Gå til innhold

Vasker du ullsokkene dine?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så glad jeg slipper dette problemet med sokker, paring, vasking osv, livet er enklere barbent 😏

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ull leder svette bort fra kroppen , den egenskapen har ikke bomull. Derfor er det lurt å ha ull innerst, en bomullsokk vil man bli veldig kald i. 

Anonymkode: f12f9...7b3

Jeg bruker ullsokker over andre sokker når jeg tusler hjemme og sitter i godstolen med strikketøyet. Da er det begrenset hvor svett jeg blir på føttene.

Jeg svetter forresten lite på føttene ellers også, så for meg er dette ett ikke-eksisterende problem.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (7 minutter siden):

Jeg bruker ullsokker over andre sokker når jeg tusler hjemme og sitter i godstolen med strikketøyet. Da er det begrenset hvor svett jeg blir på føttene.

Jeg svetter forresten lite på føttene ellers også, så for meg er dette ett ikke-eksisterende problem.

Hvis du er ute i skikkelig kulde så ville du ha merka det. Men ikke alle utsetter seg for det da. 

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du er ute i skikkelig kulde så ville du ha merka det. Men ikke alle utsetter seg for det da. 

Nope, har ikke merket det da heller.

Skrevet

Ja. Men bruker de noen dager først. Ullsokker stinker ikke som bomull, som jeg bytter hver dag. 

Anonymkode: de223...673

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2022 den 19.12):

Det sies at ull skal bare luftes...ikke vaskes. Hva om ullsokker? Vaske eller bare lufte så lenge det ikke er synlige flekker???

Anonymkode: 6029d...97a

Etter 2-3 mil i litt sure sko så holder ikke lufting. Vasker på ullprogram etter behov og henger til tørk. Ull skal ikke bare luftes, men kan luftes. Å skylle DM opp gjør at fibrene blir mer luftige igjen så de blir varmere. Jeg bruker for det meste lite såpe i ullvask, er mest for å skylle opp 

Anonymkode: 35066...b61

• Liker 1
Skrevet

Vasker de jeg bruker på tur og som blir "svett" etter bruk. Hjemmestrikkede sokker som jeg bruker inne, kan  jeg bruker flere ganger. 

Anonymkode: 8e270...dcf

Skrevet

Vasker ullsokker og gensere som er inntil kroppen og første lag under armene etter én dags bruk. Ullstilongs på de kaldeste dagene kan jeg bruke et par dager.

Vasker all ull når det lukter, selv om det ikke er skittent. Folk som sier at ull er selvrensende kan umulig ha samme luktesans som meg. 😅 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har vært inne på toalettene i barnehagen, og det er ikke alltid det er like rent på gulvet der, for å si det mildt. Ungene tråkker i dette, og da blir naturligvis sokkene skitne.

For min del er det helt uaktuelt at ungene drar disse sokkene med inn i huset, alt tas av og jeg vasker det. Har ullsokker som fint kan vaskes på ullvask i maskinen.

Anonymkode: a96b6...ed0

Hehe, enig!

Men man burde skifte alt av barnehageklær hvis man er redd for hva barna driver med på do. De kan sitte på gulvet helt inntil doen, de kan ha buksa for langt opp på beina når de tisser og gni hele buksa inntil toalettet, de kan ta av seg mange av klærne og kaste de på gulvet før de setter seg av og til, osv osv. Og det er bare ekle ting som skjer på badet, det er ikke akkurat bakteriefritt ellers i barnehagen heller. 

Egentlig er det ganske ekkelt med barnehagebarn hvis man tenker på bakterier. Man burde skrubbe barna i klor og brenne klærne hver dag man kommer hjem etter barnehagen. 😅

Anonymkode: 8cd05...77b

Skrevet

Ingen som vet forskjell på sokker og lester her tydeligvis 

Anonymkode: b0694...eaf

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe, enig!

Men man burde skifte alt av barnehageklær hvis man er redd for hva barna driver med på do. De kan sitte på gulvet helt inntil doen, de kan ha buksa for langt opp på beina når de tisser og gni hele buksa inntil toalettet, de kan ta av seg mange av klærne og kaste de på gulvet før de setter seg av og til, osv osv. Og det er bare ekle ting som skjer på badet, det er ikke akkurat bakteriefritt ellers i barnehagen heller. 

Egentlig er det ganske ekkelt med barnehagebarn hvis man tenker på bakterier. Man burde skrubbe barna i klor og brenne klærne hver dag man kommer hjem etter barnehagen. 😅

Men barna overlever tydeligvis, så ingen grunn til å være hysterisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det finnes både sokker og lester i ull.

Skrevet

Kommer an på typen ullsokker. Typen strikkasokker vasker jeg kun når de ser helt jævlige ut (har dyr så de blir fulle av pels til slutt), er det mer i retning kraftige hverdagssokker med ull i, går de i vasken etter 1-2 gangers bruk. Kan fint gå en sesong uten å vaske strikkasokkene. 

Anonymkode: 2460a...d9c

Skrevet

Jeg har veldig mange ullsokker, de vaskes to ganger i året (midt i ullsokksesongen og når sesongen er over).  Jeg svetter ikke på bena, og ullsokkene henges til lufting etter en dags bruk. 

Anonymkode: 8e648...b45

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Lester er et ord som ikke blir brukt over hele landet, serru.

Anonymkode: 54e0b...971

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hehe, enig!

lurer på da hvordan en overlevde for 30 år siden vi barna i barnehage jeg da. Snakk om å være hysterisk. Du får ha romdrakt på barna dine og ta det av i yttergangen for å overleve.

Anonymkode: 40983...787

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

lurer på da hvordan en overlevde for 30 år siden vi barna i barnehage jeg da. Snakk om å være hysterisk. Du får ha romdrakt på barna dine og ta det av i yttergangen for å overleve.

Anonymkode: 40983...787

For 30 år siden røykte foreldrene i biler mens ungene harket på seg kols i baksetet. For 30 år siden kunne en ha barn bak på lasteplanet på biler uten noen form for sikkerhet eller belter. For 30 år siden var det røykekupe på alle ferger og på byen røykte en inne på barer...

Ting har heldigvis utviklet seg noe på 30 år, således også klesvask og hygienen takk og lov. En er ikke hysterisk selv om en ikke lever slik en gjorde for 30 år siden selv om mange av oss overlevde det også så gjør vi ting på en bedre og mer renere måte i dag, i så måte også å vaske ullsokker 😊

Anonymkode: 2958e...a0f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For 30 år siden røykte foreldrene i biler mens ungene harket på seg kols i baksetet. For 30 år siden kunne en ha barn bak på lasteplanet på biler uten noen form for sikkerhet eller belter. For 30 år siden var det røykekupe på alle ferger og på byen røykte en inne på barer...

Ting har heldigvis utviklet seg noe på 30 år, således også klesvask og hygienen takk og lov. En er ikke hysterisk selv om en ikke lever slik en gjorde for 30 år siden selv om mange av oss overlevde det også så gjør vi ting på en bedre og mer renere måte i dag, i så måte også å vaske ullsokker 😊

Anonymkode: 2958e...a0f

Vi vasker på oss astma og allergier som aldri før.

Anonymkode: 7d4db...485

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 22.45):

Lester er et ord jeg har hørt på vestlandet der min mors familie kommer fra.

Ingen som er fra østlandet her jeg bor sier lester. Her sier vi ullsokker eller raggsokker om det er av ull. 

Endret av Million
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...