AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #1 Skrevet 26. september 2022 Når jeg spiser lite, sjelden og ikke spesielt variert - er det kun meg det går utover? Eller vil det også gå utover babyen i magen min? Jeg er 6 måneder på vei nå og har veldig dårlig matlyst. Jeg hører og leser ulikt om dette.. Noen jordmødre sier at babyen i magen blir slapp av at mor spiser lite.. Stemmer det? Og får babyen lite næring når jeg ikke spiser nok og lite variert? Anonymkode: 39bfe...a07
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #2 Skrevet 26. september 2022 Baby klarer seg og tar av dine reserverer, men det er ikke nødvendigvis optimalt for baby heller. Når du ikke får nok næring svekkes systemer og immunforsvar osv. Dette kan påvirke baby i sin utvikling, men baby overlever jo da. Det er bare ikke optimale vekstforhold for en baby i rask utvikling. Har du næringsmangel kan det derimot bli farlig for babyen Anonymkode: d2e3d...946 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #3 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Baby klarer seg og tar av dine reserverer, men det er ikke nødvendigvis optimalt for baby heller. Når du ikke får nok næring svekkes systemer og immunforsvar osv. Dette kan påvirke baby i sin utvikling, men baby overlever jo da. Det er bare ikke optimale vekstforhold for en baby i rask utvikling. Har du næringsmangel kan det derimot bli farlig for babyen Anonymkode: d2e3d...946 Takk for svar. Jeg vil jo det skal være optimalt for babyen. ❤️ Har fått inntrykk av at babyen får akkurat det den skal samme hva jeg gjør, men da stemmer altså ikke det.. Ts Anonymkode: 39bfe...a07
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #4 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Takk for svar. Jeg vil jo det skal være optimalt for babyen. ❤️ Har fått inntrykk av at babyen får akkurat det den skal samme hva jeg gjør, men da stemmer altså ikke det.. Ts Anonymkode: 39bfe...a07 Den kan heller ikke ta noe du ikke har, så har du mangel på vitaminer og mineraler så får jo heller ikke babyen nok. Anonymkode: c38a9...4c9 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #5 Skrevet 27. september 2022 Det er jo ganske logisk at mor få få i seg nok næring for at babyen skal få nok næring og utvikle seg bra. Det er jo en grunn til at legen måler jern og B12 osv i graviditeten. Det er jo bevist at dersom mor for eksempel ikke får i seg nok jod (hvit fisk og meieriprodukter) i graviditeten , så blir barnet mindre mentalt utviklet: https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Gravide-og-ammende/Kosthold-for-gravide/Jod-er-viktig-for-deg-som-er-gravid-eller-ammende https://sykepleien.no/meninger/2022/06/helsepersonell-snakker-lite-om-jod-til-gravide-og-ammende Eller hvis mor ikke får i seg nok folat, så kan fosteret utvikle ryggmargsbrokk og mangelfull utvikling av hjernen: https://www.apotek1.no/graviditet/folsyre-ved-graviditet Mangel på B12 kan føre til for tidlig fødsel og kan hemme fosterets vekst og utvikling. https://www.ullevalkiropraktor.no/mangel-b12-gravide/ https://www.b-vitaminmangel.no/nb-no/risikogrupper/b-vitaminmangel-hos-gravide Jernmangel: En ubehandlet jernmangel under svangerskapet overføres til barnet, og ettersom jern er nødvendig for å utvikle flere viktige organer, kan jernmangel påvirke hjernens vekst og barnets kognitive utvikling http://www.duroferon.no/jernmangel/slik-pavirker-jernmangel-barnet-under-svangerskapet/ Jeg kan sikkert fortsette i det uendelige, men det orker jeg ikke 😛 Men andre næringsstoffer, som Omega 3, D-vitamin, C-vitamin, kalsium, er også veldig viktige i en graviditet. De er bare å google det, så får du det bekreftet. Anonymkode: 87612...467 2
Sofakona Skrevet 27. september 2022 #6 Skrevet 27. september 2022 Kan si at jeg gikk ned 20 kg i svangerskapet, jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke får i me så mye mat... Og jeg fikk ikke i meg nok..mat eller vitaminer.. Hun ble født 1 mnd for tidelig, men hun er frisk og rask 4 åring:)
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #7 Skrevet 27. september 2022 Ja, jeg har kun gått opp 1 kg (er 37 uker på vei) og babyen målte allerede 3,5 kg på kontroll forrige uke, altså over 95 percentilen. Den er sunn og frisk, mens jeg har mistet egen vekt. Har også hatt lite matlyst gjennom graviditeten, men passet på at maten jeg spiser er sunn og variert da. Mye fisk og grønnsaker. Og har tatt vitamintilskudd. Anonymkode: f5b36...5eb
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #8 Skrevet 27. september 2022 Ja jo.. bortsett fra hvis mor har direkte mangler såklart for det går jo ikke at å hente noe fra mor som ikke er der. Jeg har hyperemesis i mine svangerskap. I mitt forrige svangerskap var jeg dårlig fra start til slutt, mye innlagt på sykehus og sleit med mat hele tiden. Barnet var likevel 4,4 kilo da hun ble født 2 uker før termin og jeg veide 5 kilo mindre etter svangerskapet enn før. Jeg tok feks heller ikke folat i starten fordi jeg ikke fikk til å holde på noe. Men selvfølgelig, det er jo ikke akkurat optimalt eller slik det burde være. Men det er en mager trøst når man bare ikke får det til på noen annen måte uansett.. Anonymkode: dec25...e9a
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #9 Skrevet 27. september 2022 Det stemmer til et punkt. Det må selvfølgelig være nok næring å ta av for baby, og hvis du blir slapp og underernært så vil alt dette påvirke baby til slutt også. Dette bør du ta opp med lege eller jordmor, så kan du følges opp litt bedre. Evt. se på løsninger til å få i deg den næringen du trenger. Anonymkode: 36817...573
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #10 Skrevet 27. september 2022 Det stemmer nok til en grad. Jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme fram til uke 18, gikk ned 15 kg. Men fra uke 18, klarte jeg gradvis og spise mer. Og da cravet jeg kun sunn mat. Frukt, grønnsaker og fisk var omtrent det eneste jeg hadde lyst på. Og jeg fødte en frisk jente på 4 kg. Men jeg har en venninne som hadde ekstrem svangerskapskvalme gjennom hele svangerskapet, og hun fødte 4 uker før termin, og fikk et undervektig barn. Men barnet var frisk, og er en voksen frisk gutt i dag. Hvis du ikke spiser så mye, så ta vitaminer. Og prøv å få i deg det du trenger. Anonymkode: 2b499...047
Miss-P Skrevet 27. september 2022 #11 Skrevet 27. september 2022 Jeg har hatt ekstrem svangerskaps kvalme i 2/2 svangerskap, gått ned 10kg første 3mnd med begge, spist minimalt og kun spist akuratt det eg vil ha - begge barna er friske, godt utviklet, begge er født etter termin, og begge var over 3,5kg.. spent på om kvalmen kommer denne gangen og, eller om jeg slipper, håper såklart jeg slipper!
Mizzy Skrevet 27. september 2022 #12 Skrevet 27. september 2022 Da håper jeg du tar tilskudd eller kjøper næringsdrikker fra apoteket. Det er viktig å få i seg alle vitaminer og mineraler og. Det gjelder ved amming også. Får du i deg nok jern, kalsium, jod og d vitamin feks?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå