AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #21 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ganske uvanlig at ingen av de store organisasjonene innen Akademikerne har tillitsvalgte. Snodig. Ikke at folk pleier å stå i kø for sånne verv, men det meste av tida er det jo faktisk interessant å være tillitsvalgt og noen som tar på seg vervet Anonymkode: 8495d...2cd Ja synes selv det er veldig sært. De fleste andre er medlem av Fagforbundet i kommunen men det passer mer for sykepleiere, helsearbeidere osv tenker jeg. Anonymkode: 46487...304
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #22 Skrevet 27. oktober 2022 Har andre fått svar på de lokale forhandlingene? Jeg fikk svar i dag og fikk en økning på 1,75 %, ikke all verden men litt.. Anonymkode: 46487...304
Gjest Albbas Skrevet 27. oktober 2022 #23 Skrevet 27. oktober 2022 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker said: Har andre fått svar på de lokale forhandlingene? Jeg fikk svar i dag og fikk en økning på 1,75 %, ikke all verden men litt.. Anonymkode: 46487...304 Jeg fikk 5.2%. Over snittet i min kommune, men snittet lå på 3.5%, så 1.75 var ikke allverdens nei... Men hadde du vært i staten hadde du fått 0 som nyansatt. 😅 Nyansatte blir gjerne ikke høyest prioritert. Endret 27. oktober 2022 av Albbas
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #24 Skrevet 27. oktober 2022 Albbas skrev (23 minutter siden): Jeg fikk 5.2%. Over snittet i min kommune, men snittet lå på 3.5%, så 1.75 var ikke allverdens nei... Men hadde du vært i staten hadde du fått 0 som nyansatt. 😅 Nyansatte blir gjerne ikke høyest prioritert. Det var ikke værst Min kommune er veldig gnien, de andre fikk også lite. Jeg forventet ikke mye siden jeg er nyansatt ja, men siden en annen nyutdannet fikk samme lønn som meg da han ble ansatt så syntes jeg at jeg fortjente høyere lønn (jeg har to års relevant erfaring). Må nok skifte jobb om en skal få bedre lønn for disse lønner under gjennomsnittet. Men jeg trives enda, så jeg for se hvordan jobben blir fremover. Anonymkode: 46487...304
Gjest Albbas Skrevet 27. oktober 2022 #25 Skrevet 27. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det var ikke værst Min kommune er veldig gnien, de andre fikk også lite. Jeg forventet ikke mye siden jeg er nyansatt ja, men siden en annen nyutdannet fikk samme lønn som meg da han ble ansatt så syntes jeg at jeg fortjente høyere lønn (jeg har to års relevant erfaring). Må nok skifte jobb om en skal få bedre lønn for disse lønner under gjennomsnittet. Men jeg trives enda, så jeg for se hvordan jobben blir fremover. Anonymkode: 46487...304 Min erfaring fra det offentlige er dessverre at man ofte må skifte jobb ja for å få særlige løft i lønna. Min nåværende arbeidsgiver er et hederlig unntak der. Men bruk tiden godt til å lære mye og få god erfaring, så har du et godt grunnlag for et jobbytte om noen år.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #26 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var ikke værst Min kommune er veldig gnien, de andre fikk også lite. Jeg forventet ikke mye siden jeg er nyansatt ja, men siden en annen nyutdannet fikk samme lønn som meg da han ble ansatt så syntes jeg at jeg fortjente høyere lønn (jeg har to års relevant erfaring). Må nok skifte jobb om en skal få bedre lønn for disse lønner under gjennomsnittet. Men jeg trives enda, så jeg for se hvordan jobben blir fremover. Anonymkode: 46487...304 Først og fremst: Du burde forhandlet hardere på lønn da du startet, det er da man har den beste muligheten til å påvirke lønna som offentlig ansatt. Store lønnshopp når man er ansatt er vanskeligere å få til. Sjekk hva som står i din HTA. Jeg jobber i staten selv, og der skal arbeidsgiver vurdere om lønnsinnplasseringen er riktig innen 12 mnd etter ansettelse. Tipper det er noe lignende i kommunen. Hvis du åpenbart tjener for lite i forhold til sammenlignbare kolleger, har du en god sak der. Spesielt om sammenlignbare kolleger som tjener mer er menn, mens du er kvinne. Du skal egentlig være glad du fikk noe i det hele tatt i de lokale lønnsforhandlingene nå, siden du som nyansatt akkurat har hatt mulighet til å forhandle om lønn. Anonymkode: c82be...bfc
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #27 Skrevet 27. oktober 2022 20 minutter siden, AnonymBruker said: Først og fremst: Du burde forhandlet hardere på lønn da du startet, det er da man har den beste muligheten til å påvirke lønna som offentlig ansatt. Store lønnshopp når man er ansatt er vanskeligere å få til. Sjekk hva som står i din HTA. Jeg jobber i staten selv, og der skal arbeidsgiver vurdere om lønnsinnplasseringen er riktig innen 12 mnd etter ansettelse. Tipper det er noe lignende i kommunen. Hvis du åpenbart tjener for lite i forhold til sammenlignbare kolleger, har du en god sak der. Spesielt om sammenlignbare kolleger som tjener mer er menn, mens du er kvinne. Du skal egentlig være glad du fikk noe i det hele tatt i de lokale lønnsforhandlingene nå, siden du som nyansatt akkurat har hatt mulighet til å forhandle om lønn. Anonymkode: c82be...bfc Kommunen har ikke noe lignende nei, i stedet får man være med på lønnsforhandlinger hvisket man er ansatt innen mai samme år. Men det er jo alltid mulig å ha lønnssamtale med leder utenom forhandlinger også. Jeg opplever kommunen som mye mindre rigid enn staten. Anonymkode: 4b40d...f1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå