Gå til innhold

Hvordan står det til med Chihuahuaen i dag som rase?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg ble forleden hundeløs. Min 12 år gamle miniatyrhund ble alvorlig syk, og hun måtte avlives. Igjen sitter vi knuste, og kjenner virkelig på et tomrom i heimen. Var egentlig innstillt på å leve uten hund en stund når den sørgelige dagen kom, men kjenner savnet etter en liten firbeint venn er for stor. Det er virkelig noe som mangler.

Jeg er godt voksen, og jeg har alltid vært svak for chihuahuaen. Men pga dens ekstreme popularitet de siste 10 - 15 årene, hadde jeg lenge valgt den litt bort, siden Finn er full av useriøse annonser og kyniske personer som tenker penger på bekostning av hundene.

Hvis jeg skulle gå for en chihuahua. Hva bør jeg se etter i et oppdrett? Jeg er opptatt av at helsen er god, og foreldredyrene er testet fri for patella, og øyelyst. Men er det noe annet jeg bør være obs på? Det er uaktuelt å kjøpe hund uten stamtavle, eller fra personer som ikke er medlem i NKK.

Hadde vært veldig fint om dere med erfaring rundt rasen kunne fortelle litt om chihuahuaen, og hvordan "chihuahua miljøet" er i dag. 

Håper på svar.

Anonymkode: a81a0...d24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk dette fra en seriøs oppdretter: De siste 10 årene har det vært stort fokus på å avle innenfor standarden. De minste hundene blir nå tatt ut av avl. (Tidligere var det populært å avle de så små som mulig) Hode, snuteparti (inkl tenner) er blitt bedre. Patella kan enda forekomme. Vær nøye med valg av oppdretter. Velg heller en oppdretter som har få kull, fremfor en oppdretter med mange kull i året, på forskjellige hunder. 

Anonymkode: 202cf...437

• Liker 2
Skrevet

Har sett to chihuahua. Den ene skalv og var nervøs og livredd for alt. Den andre var fin til eieren ødela den ved å konstant kjefte på den, den ble aggressiv og bjeffet og hvinte høyt hele tida og jagde nabokattene og naboungene. Selv syns jeg de er forferdelig stygge hunder. 

Jeg tror chihuahua kan være fine dyr om eierne har peiling på hund, men selv om den er liten og (i noens øyne) «søt», er det ikke en hund som ikke trenger dressur. 

Anonymkode: dc5a0...b44

Skrevet

Har ikke chihuahua selv, men synes at chihuahuaer fra gode oppdrett er fantastiske hunder. Men man må være sikker på at mentaliteten er på topp, og behandle de med den respekten en hund fortjener. Ville også kanskje gått for en mindre vanlig type, selv synes jeg de litt større chihuahuaene med hjortehode er nydelige.

Ellers kan det være verdt å ta en titt på lignende raser som er mindre utbredt, papillon, phalene, chinese crested eller russisk toy terrier. 

Anonymkode: aeacf...fea

• Liker 1
Skrevet

Vær nøye på gemytt. Møt begge foreldrene. Du vil se etter linjer hvor hundene er trygge og selvsikre, ikke skjelvende og gneldrende. 

Chihuahua kan være fantastiske hunder. Noe du må være obs på er hvordan du selv behandler hunden. Regner med at du vil behandle den bra, men med små raser har vi en tendens til å ignorere/overse signaler som- over tid, fører til en usikker, glefsende hund. 

Les deg opp om dempende signaler og sett deg godt inn i stressignaler. Jo mer hørt den føler seg, jo tryggere vil den føle seg. Dette er så viktig med små hunder. De blir sjeldent hørt om de snur hodet bort fordi de ikke vil ha kos akkurat da, gir whale eye Eller senker kroppen fordi de ikke vil bli løftet i det øyeblikket.

Anonymkode: 76996...265

Skrevet

Jeg kjenner to, mor og sønn, den ene brukes til agility og den andre går rally. De to er ikke nervøse og gneldrete, men de har blitt oppdratt som hunder og ikke kjøpt inn som tilbehør. 

