ble det jo 03.50. Og tretallet er vondt å stå opp til. 😅

Da holdt jeg fast I vise ord fra Gandalf "this too shall pass". Og det gjorde det. 

Anonymkode: 153f8...4cf

Skrevet

Vi samsover, det er alltid 1 unge våken kl 6

Anonymkode: c9c1c...625

Skrevet

Jeg har aldri skjønt meg på samsoving, bortsett fra at det er koselig for mamma og pappa å sove ved siden av den lille.

Datteren min har sovet i egen seng siden fødselen (vel ikke den første uken), og flyttet henne inn på sitt eget rom da hun var 5 måneder.

Fra 0-2,5 mnd. våknet hun hver 2-4 time for melk, fra 2,5 mnd.-4 mnd. våknet hun bare en gang ila. natten, og fra 4 mnd. til nå (7 måneder) så sover hun 12 timer i strekk :)  Hun har alltid stått opp ca. kl 6, får varm melk også sovner hun igjen etter en time for ca 2 timer. 

Hun får MME, som er mer mettende, i tillegg til 3 måltider om dagen :) 

Anonymkode: c5024...337

• Liker 1
Skrevet

Vår har i hovedsak lagt i egen seng, men samsover i perioder når han ber om å få sove hos oss. Kommer av og til inn til oss iløpet av natten, men syns ikke det har påvirket når han våkner 

Skrevet

Samsov med begge frem til 3 1/2 år.
Våknet mellom 5-5:30. Det gjør de fortsatt. Nå er de 8 og 4 1/2 år. Så for vår del hadde det ikke noe å si.

Anonymkode: a0828...be4

Skrevet

Barnet kommer ofte inn til oss i alt fra 2-5tiden. Sovner videre i vår seng og sover da til minst 7. Vet ikke helt hvordan det hadde vært dersom vi tok barnet tilbake i egen seng. Burde egentlig forsøkt, for vi sover jo bedre uten å ligge skvist inntil hverandre. Men når barnet kommer midt på natten er vi begge så langt vekke i trøttheten at vi ikke klarer å tenke fornuftig 😅

Skrevet

Har aldri samsovet med våre. Fra de var seks uker har de sovet hele natta. I begynnelsen til ca 7, senere har de måtte vekkes pga barnehage og skole.

Anonymkode: 5aac8...a3d

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! 

Bare en liten uoffisiell undersøkelse her fra meg.. 

Jeg har inntrykk av at de som har barn som alltid våkner og må stå opp i (4-)-5-6-tida IKKE samsover. Er det noe i dette? Jeg spør jo ikke folk direkte om det, for jeg regner med de vil se rart på meg om de ikke gjør det.. Snakker om barn i alderen 0-6 år sånn ca. 

Jeg har jo lyst til å si at jeg tror grunnen til at mine unger sover så lenge, er at vi samsover. Men jeg vil ikke moralisere/foreslå noe lurt til andre. Kanskje har de også prøvd uten hell. 

Så.. Hvordan er ståa? 

Anonymkode: 15e9f...cd3

Jeg har en, eldstemann, som aldri har samsovet, hun sov i egen seng fra dag en.  Hun er 3 og en syvsover og må vekkes for å rekke barnehagen. Sover som regel til kl 9 i helgene. 

Yngste er veldig klengete og har aldri sovet alene, han er 1 år og har alltid våknet for dagen i 5-tiden,da er han kjenpeblid og helt i hundre. 

Anonymkode: 67ede...826

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har aldri skjønt meg på samsoving, bortsett fra at det er koselig for mamma og pappa å sove ved siden av den lille.

Vi liker ikke samsoving og skulle gjerne sluppet, men har altså en av hver - en som alltid har sovet i egen seng og en som nekter å sove alene. Det er ikke koselig å samsove syntes jeg, bare stress og gir dårlig søvn for oss voksne, men vi har gitt litt opp etter tusenvis av forsøk. Forhåpentligvis vokser barnet det av seg. Så jeg tror ikke det er en foreldre-ting å ville samsove, unger er bare forskjellige.

