Pipaluk Skrevet 26. september 2022 #1 Del Skrevet 26. september 2022 (endret) Jeg har lest og hørt at det ene ikke trenger å utelukke det andre, og at den yngre generasjonen i Tvestrand og Arendal har fått retroflekser. Snodig!. Er det også tilfelle at barna i Arendal ikke lenger har sørlandsdialekt, altså de snakker vanlig østlandsk dialekt? Endret 26. september 2022 av Pipaluk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. september 2022 #2 Del Skrevet 26. september 2022 (endret) Jeg vil tro det er veldig vanskelig å kombinere. I alle fall den østlandske rd-lyden (hvis den regnes som en retrofleks) er jo ikke mulig kombinerer med skarring. Tjukk l og skarring er vel mulig, men høres vanskelig ut. Har du hørt noen snakke sånn? Jeg tipper dersom unge har fått retroflekser, har de også slutta å skarre. P.S. det er ikke sånn at Østlandet ikke har dialekter... Retrofleks er jo nettopp en dialektmarkør. Endret 26. september 2022 av Anonymus Notarius Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 26. september 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 26. september 2022 Anonymus Notarius skrev (6 minutter siden): Jeg vil tro det er veldig vanskelig å kombinere. I alle fall den østlandske rd-lyden (hvis den regnes som en retrofleks) er jo ikke mulig kombinerer med skarring. Tjukk l og skarring er vel mulig, men høres vanskelig ut. Har du hørt noen snakke sånn? Jeg tipper dersom unge har fått retroflekser, har de også slutta å skarre. P.S. det er ikke sånn at Østlandet ikke har dialekter... Retrofleks er jo nettopp en dialektmarkør. Får ikke opp filen på mobil. Gikk litt fort da jeg skrev. Lurer på om de unge i Arendal ikke lenger har sørlandsdialekt? Barn som vokser opp i Valdres har heller ikke mye dialekt og man kan ikke umiddelbart høre firskjell på dem og oslo-barn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå