Gå til innhold

Folk som spør om graviditeten var planlagt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier ikke å la meg krenke så lett, men nå blir jeg litt lei meg av alle som spør om graviditeten min var planlagt. Det er ofte det første de spør om når jeg annonserer at jeg er gravid. Jeg vet jo at folk ikke mener noe vondt med det, og at de bare er nysgjerrige og vil ha noe å prate om. Jeg har nesten kjent litt på dårlig samvittighet for å bli gravid på dette tidspunktet, siden det ikke er "forventet" å få barn før man er ferdig utdannet med jobb. Det skal sies at min graviditet var planlagt og veldig ønsket. Men hvorfor er det en greie som folk må blande seg opp i? Pga. livssituasjonen min føler jeg at jeg må forklare hvorfor jeg syntes dette var et passende tidspunkt. Jeg blir sittende som en tulling og si at "jaaa, det var planlagt, men det gikk fortere enn forventet hihi". Det gjorde det jo absolutt ikke. Det tok et halvt år. 😪 Spesielt ekkelt er det når folk kommenterer "ja, det må ha vært en hyggelig overraskelse" eller rett ut sier "det var vel ikke planlagt?" Flere som opplever det samme? 

Anonymkode: fe06e...994

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i at det er en uting å spør om. Hadde dog ikke blitt fornærmet om noen av mine aller nærmeste venner spurte. 

Anonymkode: d2ef9...5af

Skrevet

Opplever at det gjerne er en inngangsport til small-talk, ikke for å dømme. 

Om svaret er ja, det var planlagt, vil den andre parten gjerne fortsette med "åh, så koselig at det gikk bra, håper ikke dere måtte prøve lenge. For en glede det er å få et etterlengtet barn" osv. 

Og om du svarer nei, ikke planlagt, så vil de gjerne si "åh, men så gøy likevel, finner jo ikke hyggeligere overraskelse enn en baby". 

Som sagt, man spør ofte ikke for å være nysgjerrig, men for å drive samtalen videre for å være hyggelig :) 

Anonymkode: 0b06e...dd7

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Opplever det samme, mange som spør om det var planlagt. Vet ikke helt hva folk legger i det, heller, hvor planlagt må det være for at det skal være «planlagt»? Skal planen inneholde bryllup, bolig og bil også? Det var ikke et uhell, svarer jeg. 

Anonymkode: 4f0c8...2b4

Skrevet

Må si at jeg syns det er et rart spørsmål uansett. Har dere prøvd lege - eller med andre ord "hvor mye sex har dere hatt??" Skjønner jo at det kan plumpe ut av folk, og at de kanskje lurer på det, men de har jo ikke noe med det å gjøre. Uavhengig av om det er planlagt eller ikke, så er babyen på vei og foreldrene har tydeligvis tenkt å beholde den, så hvorfor i alle dager skal man begynne å snoke i private ting som dette og lage ubehag? Sikkert ikke vondt ment, men det er en rar ting å spørre om...

Anonymkode: 52428...3b7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har også de aller fleste spurt oss, forutenom mine aller nærmeste venninner (3 stk). Men alle andre venner jeg har og alle hans venner pluss familie har spurt. Føler også at det handler om at jeg er student og at det kan ses på som for tidlig, og fra hans familie hvor ingen under 33+ får barn var det nok veldig tidlig til tross for at vi har vært samboere i 3 år, og kjæreste i mange år før (vi er 27 og 28, begge studerer men begge jobber fulltid også). Blir faktisk såret fordi de indirekte sier at det «wow det var uventet fordi det passer jo ikke og det ville ikke jeg gjort» når de spør om dette virkelig var planlagt

Anonymkode: fccbf...fda

• Liker 1
Skrevet

Når jeg hører om folk som kommer med sånne spørsmål, så går det en liten 😈 i meg, og håper at de får skikkelig ukomfortable svar tilbake, som for eksempel "Ja, nei, vi vet jo hvordan barn blir til, og når det er litt glatt i kanalen, så går det gjerne litt fort i svingene" mens man ser den som spør rett i hvitøyet 😜

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Opplever at det gjerne er en inngangsport til small-talk, ikke for å dømme. 

Om svaret er ja, det var planlagt, vil den andre parten gjerne fortsette med "åh, så koselig at det gikk bra, håper ikke dere måtte prøve lenge. For en glede det er å få et etterlengtet barn" osv. 

Og om du svarer nei, ikke planlagt, så vil de gjerne si "åh, men så gøy likevel, finner jo ikke hyggeligere overraskelse enn en baby". 

Som sagt, man spør ofte ikke for å være nysgjerrig, men for å drive samtalen videre for å være hyggelig :) 

Anonymkode: 0b06e...dd7

Dette.

Anonymkode: 03cab...c5c

Skrevet

Da er det vel bare og svare ærlig da ?  

• Liker 2
Skrevet
C8H10N4O2 skrev (2 timer siden):

Når jeg hører om folk som kommer med sånne spørsmål, så går det en liten 😈 i meg, og håper at de får skikkelig ukomfortable svar tilbake, som for eksempel "Ja, nei, vi vet jo hvordan barn blir til, og når det er litt glatt i kanalen, så går det gjerne litt fort i svingene" mens man ser den som spør rett i hvitøyet 😜

🤣 ja noe sånt ville passet bra.

Eller ja vi har nå hatt sex uten dong i snart ett år nå så vi håpet jo det skulle skje, men det var jo ikke akkurat så planlagt att vi tenkte kl.18 den 14.august skal jeg bli gravid liksom 🤪

Skrevet

Jeg fikk også dette spørsmålet hver gang jeg møtte nye folk da jeg ventet nr1. 

Og jeg så på det kun som en inngang til småprat, som jo er det det er.

I vårt tilfelle svarte jeg bare "nei, men vi gleder oss veldig". Og så var samtalen i gang. 

Sånn strengt tatt er det ikke så mange nøytrale oppfølgingsspørsmål folk kan komme med til en graviditet. Er jo ikke bedre med:

- "Er formen fin?", nei jeg har fått strekkmerker, hemoroider og kaster opp til jeg tisser på meg.

Anonymkode: a41fb...3f3

• Liker 2
Skrevet

Så mye rart folk får seg til å spørre om!

Jeg tenker at den gravide deler selv dersom vedkommende har lyst til å fortelle om graviditeten var planlagt eller ei, det er da virkelig ikke informasjon som angår meg personlig og som jeg har behov for.

Anonymkode: 30ec8...153

• Nyttig 2
Skrevet

Har fått det av et par stykker ja, men det var fordi de kjenner meg. Jeg har nesten hele livet vært negativ til å få barn og var usikker på om jeg noensinne ville ha barn. Siden jeg er over 35 så fikk jeg noen spørsmål om det var planlagt eller en ulykke😅 Synes det at man prøver å få barn er noe privat så har ikke orket å informere kjente om at nå tenker vi å prøve liksom😅 Så derfor var det nok et "sjokk" for enkelte.

Anonymkode: 6eeaf...51d

Skrevet

Ble spurt om det jeg også. Fikk også barn midt under utdanning. 

Det er vel for de trenger ekstra info før de reagerer kanskje? Og ikke automatisk si "gratulerer" som om graviditet er noe enhver kvinne ønsker. 

Anonymkode: 6ab0e...259

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Opplever det samme, mange som spør om det var planlagt. Vet ikke helt hva folk legger i det, heller, hvor planlagt må det være for at det skal være «planlagt»? Skal planen inneholde bryllup, bolig og bil også? Det var ikke et uhell, svarer jeg. 

Hva er det p ikke skjønne? Enten har man med vilje hatt sex uten prevensjon, vite de om at dette kan føre til svangerskap = planlagt, eller så ble man gravid ved et uhell mens man gikk på prevensjon eller trodde det var en trygg fase = et koselig eller ukoselig uhell, ikke planlagt. 

Anonymkode: 4751d...120

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så mye rart folk får seg til å spørre om!

Jeg tenker at den gravide deler selv dersom vedkommende har lyst til å fortelle om graviditeten var planlagt eller ei, det er da virkelig ikke informasjon som angår meg personlig og som jeg har behov for.

Anonymkode: 30ec8...153

Det samme gjelder da all annen smalltalk også. Herregud så lettkrenka folk er.

• Liker 2
Skrevet

Slike type spørsmål er det bare å venne seg til! Folk har de samme smalltalkene rundt svangerskap og baby. 
Jeg tror heller ikke det er vondt ment, mange vet bare ikke hva annet de skal si for å føre samtalen videre innenfor temaet. 
Snart kommenterer de magen din, spør i forhold til størrelsen.

Og når babyen er født kommer det beste av alle spørsmålene: Er babyen snill?

Gud bedre jeg har mange ganger lyst til å svare: Nei, han er en utspektulert liten drittjævel! :hoho:  Men så svarer jeg høflig ja, det er han. For han har jo ikke skreket halve natta for å bevisst hindre meg fra å sove 🤷🏼‍♀️

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er det p ikke skjønne? Enten har man med vilje hatt sex uten prevensjon, vite de om at dette kan føre til svangerskap = planlagt, eller så ble man gravid ved et uhell mens man gikk på prevensjon eller trodde det var en trygg fase = et koselig eller ukoselig uhell, ikke planlagt. 

Hvis vi antar at selve sexen var med vilje (og at alle voksne vet hvordan barn blir til), i hvilket univers er det passende å spørre noen over 18 om de bruker prevensjon eller ikke? Spesiell form for smalltalk. Kanskje jeg skal begynne å spørre mine ikke-gravide venner om det når vi møtes på kafé. Eller er det bare innafor om det er blitt barn av det? 

Ellers lyser det jo ofte litt gjennom at hvis man ikke har alt «på stell», så synes en del det er vanskelig å forstå at man velger å få barn. Så med «planlagt» mener de vel ofte om det å få barn under studier feks. var en del av livsplanen, heller enn et direkte spørsmål om man brukte kondom eller ikke. 

Skrevet

Tidsvinduet for når det er "riktig" å få barn er utrolig smalt: 

• man må ikke være for ung 
  • man må ikke være for gammel
  • man må ha vært sammen en god stund, men ikke FOR lenge
  • man må være i et stabilt forhold
  • man må være ferdig med studier, eie egen bolig og ha en karriere

Det "moralske" vinduet for når det er riktig å få barn er åpenbart også utrolig smalt: det er akkurat som om barnet er mer verdt hvis det er planlagt... :roll: 
Jeg har nemlig opplevd den motsatte situasjonen av TS mer enn én gang: at de gravide har vært veldig opptatt av å understreke at det VAR planlagt, altså! Jeg har ikke trengt å spørre, engang. ;) 

Men altså: jeg innrømmer gjerne at jeg også har tenkt at det sikkert har skjedd en glipp dersom noen blir gravid på tidspunkt som er utenom det vanlige, eller som virker direkte ubeleilig, f.eks som 20 år gammel student på første studieår, eller hvis forholdet er ekstremt ferskt. Men jeg ville aldri spurt om det, heller ikke til noen av mine nærmeste. 

• Liker 2
Skrevet

kanskje det er folk som har vært igjennom småbarnsfasen, og så har de også vært igjennom et studie. 

Dermed tenker de nå at du er utrolig tøff som vil kombinere de to tingene. 

Anonymkode: a5ff5...2d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...