• Liker 2
Skrevet

Ståa er at man åpenbart prøver samsoving og det ikke fungerer?

Folk må seriøst slutte å ta på mye ære og selvhevdelse i ting som kommer gratis og tilfeldig. 

• Liker 4
Skrevet

Har ikke samsovet på ordentlig, men i perioder som på reise, eller i en periode med mye nattamming. Vår erfaring er helt motsatt. Hun sover best alene på et mørkt rom i egen seng. Når hun sover med oss, det være seg om det er i vår seng eller bare på samme rom i egen seng, våkner hun mye oftere og tidligere, og får søvnen forstyrret av lyder og bevegelser vi lager. 

Hun våkner stort sett rundt 0630 +/-, samsover vi våkner hun mye tidligere.

Men jeg tror mye er tilfeldig og mye kommer an på hva barnet er vant til fra tidlig av. Vi opplevde bedre søvn på småen fra hun begynte å sove på eget rom, og enda bedre søvn når vi sluttet med nattamming.
Men det betyr ikke at det blir det samme med nestemann 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Datteren min har sovet i egen seng siden fødselen (vel ikke den første uken), og flyttet henne inn på sitt eget rom da hun var 5 måneder.

Fra 0-2,5 mnd. våknet hun hver 2-4 time for melk, fra 2,5 mnd.-4 mnd. våknet hun bare en gang ila. natten, og fra 4 mnd. til nå (7 måneder) så sover hun 12 timer i strekk :)  Hun har alltid stått opp ca. kl 6, får varm melk også sovner hun igjen etter en time for ca 2 timer. 

Hun får MME, som er mer mettende, i tillegg til 3 måltider om dagen :) 

Anonymkode: c5024...337

Praktisk når man skal nattammes. Jada hun klarer seg nok uten melk på natta, men etter melkespreng en min å dømme, og hvor godt hun roer seg, er det best for oss å gjøre.

Hadde aldri lagt en så liten i egen seng på eget rom, de småvåkner jo av våre sovelyder, og dermed mindre sjanse for å sovne så dypt at de glemmer å puste. 

Du kan jo undres når du ser at alle andre pattedyr samsover, det er koselig for foreldrene og trygt for babyene. 🙂

Min våkner 8 om morgenen, 2 små oppvåkninger på natta.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har samsovd med våre. 

Alle har hatt en periode i ett-toårsalderen hvor de våknet før fuglene feis. 

Verste våkna alltid 04.50. Det gikk greit nok.  Helt til vi stilte klokka i oktober.  Da ble det jo 03.50. Og tretallet er vondt å stå opp til. 😅

Da holdt jeg fast I vise ord fra Gandalf "this too shall pass". Og det gjorde det. 

Anonymkode: 153f8...4cf

Gandalf sa vel strengt takk "you shall not pass" 😂 usikker på om du var ironisk, vanskelig å tolke igjennom tastaturet.

Min første var jeg alenemor med og vi delte seng og rom i 6 år. Stod opp i 5-draget likevel. 

Søstra fikk sove sammen med oss i 8 mnd men våknet til slutt av hver minste bevegelse og var umulig å gå til å sove igjen selv om klokka var 03 på natta. Sov bedre i egen seng, men begge var morgenfugler altså. 

Hun er snart 4 og er ikke et barn som liker å ligge i senga med oss overhodet. Er alt for utålmodig, og hun vet at det å ligge i vår seng betyr at vi ikke har tenkt å stå opp med en gang 😂 føler andre har barn som kommer snikende opp i senga og vil kose og sånt men den delen har vi dessverre ikke fått med henne. Hun haaatet alltid å ligge i senga med oss hvis hun var våken og det er nok en av grunnene til at hun aldri klarte å sovne igjen hvis hun våknet i vår seng. Action action fra første sekund av dagen.

Anonymkode: 93af3...c8d

Skrevet

"This too shall pass" er et gammelt ordtak av persisk opphav:) Mange kjente mennesker og karakterer har nok sagt det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...