Gå til innhold

Hvordan kombinere skarre-r med retroflekser?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg har lest og hørt at det ene ikke trenger å utelukke det andre, og at den yngre generasjonen i Tvestrand og Arendal har fått retroflekser. Snodig!.

Er det også tilfelle at barna i Arendal ikke lenger har sørlandsdialekt, altså de snakker vanlig østlandsk dialekt?

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymus Notarius

Jeg vil tro det er veldig vanskelig å kombinere. I alle fall den østlandske rd-lyden (hvis den regnes som en retrofleks) er jo ikke mulig kombinerer med skarring. Tjukk l og skarring er vel mulig, men høres vanskelig ut. Har du hørt noen snakke sånn? Jeg tipper dersom unge har fått retroflekser, har de også slutta å skarre.

P.S. det er ikke sånn at Østlandet ikke har dialekter... Retrofleks er jo nettopp en dialektmarkør.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (6 minutter siden):

Jeg vil tro det er veldig vanskelig å kombinere. I alle fall den østlandske rd-lyden (hvis den regnes som en retrofleks) er jo ikke mulig kombinerer med skarring. Tjukk l og skarring er vel mulig, men høres vanskelig ut. Har du hørt noen snakke sånn? Jeg tipper dersom unge har fått retroflekser, har de også slutta å skarre.

P.S. det er ikke sånn at Østlandet ikke har dialekter... Retrofleks er jo nettopp en dialektmarkør.

Får ikke opp filen på mobil. 

Gikk litt fort da jeg skrev. Lurer på om de unge i Arendal ikke lenger har sørlandsdialekt?  Barn som vokser opp i Valdres har heller ikke mye dialekt og man kan ikke umiddelbart høre firskjell på dem og oslo-barn

Screenshot_20220926-193703_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...