Anonymkode: cb26c...b7d

Skrevet

Jeg kjenner ikke noe til rasen men de færreste renrasede hunder er veldig friske. Om du går for en blanding minsker du sjansen for en syk hund. Det er også lurt å hilse på begge foreldrene å se at de har behagelig gemytt.

Anonymkode: 20836...3ca

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner ikke noe til rasen men de færreste renrasede hunder er veldig friske. Om du går for en blanding minsker du sjansen for en syk hund. Det er også lurt å hilse på begge foreldrene å se at de har behagelig gemytt.

For noe bs!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men er det mulig.... å komme med så mye gammel overtro og tull i et innlegg!

Dersom du parer hund av rase A med arvelige sykdommer med hund av rase B med arvelige sykdommer eller defekter, så forsvinner jo ikke på magisk vis den arven bare fordi de to er av ulik rase! Tvert i mot kan valpene arve begge eller alle sykdommene, som hvis du blander chihuahua, mops og cavalier spaniel; dårlige tenner, patella, skjev ryggrad, syringomyeli osv. 

Anonymkode: 0a713...cca

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dersom du parer hund av rase A med arvelige sykdommer med hund av rase B med arvelige sykdommer eller defekter, så forsvinner jo ikke på magisk vis den arven bare fordi de to er av ulik rase! Tvert i mot kan valpene arve begge eller alle sykdommene, som hvis du blander chihuahua, mops og cavalier spaniel; dårlige tenner, patella, skjev ryggrad, syringomyeli osv. 

Veldig mange sykdommer skyldes recessive gener. Det vil si at man må arve det samme ødelagte genet (sykdomsgenet) fra begge foreldrene for at sykdommen skal slå ut. Sannsynligheten for dette er større når foreldrene er nært beslektet, og i mange hunderaser er alle hundene egentlig svært nært beslektet på grunn av måten de har blitt avlet på i generasjoner. 

Anonymkode: 1da92...dd3

• Nyttig 2
Skrevet

Kjenner en som er supernervøs og skjelver og ser konstant livredd ut. (Har fike eiere og blir behandlet veldlg bra.) Ene søsterem min har en som er psyko. Gneldrer konstant og er sur, tisser inne og knurrer som en gal om noen nærmer seg søstern min. Den vet jeg er fra en oppdretter som drev "stort". Den andre søsteren som min har er helt ok. Så hadde hun en før som bare var verdens mest fantastiske hund. Den kom fra et lite oppdrett med få trygge familiehunder

Anonymkode: 66685...979

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 20.53):

Her er det du som kommer med gammelt overtro…

Veldig mange sykdommer i rasehunder skyldes innavl, de har ret og slet for litte gener. Det vil si at uansett hvem du avler på (innad i rasen) blir ikke hundene friskere, men blander du inn nye gener i form av en annen rase så forsvinner faktisk mye av sykdommer. Det er ingen garanti for helt frisk hund, men sjansen for sykdom minsker helt klart.

Så fines det noen hunderaser som er så syke at de bare burde få dø ut, cavalier er en av de som er så syke at all avl (også blandings avl) er uetisk spør du meg. 

Skrevet

Deer head er kjempesøte, applehead ser helt grusomme ut. 

Anonymkode: b15fb...a13

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 9.58):

Har ikke chihuahua selv, men synes at chihuahuaer fra gode oppdrett er fantastiske hunder. Men man må være sikker på at mentaliteten er på topp, og behandle de med den respekten en hund fortjener. Ville også kanskje gått for en mindre vanlig type, selv synes jeg de litt større chihuahuaene med hjortehode er nydelige.

Ellers kan det være verdt å ta en titt på lignende raser som er mindre utbredt, papillon, phalene, chinese crested eller russisk toy terrier. 

Anonymkode: aeacf...fea

Slår et slag for papillon/phalene! 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her er det du som kommer med gammelt overtro…

Veldig mange sykdommer i rasehunder skyldes innavl, de har ret og slet for litte gener. Det vil si at uansett hvem du avler på (innad i rasen) blir ikke hundene friskere, men blander du inn nye gener i form av en annen rase så forsvinner faktisk mye av sykdommer. Det er ingen garanti for helt frisk hund, men sjansen for sykdom minsker helt klart.

Så fines det noen hunderaser som er så syke at de bare burde få dø ut, cavalier er en av de som er så syke at all avl (også blandings avl) er uetisk spør du meg. 

Ja, innavl er ikke bra. Men om løsningen er fullstendig frislipp uten noen kontroll over stamtavle/slektshistorie, sykdommer, m.m., det tviler jeg på. 

Anonymkode: bd2d1...909

• Liker 1
Skrevet

Vi har chihuahua. Den er helt fantastisk. Noen ganger sier jeg for spøk at den må være født i feil kropp fordi den minner ikke om «typiske» chihuahuaer. Den bjeffer lite, kun hvis hun er veldig gira og vil leke. Elsker å gå tur, helst lange i naturen, hopper i sjøen elsker snøen osv. skikkelig naturhund. Har fått skryt av vetrinær flere ganger over hbor godt lynne hun har (stolt hundeeier😂). 

men vi har også vært påpasselige å trene mye fra starten av. Både på kommandoer og på å være mye ute.

Vi kjøpte av oppdretter, men dette kullet var ikke registrert pgs tyvparring. Ikke 100% sikker på hvilken av hundene som er faren til dette kullet, men det er en chihuahua. 

Av helseplager så har vår hund knekt/ødelagt ene bakbeinet. Det skjedde da hun løp helt vanlig i hagen på gress. Ble operert og fikk lagt inn nytt metallbein og noen skruer da rett etterpå. Dette var en veldig vanlig skade hos chihuahuaer sa dyrlegen, og sannsynligheten var stor for at det ville skje på begge beina. 

Anonymkode: 5a513...07e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har chihuahua. Den er helt fantastisk. Noen ganger sier jeg for spøk at den må være født i feil kropp fordi den minner ikke om «typiske» chihuahuaer. Den bjeffer lite, kun hvis hun er veldig gira og vil leke. Elsker å gå tur, helst lange i naturen, hopper i sjøen elsker snøen osv. skikkelig naturhund. Har fått skryt av vetrinær flere ganger over hbor godt lynne hun har (stolt hundeeier😂). 

men vi har også vært påpasselige å trene mye fra starten av. Både på kommandoer og på å være mye ute.

Vi kjøpte av oppdretter, men dette kullet var ikke registrert pgs tyvparring. Ikke 100% sikker på hvilken av hundene som er faren til dette kullet, men det er en chihuahua. 

Av helseplager så har vår hund knekt/ødelagt ene bakbeinet. Det skjedde da hun løp helt vanlig i hagen på gress. Ble operert og fikk lagt inn nytt metallbein og noen skruer da rett etterpå. Dette var en veldig vanlig skade hos chihuahuaer sa dyrlegen, og sannsynligheten var stor for at det ville skje på begge beina. 

Anonymkode: 5a513...07e

Knekt bein av å løpe på gressplen og det rr VELDIG VANLIG? Syke dyr :( 

At den bjeffer når den blir gira eller vil leke er jo også slitsomt.

Anonymkode: c189a...638

• Liker 1
Skrevet

Vi har to chihuahuaer i nabolaget, begge er langhåret og ikke av den minste typen. Har aldri hørt de bjeffe, og begge er veldig sosiale. Ikke det minste redd for vår hund som er stor og svart! Begge er eid av eldre enslige damer, hun ene går tur med rullator og fine hunden småspringer så fint ved siden av! Kjenner ogse to andre korthårede gutter som er veldig sosiale, kosete og søte med alle rundt seg. De virker rolige og trygge, og jeg har fått et helt annet syn på rasen!

Anonymkode: 098bc...28b

Skrevet

TS her. Takk til alle som har kommet med erfaringer! Jeg er veldig fristet til å gå for en chihuahua, men blir redd når jeg hører om knekte bein av å løpe på gressplen(!) Jeg har hatt miniatyrhunder selv, men muligens bittelitt større, og slikt har aldri vært et problem her. Her har det mest gått i dårlige tenner når det gjelder helse, som jeg skjønner er et utbredt miniatyrhund problem.

Andre raser jeg har tittet litt på er Yorkshire terrier, og hakket større: Løwchen. Disse har da helt annen pels enn chihuahuaen, men jeg har lang erfaring med pelshund fra tidligere.

Anonymkode: a81a0...d24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...