AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #1 Skrevet 26. september 2022 Har hørt at noen barnehager/skoler spør om dette og at det er en del av et skjema med spørsmål man må gjennom…er dette egentlig lov ? Jeg er frivillig i kfuk-kfum (en organisasjon med kristent verdigrunnlag), og synger i gospelkor der. Dette er en organisasjon som er ganske så liberal og ikke «superkristen/åndelig/karismatisk». Tror de samarbeider med den norske kirke. De deltar i Pride, er aktiv i miljøkampen, støtter Palestina osv. jeg trives godt der og har en form for tro/liker det kristne budskapet og tradisjonene, konserter i kirken osv. , men jeg synes det er veldig privat å snakke om hva jeg personlig tror på. Har vært aktiv i tensing og senere gospelkor og har vært vandt til en litt sånn holdning at: «Vi synger kristne sanger men du trenger ikke være kristen selv/du trenger ikke opplyse andre om hva du tror på, værsågod her har du en bolle». Har møtt utrolig mange trivelige folk i det miljøet og reist på leirer osv. Mannen min har vært speiderleder i samme organisasjon. I voksen alder har jeg møtt en del kristne fra helt andre typer kirker: pinsekirker, frikirker osv, som jeg opplever som myyyye mer religiøse/åndelige enn meg. Og mye mer konservative. Jeg har ikke lyst å bli assosiert med dem overhode. Merker også at en del folk har fordommer/motforestillinger mot denne typen kristne. Jeg er litt bekymret for å få spørsmål om tro/religion hvis jeg sender barna i barnehage/skole (har ikke barn enda så dette er et hypotetisk spørsmål for fremtiden). For det første er det jo veldig privat, for det andre vet jeg jo ikke hundre prosent hva jeg tror på, føler det er en reise hvor man undrer og tror og tviler gjennom hele livet (men akkurat den setningen kan jeg jo ikke si fordi det høres heeeelt free-spirit/prikk i pannen ut). Men aller mest redd er jeg for å opplyse om at jeg og mannen min er aktive i en kristen organisasjon og at folk da skal tro jeg/vi er veldig sære og konservative. Kan jo risikere å møte en lærer eller barnehageansatt som er veldig motstander av kristne og at det skal gå utover barna. Man leser jo så mye o aviser om foreldre som ikke ønsker at barna skal delta i Pride osv, så redd barnehage eller skole skal tenke at vi er et problem… Noen som vet om dette er noe barnehager/skoler spør om? Anonymkode: a20e1...2b9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #2 Skrevet 26. september 2022 Nei, jeg har aldri blitt spurt om det. Barna har gått i menighetsbarnehage, steinerskole (lærerne var hard core antroposofer), vanlig skole og privat kristen skole. Det spørsmålet har aldri dukket opp. Anonymkode: 6de23...5b9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 Har venner som er lærere/barnehagepedagoger som sier at noen kommuner har tatt i bruk et skjema som blant annet skal kartlegge om foreldrene eller barna har blitt utsatt for overgrep/vold osv, og et av spørsmålene er visst «tilhører dere en religion». Forstår hvis de ønsker å kartlegge og barn vokser opp i skadelige sekter, men føler samtidig det er litt privat for oss «kultur-kristne» å skulle brette ut om… Anonymkode: a20e1...2b9
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #4 Skrevet 27. september 2022 Har aldri fått spørsmål om det. Det nærmeste jeg kommer er "vi skal i kirken før jul, si fra hvis ditt barn skal ha fritak" eller noe sånt. Anonymkode: 1c083...b8e 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #5 Skrevet 27. september 2022 Aldri fått spm om det, men ser ikke noe galt med det om det er hensyn man må ta. Anonymkode: 7e53d...5a9
Mt3 Skrevet 27. september 2022 #6 Skrevet 27. september 2022 De bryr seg jo ikke med hvor religiøs foreldrene er så lenge de ikke føler det blir på ekstem kult/sekt nivå. De vil jo bare vite om de har noen som feirer andre høytider enn det som er vanlig i ett kristent land,eller om dere ikke feirer de vanlige høytidene. Så om du synger i gospelkor og barnet deltar på søndagsskole eller dere går i kirken hver søndag så blir ikke du og din familie stemplet som veldig religiøs av den grunn. Om dere deltar og støtter opp om Pride så blir dere ikke dømt nord og ned av den grunn heller, det er jo bare sett på som positivt å ikke være dømmende ovenfor andre og at en ikke ser på heterofili som det eneste riktige.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #7 Skrevet 27. september 2022 Var på foreldresamtale når vår begynte i barnehage i høst. De spurte bare om det var noen religiøse hensyn de skulle ta. Jeg er kristen, mannen er ikke. Svarte bare nei, det er jo ingen hensyn å ta. Så barnehagen vet ikke hvilken religion vi har/ikke har selv om de spurte det spm. Syns det var helt fint Anonymkode: fe340...401 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #8 Skrevet 27. september 2022 Er vel mer på om det er noen hensyn de må ta. Feks spiser ikke svin og sånn, skal ikke feire bursdag, osv osv Anonymkode: e6068...746
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #9 Skrevet 27. september 2022 Jeg jobber på skole. Vi har aldri spurt om det. Eneste vi har spurt om, er om noen skal ha mattilpasninger i mat og helse/ turdager med matservering osv. Da jeg startet med ny klasse for noen år siden, ante jeg ikke hvilken religion elevene hadde. Det fant jeg ut etterhvert, når elevene sa det selv, eller foreldrene ønsket dem fri til id og sånt. Det er vanskeligere å skjønne hvem som er kristne da, siden de stort sett har samme kultur som de ikke-kristne. Underviste i en klasse hvor det gikk et barn av Jehovas vitner en gang, men det informerte foreldrene selv om fordi de ønsket tilpasninger. Anonymkode: 0d4f2...35c
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #10 Skrevet 27. september 2022 1 hour ago, Mt3 said: De bryr seg jo ikke med hvor religiøs foreldrene er så lenge de ikke føler det blir på ekstem kult/sekt nivå. De vil jo bare vite om de har noen som feirer andre høytider enn det som er vanlig i ett kristent land,eller om dere ikke feirer de vanlige høytidene. Så om du synger i gospelkor og barnet deltar på søndagsskole eller dere går i kirken hver søndag så blir ikke du og din familie stemplet som veldig religiøs av den grunn. Om dere deltar og støtter opp om Pride så blir dere ikke dømt nord og ned av den grunn heller, det er jo bare sett på som positivt å ikke være dømmende ovenfor andre og at en ikke ser på heterofili som det eneste riktige. Om vi feirer Pride eller ikke får jo ikke barnehagen vite. Er jo ikke sånn at jeg har tenkt å møte opp på samtale i barnehagen med palestinaskjerf, Pride-flagg og buttons fra diverse miljøvernorganisasjoner bare for å vise hvor liberale vi er. Samtidig kommer vi nok til å delta på litt familieting i kirken som barnesang/speidergruppe/familiedag/søndagsskole og da kan man jo risikere at barna forteller dette i barnehagen og at de ansatte reagerer på det. Der jeg kommer fra er det helt alminnelig å være døpt og konfirmert og delta på ting i kirken uten at man er voldsomt religiøs av den grunn, men har forstått at det ikke er like vanlig andre steder. Er redd barnehagen skal reagerer dersom man svarer nei på spørsmål om religion, samtidig som barna forteller at de har vært i kirken en søndag. Redd barnehagen skal tro at vi skjuler noe for dem. Anonymkode: a20e1...2b9
Mt3 Skrevet 27. september 2022 #11 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om vi feirer Pride eller ikke får jo ikke barnehagen vite. Er jo ikke sånn at jeg har tenkt å møte opp på samtale i barnehagen med palestinaskjerf, Pride-flagg og buttons fra diverse miljøvernorganisasjoner bare for å vise hvor liberale vi er. Samtidig kommer vi nok til å delta på litt familieting i kirken som barnesang/speidergruppe/familiedag/søndagsskole og da kan man jo risikere at barna forteller dette i barnehagen og at de ansatte reagerer på det. Der jeg kommer fra er det helt alminnelig å være døpt og konfirmert og delta på ting i kirken uten at man er voldsomt religiøs av den grunn, men har forstått at det ikke er like vanlig andre steder. Er redd barnehagen skal reagerer dersom man svarer nei på spørsmål om religion, samtidig som barna forteller at de har vært i kirken en søndag. Redd barnehagen skal tro at vi skjuler noe for dem. Anonymkode: a20e1...2b9 Skjønner ikke helt tankegangen din. Jeg er aldri med på ting i kirken men er døpt, konfirmert og gift i kirken, og ville ikke hatt problemer med å svare at jeg var kristen på ett skjema til barnehage/skole. Ikke at jeg noengang har blitt spurt i løpet av alle de årene jeg har hatt barn i barnehage eller på skolen, ikke annet enn om barnet får delta på julegudstjeneste eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #12 Skrevet 27. september 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Om vi feirer Pride eller ikke får jo ikke barnehagen vite. Er jo ikke sånn at jeg har tenkt å møte opp på samtale i barnehagen med palestinaskjerf, Pride-flagg og buttons fra diverse miljøvernorganisasjoner bare for å vise hvor liberale vi er. Samtidig kommer vi nok til å delta på litt familieting i kirken som barnesang/speidergruppe/familiedag/søndagsskole og da kan man jo risikere at barna forteller dette i barnehagen og at de ansatte reagerer på det. Der jeg kommer fra er det helt alminnelig å være døpt og konfirmert og delta på ting i kirken uten at man er voldsomt religiøs av den grunn, men har forstått at det ikke er like vanlig andre steder. Er redd barnehagen skal reagerer dersom man svarer nei på spørsmål om religion, samtidig som barna forteller at de har vært i kirken en søndag. Redd barnehagen skal tro at vi skjuler noe for dem. Anonymkode: a20e1...2b9 Det tviler jeg på de ansatte reagerer på. Jeg og mannen er begge ateister, og barnet vårt går i speideren og deltar på diverse arrangementer for barn i kirken og på menighetssenteret. Ikke noe av dette har vært tema i bhg eller på skole, heller ikke vår religion (eller mangel på det). Veldig mange i klassen hans er også med på sånne ting, og uten at jeg vet religionen til foreldrene så tviler jeg på at alle sammen er "voldsomt religiøse". 😛 Til og med noen av muslimene deltar, da kirken har veldig fint opplegg for barn og unge. Anonymkode: 240b9...676 1
Maskinfører Skrevet 27. september 2022 #13 Skrevet 27. september 2022 Det vil jeg tro i enkelte situasjoner må man jo det man kan jo ikke bare servere svine pølse til mørke personer det lureste er jo og spørre om religion så blir planlegging enklere mørke personer fins i varianten kristne/muslimer hensyn må tas
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #14 Skrevet 27. september 2022 1 minutt siden, Maskinfører said: Det vil jeg tro i enkelte situasjoner må man jo det man kan jo ikke bare servere svine pølse til mørke personer det lureste er jo og spørre om religion så blir planlegging enklere mørke personer fins i varianten kristne/muslimer hensyn må tas Nei, det lureste er å spørre om det er noen hensyn mtp mat. Religion sier lite når det gjelder det, da noen muslimer bare unngår svin, mens noen må ha halal, og noen lar også barna spise svin. Anonymkode: 240b9...676 1
Arkana Skrevet 27. september 2022 #15 Skrevet 27. september 2022 Det har vi aldri blitt spurt om hverken i barnehage, barneskole eller ungdomsskole. Hensyn i matveien handler om veldig mye mer enn religion så heller ikke der er det nødvendig å spørre hvilken tro folk har. Du bekymrer deg helt unødig. Barn er vant til å omgås mange ulike mennesker på skolen og i livet generelt. Hvorvidt noen av vennene deres går i kirken på søndag eller feirer diwali er helt uvesentlig for dem. Og voksne mennesker vet at tro kommer i alle former. Det er ingen som kommer til å reagere på noe av det du har skrevet her.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #16 Skrevet 27. september 2022 Jeg mener de spurte om det var noen religiøse hensyn de burde ta da eldste startet i barnehage, uten at jeg skal si det helt sikkert. Jeg husker ikke om det stod på skjemaet vi fylte ut der, bare at det stod om allergier og helse. Men det er mulig d et. var et av punktene. Religion kan være relevant for barnehagen å kjenne til, når de skal bli kjent med barnet. Men det er jo kun hvis det er noe som påvirker barnet i hverdagen, og det er ikke tilfelle her. Det er nok lov å spørre, men en er ikke pålagt å svare. Om det ikke er noe du har lyst til å si noe om, ville jeg bare latt være å fylle ut/krysse av, om det er et punkt for det, og så skrevet "ingen religiøse hensyn" eller noe, ved siden av. Anonymkode: bc28c...53d
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #17 Skrevet 27. september 2022 hva om foreldrene krever at barna bare skal spise halal-mat? barnehagen kan vel ikke vite hvilke barn som eventuelt skal få sånn mat, med mindre dem spør hva slags religion (eller andre skikker) familier holder på med? Anonymkode: d4b94...47a
Arkana Skrevet 27. september 2022 #18 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): hva om foreldrene krever at barna bare skal spise halal-mat? barnehagen kan vel ikke vite hvilke barn som eventuelt skal få sånn mat, med mindre dem spør hva slags religion (eller andre skikker) familier holder på med? Anonymkode: d4b94...47a Barnehagen spør om noen av barna har spesielle hensyn i matveien. Mathensyn handler ikke bare om religion (det kan like gjerne være en allergi, matintoleranse, diabetes eller annen sykdom som påvirker kostholdet) og selv om man forstår at et barn som skal spise halal er muslim er det ikke nødvendig å spørre direkte om religion. 1
Laraa Skrevet 27. september 2022 #19 Skrevet 27. september 2022 (endret) Jeg har jobbet både i skole og barnehage og visste nesten aldri religiøs tilhørighet til barna. Muslimer visste vi om pga at foreldrene forteller det pga ikke svin og at de tar med halalpålegg, men resten av barna vet vi ikke. Man kan også anta at endel foreldre er ateister humanetikere når de krysser av nei til krybbe-besøk i kirken i advent eller kirkevandring til påske, men sikkert vet man ikke før man spør. Andre ganger sier foreldrene at de har en kristen livsyn, at barna er døpt eller at de er humanetikere, men hvis de ikke sier noe, man spørre. Det fikk jeg meg ikke til, fordi det er et ganske personlig spørsmål. Endret 27. september 2022 av Laraa
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #20 Skrevet 27. september 2022 Vi spør om religion under tilvenning. Er veldig greit å vite det pga barnas hverdag. Skal de feks ikke spise svin? Er barna mye i kirken, så vil de jo snakke om det, og det er greit å vite slik at man kan møte barnet på en god måte. Det handler jo om å kjenne barnet og livet rundt barnet. Anonymkode: ea8f2...4d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå