AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #1 Skrevet 26. september 2022 Jeg er 23 år gammel, og helt siden jeg var 18 år har jeg flere ganger tenkt på denne læreren. Og blitt verre siden jeg startet på masteren i ingeniørfag. Jeg er oppvokst i et hjem med masse vold. Da snakker vi brutalt. Jeg måtte dekke mine blåmerker med høyhalset gensere, jeg pleide å droppe gymtimene da jeg var redd for å bli lagt merke til med skader. Faren min brente meg flere ganger, og slik dro jeg på skolen. Og jeg måtte droppe alt av fysisk aktivitet da jeg flere ganger hadde så store skader av volden at jeg ikke fungerte på fotballbanen som blant annet var noe jeg elsket. Mamma var svært underlegen og syk, så hun stod aldri opp for meg, fordi hun følte seg utsatt selv. Og for å komme til denne læreren, så gjorde hun skolen enda verre for meg. Hun gjorde slik at hjemmet mitt nesten var tryggere å være i enn skolen. Jeg gruet meg hver eneste dag for å komme meg på skolen, og jeg skalv i timen når jeg så at det var henne vi skulle ha. Dette var min kontaktlærer, og jeg var alltid så redd når min far skulle ha foreldremøte med henne. Hun hang meg ut foran hele klassen pga jeg veltet noe, og når jeg begynte å gråte, sa hun at det var mine foreldre som burde gråte og ikke jeg. Foran 32 andre elever. Det er veldig mye annet hun har gjort også, men det som bekymrer meg mest av alt er denne læreren enda har samme stilling og jobber enda som lærer. Jeg har vært i kontakt med rektor, og henne. Hun avviste mailen min, og inviterte meg til henne etter at jeg ga beskjed til rektor om hva hun hadde gjort. Jeg vet at det er lenge siden, og jeg vet at mange kommer til å be meg gå videre, men jeg vil ta dette opp. Det er svært alvorlig at en lærer kan gjøre skolen så utrygg for et barn - som allerede er utrygg hjemme. Jeg vil gjøre noe med denne saken, og jeg vet ikke hvor jeg skal henvende meg. Anonymkode: 31198...e1c 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #2 Skrevet 26. september 2022 Det du skriver her er veldig vagt. Og linjen mellom å «henge ut» en elev og det å «irettesette» en elev når de har veltet eller ødelagt noe er ganske svak. Det du kan ha følt som å bli hengt ut, kan enkelt ha vært læreren som har adressert et problem, slik lærere skal. Sier ikke at det nødvendigvis er tilfelle, men når du var i en sårbar situasjon kan mange ting føles mye verre enn det som var utgangspunktet. Anonymkode: e95c2...f46 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det du skriver her er veldig vagt. Og linjen mellom å «henge ut» en elev og det å «irettesette» en elev når de har veltet eller ødelagt noe er ganske svak. Det du kan ha følt som å bli hengt ut, kan enkelt ha vært læreren som har adressert et problem, slik lærere skal. Sier ikke at det nødvendigvis er tilfelle, men når du var i en sårbar situasjon kan mange ting føles mye verre enn det som var utgangspunktet. Anonymkode: e95c2...f46 Du har ikke peiling du Anonymkode: 31198...e1c
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #4 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det du skriver her er veldig vagt. Og linjen mellom å «henge ut» en elev og det å «irettesette» en elev når de har veltet eller ødelagt noe er ganske svak. Det du kan ha følt som å bli hengt ut, kan enkelt ha vært læreren som har adressert et problem, slik lærere skal. Sier ikke at det nødvendigvis er tilfelle, men når du var i en sårbar situasjon kan mange ting føles mye verre enn det som var utgangspunktet. Anonymkode: e95c2...f46 De fleste gruer seg ikke til å gå på skolen av en episode, så at du læreren i forsvar her forstår jeg faktisk ikke. Ts: du burde dra til skolen og prate personlig med rektor. Hvis du har vært redd for å være på skolen på grunn av din lærer, så synes jeg faktisk du skal melde i fra Anonymkode: 31198...e1c
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #5 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det du skriver her er veldig vagt. Og linjen mellom å «henge ut» en elev og det å «irettesette» en elev når de har veltet eller ødelagt noe er ganske svak. Det du kan ha følt som å bli hengt ut, kan enkelt ha vært læreren som har adressert et problem, slik lærere skal. Sier ikke at det nødvendigvis er tilfelle, men når du var i en sårbar situasjon kan mange ting føles mye verre enn det som var utgangspunktet. Anonymkode: e95c2...f46 Jobber du som lærer kanskje Beklager å måtte si det men det er nok av psykoer som er lærere Anonymkode: 8b428...1fe 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #6 Skrevet 26. september 2022 Har du kontakt med noen du gikk i klasse med? Eller klarer du å kontakte noen? Tipper jeg ville husket en slik kommentar. Jeg tenker ifht det å ha noen vitner som kan verifisere det læreren sa/gjorde. Anonymkode: acfda...5cf
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #7 Skrevet 26. september 2022 Du svarer deg selv, så det her er vel ikke reelt. Anonymkode: 7af24...14f 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #8 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De fleste gruer seg ikke til å gå på skolen av en episode, så at du læreren i forsvar her forstår jeg faktisk ikke. Ts: du burde dra til skolen og prate personlig med rektor. Hvis du har vært redd for å være på skolen på grunn av din lærer, så synes jeg faktisk du skal melde i fra Anonymkode: 31198...e1c Ts svarer seg selv i tråden, schizofren? Her blir jeg mer sikker på at læreren ikke har noe galt. Fordi du ikke ønsker å komme med noen konkrete eksempler. I tillegg til at du svarer deg selv i tråden. Jeg mener du burde komme deg videre. Anonymkode: e95c2...f46 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #9 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jobber du som lærer kanskje Beklager å måtte si det men det er nok av psykoer som er lærere Anonymkode: 8b428...1fe Det gjør jeg, og jobber man som lærer erfarer man fort at man ikke skal tro på alt av det barn nødvendigvis sier, og at barn kan være urimelige. Barn tester både voksne og grenser, og noen barn kan utagere eller få sterke reaksjoner så fort voksne eller lærer kommer med klare og tydelige forventninger og konsekvenser. Kan det være det som er kjernen her, ikke utenkelig når trådstarter ikke klarer å komme med ett eneste konkret eksempel. Som lærer har jeg både sett og erfart elever som føler seg «urettferdig» behandling så fort det stilles krav eller de ikke får ting på nøyaktig sin måte. Som lærer skal man ikke la seg umyndiggjøre av barn og la barna styre klasserommet. Da er det ikke en god lærer. Derfor mener jeg på samme måte at man ikke nødvendigvis skal ta trådstarter i forsvar, når hen ikke kan komme med ett eneste godt konkret eksempel på noe læreren har gjort. Å si at hen føler seg uthengt er ikke et konkret eksempel, det er kun en følelse, men det hadde vært interessant å visst handlingforløpet til denne følelsen. Anonymkode: e95c2...f46 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #10 Skrevet 27. september 2022 Selv om denne tråden kanskje ikke er reell, er det andre i lignende situasjon. Jeg har selv vært vitne til hvordan enkelte lærere har behandlet elever, og det har vært meget klanderverdig oppførsel. Enkelte skulle aldri undervist. I første omgang kan du sende en skriftlig klage til rektor, og involver foreldre (og andre elever som har vært vitner). Deretter er Statsforvalteren neste instans. Dessverre er der en del rektorer som er for svake til å ta et oppgjør med ukultur i egne rekker, derfor må dette ofte tas videre. Dette sagt, så må det fremheves at de fleste lærere heldigvis ikke er mobbere. Men dessverre er noen slik, og de får ofte holde på i årevis uten at det blir tatt affære. Anonymkode: e5f7f...139
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #11 Skrevet 27. september 2022 Jeg har selv gått i en skole der flertallet av lærerne var ufine på mange måter. Den aller verste er ansatt der ennå, rektoren har vært byttet ut mange ganger og de klarer aldri å holde lenge på en assistent. Mange har meldt ifra om misnøye over lærer uten at noe skjer. Eller kun en gang måtte en lærer i permisjon pga oppførselen sin. Læreren som slo bøker i hodet på elever, holdt de fast, skjelte ut barn, dro barn etter beina ut døren, er der ennå. Det er så mange barn som har opplevd vold, overgrep og sterk mobbing mellom barn på skolen der. Ingenting blir tatt tak i. Et barn opplevde å bli hengt ut og latterliggjort av lærer. Samme barn opplevd å bli pisket, slått, sparket, utestengt, spyttet på og jagd rundt av medelever. Barnet og forelderen forsøkte flere ganger å ta tak i det. I stedet ble det tatt som mer uthenging av barnet foran alle i klassen mens foreldre ikke var tilstedet. Rektoren ble kalt inn mange ganger uten å hjelpe til. I stedet fikk de skeiv hjem om at noe måtte være galt med dette barnet, kanskje bup kunne gi barnet en diagnose? Det tok ikke slutt på mobbingen før barnet begynte på videregående. Dette barnet er en god venn av meg som i dag har kompleks ptsd som følge av hele opplegget. I 6 år jobbet foreldrene med en endring, truet tilslutt med å gå til avisen. Da ble det endring med at akkurat den læreren sluttet i den klassen. Ingenting ble tatt riktig tak i likevel. Det er snakk om 4 barn i året som søker om å bytte til en skole langt unna pga mobbingen. Jeg vet om barn som gikk på denne skolen, som verken kunne lese eller skrive før 5 klasse. Med foreldre som følger opp dårlig og en skole som gjør det samme så ble det et veldig dårlig resultat for dette barnet. Andre barn gjennom tidene som har tidlig ønsket å ta sitt liv. Som har spydd så fort de kommer i skolegården. Som har fått skøyter kastet etter seg i friminuttet. Og hun som ble voldtatt med en pinne av medelever. Det er sykt at skolen i det hele tatt eksisterer ennå. Alle på bygda vet dette og nå har brått skolen fått et godt rykte. Jeg forstår ikke hvordan når 4 av klassene har samme lærere som den gang jeg gikk der. Man måtte slå eller bli slått. Et par stykker mobbet og plaget alle rundt seg. Rektor gjorde ingenting med saken. Kanskje du skal søke rundt til andre du gikk på skolen med eller som kan ha gått på skolen i senere tid. Samle en gjeng å gå til sak mot hele skolen der. Anonymkode: 765a6...8a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå