MiniMjau Skrevet 29. november 2005 #1 Skrevet 29. november 2005 Julen er så mye om (og det gjenspeiles veldig på dette forumet) penger, hvor mye en skal bruke på gaver, hva en skal spise osv. Hva med å gi hverandre ikke-matrieller gaver? Jeg har tenkt å gi min kjæreste TID sammen i gave. Fordi hverdagen er travel og vi har altfor lite tid sammen til å kose oss og prate sammen. Er det noen andre som har tenkt å gi ikke-matrielle gaver til jul? Eller har dere forslag til sånne gaver?
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #2 Skrevet 29. november 2005 Vet ikke om dette går under akkurat det, men jeg har lurt på å gi penger til en eller annen organisasjon (vet ikke hvilken) som gir ut sånne kort som sier "som julegave har du "fått" å gi bort penger til de i nød" eller no... Dette har jeg tenkt på til mors tante og onkel, for det er pes å finne på noe til de, og de har nok penger, så de trenger ingen gaver
Arkana Skrevet 29. november 2005 #3 Skrevet 29. november 2005 Nei, jeg kommer ikke til å gi ikke-materielle gaver til jul. Det er vel mest fordi vi allerede har nok av det ikke-materielle i hverdagen (joda, vi har mer enn nok av det materielle også). Vi tilbringer mye tid sammen, har alltid vært opptatt av kvalitetstid, være sammen bare oss to. F.eks. er lørdag "vår" dag. Da er vi gjerne ute og handler litt på formiddagen, og spiser lunsj ute. Prøver å unngå besøk den dagen, lager god middag og slapper av sammen hjemme på kvelden. Og vi tar oss tid til å gjøre noe spesielt for den andre i hverdagen. F.eks. så lager jeg gode matpakker til samboeren min hver dag, og han masserer føttene mine hver kveld før vi legger oss. Rett som det er finner vi en god bok begge har lyst til å lese, og så leser vi den høyt for hverandre om kvelden før vi sovner. Kan jo likevel komme med noen forslag: "Gavekort" på massasje, lage middag sammen/eller du lager yndlingsmiddagen hans, barnevakt (fint til venner), kino-/restaurant-tur, tur i skogen, spille spill sammen, filmkveld hjemme hvor han får velge film og du spanderer vin, brus, snop eller hva det måtte være, høytlesing fra en god bok på sengekanten, hjelp til andre (f.eks. hvis du har venner som skal pusse opp hjemme, kan du gi gavekort på oppussingshjelp, eller hjelp til å handle for noen som ikke klarer det selv, eller hjelp til å lage noen middager som kan fryses ned til noen som ikke klarer å lage mat).
Gjest gjest1 Skrevet 29. november 2005 #4 Skrevet 29. november 2005 Blir vel egentlig ikke helt ikke-materialistisk, men jeg har gått mer og mer over til å gi aktiviteter til bursdager og jul. Jeg har flere ganger gitt bort gavekort på en kinobillett (og sier at jeg har den andre billetten slik at vi kan gå sammen - altså noe å gjøre sammen) og har gjort det samme med billett til badeland. Andre ting kan være invitasjon til kosekveld hjemme med middag og video/spill, tur på fjellet, et kurs (jeg fikk perlekurs til bursdagen av en venninne. Hun ble selvsagt med. Kjempeflott gave!) osv. Til jul i år skal mine foreldre få billetter til en revy jeg vet at de har lyst til å se, og sambo og jeg blir også med. Jeg vet at dette er noe de vil bli mye mer glad en en hvilken som helst "ting".
wok Skrevet 29. november 2005 #5 Skrevet 29. november 2005 Jeg har foreslått til en vennefamilie at vi inviterer hverandre en ettermiddag på middag/kveldsmat en dag før jul, istedetfor å gi julegave. Det ble godt mottatt. Da får vi vært sammen, istedetfor å stresse med å finne julegave til hverandre.
La Guapa Skrevet 29. november 2005 #6 Skrevet 29. november 2005 _"Støttearmbånd" disse farvede plastarmbåndene de selger bl.annet på apotekene.Skriv en hilsen om at nå har du støttet brystkreftforeningen f.eks. også får de armbåndet. _Gavekort på kino!Det har vi gitt til slitne småbarnsfamilier med en 50-lapp til smågodt i egen konvolutt samt. barnepass-bevis i humoristiske vendinger der vi loverå synge nattasanger osv....
MiniMjau Skrevet 29. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 29. november 2005 ... _Gavekort på kino!Det har vi gitt til slitne småbarnsfamilier med en 50-lapp til smågodt i egen konvolutt samt. barnepass-bevis i humoristiske vendinger der vi loverå synge nattasanger osv.... ← Ja! Tenkte akkurat på det, før jeg las innlegget ditt! Vet om noen som trenger seg en luftetur og da også barnepass!
Fauna Skrevet 15. desember 2005 #8 Skrevet 15. desember 2005 Drar opp denne jeg. Jeg har også tenkt litt på å gi ikke materialistiske gaver, gjerne gavekort som for eksempel massasje, "klø på ryggen tid", "slutte å mase i ti minutter", fotmassasje, piknik,helaften med middag og film og slike ting. Tar gjerne imot flere tips.
Catzy Skrevet 15. desember 2005 #9 Skrevet 15. desember 2005 Det er en god ide, MEN det stusslige med slike gaver er hvis de ikke blir holdt. Fikk en gang 10 klipp på massasje av en eks. Men det var jo ikke som om han noen gang gadd å faktisk utføre massasjen. Så hvis man vil gi bort tid eller kos eller andre ikke-materielle ting, så bør man gi bort noe man vil komme til å holde senere... Catzy
Fauna Skrevet 16. desember 2005 #10 Skrevet 16. desember 2005 Er såklart en selvfølge at man skal holde det. Et gavekort er et gavekort.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 17. desember 2005 #11 Skrevet 17. desember 2005 Julen er så mye om (og det gjenspeiles veldig på dette forumet) penger, hvor mye en skal bruke på gaver, hva en skal spise osv. Hva med å gi hverandre ikke-matrieller gaver? Jeg har tenkt å gi min kjæreste TID sammen i gave. Fordi hverdagen er travel og vi har altfor lite tid sammen til å kose oss og prate sammen. Er det noen andre som har tenkt å gi ikke-matrielle gaver til jul? Eller har dere forslag til sånne gaver? ← Fullstendig ikke-materialistisk blir det aldri, men i år vurderte jeg å gi ham en reise - eller et "gavekort" som sa at han kunne velge seg ut et sted vi to skulle reise sammen og så skulle jeg betale det. Men det er jo litt kjedelig å ikke få anledning til å bruke tingen når gaven ble åpnet liksom. Fant heller noe halv-materialistisk som bare er helt perfekt. Han spiller rollespill, og jeg kjøpte noen bøker til et nytt spill han har siklet på lenge. Bøkene er jo materialistiske i seg selv, men er jo bakgrunn for sosiale opplevelser med venner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå